americký malíř a ilustrátor zabývající se výtvarnými rekonstrukcemi z oboru paleoantropologie, paleontologie, paleozoologie a paleobotaniky. Narodil se jako syn Polky a rakouského vojáka uvězněného během první světové války na území Ruska. V roce 1924 jeho rodina emigrovala do Spojených států, kde se usadila v Seattlu. Zallinger získal pozitivní vztah k umění jak v prostředí rodiny a školy, tak prostřednictvím soukromých učitelů. Americký malíř John Davidson Butler (1890–1976) jej motivoval ke studiu na Yale University School of Art. Zde absolvoval bakalářské studium (1942) a magisterské studium (1971). Na začátku roku 1942 mu nabídl mořský biolog a ředitel Yale Peabody Museum Albert Eide Parr (1890−1991) uměleckou zakázku, jejímž předmětem bylo ilustrování mořských řas. Parr, který rozeznal Zallingerův neobyčejný talent, se rozhodl jej pověřit ztvárněním nástěnných maleb věnovaných rekonstrukci pravěkého světa v prostorách Yale Peabody Museum. V průběhu roku 1942 strávil Zallinger šest měsíců s paleontology a paleobotaniky z Yale University a Harvard University, s nimiž konzultoval soudobé poznatky o prehistorické flóře a fauně. Poté následovalo osmnáct měsíců přípravné práce. V letech 1943 až 1947 v Great Hall v Yale Peabody Museum vytvořil Zallinger nástěnnou malbu fresko secco nazvanou //Věk plazů//. Tato rozsáhlá panoramatická malba (dioráma) dlouhá 33,5 metrů a široká 4,9 metrů zachycuje evoluci pravěké flóry a fauny od éry paleozoika až k éře mezozoika. Zallinger dokázal věrohodně zobrazit prehistorická zvířata i rostliny v přirozené a realistické krajině. Za tuto velkolepou práci získal v roce 1949 Pullitzerovu cenu v oblasti umění. Anglický překladatel Daniel Varney Thompson (1902–1980) označil fresku //Věk plazů// za nejvýznamnější realizaci nástěnné malby od 15. století. Od roku 1950 Zallinger začal působit jako nezávislý umělec. V roce 1953 vytvořil ilustrace //Věk savců// do série The World We Live In pro časopis //Life//. Spolupráce s tímto časopisem pokračovala i v roce 1954, kdy pro něj vytvořil ilustrace zachycující faunu a floru amazonského deštného pralesa na území dnešního Surinamu. V letech 1961 až 1967 Zallinger převedl ilustrace //Věk savců// do podoby 18,3 metrů dlouhé a 1,7 metrů široké nástěnné malby, kterou ztvárnil pro Hall of Mammalian Evolution v Yale Peabody Museum. Tematicky se zde zaměřil na období od zániku dinosaurů až po počátek doby ledové. V roce 1986 Zallinger realizoval nástěnnou malbu //Raná historie Hartfordu// v Aetna Life and Casualty v Hartfordu. $ V průběhu 50. a 60. let 20. století se Zallinger věnoval tvorbě knižních ilustrací pro nakladatelství Time-Life. Jedná se například o knihu //The Wonders of Life on Earth// (Zázraky života na Zemi, 1960), jíž napsal americký spisovatel Lincoln Kinnear Barnett (1909–1979). Velice působivou kresbu ilustrující evoluci lidstva prostřednictvím schodiště směřujícího k //*Homo sapiens sapiens// vytvořil také do knihy //Early Man// (Raný člověk, 1965) amerického antropologa Francise Clarka Howella (1925–2007). Zallinger ilustroval i knihy nakladatelství Golden Press, jako je //Worlds of the Past// (Minulé světy, 1971), kterou napsal americký spisovatel Willy Ley (1906–1969). Na Zallingerovy umělecké rekonstrukce pravěkého světa měl vliv americký malíř a ilustrátor Charles Robert Knight (1874−1953). Umělecký význam jeho díla je patný například na ilustracích, které Zallinger vytvořil pro knihu //Giant Golden Book of Dinosaurs and Other Prehistoric Reptiles// (Velká zlatá kniha dinosaurů a jiných prehistorických plazů, 1960), jejíž autorkou je americká spisovatelka dětské literatury Jane Werner Watson (1915−2004). $ V letech 1942 až 1950 Zallinger působil na Yale School of Fine Arts. Od roku 1961 vyučoval na Hartford Art School University of Hartford nebo vedl kurzy na Paier School of Art v Hamdenu. Pro Expo Seattle 1962 vytvořil velice působivou skulpturu dinosaura. Jeho malby jsou součástí sbírek Seattle Art Museum, Yale University a mnoha soukromých sbírek. V roce 1980 Zallinger obdržel jako první neprofesionální osobnost v oblasti přírodních věd Addison Emery Verrill Medal. (Barbora Půtová)$${img{images/zallinger.jpg}{alone}}$1. Úsek z fresky //Věk plazů//$${img{images/zallinger_2.jpg}{alone}}$2. Úsek z ilustrace// Věk savců//$