Značení oprav uprav a podnětů k diskusi: - Jazyková korektura, oprava faktických překlepů - poznámky k formulacím – podněty do diskuse - formulační změny, snaha o jednoznačnost znění výkladu - návrhy na změny, úpravy a doplnění Sporná témata, problematické partie: 1) stálá výběrová komise oboru – návrh je uveden v článku 32. 2) posílení role garanta – návrh uveden v čl. 22 konec 3) Řád o nečestném jednání X Etický kodex (poznámka: porušení bude klasifikováno jako hrubé porušení pracovní kázně a děkan zahájí příslušné pracovně-právní kroky) 4) Obecný rámec organizačního řádu ústavu řešící zejména „hierarchii moci“, finanční toky, kontrolní mechanizmy (zpětná vazba) a další obecné otázky společné pro všechny ústavy PřF MU 5) jak a od koho dostává disciplinární komise podněty k jednání? Za legislativní komisi AS PřF MU zpracoval J. Taraba Statut Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity Část první OBECNÁ USTANOVENÍ Čl. 1 Úvodní ustanovení (1) Úplný název Přírodovědecké fakulty zní „Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakulta“ (dále jen „Fakulta“). (2) Fakulta je součástí Masarykovy univerzity (dále jen „MU“). (3) Fakulta byla zřízena zákonem č. 50/1919 Sb. (4) Sídlem Fakulty je Brno, Kotlářská 2. (5) Veškerá činnost Fakulty se uskutečňuje a rozvíjí v souladu s právními předpisy, zejména podle zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) (dále jen „Zákon“), ve znění pozdějších předpisů,[1] podle Statutu Masarykovy univerzity (dále jen „Statut MU“) a jejích ostatních vnitřních předpisů, podle tohoto Statutu Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity (dále jen „Statut“) a ostatních vnitřních předpisů Fakulty. Čl. 2 Rozsah působnosti (1) Tento Statut je platný pro Fakultu a všechny její složky, zaměstnance a studenty Fakulty. Upravuje záležitosti Fakulty spadající do její samosprávné působnosti a její vztah k MU, pokud nejsou upraveny zákonem a Statutem MU. (2) Statut a jeho přílohy upravují zejména: a) akademické svobody, práva a povinnosti členů akademické obce, b) samosprávu Fakulty, c) působnost, práva a povinnosti orgánů Fakulty, d) vnitřní organizaci, správu a strukturu Fakulty, e) práva a povinnosti neakademických pracovníků Fakulty, f) hospodaření Fakulty, g) doplňkovou činnost Fakulty. Čl. 3 Poslání Fakulty (1) Fakulta poskytuje vysokoškolské vzdělání v biologických, fyzikálních, chemických, matematických vědách a ve vědách o Zemi a ve vyučování těmto vědám. Vlastní vědeckou a výzkumnou činností uchovává, pěstuje, prohlubuje a rozšiřuje dosažené poznání těchto věd, včetně jejich didaktiky a využití v dalších vědách. (2) Základním principem činnosti Fakulty je neoddělitelnost činnosti vzdělávací a badatelské. (3) Fakulta umožňuje rovný a svobodný přístup k vysokoškolskému vzdělání v přírodních a matematických vědách, k získání odpovídající profesní kvalifikace, k přípravě pro výzkumnou a vývojovou práci a další náročné odborné činnosti. (4) Fakulta uskutečňuje akreditované studijní programy a poskytuje další formy vzdělávání v rámci programů celoživotního vzdělávání. Tyto programy jsou uvedeny v příloze Statutu č. 2 – Seznam studijních programů uskutečňovaných na Fakultě. (5) Fakulta při své činnosti spolupracuje s ostatními fakultami MU a se vzdělávacími i výzkumnými institucemi v České republice i v zahraničí, zejména s českými vysokými školami a s ústavy Akademie věd České republiky. Ve spolupráci s různými stupni veřejné správy a s podnikovou i kulturní sférou Fakulta přispívá k vědeckému a kulturnímu rozvoji. (6) Fakulta podporuje činnost výzkumných, vývojových, studentských a jiných zájmových sdružení pomáhajících uskutečňovat její poslání a sdružujících členy její akademické obce. Fakulta může těmto sdružením poskytovat pomoc. (7) Fakulta podporuje činnost i vznik samostatných právnických osob navazujících na její základní činnost tak, aby docházelo co nejlépe k transferu výsledků výzkumné činnosti Fakulty do výrobní i společenské praxe. To bych pochopil