ideál čínského vzdělance či literáta, povzneseného nad malichernosti a ovládajícího „tři dokonalá umění“ //san ťüe//: *poezii, *kaligrafii, *malířství. Jinou typickou zálibou byla hra na sedmistrunnou citeru //čchin// nebo v čínské šachy //wej-čchi// a toulky horskou *přírodou. Představa //wen-žena// se v průběhu dějin měnila, například za dynastie *Sung (960–1279) splývala s rolí státního *úředníka (mandarína), zatímco na konci *Mingů (1368–1644) se jí do určité míry vymykala, neboť tehdy se ideální //wen-žen// zřekl politické kariéry a žil v ústraní. Pod vlivem různých radikálních směrů, Čchanem počínaje a tzv. jangčouskými podivíny konče, získával obraz //wen-žena// mnohdy nádech bohémství a nekonformity. Nikdy však nešlo o *asketu, naopak //wen-žen// uměl, vytříbeným a kultivovaným způsobem, života užívat. Typ vznešeného učence přejali i v Koreji a Japonsku, ovšemže ve vlastních kulturních obdobách. (Lucie Olivová)