#
Boucher si nepočínal jako tupý krvelačný boucher.
Naopak: na galantní {{rokoko|term_desc/rokoko.html|pp}} měl voucher,
unášen rokajovými vlnami sličným slečnám vstříc.
Že by on sám z té perleťové krásy neměl nic?
#Vysvětlivky
boucher (z francouzštiny), řezník.
Boucher, François (29. 9. 1703, Paříž, Francie – 30. 5. 1770, Paříž, Francie), francouzský malíř a grafik; přední představitel rokoka. Byl jedním z nejvýznamnějších a nejvyhledávanějších umělců francouzského rokoka, protežovaným i metresou krále Ludvíka XV. markýzou de Pompadour. Tomu odpovídala i jeho oslnivá kariéra: 1731 přijat jako historický malíř do pařížské Akademie věd a {{umění|term_desc/umeni.html|pp}}, 1734 ředitelem manufaktury na gobelíny, 1737 profesorem Akademie, 1742 vedoucí výpravy pařížské opery, 1765 prvním královským malířem. V rané tvorbě navázal na Antoina Watteaua (1684–1721), ve 30. letech 18. století vytvořil vlastní svébytný styl charakterizovaný jemnou barevností (Diana v lázni, Diana navracející se z lovu, Podobizna Madamme Pompadour, Venušina toaleta). Maloval typická {{rokoková|term_desc/rokoko.html|pp}} témata (mytologické, historické, galantní a pastorální scény), ale zejména odvážná erotika, díky nimž je považován za nejtypičtějšího představitele francouzského rokoka.
#François Boucher, Mademoiselle O’Murphy, 1752, olej, plátno, 59x73 cm, Alte Pinakothek, Mnichov, Německo.
Boucher byl ve své době považován za nemorálního umělce, který ze své silné stránky – schopnosti vzbudit erotickou vnímavost – učinil tržní zboží; nejhlasitějším kritikem byl Denis Diderot, který vinil Bouchera z toho, že maluje ženy jako prostitutky a nadbíhá vkusu aristokracie. Boucherova symbolika nebyla však zdaleka tak jednoznačná. Do určité míry se přiklonil k {{manýristické|term_desc/manyrismus.html|pp}} tradici, zejména v mytologických obrazech. Zde zobrazil své ženské akty v dosti nepřívětivé podobě, která už jen stěží mohla u diváka vyvolat erotické představy. Rozdíl se zvýrazní, srovnáme-li některý z těchto mytologických aktů s Boucherovým mnohem individuálnějším vyjádřením – portrétem nahé Mademoiselle O’Murphy, jedné z mnoha milenek nenasytného krále Ludvíka XV. I když tato dívka byla jen umělcovou modelkou, zdá se, že se velmi blížila jeho ideální osobní představě o tom, jak má vypadat žádoucí mladá žena. Uchovala si zdání osobní identity, takže se vnucuje otázka, jaké by to s ní asi bylo v posteli?
${img{images/boucher.jpg}{alone}}$