Záznam a analýza digitálních dat v antropologii

Základy práce v programu MeshLab

MeshLab je volně dostupná, opensource aplikace, zaměřená na zpracování a editaci polygonálních modelů. Můžeme ji chápat jako základní nástroj pro práci s 3D daty. Mezi výhody programu MeshLab patří velké množství editačních nástrojů a podporovaných formátů, včetně formátů modelů opatřených barevnou texturou nebo informací o barvě vrcholů. 

Podporované 3D formáty:

Import: PLY, STL, OFF, OBJ, 3DS, COLLADA, PTX, V3D, PTS, APTS, XYZ, GTS, TRI, ASC, X3D, X3DV, VRML, ALN

Export: PLY, STL, OFF, OBJ, 3DS, COLLADA, VRML, DXF, GTS, U3D, IDTF, X3D


Nativním souborem aplikace MeshLab jsou tzv. projekty (přípona .mlp). Projekt je jednoduchý textový soubor, obsahující pouze cesty k jednotlivým modelům, případně tzv. roto-translační matice. Neobsahuje ale samotné modely. Modely jsou vždy načítány z externích souborů – v případě, že změníme cestu k modelům (přesuneme je do jiné složky, případně odstraníme), projekt v plné podobě nenačteme!!!!!  

Pokud jde pouze o zobrazení nebo editaci jednotlivých modelů, nemusíte se s projekty zatěžovat. Modely je ale potřeba do projektu importovat (File > Import Mesh) a po jejich úpravě exportovat (File > Export Mesh). Volby File > Open a File >  Save Project As slouží právě jen k otevření a uložení projektů! Pokud model neexportujete, původní soubor modelů zůstane nezměněn! Upravený, ale neexportovaný model je v Layer dialogu programu označen hvězdičkou.

Exportní dialogové okno dovoluje specifikovat, které součásti modelu mají být exporotvány. Základem jsou Normal – vektory, které určují rubovou a lícovou stranu modelu – a v případě texturovaných modelů také TexCoord, které určují umístění textury. TexCoors je naprosto nezbytné zatrhnout v případě, že model obsahuje texturu a chceme ji ponechat. Naopak pokud TextCoord nezaškrtneme, elegantně se zbavíme textury navázané na model.