římské umění, přesněji umění římského impéria (Imperium Romanum) se začalo konstituovat po převzetí řeckého výtvarného názoru (umění, řecké). Podmínky pro to se vytvořily v 2. až 1. století př. n. l. Římané nebyli na vývoj výtvarné kultury orientováni do té míry jako Řekové, proto kromě funkční architekturykultu výtvarné zájmy příliš nepěstovali. Změna nastala, až se Řím dostal do pozice vládce Středomoří. Po dobytí a integraci řeckých území (Syrakúsy roku 212 př. n. l., Řecko roku 146 př. n. l.) vzrostl obdiv k řeckým památkám, které se ve velkém množství začaly odvážet do Říma a rozšiřovat ve velkém počtu kopií. I když se jednalo o pasivní recepci, Římané tak prodloužili životnost již uzavřeného cyklu vývoje řeckého umění a jeho kultivované formy použili pro propagaci své moci a velkolepou státní reprezentaci. Římská výtvarná syntéza se vyvíjí teprve postupně v císařském období. Důraz je kladen na portrétní realismus a výpravnost reprezentativního umění zastoupeného obsáhlými cykly historických reliéfů. Vrchol římského vývoje představuje umění doby Traianovy (98–117) a Hadrianovy (117–138). Nejvýznamnějším dokladem harmonické syntézy uměleckého programu, jeho formy a obsahu je výzdoba Traianova sloupu v Římě a Traianova oblouku v Beneventu. V pohadrianovském období se v umění odráží postupná ztráta realistického projevu související s větším zájmem o duchovní a transcendentální hodnoty. Pro pozdně antický vývoj je charakteristická narůstající abstrakce střídající se s občasnými návraty ke klasicismu. K tradičnímu repertoáru se od 3. století postupně přičleňovalo i umění antických křesťanů (umění, raně křesťanské), formálně zcela závislé na pohanských formálních předlohách. Tak se v průběhu 4. století formovala další obsahová i formální syntéza, kterou antika předala jak západnímu středověku, tak Byzanci na Východě. Za konec raně křesťanského a vlastně i antického umění lze považovat začátek byzantského ikonoklasmu, který začal roku 726 a přerušil do té doby kontinuální vývoj umělecké formy. (Marie Pardyová)