Změna polohy a orientace modelu
Blender – volné polohování modelů
K posunu a rotaci modelů volnou rukou slouží gizma (v
dalším textu upřednostníme tento anglický výraz před jeho českou obdobou „manipulační
táhla“) Move a Rotate (Object mode). Ty je možné aktivovat
ikonami ve vertikálním menu u levého okraje. S objekty se manipuluje podél
os, rovin nebo volně, s pomocí různých částí zobrazených ovladačů.
Posun a rotaci objektu je možné aktivovat také stiskem
kláves G, respektive R. V tomto případě však nejsou zobrazeny gizma, ale
s objektem se rovnou manipuluje posunem myši. V obou případech se
nejprve spustí posun a rotace ze směru pohledu na model. Stiskem klávesy x, y
nebo z je však možné přepnout do posunu podél těchto os, respektive do
rotace okolo těchto os. V kombinaci s klávesou shift pak klávesy
x, y a z nastavují rovinu posunu a rotace. Tyto klávesové zkratky jsou velmi
efektivním prostředkem k polohování modelů.
Přesné polohování je dále možné zadáváním hodnot polohy
modelu v dialogovém okně Transform, a to pro rotaci a posun a každou osu
zvlášť. Pro oba typy transformace platí stejně jako pro zvětšení, že v první
řadě ovlivňujeme parametry, přes které je objekt zobrazován, a ne samotné
vrcholy objektu (více v oddíle Změna velikosti modelu).
Posun i rotace jsou vždy vztahovány k tzv. pivot point (bodu
v prostoru, který je středem otáčení, škálování, posunu a zrcadlení
modelu). Pivot pointem je ve výchozím nastavení počátek soustavy souřadnic
modelu. Uživatel také může transformace vztáhnout k tzv. 3D kurzoru v rozevíracím
menu u horního okraje pracovního prostoru (bodu v pracovním prostoru,
který uživatel umisťuje podle svých potřeb stiskem shift + RMB). Pivot point
modelu může být umístěn nevhodně. To je situace, kdy se například nachází
výrazně mimo samotný model, se kterým se tak špatně manipuluje. Změnit polohu pivot
point je možné přes volby Object > Set origin > Origin to …
MeshLab –
volné polohování modelů
K volnému polohování
digitálních modelů slouží nástroj Manipulators
Tool.
1)
V seznamu Layer Dialog aktivujte
model, který chcete polohovat.
2)
Spusťte nástroj Manipulators Tool.
3)
Stiskem T aktivujeme změnu polohy, stiskem R aktivujeme
otáčení.
4)
Při stisknutém LMB nastavte myší novou polohu, respektive
orientaci modelu.
Stisknutím X, Y nebo Z můžeme zafixovat rovinu, podél
které bude model posunován, resp. osu, okolo které bude model rotovat. Další
možnosti ovládání jsou uvedeny v dialogovém okně nástroje v levém horním
rohu pracovního okna.
5)
Novou polohu, orientaci aplikujte stiskem tlačítka
Enter. Stiskem Backspace můžete nastavené polohování zrušit. Celý proces můžete
libovolně opakovat.
Stejně jako je tomu u jiných editačních nástrojů, je i v tomto případě k modelu nejdříve připojena roto-translační matice (v programu MeshLab je zobrazena v pravém dolním rohu pracovního okna). Přes tuto matici program model zobrazuje. Aplikovat na model ji můžete příkazem Freeze Current Matrix (možnost se zobrazí po stisku LMB na název objektu v Layer Dialog). Pokud byste to neudělali, model se například exportuje v původní poloze.
GOM Inspect – změna polohy a orientace modelu
Nástroje pro polohování modelu jsou součástí nabídky Operations
> Alignment > Single Element Transformation >…
Nástroje neumožňují volné polohování, jako je tomu u
aplikace MeshLab, a pro virtuální rekonstrukci jsou velmi obtížně použitelné.
… Translate
Vektor posunu definujte dvěma body, které umístíte na model kliknutím
Ctrl + LMB.
… Rotate
Rotaci definujte úhlem otočení a osou, okolo které model rotujete.