#
Ci-devant – na dvě nahé ženy jeden amant…
Revolucionář Barras byl úplatný ras,
své četné milenky házel na běžící pás:
Když ho přestala bavit Josefína,
vystrnadil ji do Napoleonova klína.
#Vysvětlivky
Barras, Paul François Jean Nicolas, vikomt (30. 6. 1755, Fox-Amphoux, Francie – 29. 1. 1829, Paříž, Francie), francouzský voják a politik. V roce 1795 se zasloužil o potlačení povstání roajalistů; v letech 1795–1799 byl jedním z pěti direktorů. Vedl život bonvivána, mezi jeho milenky patřila i Joséphine de Beauharnais. Barras ji doporučil, aby se vdala za Napoleona: chtěl se Josefíny zbavit a zároveň mít jejím prostřednictvím na perspektivního generála vliv. Po nástupu Napoleona I. Bonaparta byl z politiky odstraněn.
ci-devant [sidvã] (z francouzštiny), 1. předtím, dříve; dřívější; 2. stoupenec francouzského království (za Velké francouzské revoluce). Gillray toto slovo vtipně využil v názvu své karikatury.
Gillray, James (13. 8. 1757, Chelsea, Anglie – 1. 6. 1815, Londýn, Anglie), anglický karikaturista a rytec. Gillray, stejně jako další karikaturisté, nebyli na rozdíl od malířů „krásného {{umění|term_desc/umeni.html|pp}}“ vázáni pravidly {{realismu|term_desc/realismus.html|pp}}. V zájmu svého poselství mohli karikovat realitu, jak chtěli. Gillrayovo dílo jako by předjímalo divoké metamorfózy {{surrealismu|term_desc/surrealismus.html|pp}}, jak jsou obsaženy například v jeho pamfletu na vévodu Clarence, mladšího syna krále Jiřího III. Vévoda si za milenku vybral herečku jménem Mrs. Jordan, kterýžto vztah Gillray zpodobnil {{rytinou|term_desc/rytina.html|pp}} s názvem Lubbers’ Hole alias The Crack’d Jordan, což znamená totéž jako „Díra pro krysu alias Prasklý nočník“. Název tedy nejprve naráží na nespisovný význam slov „crack“ (puklina, trhlina) a „hole“ (díra), vlastního vtipu však získává narážkou na jméno Jordan, jehož se tehdy používalo jako synonyma pro „nočník“ (na {{rytině|term_desc/rytina.html|pp}} do něho nebohý vévoda strká svou hlavu). Gillrayovo dílo stavělo na zvláště bohaté a flexibilní řeči symbolů, jež byla zaměřena na publikum, které této symbolice bez potíží rozumělo.
#James Gillray, Ci-devant Occupations; or, Madame Tallien and the Empress Josephine Dancing Naked before Barras in the Winter of 1797. – A Fact! (Před obsazením [Před stoupencem francouzského království] aneb paní Tallien a císařovna Josefina tančí nahé před Barrassem v zimě 1797. – Opravdu!), 1805, ručně kolorovaná {{rytina|term_desc/rytina.html|pp}}, 31,6x45,7 cm.
Sexuální aktivita se u Gillraye stává prostředkem trestu; tato karikatura je toho dobrým příkladem: ukazuje paní Tallien a Joséphinu de Beauharnais (Napoleonovu manželku), jak nahé tančí před Barrasem, mocným členem direktoria a milencem obou dam, zatímco Napoleon, skryt za oponou, je potají pozoruje (na Gillraye je to ovšem relativně krotké dílo).
${img{images/gillray.jpg}{alone}}$