Základy práce v programu MeshLab
Podporované 3D formáty:
Import: PLY,
STL, OFF, OBJ, 3DS, COLLADA, PTX, V3D, PTS, APTS, XYZ, GTS, TRI, ASC, X3D,
X3DV, VRML, ALN
Export: PLY,
STL, OFF, OBJ, 3DS, COLLADA, VRML, DXF, GTS, U3D, IDTF, X3D
Nativním souborem aplikace MeshLab jsou tzv. projekty (přípona .mlp). Projekt je jednoduchý textový soubor, obsahující pouze cesty k jednotlivým modelům,
případně tzv. roto-translační matice. Neobsahuje ale samotné modely. Modely jsou vždy načítány z externích souborů
– v případě, že změníme cestu k modelům (přesuneme je do jiné složky, případně
odstraníme), projekt v plné podobě nenačteme!!!!!
Pokud jde pouze o zobrazení nebo editaci jednotlivých
modelů, nemusíte se s projekty zatěžovat. Modely je ale potřeba do projektu
importovat (File > Import
Mesh) a po jejich úpravě exportovat (File > Export Mesh). Volby File > Open a File > Save Project As slouží právě jen k otevření
a uložení projektů! Pokud model neexportujete, původní soubor modelů zůstane
nezměněn! Upravený, ale neexportovaný model je v Layer dialogu
programu označen hvězdičkou.
Exportní
dialogové okno dovoluje specifikovat, které součásti modelu mají být
exporotvány. Základem jsou Normal – vektory, které určují rubovou a
lícovou stranu modelu – a v případě texturovaných modelů také TexCoord,
které určují umístění textury. TexCoors je naprosto nezbytné zatrhnout v případě,
že model obsahuje texturu a chceme ji ponechat. Naopak pokud TextCoord nezaškrtneme,
elegantně se zbavíme textury navázané na model.