#
Připoutala ho k sobě, patřila mu.
Nechal se připoutat, patřil jí.
Patřili si.
Kdysi.
#Vysvětlivky
Bauch, Jan (16. 11. 1898, Praha – 9. 1. 1995, Praha), český malíř, sochař a ilustrátor. Čerpal podněty z {{kubismu|term_desc/kubismus.html|pp}}, ve 30. letech byl ovlivněn {{neoklasicismem|term_desc/neoklasicismus.html|pp}} a {{surrealismem|term_desc/surrealismus.html|pp}}. „Netvořím obrazy podle přírody (…) vytvářím vlastní svět,“ vyjádřil se Bauch o charakteru své tvorby. Maloval obrazy se symbolickým významem (Kristus na hoře Olivetské; Golgota), pražské motivy, cirkusové prostředí, ženské akty i vztahy mezi mužem a ženou (Adam a Eva; Ležící akt; Návrat Odysseův; Penelopa; Sedící akt; Ženský akt) – v průběhu času stupňoval – zvláště za let druhé světové války – dramata tvarů a erupce barev; současně se věnoval {{sochařské|term_desc/socharstvi.html|pp}} tvorbě (Penelopa; Sedící děvče; Stojící děvče), monumentálním dílům (okna a vrata chrámu sv. Víta na Pražském hradě aj.) a ilustraci (Oscar Wilde, Salome, básně Françoise Villona).
#Jan Bauch, Milenci, 1970, olej, plátno, 79x40 cm.
Dramatický svár býval v průběhu celého uměleckého usilování Jana Baucha ústředním bodem jeho tvůrčího zaujetí. Malíř jej objevoval a výtvarně z něho těžil v dílech inspirovaných antickou mytologií stejně tak jako v {{malířských|term_desc/malirstvi.html|pp}} realizacích ovlivněných bezprostředním kontaktem se životem. Zvolené téma zpravidla transponoval do polohy expresivní nadsázky a tím i odsunul z dosahu pouhé deskripce. Svědčí o tom i Milenci – dílo, které již náleží umělcovu pozdnímu tvůrčímu období. Drsná {{malířská|term_desc/malirstvi.html|pp}} mluva je zde vzdálena i jen náznaku idealizace. Ačkoliv obrazová skladba je v podstatě statická, výrazné kontury, pastózní vrstvy barevné hmoty i chromatika díla jsou poukazem k dramatu, skrytému pod příkrovem tělesných objemů muže a ženy a prosazujícímu se navenek i v jejich vzájemném vztahu.
${img{images/bauch.jpg}{alone}}$