#

V Miltonově Ztraceném ráji

lidé si i dnes na práci jen hrají.

Tak skvěle se tam pořád mají,

že ten ráj před ostatními tají!

#

Vysvětlivky

Milton, John (9. 12. 1608, Londýn, Anglie – 8. 11. 1674, Bunhill, Anglie), anglický básník období {{baroka|term_desc/baroko.html|pp}}; proslul zejména jako autor rozsáhlých epických básní Paradise Lost (Ztracený ráj, 1667) a Paradise Regained (Ráj znovu nabytý, vydáno 1671). Obsah Ztraceného ráje odráží události a činy popsané v biblické knize Genesis: svržení padlých andělů, vzpoura andělů, {{stvoření světa|http://cs.wikipedia.org/wiki/Stvo%C5%99en%C3%AD_sv%C4%9Bta}}, Satanova pouť rájem, kde v převtělení za {{hada|http://cs.wikipedia.org/wiki/Hadi}} svede {{Evu|http://cs.wikipedia.org/wiki/Adam_a_Eva}} k {{prvotnímu hříchu|http://cs.wikipedia.org/wiki/Prvotn%C3%AD_h%C5%99%C3%ADch}}, dění okolo prvního hříchu a vyhnání z ráje. V Ráji znovu nabytém „převyprávěl“ Evangelium podle Lukáše (4,1-13): {{Kristovo|http://cs.wikipedia.org/wiki/Je%C5%BE%C3%AD%C5%A1_Kristus}} pokoušení na poušti.

Šerých, Jaroslav (27. 2. 1928, Havlíčkův Brod – 23. 3. 2014, Praha), český malíř, grafik, ilustrátor. V letech 1946–1950 absolvoval Vyšší školu uměleckého průmyslu v Jablonci nad Nisou a Střední výtvarnou školu v Turnově, v letech 1950–1957 Akademii {{výtvarných umění|term_desc/vytvarne-umeni.html|pp}} v Praze u Vladimíra Rady a ve speciální škole Vladimíra Pukla a v letech 1957–1960 aspiranturu na Akademii {{výtvarných umění|term_desc/vytvarne-umeni.html|pp}} v Praze u Vladimíra Silovského. První jeho obrazy a grafická díla vycházely z vědomí hranic mezi realitou a lyrickou poezií. Později byly jeho kreace inspirovány biblickými podněty stejně jako lidským údělem; tehdy se jeho {{malířská|term_desc/malirstvi.html|pp}} i grafická tvorba pohybovala na rozhraní vizuálně a hapticky vnímané skutečnosti a projevu nefigurativního. Kombinace {{olejomalby|term_desc/olejomalba.html|pp}} s {{reliéfním|term_desc/relief.html|pp}} pojednáním obrazové plochy jej kolem roku 1970 přiblížilo problematice strukturální abstrakce. Značnou úlohu v jeho výtvarném vyjadřování hrálo netradiční užití materiálových kombinací jako například malby, měděného materiálu a smaltu. Možnosti naznačené tvůrčí metody rozvíjel v realizacích, v nichž těžil nejen z odkazů k Novému zákonuStarému zákonu, ale též z lidských niterných stavů. Činil tak v důvěře v možnosti výtvarné řeči sdělit i náročná duchovní poselství.

#

Jaroslav Šerých, Ztracený ráj, 1999, kombinovaná technika, plátno, 152x100 cm.

Jaroslav Šerých: „K obrazu Ztracený ráj nebyl inspirací stejnojmenný epos Johna Miltona. Byla to pro mne vizuální příležitost vrátit se až ke Genesis, abych opět lyrickou expresí a novým způsobem připojil milostná sepětí muže a ženy do nesčíslné řady umělců světa, kteří tento pradávný děj rajské zahrady promítali do své představivosti, aby nám zanechali v podobě nádherných a nenapodobitelných obrazů svá podivuhodná vyznání.“

${img{images/serych.jpg}{alone}}$