americký kulturní antropolog rakouského původu. Wolf žil v Sudetech, odkud po jejich anexi v roce 1939 uprchl do Velké Británie, kde byl krátce zadržen jako možný německý vyzvědač. Po propuštění odcestoval do Spojených států amerických, kde až do povolání k vojenské službě studoval biochemii na Queens College v New Yorku. Po *druhé světové válce pokračoval ve studiích *sociologie*antropologie na Queens College a v roce 1946 získal titul BA; na Columbia University získal v roce 1951 doktorát.$V letech 1948–1949 se účastnil projektu v Puerto Ricu, který vedl americký antropolog Julian Haynes *Steward (1902–1972). Cílem výzkumu bylo studium *lokálních kultur Stewardovou metodou *kulturní ekologie. Wolf studoval pěstitele *kávy v horách, avšak od Stewardova programu kulturní ekologie se odklonil. Místo výzkumu vztahů přírodního prostředí a technologií věnoval pozornost vývoji *trhu*státu a rovněž koloniální situaci v Puerto Ricu. Další výzkumy s historickou perspektivou uskutečnil v mexické oblasti Bajío (1951, 1953, 1954). Na tomto výzkumu založil knihu //Sons of the Shaking// (Synové otřesu, 1959), v níž analyzoval vývoj Mexika jako sled tamějších kultur a *civilizací. V této souvislosti zkoumal i postavení lokálních a rolnických komunit. Problematice rolnických komunit věnoval značnou pozornost v průběhu šedesátých let. Vyústěním byla práce //Peasants// (Rolníci, 1966), v níž analyzoval rolnické komunity jako *subkultury definované vlastním souborem *hodnot. V letech 1960–1961 uskutečnil úspěšný *antropologický terénní výzkum také v *Evropě. Zkoumal dvě *vesnice, které ležely na dvou stranách jazykové a politické hranice v Tyrolsku. Zajímal se především o způsoby vzniku a udržování etnické *identity v kontextu úzkých vazeb a spolupráce mezi oběma vesnicemi. Z tohoto výzkumu vytěžil publikaci //The Hidden Frontier: Ecology and Ethnicity in an Alpine Valley// (Skryté hranice: Ekologie a etnicita v alpském údolí, 1974, společně s Johnem Colem). V sedmdesátých letech se Wolf orientoval na výzkum evropské obchodní expanze, kterou studoval z perspektivy těch, kteří se stali její obětí. V díle //Europe and the People without History// (Evropa a lidé bez minulosti, 1982) popisuje šíření *kapitalismu do celého světa a ukazuje, jak obyvatelé mimoevropských oblastí byli během tohoto procesu aktivními účastníky. Chápání „těch druhých“ jako „lidí bez historie“ odhaluje jako *etnocentrickou naraci. Posmrtně vyšla ještě Wolfova obecně zaměřená práce //Pathways of Power: Building of Anthropology of the Modern World// (Cestičky moci: Budování antropologie moderního světa, 2001). (Martin Soukup)