#
Cecilie je světice-mučednice,
které, cvičíce, klnou panenské hudebnice.
#Vysvětlivky
Cecilie (z latiny: caecus, „krátkozraký, slepý“, kolem 200, Řím, Itálie – asi 22. 11. 230, Řím, Itálie; možná žila o půl století dříve), mučednice a svatá katolické i pravoslavné církve; patronka duchovní hudby, hudebníků, zpěváků, básníků a stavitelů hudebních nástroje i slepců (atributy: růže, hudební nástroje). Podle legendy pocházela Cecilie ze starého římského rodu Ceciliů. Již v mládí se stala horlivou křesťankou a zavázala se slibem věčného panenství. Učila se hudbě a zpěvu, aby mohla chválit Boha. O její ruku požádal Valerianus, pohanský mladík s nejlepší pověstí. Cecilie prosila anděly o přímluvu, aby si uchovala panenství i v manželství. Po svatbě oznámila manželovi, že jejím vyvoleným je Kristus, který jí dal anděla, střežícího její neposkvrněné tělo; pokud by ji chtěl Valerianus připravit o panenství, bude jím zahuben. Valerianus jako pohan anděla neviděl, prohlédl, až když se z podnětu Cecilie nechal pokřtít. Načež byl pro křesťanskou víru získán i Valerianův bratr Tiburcius. Všichni tři pak zahynuli mučednickou smrtí při pronásledování křesťanů. Oba bratři byli jako šlechtici sťati mečem. Cecilie ještě stačila veškerý svůj majetek rozdat chudým. Podle rozsudku měla podstoupit trest smrti ve vlastní lázni udušena vedrem a horkou parou. Když však zůstala i ve žhavé komoře živa, byla také sťata. Legenda o svaté Cecilii, hudbou a zpěvem velebící Boha, se stala od starověku do dnešní doby inspirací pro řadu umělců – malířů Raffaela Santiho, Quida Reniho nebo Petra Paula Rubense, spisovatelů a básníků Geoffreye Chaucera a Johna Drydena a především pro hudební skladatele Georga Friedricha Händela, Henryho Purcella, Alessandra Scarlatiho, Benjamina Brittena či Jiřího Stivína.
Maderno, Stefano (1575, Palestrina, Itálie – 17. 9. 1636, Řím, Itálie), italský sochař. Je autorem řady soch s mytologickými a náboženskými náměty (Héraklés; Héraklés a Antaios; Pieta; Sv. Karel Boromejský), mezi nimiž vyniká jeho raná {{skulptura|term_desc/skulptura.html|pp}} Svaté Cecilie. Madernovo dílo svým {{manýristickým|term_desc/manyrismus.html|pp}} tvaroslovím tvoří přechod od {{renesance|term_desc/renesance.html|pp}} k {{baroku|term_desc/baroko.html|pp}}.
#Stefano Maderno, Svatá Cecilie, 1600, mramor, délka 130 cm, bazilika sv. Cecilie v Trastevere, Řím, Itálie.
Papež Urban I. (pontifikát 222–230) dal svatou Cecilii pochovat v Kallistových katakombách v Římě. Když byly v roce 822 v katakombách ostatky světice znovu nalezeny nechal je papež Paschal I. (pontifikát 817–824) přenést do baziliky sv. Cecilie a tam pochovat. Při otevření rakve koncem 15. století bylo prý její tělo nalezeno tak, jak bylo kdysi pohřbeno. Touto scénou (jíž byl sám svědkem) se inspiroval Stefano Maderno a ve svých pouhých pětadvaceti letech s mistrovskou erudicí v kameni zachytil ženu jakoby pohrouženou do sebe sama a snící svůj věčný sen.
${img{images/maderno.jpg}{alone}}$