#

Ariadnin příběh, jímavě melodramatický,

kde platí Homo proponit, Deus disponit,

to je ten spletitý, věčný labyrint lidský,

z jehož sítě člověka nevyvede ani Ariadnina nit.

#

Vysvětlivky

Ariadné, v řecké mytologii dcera krétského krále Mínoa; pomohla Théseovi (synu athénského krále Aigea), aby nezabloudil v labyrintu, kde měl zabít obludu – lidožrouta Mínótaura. Dala mu klubko nití, které Théseus upevnil na začátku labyrintu, po niti se zas vrátil a z nebezpečí vyvázl živý. Ariadné prchla s Théseem, ten ji však zradil – vysadil ji spící na ostrově Naxu a opustil ji. Zoufalou Ariadnu si vzal za manželku bůh Dionýsos, který se do ní zamiloval. Po smrti vzal Zeus Ariadnu jako hvězdu na nebe. Příběh se stal námětem {{výtvarného umění i|term_desc/vytvarne-umeni.html|pp}} hudby (například melodram Ariadna na Naxu českého skladatele Jiřího Antonína Bendy [1722–1795]).

Homo proponit, Deus disponit (z latiny), Člověk míní, Pánbůh mění; Člověk zamýšlí, Bůh určuje.

Mařatka, Josef (21. 5. 1874, Praha – 20. 4. 1937, Praha), český sochař; jeden ze zakladatelů {{moderního|term_desc/moderna.html|pp}} českého {{sochařství|term_desc/socharstvi.html|pp}}. Od {{klasicistního|term_desc/klasicismus.html|pp}} idealizačního pojetí přešel k žánrovému {{realismu|term_desc/realismus.html|pp}} a pod vlivem pařížského studijního pobytu a práce v ateliéru Augusta Rodina v letech 1900–1904 a díky přijetí české {{barokní|term_desc/baroko.html|pp}} tradice rozvinul smysl pro modelovaný tvar, světelné hodnoty a pohyb {{plastiky|term_desc/plastika.html|pp}}. Mařatka pracoval i na oficiálních zakázkách, z nichž vyniká nacisty zničený pomník Praha svým vítězným synům (1929–1932) v Praze pod Emauzy. Vytvořil řadu vynikajících portrétů předních osobností české kultury (Antonína Dvořáka, Hany Kvapilové, Antonína Slavíčka a dalších).

#

Josef Mařatka, Opuštěná Ariadna, 1903, bronz, výška 30,5 cm, Národní galerie v Praze.

Zoufalství, žal a bolest zhrzené Ariadny vyjádřil sochař dynamickým obloukem skloněného ženského aktu obepínajícího „prázdný prostor“; předznamenal tak linii vedoucí k modernímu {{symbolismu|term_desc/symbolismus.html|pp}}.

${img{images/maratka.jpg}{alone}}$