jako, že to bude FREE pro všechny, tady by se mělo asi přidat něco jako zisk fakulty? (8) Na Fakultě je nepřípustné zakládat a organizovat činnost politických stran a politických hnutí. Čl. 4 Symboly Fakulty (1) Ve znaku Fakulty je zobrazena dvojitá šroubovice ve tvaru písmene Y, symbolizující představu o replikaci DNA. Kruhový znak je opatřen nápisem SCIENTIA EST POTENTIA tvořícím vnitřní kružnici a nápisy universitas masarykiana brunensis a facultas rerum naturalium tvořícími dolní a horní část vnější obvodové kružnice. (2) Fakulta je oprávněna používat znak MU v souladu s vnitřními předpisy MU. (3) Fakulta používá kulaté razítko se státním znakem České republiky a textem „Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakulta“ v souladu se zásadami pro používání tohoto razítka stanovenými v souladu s platnými předpisy[2] děkanem Fakulty (dále jen „děkan“). Ve všech ostatních případech používá Fakulta razítka bez státního znaku. Čl. 5 Práva Fakulty (1) Na Fakultě se ustavují samosprávné akademické orgány, zejména Akademický senát Fakulty (dále jen „Senát“). Tyto orgány mají právo rozhodovat nebo jednat jménem MU ve věcech týkajících se Fakulty v návaznosti na ustanovení § 24, § 25, § 26 § 27 a § 28 Zákona. (2) Orgány Fakulty rozhodují a jednají jménem MU také o nakládání s majetkem MU v rozsahu uvedeném v čl. 32 Statutu MU a ve věcech uvedených v čl. 1 Přílohy 8 Statutu MU. Čl. 6 Vnitřní předpisy a další normy Fakulty (1) Vnitřní předpisy Fakulty upravují záležitosti Fakulty spadající do její samosprávné působnosti a její vztah k MU, pokud nejsou upraveny zákonem. Musí být v souladu s vnitřními předpisy MU. (2) Celý tento bod přesunout až za bod (5) tohoto čl. Fakultní záležitosti dále upravuje svými opatřeními děkan. Tato opatření musí být v souladu s vnitřními předpisy Fakulty. Opatření děkana jsou v každém kalendářním roce průběžně číslována a jejich plné znění musí být zveřejněno. (3) Vnitřními předpisy Fakulty jsou a)Statut, b) Volební a jednací řád Senátu, c)Jednací řád Vědecké rady, d) Disciplinární řád pro studenty. (4) Součástí tohoto Statutu jsou následující přílohy: a) Příloha č. 1 – Organizační struktura Fakulty zahrnující všechna pracoviště, jejichž vedoucí podléhají přímo děkanovi, b) Příloha č. 2 – Seznam studijních programů uskutečňovaných na Fakultě, c) Příloha č. 3 – Seznam oborů, ve kterých je Fakulta oprávněna konat habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem, d) Příloha č. 4 – Akademické obřady a insignie, imatrikulační slib studentů a promoční sliby absolventů Fakulty. (5) Návrh vnitřních předpisůy Fakulty a jejich přílohy schvaluje na návrh děkana Senát a postupuje je ke schválení akademickému senátu MU. (6) Jako opatření děkana podléhající schválení Senátem jsou vydány a)Pracovní řád b) Provozní řád fakulty, c)Pravidla rozdělování finančních prostředků. d) Výuka a tvorba studijních programů. Část druhá AKADEMICKÁ OBEC A ORGÁNY FAKULTY Čl. 7 Akademická obec Fakulty a její členové (1) Akademickou obec Fakulty tvoří akademičtí pracovníci působící na Fakultě a studenti zapsaní na Fakultě.[3] Z členství v akademické obci Fakulty vyplývá členství v akademické obci MU. (2) U akademických pracovníků členství v akademické obci Fakulty vzniká a zaniká společně s pracovněprávním vztahem k Fakultě. (3) Na studenta, který na Fakultě řádně ukončil studium ve studijním programu a byl na Fakultě zapsán do studia v dalším studijním programu v bezprostředně následujícím semestru, je pohlíženo tak, jako kdyby jeho členství v akademické obci Fakulty nebylo přerušeno.