#
Byl jednou jeden král – „le roi“,
který říkával „ĽÉtat, c’est moi“
a z žen si vybíral „morceau de roi“.
#Kde se, mon Dieu!, mohlo stát,
aby král, byť Král Slunce, tak přečníval stát,
že si mohl ženy dle momentálních choutek „vychutnat“?
#Přece v zemi gurmánů, v níž se heslo skví:
„liberté, égalité, fraternité“ – volnost, rovnost, bratrství.
#Vysvětlivky
„ĽÉtat, c’est moi“ (z francouzštiny), „Stát jsem já“, výrok připisovaný francouzskému králi Ludvíku XIV., který údajně pronesl 13. dubna 1655 na schůzi pařížského parlamentu, aby parlament nebránil vydání královských dekretů. Velmi pravděpodobně ale tato slova nikdy neřekl, připsal mu je až Jacques-Antoine Dulaure ve své knize Histoire de Paris z roku 1834.
Ludvík XIV. (řečený Král Slunce – Le roi du soleil, 5. 9. 1638, Saint-Germain-en-Laye, Francie – 1. 9. 1715, Versailles, Francie), francouzský král z rodu Bourbonů; vládl dvaasedmdesát let (1643–1715), nejdéle ve francouzské historii. Reorganizoval vojenství, soudní a fiskální systém a dovršil francouzský královský absolutismus. Hospodářský rozvoj a společenská stabilita státu byly postupně otřeseny zrušením ediktu nantského (represe a emigrace hugenotů) a válečnými výboji. Politický a společenský život značně ovlivňovaly četné královy milenky (zejména de La Valliere, de Montespan, de Maintenon); s de Maintenon uzavřel po smrti své španělské manželky Marie Terezie druhé, tajné manželství. Vláda Ludvíka XIV. představovala vrcholný rozkvět dvorské kultury v údobí {{barokního|term_desc/baroko.html|pp}} {{klasicismu|term_desc/klasicismus.html|pp}}, jíž vévodil zámek ve Versailles.
morceau de roi (z francouzštiny), nejlepší sousto, kousek.
Rigaud, Hyacinthe (18. 7. 1659, Perpignan, Francie – 27. 12. 1743, Paříž, Francie), francouzský malíř; jeden z nejvýznamnějších {{barokních|term_desc/baroko.html|pp}} portrétistů. Byl žákem významného francouzského malíře a teoretika {{umění|term_desc/umeni.html|pp}} Charlese Le Bruna (1619–1690). Rigaud maloval historické obrazy a především jako autor desítek podobizen dvorské společnosti udal tón typu reprezentativního slavnostního portrétu. Stal se oblíbeným dvorním malířem Ludvíka XIV., který jej dokonce v roce 1727 povýšil do rytířského stavu.
#Hyacinthe Rigaud, Ludvík XIV., 1701, olej, plátno, 277x194 cm, Musée du Louvre, Paříž, Francie.
Rigaudův obraz se stal vzorem pro panovnické portréty v celé Evropě.
${img{images/rigaud.jpg}{alone}}$