#
Ó, Mazdo, Mazdo MX-5, japonská krásko,
šílím po tobě, má jediná lásko…
#Zároveň sám sobě klnu: „Pro život stačí ti setsakra málo, Járo,
mít jenom jednu osudovou lásku – rudé japonské fáro!“
#Jenže co naplat, přednosti milované Mazdy
vryly do mojí KODO ostré a hluboké brázdy.
#Vysvětlivky
Jenkins, Derek, americký automobilový designér. Absolvoval Art Center College of Design v Los Angeles. V letech 1993–1997 působil v Audi AG, odkud přešel na místo asistenta šéfdesignéra amerického Volkswagenu, kde se v roce 2000 stal šéfdesignérem. Od roku 2009 až do července 2015 působil v designu Mazda North America. Proslul zejména jako autor designu Mazdy MX-5 čtvrté generace.
Mazda MX-5, roadster vyráběný od roku 1989 dodnes (1. generace 1989–1997, 2. generace 1997–2005, 3. generace 2005–2015; 4. generace od roku 2015; od roku 2006 též v provedení roadster-coupé) japonskou automobilkou Mazda Motor Corporation sídlící v Hirošimě. Od zahájení produkce 1. generace v roce 1989 do konce roku 2015 se přiblížil počet vyrobených vozů jednomu milionu a MX-5 si tak drží primát nejprodávanějšího dvoumístného sportovního auta všech dob. Navzdory proměnám v průběhu čtyř generací si MX-5 udržuje základní koncepci takřka beze změn (mající plnit japonské úsloví džinba ittai, „jezdec a kůň jedno tělo“): vpředu podélně umístěný atmosférický (sic!) čtyřválcový motor, pohon zadních kol a ideální rozložení hmotnosti (50:50) na obě nápravy; zavěšení s dvojitými trojúhelníkovými rameny je nezávislé; převodovka je manuální (pětistupňová nebo šestistupňová), případně i automatická. Vznik modelu MX-5 byl inspirován legendárními britskými sportovními automobily 60. a 70. let, jakými byly Triumph Spitfire, Lotus Elan nebo Austin-Healey Sprite a MG Midget. Ty se však v následujících desetiletích (v době krize britského automobilového průmyslu) „vytratily“; MX-5 po nich převzala symboliku volnosti a svobody a stala se ikonou mezi roadstery, o čemž svědčí několik set ocenění v různých anketách a soutěžích a velké množství klubů, které založili příznivci tohoto vozu po celém světě. Design automobilu Mazda MX-5, opírající se o klasickou karoserii typu roadster, spočívá v syntéze tvarového jazyka KODO („duše v pohybu“) a prvků, které vzešly z plynulého mezigeneračního vývoje celé modelové řady. Podobně jako předchozí generační vydání vozidla, také aktuální provedení roadsteru MX-5 (2015) sestává z dynamické siluety tvořené dlouhou kapotou (a s ní kontrastující krátkou zádí) a sklápěcí střechou. Hladkost vnějších panelů je umocněna absencí tradiční centrované masky (ta se nachází v ploše nárazníku) a užitím decentních koncových světel. V souvislosti s designem modelu MX-5 nutno poukázat na zmíněnou filozofii jinba ittai, která vyjadřuje splynutí řidiče s vozidlem: toho je dosaženo harmonickým propojením exteriérového tvarosloví s provedením interiéru. Tvůrčí přístup KODO transformuje organické jevy (pohyb zvířat v jejich přirozeném prostředí či například lukostřelcovo vystřelení šípu) do takové podoby, aby jejich symboliku šlo použít v automobilovém designu. Průkopníky takto koncipované tvorby jsou koncepční kreace Shinari (2010) a Takeri (2012), v sériové výrobě byl nový design uplatněn při navrhování modelových řad 6, 3, CX-5, CX-3 či právě MX-5. V roce 2016 se Mazda MX-5 stala „Světovým autem roku“ a zvítězila i v dílčí kategorii „nejlepší design“ ({{http://www.autorevue.cz/svet-je-jeste-v-poradku-mazda-mx-5-zvitezila-v-ankete-wcoty-2016|http://www.autorevue.cz/svet-je-jeste-v-poradku-mazda-mx-5-zvitezila-v-ankete-wcoty-2016}}). O výjimečné oblibě vypovídá i to, že Mazda MX-5 vstoupila též do hájemství poezie.
#Derek Jenkins, Mazda MX-5, 2015; vítězný vůz kategorie automobilový design v odborné anketě World Car of the Year (2016).
${img{images/jenkins.jpg}{alone}}$