#

Zdá se, že v jeskyni Chauvet

poprvé zaskvěl se {{umění|term_desc/umeni.html|pp}} květ…

#

Vysvětlivky

Chauvet (u Pont-d’Arc, Francie), jeskyně ve skalnatém údolí řeky Ardèche (objevena v roce 1994), nazvaná podle svého objevitele; zatím nejstarší datované naleziště dokonalých jeskynních maleb a dalších nálezů z počátku mladého paleolitu (aurignacien?, předpokládané radiometrické stáří 33 000–25 000 př. n. l.).

{{paleolitické umění|term_desc/paleoliticke-umeni.html|pp}}, nejstarší {{umění|term_desc/umeni.html|pp}} (malby, kresby, sochy, {{plastiky|term_desc/plastika.html|pp}}, {{reliéfy|term_desc/relief.html|pp}}) spadající do období mladého paleolitu (40 000–11 500 př. n. l.); počátkem tohoto období definitivně mizí takzvané archaické lidské populace, jejichž typickým reprezentantem je v Evropě neandertálec a po celé Zemi se rychle šíří takzvané {{moderní|term_desc/moderna.html|pp}} populace (Homo sapiens). {{Umění|term_desc/umeni.html|pp}} paleolitu zprostředkovává dílčí průhledy do estetických, mentálních a sociálních vztahů uvnitř lovecko-sběračských komunit, ale cesty, jimiž jsou dnes tato časově vzdálená sdělení vnímána, se mění spolu s paradigmaty archeologického a antropologického výzkumu. Prvé interpretace vycházely z dobové atmosféry přelomu 19. a 20. století. Na jedné straně se tu promítly koncepce ľart-pour-ľartismu („{{umění|term_desc/umeni.html|pp}} pro {{umění|term_desc/umeni.html|pp}}“), na druhé straně příliv pestrých analogií, které tehdy do západní Evropy importoval etnologický průzkum ze zámořských kolonií. Takže první teorie obvykle pracovaly buď s prostou teorií lidské tvořivosti, nebo s více méně náhodně vybíranými etnologickými modely (lovecká magie, tabu, iniciační a jiné rituály…). Během 20. století byly dosavadní přístupy podrobeny pozitivisticky koncipované kritice a nahrazeny novými, které vycházely přímo z archeologického záznamu. Ve druhé polovině 20. století nastupují nové metody a techniky datování, včetně mikroskopických pozorování. Ty přinesly detailnější vhled do výrobní a tvůrčí technologie, do vzájemných vztahů (posloupností) zobrazovaných prvků na témže {{artefaktu|term_desc/artefakt.html|pp}} a v důsledku toho i nové interpretace (například {{umění|term_desc/umeni.html|pp}} jako forma grafického vyjádření času). V závěru 20. století se vystřídalo několik dalších teorií, mimo jiné rehabilitujících starší přístupy, například etnologické analogie. Současný výzkum zdůrazňuje kontextuální přístup k {{umění|term_desc/umeni.html|pp}} a {{symbolismu|term_desc/symbolismus.html|pp}} jako integrální části sociálních a psychologických systémů minulosti. Tento {{funkcionalistický|term_desc/funkcionalismus.html|pp}} přístup nakonec některé badatele o paleolitu přivedl k odmítání termínu „{{umění|term_desc/umeni.html|pp}}“ jako takového. Ani nové objevy nic nezměnily na dávno známé skutečnosti, že malby, které jsou nejpůsobivější z hlediska dynamiky, {{plasticity|term_desc/plastika.html|pp}}, polychromie i umístění v prostoru – tedy Lascaux (Francie) a Altamira (Španělsko) – jsou z období magdalénienu a tedy nejmladší. Dojem, kterým obě lokality podnes na návštěvníka zapůsobí, je nesporně řadí na vrchol {{paleolitického umění|term_desc/paleoliticke-umeni.html|pp}}: „Nevytvořili jsme nic nového!“ – Pablo Picasso shrnující své bezprostřední dojmy a pocity z prohlídky paleolitických maleb v jeskyni Lascaux. Tento výrok zní možná mnohému nadneseně a rozhodně paradoxně, uvážíme-li, že jeho autorem byl člověk invenční a originální v tolika směrech {{moderního|term_desc/moderna.html|pp}} {{výtvarného umění|term_desc/vytvarne-umeni.html|pp}}. Avšak patrně jen málokoho napadne o autentičnosti tohoto výroku pochybovat, neboť „… malby mají obojí – eleganci a sílu… připomínají svým výtvarným pojetím ranou {{renesanci|term_desc/renesance.html|pp}}…“ – tak se zase vyjádřil archeolog Henri Breuil.

#

Paleolitický anonym (I), Skupina zvířat (malba černou barvou na vápencové stěně jeskyně), kolem roku 30 000 př. n. l., mladý paleolit, kultura aurignacienu (?), jeskyně Chauvet u Pont-d’Arc, Francie.

${img{images/paleoliticky_anonym__i_.jpg}{alone}}$