[4] (4) Děkan nebo předseda Senátu má právo svolat shromáždění akademické obce Fakulty k projednávání závažných záležitostí nebo opatření týkajících se Fakulty jako celku, zejména v souvislosti s volbou členů Senátu a Senátu MU, projednáním návrhu na jmenování děkana a nebo na jeho odvolání z funkce a ke konání slavnostních aktů celofakultního charakteru. Shromáždění je veřejně přístupné pro všechny zaměstnance Fakulty. (5) Děkan má povinnost svolat nejméně jednou ročně shromáždění akademické obce, na kterém předloží zprávu o činnosti fakulty včetně přehledu hospodaření. Toto shromáždění je řízeno předsedou Senátu a jeho průběh se přiměřeně řídí volebním a jednacím řádem Fakulty. Čl. 8 Akademické svobody, práva a povinnosti (1) Každý člen akademické obce užívá akademických svobod a práv uvedených v § 4 Zákona a čl. 2 Statutu MU. Na Fakultě se zejména zaručují následující svobody a práva: a) svoboda badatelského a cíleného výzkumu a další tvůrčí práce, včetně volby oboru a tématu, získávání potřebných informací a zveřejňování výsledků, b) svoboda výuky spočívající především v její otevřenosti různým vědeckým názorům, různým výzkumným metodám a vývojovým směrům, doplnit svobodnou možnost vytvořit a vypsat přednašku c) právo získávání a udržování relevantních vztahů v akademické a odborné komunitě, d) právo na účast na akademických a odborných konferencích, setkáních a stážích, e) právo na získávání grantů a stipendií, f) právo učit se, zahrnující svobodnou volbu zaměření studia v rámci studijních programů a svobodu vyjadřovat vlastní názory ve výuce, g) nezastupitelné právo členů akademické obce volit a být volen do Senátu a Senátu MU, h) právo používat akademické insignie a konat akademické obřady[5]. (2) K pedagogické, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti a ke studiu má každý člen akademické obce Fakulty právo přístupu do prostor Fakulty, právo využívat informačních zdrojů Fakulty a má právo přístupu do Internetu z fakultní sítě. ?NEOMEZENOST? (3) Každý akademický pracovník má právo na tvůrčí volno v délce 6 měsíců nejvýše jednou za 7 let.[6] O udělení tvůrčího volna a době jeho čerpání rozhoduje děkan na základě návrhu vedoucích pracovníků příslušných organizačních jednotek Fakulty. alternativa tohoto návrhu je doslovná citaze ze zakona (4) Členové akademické obce Fakulty jsou povinni: a) dbát dobrého jména Fakulty a MU^[7] a zdržet se všech činností, které ho mohou poškodit b) dodržovat ve výzkumné, vývojové a pedagogické praxi a při studiu zásady vědecké etiky a vědecké cti a vychovávat studenty v tomto duchu, zejména: i) jednat čestně v pedagogické práci a ve studiu, zdržet se jakéhokoliv jednání vedoucího k neoprávněnému zvýhodnění některých studentů, ii) dodržovat ve vědecké práci zásady vědecké cti, zdržet se vědomého uvádění nepravdivých údajů, a to jak ve své práci, tak o své práci, iii) publikovat, hodnotit a dále zpracovávat výsledky badatelské činnosti v souladu Autorským zakonem (Zákon č. 121/2000 Sb.) c) oddělovat důsledně a zřetelně svou akademickou činnost od případné činnosti podnikatelské. (5) Postup při porušení povinností podle odst. 4 stanoví pro akademické pracovníky vnitřní předpis Fakulty Řád řízení o nečestném jednání a pro studenty Disciplinární řád pro studenty. upravit formulaci s ohledem na „Etický kodex“ a poznamku „hrubě porušení pracovní kázně...“ Čl. 9 Orgány Fakulty (1) Samosprávnými akademickými orgány Fakulty jsou a)Senát, b) děkan, c)vědecká rada Fakulty (dále jen „Vědecká rada“), d) disciplinární komise Fakulty (dále jen „Disciplinární komise“), (2) Dalším orgánem Fakulty je její tajemník (dále jen „tajemník“). Čl. 10 Senát (1) Senát je nejvyšším samosprávným akademickým orgánem Fakulty. Je zastupitelským orgánem akademické obce Fakulty. Postavení Senátu je upraveno § 26 Zákona, jeho činnost § 27 Zákona. (2) Senát má 23 členů, z toho 15 z řad akademických pracovníků a 8 z řad studentů. (3) Senát má dvě komory, které mohou samostatně připravovat jednání Senátu: a)komoru akademických pracovníků a b) komoru studentů. (4) Členem Senátu nemůže být rektor, prorektor, děkan, proděkan, tajemník a ředitel ústavu. Funkční období jednotlivých členů Senátu je nejvýše tříleté. Po uplynutí tohoto období je do zvolení nového předsedy Senátu zachováno pouze právo bývalého předsedy Senátu svolat zasedání Senátu a shromáždění akademické obce Fakulty. Žádný člen Senátu nemůže být opakovaně zvolen ve třech