Diferenciální počet funkcí více proměnných – interaktivní sbírka příkladů a testových otázek
Sbírka „Diferenciální počet funkcí více proměnných – interaktivní sbírka příkladů a testových otázek“ byla vytvořena v průběhu roku 2008 za podpory grantu 1411/2008 FRVŠ ČR.
Výběr příkladů byl proveden tak, aby vyhovoval požadavkům výuky matematiky na VŠ a vhodným způsobem doplňoval skriptum používané v odborném a učitelském studiu na PřF MU. Za největší přínos považujeme ilustraci hlavních úskalí látky 3D grafikou (tu může pedagog využít také přímo ve výuce pro demonstraci zaváděných pojmů) a poskytnutí možnosti, ověřit si získané znalosti v interaktivních testech, jež tvoří podstatnou část sbírky.
Aby možnost využití byla co největší, chtěli jsme umožnit také práci s jednotlivými kapitolami zvlášť. Celá sbírka i její jednotlivé kapitoly jsou ke stažení v sekci Dokumenty ke stažení.
Sbírka byla představena akademické obci na konferenci Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol 2008.
S ohledem na akademický účel jsme pro naši interaktivní sbírku příkladů a testových otázek zvolili Portable Document Format (PDF), neboť je v současnosti pravděpodobně nejrozšířenějším multiplatformním formátem textových dokumentů a lze jej vytvořit pomocí volně šiřitelného softwaru pdfLaTeX. Další jeho velkou, a pro nás rozhodující, výhodou je možnost začlenění interaktivní 3D grafiky, kterou lze do PDF vkládat ve formátu U3D1.
S využitím Acrobat JavaScriptu (jež je začleněn do PDF) lze pak třírozměrná data ovládat, tj. libovolně natáčet, posunovat, zvětšovat, měnit osvětlení apod. Pro korektní prohlížení stačí pouze volně šiřitelný Adobe Reader verze 8.1.1 a vyšší.
Třírozměrné grafy jsme nejdříve kreslili v systému Maple. Abychom je mohli začlenit do PDF, potřebovali jsme obrázky vyexportovat do formátu U3D. Protože stávající verze Maplu (používali jsme verzi 11) přímý export do U3D nepodporuje, využili jsme export do formátu VRML2 a jeho následný převod do U3D pomocí komerčního programu Deep Exploration od společnosti Right Hemisphere. K převodu existuje také nekomerční cesta, ta je však zatím popsána pouze v diskusním fóru. Výsledný PDF dokument pak již snadno vysázíme např. pdfLaTeXem s využitím balíčku movie15.
S celým postupem podrobněji se můžete seznámit v doporučených článcích.
Ilustrace klíčové problematiky a vizualizace zaváděných pojmů velmi dobře napomáhá studentům k porozumění probírané látky. Máme za to, že právě v možnosti vizualizace spočívá síla elektronického dokumentu a proto vložení interaktivní 3D grafiky do PDF dokumentu považujeme za velmi přínosné.
Interaktivní PDF testy, které v sobě obsahují prostředky pro kontrolu a vyhodnocování správnosti odpovědí, jsme vytvořili s využitím LaTeXového balíčku Exerquiz. Tento je volně šířen v rámci programového balíku AcroTeX eDucation Bundle spolu s kvalitní dokumentací a množstvím příkladů. Více o technologii AcroTeX se dočtete v doporučené literatuře.
V testech, jež slouží k procvičení probírané látky, se vyskytují tři základní typy otázek:
Zkušební testy rozšiřují prostor pro samostudium studentů a poskytují jim zpětnou vazbu, zda si novou problematiku vskutku osvojili. V neposlední řadě může také pedagog tyto sady otázek využít k závěrečnému testování studentů.
Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.