#

Co znamená erotické snění ve stavu bdění?

U Sigmunda Freuda třeba hledat vysvětlení.

#

Kde končí bujný sen a střízlivá realita začíná,

to hravě rozluští sexuolog Jaroslav Zvěřina.

#

Vysvětlivky

Freud, Sigmund (6. 5. 1856, Příbor – 23. 9. 1939, Londýn, Anglie), rakouský neurolog a psychiatr; pocházel z moravské židovské rodiny, po záboru Rakouska Německem opustil Vídeň a uchýlil se do britského exilu. Freud je zakladatelem významné psychoterapeutické školy a psychoanalýzy jako konceptu vývoje osobnosti a způsobu terapie duševních poruch. Léčení založil zejména na technice volných asociací, výkladu snů a sexuálních podmíněností – například z příběhu Oidipa vytvořil model pro pochopení podvědomých incestních závislostí a komplexů (oidipský komplex), kterými je ohrožena lidská psychika. Freudovo dílo shrnuté v řadě knižních publikací hluboce ovlivnilo vývoj psychologie, ale i filozofie, literatury a {{výtvarného umění|term_desc/vytvarne-umeni.html|pp}} (zejména {{surrealismus|term_desc/surrealismus.html|pp}}) a dalších oborů ve 20. století.

Netík, Miroslav (5. 9. 1920, Vamberk), český malíř. V letech 1936–1940 absolvoval Školu uměleckých řemesel v Brně v ateliérech Petra Dillingera, Emanuela Hrbka, Zdeňka Rossmanna a Františka Süssera. Počátky Netíkovy tvorby ve 40. letech byly inspirovány Skupinou 42, jejíž ideové východisko „Svět, ve kterém žijeme“ provází jeho celoživotní cykly: Proti válce, Válka a nervy, V noci po náletu, Boje a sny, Cesty aj. Podnětem pro tvorbu jsou bezprostřední smyslové prožitky a dojmy. Jako člen brněnské skupiny Profil své spontánní {{umění|term_desc/umeni.html|pp}} osvědčil v {{akvarelu|term_desc/akvarel.html|pp}} i {{olejomalbě|term_desc/olejomalba.html|pp}}. Názorové rozpětí jeho životního uměleckého úsilí je značné: charakterizují je díla vycházející z přímého kontaktu se skutečností a později i kreace nefigurativního pojetí, v nichž významnou roli hraje výtvarný znak. Ale ani v dílech abstraktního charakteru v sobě nezapřel {{malířskou|term_desc/malirstvi.html|pp}} spontaneitu a smysl pro barevnou hmotu neméně než touhu po humanistické výpovědi díla. Výtvarným prostředkem je mu zejména barva, celek obrazu působí kaligraficky.

#

Miroslav Netík, Sex-sen, 1998, olej, plátno, 120x120 cm, soukromá sbírka.

${img{images/netik.jpg}{alone}}$