#

Co nám tím bohyně Héra vlastně sdělila,

když oba altruistické bratry pro jejich dobro zahubila,

zatímco sebevědomého sochaře Polyméda věčností obdařila?

#

Vysvětlivky

Kleobis a Bitón, synové Héřiny kněžky Kýdippy z Argu. Hérodotos (asi 485–asi 425 př. n. l.) ve svých ve svých Historiés apodexis (Dějiny) o nich vypráví tento pochmurný příběh: Když jednou nebyl po ruce potah sami se obětavě zapřáhli do vozu a matku odvezli ke svatyni vzdálené 45 stadií. Matka se modlila k bohyni Héře, aby synům dala za odměnu, co je pro člověka nejlepší; když po skončení obřadu vyšla před chrám, nalezla oba syny mrtvé. Spoluobčané jim v Delfech zasvětili sousoší…

Polymédés z Argu (činný v 1. polovině 6. století př. n. l.), řecký sochař. Proslul jako autor sousoší bratrů Kleobia a Bitóna v podobě stojících nahých mladíků (kúros), což je forma charakteristická pro archaické {{řecké umění|term_desc/recke-umeni.html|pp}}. Dílo bylo instalováno ve věštírně v Delfech.

#

Polymédés, Kleobis a Bitón, kolem roku 590 př. n. l., mramor, výška 197 cm, Archeologické muzeum, Delfy, Řecko.

Když před více než 2500 lety dokončil Polymédés sochy bratrů Kleobia a Bitóna, označil je svým podpisem. Byla to první signatura sochaře-kameníka. Dával tím zřejmě najevo hrdost nad svým dílem, vyjádřil svůj vztah k němu, názor, že je to dílo právě jeho rukou a jeho mozku. Obě sochy nesou hlavní znaky archaického období, a to zejména frontalitu a statuárnost, jakož i schematické vyjádření psychického hnutí (archaický úsměv).

${img{images/polymedes.jpg}{alone}}$