#
Melancholii a smutek z atmosféry v podstatě idylické doby tišil u Černého jezera,
kam by se malíř asi uchýlil v dnešní ďábelské době,
nejspíš na břehy Čertova jezera…
#Vysvětlivky
Preisler, Jan (17. 2. 1872, Popovice u Berouna – 27. 4. 1918, Praha), český malíř, grafik a ilustrátor; jeden z nejvýznamnějších zakladatelů českého {{moderního|term_desc/moderna.html|pp}} {{umění|term_desc/umeni.html|pp}}. Syntetizoval aktuální výtvarné tendence {{naturalismu|term_desc/naturalismus.html|pp}}, {{symbolismu|term_desc/symbolismus.html|pp}}, {{impresionismu|term_desc/impresionismus.html|pp}} a {{secese|term_desc/secese.html|pp}} a dospěl k cézanovské obrazové konstrukci a k zdůraznění expresivní nosnosti barvy. Své dílo považoval za jediný cyklus, jímž prolínalo několik základních motivů symbolického významu (triptych Velikonoce; Vítr a Vánek; Jaro; Obraz z většího cyklu). V letech 1904 až 1907 vytvořil cyklus obrazů Černé jezero, která je odrazem osobní i dobové melancholie dokonale zakódované zejména v ženských a mužských postavách. Obohatil monumentálně dekorativní tvorbu (Palackého salon v Obecním domě v Praze; mozaiky pro Zemskou banku v Praze, nástěnné obrazy divadla v Prostějově aj.) a významně ovlivnil i vývoj knižní a časopisecké grafiky a ilustrace (ilustroval Březinovy a Zeyerovy básně).
#Jan Preisler, Žena u Černého jezera, 1904 (z cyklu Černé jezero, 194–1907), olej, plátno, 40,7x65,3 cm, Moravská galerie v Brně.
V cyklu obrazů spjatých s motivy Černého jezera zachytil malíř svou vlastní melancholii a smutek a zčásti i atmosféru doby na počátku nového tisíciletí. Současně pomocí archetypálních symbolů vyjádřil příběh, který tvoří základ autorovy mýtotvorné aktivity. Tento cyklus, prozrazující {{neoklasicistní|term_desc/neoklasicismus.html|pp}} inspiraci, je mimo jiné založen na symbolice a kontrastu světa člověka a světa přírody.
${img{images/preisler.jpg}{alone}}$