Záznam a analýza digitálních dat v antropologii

Změna velikosti modelu

Pokud mají být modely využity pro měření ve virtuálním prostředí, musejí souřadnice jejich bodů odpovídat reálným rozměrům zachycených objektů.

Pokud tomu tak není, je možné model kalibrovat. Pro tuto operaci je potřeba znát skutečnou hodnotu takového délkového rozměru modelu, který může být přesně změřen na modelu i ve skutečnosti. Nejspolehlivější je skenovat s modelem současně i měřítko, využít se dá ale také některý dobře definovaný rozměr.

Kalibrace modelu se následně provede jeho zvětšením nebo zmenšením podle koeficientu, který vypočítáme jako poměr mezi skutečnou hodnotou vzdálenosti a její hodnotou naměřenou na modelu.

Blender – změna velikosti digitálního modelu

Změna velikosti volnou rukou – po vybrání modelu (Object mode) stiskněte S pro aktivaci módu pro změnu velikost. V tomto módu se model zvětšuje nebo zmenšuje v závislosti na poloze kurzoru vůči pivot point (bodu v prostoru, který je středem otáčení, škálování, posunu a zrcadlení modelu). Stiskem klávesy, X, Y nebo Z je možné uzamknout zvětšování objektu na jednu osu. Větší kontrolu poskytuje ovládací gizmo pro změnu velikosti, které můžete zobrazit stiskem příslušné ikony v levém vertikálním menu pracovního okna.

Změna zadáním koeficientu zvětšení/zmenšení – velikost modelu je možné změnit také zadáním přesné hodnoty změny velikosti v dialogovém okně Item > Transform nebo v okně Object properties.

V dialogovém okně Item > Transform jsou nad sebou vzájemně provázané položky Scale a Dimensions – ! pro zachování tvaru modelu je nutné do všech tří políček – x, y i z vepsat stejný koeficient tak, aby byla velikost ve všech třech dimenzích stejně.

Specifikem programu Blender je, že každý model je tvořen dvěma objekty. Jedním objektem je samotná geometrie modelu (ObData) tak, jak byl do programu importován. Druhý objekt nese informaci o poloze, orientaci a velikosti geometrie, respektive o jejich změnách učiněných v programu (tento objekt sám o sobě nevidíte, je pouze souhrnem parametrů). Tyto dvě části modelu jsou vzájemně provázány a program zobrazuje danou geometrii (ObData) v pozici, orientaci a velikosti definované druhým objektem – program geometrii zobrazuje už s aplikovaným posunem, rotací nebo zvětšením a stejně tak model exportuje. Do jisté míry se ale oba objekty, načtený model a informace o poloze, orientaci a velikosti, editují samostatně a má to své výhody. Výše zmíněné nástroje totiž ovlivňují pouze samotnou informaci o velikosti, a ne geometrii model – proto mění nastavení Scale, jako kdyby původní model byl zvětšený nebo zmenšený o daný koeficient. Samotná geometrická informace však stále změněna není. Proto když Scale změníme na 1, vrátíme se k původní velikosti modelu. Program Blender nabízí také možnost skutečně aplikovat parametry druhého objektu na geometrii, tedy přepočítat souřadnice jejích prvků.  To se provádí nástroji v nabídce Object > Apply. Například v případě změny velikosti se jedná o nástroj Apply > Scale. Po jeho aplikaci se hodnoty Scale změní na 1 a hodnoty Dimensions zůstanou změněny. Po tomto zásahu už se není možné vrátit jednoduše k původní velikosti modelu. Může se ale měnit jeho velikost nanovo.


MeshLab – změna velikosti modelu

Pro změnu velikosti modelu slouží nástroj Transform: Scale (Filters > Normals, Curvatures and Orientation > Transform: Scale...)

 1)      Označte příslušný model a spusťte nástroj transform: Scale

 2)      Do pole X Axis zadejte vypočtený poměr

 3)      Zaškrtneme pole Uniform Scaling, tak dojde k uniformní transformaci modelu. Pokud by tato volba nebyla zaškrtnuta, model by se měnil jen podél jedné ze souřadnicových os a došlo by ke změně jeho tvaru.

 Díky zaškrtnutí pole Freeze Matrix dojde rovnou k přepočítání modelu (viz okno Roto-translační matice).

 4)      Velikost modelu změníme příkazem Apply.

 

 

GOM Inspect – změna velikosti modelu

Nástroje pro změnu velikosti modelu jsou v nabídce Operations > Alignment > Single Element Transformation > Scale

1)      Model aktivujte kliknutím LMB na jméno modelu v seznamu Elements.

 2)      Spusťte nástroj Scale, vybereme volbu By factor změnu velikosti na základě zadaného faktoru.

 3)      Zadejte faktor změny velikosti a aplikujeme.