#
V pětihvězdičkovém neapolském hotelu Napoleon Bonaparte,
po prodeji obrazu Harlekýnův karneval, chtěl bohatě povečeřet à la carte.
Místo číšníka objevil se Dottore a předal mu jeho vlastní parte!
Po chvíli se dostavil Harlekýn tvářící se naprosto arte;
došlo mu, že ještě není mrtev – hrají s ním jen commedia dell’arte.
#Vysvětlivky
à la carte (z francouzštiny), podle jídelního lístku; úsloví označující svobodnou volbu jídel v restauračních zařízeních (pořadí a složení jídel není vázáno konkrétním menu).
arte (z latiny), přísně, ztuha; těsně.
commedia dell’arte (italsky), divadelní představení lidového charakteru, italského původu, oblíbené ve 13. až 16. století a rozšířené zvláště ve Francii v době rokoka. Typický je ustálený okruh převážně maskovaných postav – Arlecchino, Pantalone, Dottore, Pierot, Colombina a další. Scénář, podle nějž improvizovali herci dialogy za doprovodu hudby, zpěvu i pantomimických výstupů, vycházel z typů postav, charakteristických pro různé společenské vrstvy, které byly předváděny v karikované podobě; herci byli specializováni na jedinou masku. Commedia dell’arte se stala oblíbeným motivem i ve {{výtvarném umění|term_desc/vytvarne-umeni.html|pp}} 20. století.
Miró, Joan (20. 4. 1893, Barcelona, Španělsko – 25. 12. 1983, Palma de Mallorca, Španělsko), španělský malíř, grafik, sochař, {{keramik|term_desc/keramika.html|pp}}, scénický výtvarník; přední představitel {{surrealismu|term_desc/surrealismus.html|pp}}. V rané tvorbě byl ovlivněn {{expresionismem|term_desc/expresionismus.html|pp}}, {{kubismem|term_desc/kubismus.html|pp}} a {{fauvismem|term_desc/fauvismus.html|pp}}. V roce 1917 se seznámil s Francisem Picabiou (1879–1953), jedním ze zakladatelů {{dadaismu|term_desc/dadaismus.html|pp}}. Vyvrcholením této etapy je obraz Farma, ovlivněný {{magickým realismem|term_desc/magicky-realismus.html|pp}} a ukazující již na základní ráz Miróovy osobité imaginace. V roce 1924 podepsal 1. manifest {{surrealismu|term_desc/surrealismus.html|pp}}. V počátečním {{surrealistickém|term_desc/surrealismus.html|pp}} období si vytvořil osobitý styl založený na užití výrazně barevných organických a abstraktních znaků a na rytmickém členění plochy (Obdělaná země, Harlekýnův karneval), později dospěl k užití elementárních výtvarných znaků a symbolů, které vycházejí i z jeho afinity k {{umění přírodních národů|term_desc/umeni-prirodnich-narodu.html|pp}} a dětskému výtvarnému projevu.
parte (z rakousko-německého Parte; vytvořeno z italského [far] parte, „písemně oznámit“, doslova „udělat účast“), úmrtní oznámení.
#Joan Miró, Harlekýnův karneval, 1924–1925, olej, plátno, 66x93 cm, Albright-Knox Art, Buffalo, USA.
Vznik jednoho z nejznámějších Miróových děl má zajímavé vysvětlení: autor k obrazu nakreslil řadu studií, v nichž, jak se mnohem později již jako mnohonásobný milionář, přiznal, vyjadřoval halucinace z hladu.
${img{images/miro.jpg}{alone}}$