10 Obsah 1. Čas, prostor, příběh a identita 13 1.1. Poznámky ke struktuře 13 paleolitického myšlení 1.2. Aktualistický pohled 14 1.3. Archeologické analogie 14 1.4. Evolucionistické interpolace 15 1.5. Evoluční determinismus 16 1.6. Analýza antropologického 16 a archeologického záznamu 1.7. ,,Lidská revoluce"a vznik symbolů 16 1.8. Hloubka plánování a operační řetězce 17 1.9. Koncepce času 18 1.10. Koncepce prostoru 19 1.11. Jazyk 20 1.12. Umění 20 1.13. Metafory a zkratky 21 1.14. Příběhy, rituály 22 1.15. Zobrazení člověka 23 1.16. Sebeidentifikace 24 1.17. Koncepce života a smrti 25 1.18. Závěr 26 1.19. Literatura (citovaná, použitá, doporučená) 27 11 2. Gravettské umění na Moravě: 31 Reflexe světa paleolitických lovců 2.1. Vývoj a současný stav vědeckého poznání 32 2.2. Umění gravettienu na Moravě 33 2.3. Pojem prostoru 34 2.4. Čas lovců 35 2.5. Antropomorfní zobrazení 36 2.6. Zoomorfní zobrazení 37 2.7. Dekorativní vzory 38 2.8. Závěr 39 2.9. Poznámky a literatura 39 3. Magdalénské umění v českých zemích: 43 Variabilita stylu u paleolitických lovců 3.1. Struktura magdalénského osídlení v Evropě 45 3.2. Rituální chování 46 3.3. Realismus 47 3.4. Stylizace 49 3.5. Symboly a dekor 50 3.6. Zánik loveckého umění 50 3.7. Poznámky a literatura 51 12 4. Aktuální trendy ve výzkumu 53 paleolitického parietálního umění 4.1. Legislativní postavení 54 4.2. Chauvet: Chronologie versus kvalita 54 4.3. Foz Coa: Parietální umění v otevřeném terénu 56 4.4. Analýza umění versus jeho kontext 57 4.5. K lokalizaci jeskynního umění 57 4.6. K otázkám inspirace a volby tématu 58 4.7. K technickým otázkám 59 4.8. K otázkám rituálního chování 59 4.9. Problematika parietálního umění 60 střední Evropy 4.10. Závěr 61 4.11. Poznámka 62 4.12. Literatura (citovaná, použitá, doporučená) 62 5. Výkladový rejstřík důležitějších jmen, 65 pojmů a lokalit s paleolitickým uměním 6. O autorovi 74 7. O autorovi výtvarných děl 75 8. Rozvolnění problému 79 Gaius Plinius Secundus: Naturalis historia