Záznam a analýza digitálních dat v antropologii

Změna polohy a orientace modelu

Blender – volné polohování modelů

K posunu a rotaci modelů volnou rukou slouží gizma (v dalším textu upřednostníme tento anglický výraz před jeho českou obdobou „manipulační táhla“) Move a Rotate (Object mode). Ty je možné aktivovat ikonami ve vertikálním menu u levého okraje. S objekty se manipuluje podél os, rovin nebo volně, s pomocí různých částí zobrazených ovladačů.

Posun a rotaci objektu je možné aktivovat také stiskem kláves G, respektive R. V tomto případě však nejsou zobrazeny gizma, ale s objektem se rovnou manipuluje posunem myši. V obou případech se nejprve spustí posun a rotace ze směru pohledu na model. Stiskem klávesy x, y nebo z je však možné přepnout do posunu podél těchto os, respektive do rotace okolo těchto os. V kombinaci s klávesou shift pak klávesy x, y a z nastavují rovinu posunu a rotace. Tyto klávesové zkratky jsou velmi efektivním prostředkem k polohování modelů.

Přesné polohování je dále možné zadáváním hodnot polohy modelu v dialogovém okně Transform, a to pro rotaci a posun a každou osu zvlášť. Pro oba typy transformace platí stejně jako pro zvětšení, že v první řadě ovlivňujeme parametry, přes které je objekt zobrazován, a ne samotné vrcholy objektu (více v oddíle Změna velikosti modelu).

Posun i rotace jsou vždy vztahovány k tzv. pivot point (bodu v prostoru, který je středem otáčení, škálování, posunu a zrcadlení modelu). Pivot pointem je ve výchozím nastavení počátek soustavy souřadnic modelu. Uživatel také může transformace vztáhnout k tzv. 3D kurzoru v rozevíracím menu u horního okraje pracovního prostoru (bodu v pracovním prostoru, který uživatel umisťuje podle svých potřeb stiskem shift + RMB). Pivot point modelu může být umístěn nevhodně. To je situace, kdy se například nachází výrazně mimo samotný model, se kterým se tak špatně manipuluje. Změnit polohu pivot point je možné přes volby Object > Set origin > Origin to …   

MeshLab – volné polohování modelů

K volnému polohování digitálních modelů slouží nástroj Manipulators Tool.

1)      V seznamu Layer Dialog aktivujte model, který chcete polohovat.

2)      Spusťte nástroj Manipulators Tool.

3)      Stiskem T aktivujeme změnu polohy, stiskem R aktivujeme otáčení.

4)      Při stisknutém LMB nastavte myší novou polohu, respektive orientaci modelu.

Stisknutím X, Y nebo Z můžeme zafixovat rovinu, podél které bude model posunován, resp. osu, okolo které bude model rotovat. Další možnosti ovládání jsou uvedeny v dialogovém okně nástroje v levém horním rohu pracovního okna.

5)      Novou polohu, orientaci aplikujte stiskem tlačítka Enter. Stiskem Backspace můžete nastavené polohování zrušit. Celý proces můžete libovolně opakovat.

Stejně jako je tomu u jiných editačních nástrojů, je i v tomto případě k modelu nejdříve připojena roto-translační matice (v programu MeshLab je zobrazena v pravém dolním rohu pracovního okna). Přes tuto matici program model zobrazuje. Aplikovat na model ji můžete příkazem Freeze Current Matrix (možnost se zobrazí po stisku LMB na název objektu v Layer Dialog). Pokud byste to neudělali, model se například exportuje v původní poloze.

GOM Inspect – změna polohy a orientace modelu

Nástroje pro polohování modelu jsou součástí nabídky Operations > Alignment > Single Element Transformation >…

Nástroje neumožňují volné polohování, jako je tomu u aplikace MeshLab, a pro virtuální rekonstrukci jsou velmi obtížně použitelné.

Translate

Vektor posunu definujte dvěma body, které umístíte na model kliknutím Ctrl + LMB.

Rotate

Rotaci definujte úhlem otočení a osou, okolo které model rotujete.