v zásadě lze rozlišovat dvě kategorie: válečné zajatce a osoby, které ztratily na nějakou dobu osobní *svobodu v důsledku dluhů nebo jiného provinění. Váleční zajatci se mohli, ale nemuseli stát *otroky. Jejich existence je doložena již v sumerském období (3. tisíciletí př. n. l.), kdy byli často darováni *chrámům. V období III. dynastie z Uru byli zaměstnáváni v paláci nebo v chrámech a dostávali příděly jako ostatní chrámoví nebo palácoví zaměstnanci, ale často byla jejich práce dále pronajímána. Ve starobabylonském období (2. tisíciletí př. n. l.) je doložena existence zajateckých táborů //(bít asírí)//, kde na zajatce dozíral správce tábora //(wakil)//, který je mohl podle svého uvážení darovat chrámům. V období *asyrské a novobabylonské říše (1. tisíciletí př. n. l.) byly obvyklé *deportace velkého množství lidí a celých rodin z dobytých území. Většina z nich pracovala na pozemcích chrámů a vysokých hodnostářů státu a měla stejný statut jako poddaní asyrského nebo babylonského *krále z nižších vrstev. Pokud byli deportovaní kvalifikovanými vojáky, *řemeslníky, umělci nebo jinými odborníky, mohli dosáhnout i významného postavení na královském dvoře. *Chetité rozlišovali NAM.RA (civilní zajatce) a ŠU.DAB (//sabtu//, vojáky). NAM.RA náleželi k polosvobodné vrstvě a byli připoutáni k půdě, kterou obdělávali. Státní správa se zřejmě snažila, pokud mohla, vykoupit své válečné zajatce. *Zákoník Chammurapiho se zmiňuje o tom, že vykupováním zajatců byli pověřování královští obchodníci //(tamkáru)//. Asyrské a babylonské právní předpisy také zabezpečují materiální postavení manželek válečných zajatců a stanovují dobu, po jejímž uplynutí se mohou znovu provdat. Stanovují také, co se stane, jestliže se manžel vrátí po uplynutí *zákonem stanovené lhůty – obvykle se žena vracela k svému prvnímu manželovi a děti zůstávaly otcům. Starostí zákonodárců bylo, aby žena nezůstala bez prostředků, ale současně i to, aby manžel po návratu ze zajetí neztratil právo na svůj majetek a děti. Ve staroorientálních právních předpisech se téměř nevyskytuje zajetí ve smyslu uvěznění. Ale například středoasyrský zákoník zná trest nucených prací //(šipar šarri)// a v novobabylonských textech se vyskytuje termín //bít killi// nebo //bít sibitti//, což bylo patrně vězení pro dlužníky. Vězení spravoval vrchní dozorce //(rab bít killi)//, jemuž podléhal početný personál. Jeho funkce patrně patřila k významným *úřadům novobabylonské říše. (Jana Pečírková)