#
Očekával návštěvu Ježíše Krista…
Ozval se zvonek, otevřel – za dveřmi stála Krista.
Pro ni však neměl už ve svém srdci místa…
#Vysvětlivky
Rops, Félicien-Joseph-Victor (7. 7. 1833, Namur, Belgie – 23. 8. 1898, Corbeil-Essonnes, Francie), belgický grafik, ilustrátor, malíř a tvůrce inovativních postupů v {{grafických technikách|term_desc/graficke-techniky.html|pp}}, jehož lze označit za představitele {{dekadentního|term_desc/dekadence.html|pp}} {{symbolismu|term_desc/symbolismus.html|pp}}. Například sériemi {{rytin|term_desc/rytina.html|pp}} Satanské Rops zprostředkoval oslavu pekelné dvojice Satana a ženy. Autor zde zlomyslně směřuje k extrémní provokaci a stupňuje {{dekadentní|term_desc/dekadence.html|pp}} satanismus. List Únos zobrazuje Satana unášejícího ženu. Únosce dosahuje jejího podrobení prostřednictvím násilného a postupně přijímaného vydráždění. Žena se tak stává svatokrádežnou hříšnicí i obětí. Na listě Modla lze spatřit vtělení Satana, které se vypíná mezi dvěma faly, zvedajícími se z hroznů ženských ňader. Modlu náruživě objímá žena dožadující se Satanova laskání. Na listě Oběť se odehrávají násilné zásnuby ženy a ithyfalického Satana, který je vyzdoben rohy kozla, symbolickým půlměsícem a aureolou. Žena je zde zpodobněna jako oběť hypertrofovaného falu, v jehož bezuzdném a triumfujícím područí se svíjí na oltáři rozkoše a bolesti. Ropsova tvorba představuje originální doklad umělecké dekonstrukce puritánských hodnot a norem měšťácké společnosti druhé poloviny 19. století. Svými sugestivními, emotivně vypjatými díly Rops ovlivnil mnohé tvůrce {{expresionismu|term_desc/expresionismus.html|pp}} (James Ensor, Edvard Munch aj.). V českém prostředí Ropsova tvorba zapůsobila zejména na básníka a výtvarníka Karla Hlaváčka (1874–1898).
#Félicien Rops, Kalvárie, z cyklu Satanské, 1882, {{heliogravura|term_desc/heliogravura.html|pp}}.
Na listu Kalvárie vrcholí Satanovo počínání, jehož identitu prozrazuje „titulus“ BELZ (zkratka Belzebub). Satan, stylizován do podoby ukřižovaného Krista, kopyty svírá provaz, jímž škrtí Kristovu milenku. Hlava jeho oběti spočívá opřena o varlata vztyčeného pyje a přijímá úděl nevěstky v euforicky rozpaženém gestu. Červené pozadí, osvětlené vysokými svícny, evokuje atmosféru Černé mše, jež je sloužena ke cti a slávě Satana.
${img{images/rops.jpg}{alone}}$