#
Marně pod stromem čeká,
Jindřicha Pruchy se nedočká,
padl na frontě jak podťatý strom,
pro jejich dostaveníčko zásadní zlom.
#Vysvětlivky
Prucha, Jindřich (29. 9. 1886, Uherské Hradiště – 1. 9. 1914, Komarów, Polsko), český malíř. Ve své tvorbě se inspiroval dílem Antonína Chittussiho (1847–1891), Antonína Slavíčka (1870–1910), Jana Preislera (1872–1918) a francouzským {{impresionismem|term_desc/impresionismus.html|pp}} (Májový den; Před bouří; Vnitřek bukového lesa). V obrazech z Železných hor objevoval vnitřní rytmus krajiny (Jaro v Železných horách; Lom). Inspirován Munchovým {{expresionismem|term_desc/expresionismus.html|pp}} dospěl v letech 1910–1911 k syntetičtějšímu pojetí motivu (Velký pátek; Vlastní podobizna v zimním šatě). Jeho studium v Mnichově však vyústilo v uměleckou krizi, po níž se vrátil k {{impresionistickému|term_desc/impresionismus.html|pp}} přírodnímu lyrismu (Chotěboř; Kameničky v listopadu; Lichnice v máji). Jindřich Prucha padl v osmadvaceti letech na východní frontě první světové války, přesto zanechal rozsáhlé dílo (asi 200 {{olejomaleb|term_desc/olejomalba.html|pp}} a přes 650 kreseb včetně několika pastelů).
#Jindřich Prucha, Pod stromem, 1912, olej, plátno, 96x107,5 cm, Národní galerie v Praze.
Tímto obrazem malíř navázal na svůj vzor Antonína Slavíčka a zpracoval tradiční námět {{výtvarného umění|term_desc/vytvarne-umeni.html|pp}} – vztah člověka a přírody. Nalézt zde však můžeme i skryté obsahy, pokud místo pod rozložitým stromem, skrývajícím sedící dívku, vnímáme nejen jako místo splynutí s přírodou či meditace, ale také jako místo očekávání a milostné schůzky (která se, bohužel, neuskuteční).
${img{images/prucha.jpg}{alone}}$