Záznam a analýza digitálních dat v antropologii

Redukce rozlišení modelu

Redukce rozlišení je krokem, ke kterému můžeme přistoupit v různých fázích editace modelu. V ideálním případě pracujeme s modelem v původním, maximálním rozlišení, daným např. nastavením 3D skenování. S rostoucím rozlišení modelu však úměrně stoupá velikost souboru a výpočetní náročnost jeho zpracování, proto často přistupujeme k redukci rozlišení na počátku celé editace tak, abychom snížili její výpočetní náročnost. Zvolené rozlišení je vždy kompromisem mezi množstvím uchované informace, zachycených detailů, a velikostí souboru.


Blender – redukce rozlišení

Program Blender nabízí hned několik možností, jak snížit rozlišení polygonálních modelů.

Modifikátor Decimate (Object Mode) a jeho mód „Collapse“ snižuje počet face s ohledem na geometrii modelu – tedy redukuje facety méně v oblastech se složitou geometrií. Zásadní je volba Ratio, která udává, jaký podíl facet zůstane zachovaný (například při nastavení na hodnotu 0,5 bude výsledný model tvořen polovičním počtem facet než původní model). Při zaškrtnutí volby triangulate bude výsledný model tvořen pouze trojúhelníkovitými polygony.

Další možností je využití nástroje Decimate geometry (Edit Mode). Také tento nástroj umožňuje ve svém dialogovém okně nastavit podíl vrcholů modelu, které zůstanou zachovány.


MeshLab – redukce rozlišení

1)      V Layer Dialog aktivujte model (LMB), jehož rozlišení chcete redukovat

2)      Spusťte nástroj redukce rozlišení -  Filters > Remeshing, Simplification and Reconstruction > Quadric Edge Collapse Decimation...

3)      Nastavte parametry

Target number of faces – určuje počet polygonů výsledného modelu

Preserve Normal, Preserve Topology, Preserve Boundary – volby zabraňují větším změnám v geometrii modelu. Při aktivace bude zachováno směrování polygonů, redukce rozlišení nepovede ke změnám topologie modelu, např. vyplnění děr v modelu, a ke změnám tvaru děr v polygonální síti.

4)      Aplikujte

Jednotlivé volby jsou podrobně popsány v nápovědě, která může být aktivována tlačítkem Help v dialogovém okně. Stejná nápověda je k dispozici u většiny nástrojů.

GOM Inspect – redukce rozlišení

1)      Vyberte celý model – RMB v prostoru pracovního okna > Select All…

2)      Spusťte nástroj pro redukci rozlišení Thin MeshOperations > Mesh > Thin

3)      Zvolte nastavení Surface tolerance a zadejte maximální odchylku, kterou může mít nový model od originálu. Můžete aktivovat také volbu Max. edge length, která omezuje délku hran nově vzniklých polygonů.

Např. při nastavení Surface tolerance na hodnotu 0.2 a Max. edge length 2 bude výsledkem redukce polygonální síť, která se tvarově neliší od původní sítě o víc než o 0,2 mm a jejíž vrcholy nejsou od sebe dál než 2 mm.

4)      Redukci spusťte tlačítkem Apply

Druhou možností je nastavení přesného počtu vrcholů redukované polygonální sítě (Number of points). Výhodou nastavení maximální odchylky je, že nemusí být specifikován konkrétní počet bodů, závislý na velikosti sítě a její složitosti, ale jen tvarová tolerance.