po sobě následujících funkčních obdobích Senátu. (5) Funkční období všech členů Senátu skončí, jestliže Senát po dobu šesti měsíců se nekoná podle § 27 Zákona. (6) Senát rozhoduje a jedná navenek výhradně usnesením schváleným na svém zasedání. (7) Zasedání Senátu jsou veřejně přístupná. (8) Senát pořizuje o svém jednání zápis obsahující mimo usnesení i stručný popis diskuse, který zveřejňuje a archivuje. (9) Volby členů Senátu a jeho orgánů, zásady jeho jednání, dokumentaci jeho činnosti, volbu členů Senátu MU, projednání návrhu na jmenování a odvolání děkana včetně navazujících záležitostí upravuje Volební a jednací řád Akademického senátu Fakulty.[8] (10) Stabilita poměrného zastoupení akademických pracovníků vědních oborů Biologie, Fyzika, Chemie, Matematika a Vědy o Zemi je zajištěna rozdělením akademické obce Fakulty na volební obvody způsobem stanoveným ve Volebním a jednacím řadu Senátu. Čl. 11 Práva a povinnosti Senátu (1) Senát a) schvaluje návrh vnitřních předpisů Fakulty včetně jejich příloh a postupuje je ke schválení akademickému senátu MU b) rozhoduje o zřízení, sloučení, rozdělení nebo zrušení účelových pracovišť přímo řízených děkanem na návrh děkana, c) rozhoduje o zřízení, sloučení, rozdělení nebo zrušení ústavů na návrh Vědecké rady předložený děkanem, d) na návrh děkana schvaluje jmenování a odvolání členů Vědecké rady, e) na návrh děkana schvaluje jmenování a odvolání členů Disciplinární komise f) schvaluje rozdělení finančních prostředků Fakulty předložené děkanem a kontroluje jejich využívání, g) schvaluje výroční zprávu o činnosti a výroční zprávu o hospodaření Fakulty předloženou děkanem, h) schvaluje podmínky pro přijetí ke studiu ve studijních programech uskutečňovaných na fakultě, i) na návrh děkana schvaluji jmenování vedoucích pracovníků (podle čl. 14 odst. 8) přímo podléhajících děkanovi. K tomuto schválení má senát právo vyžádat si stanovisko výběrové komise a rovněž stanovisko děkana j) schvaluje Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti Fakulty po projednání ve Vědecké radě, k) schvaluje na každý kalendářní rok výše poměrných částek pro pokrytí režijních nákladů Fakulty, kterou složky Fakulty a její pracovníci povinně odvádí i) z výnosů z doplňkové činnosti, ii) z prostředků mimo dílčí rozpočet Fakulty, přidělených na projekty řešené v rámci Fakulty, (2) Senát se vyjadřuje zejména k a) návrhům studijních programů a jejich uskutečňování na Fakultě, b) záměru děkana jmenovat nebo odvolat proděkany, c) opatřením děkana, pokud se k tomu Senát rozhodne, pokud je děkan Senátu předloží nebo pokud to ukládá Statut, d) dalším otázkám spojeným s činností Fakulty, které mu předloží děkan. (3) Senát se usnáší o návrhu na jmenování děkana, popřípadě navrhuje jeho odvolání z funkce. (4) Senát projednává návrh děkana na stanovení konkrétní výše poplatků spojených se studiem a způsob jejich evidence.[9] (5) Senát má právo vyzvat prostřednictvím svého usnesení děkana Fakulty nebo kteréhokoliv vedoucího zaměstnance Fakulty, aby se vyjádřil ve věci související s Fakultou. (6) Senát je oprávněn požadovat od děkana a vedoucích zaměstnanců informace a vysvětlení potřebná pro výkon funkcí Senátu. Informace a vysvětlení musí být poskytnuty do 30 dnů od předložení písemné žádosti. Tyto informace jsou součástí zápisu z jednání Senátu. Upravit dobu na 21 dní. (7) O návrzích podle odst. 1 písm. d) a e) a odst. 3 se Senát usnáší tajným hlasováním. Čl. 12 Členové Senátu, jejich práva a povinnosti (1) Člen Senátu odpovídá za výkon své funkce svým voličům. Základní povinností člena Senátu je usilovat o dobré jméno a prosperitu Fakulty a MU a spojovat práci v Senátu se zájmem těchto institucí i svých voličů. (2) Člen Senátu má právo a) vyjadřovat se a mít rozhodující hlas ve všech otázkách projednávaných Senátem, b) navrhovat body programu jednání Senátu. (3) Člena Senátu nelze postihnout za hlasování nebo za projevy učiněné na zasedání Senátu, nebo v souvislosti s plněním jeho senátní funkce (4) Zveřejnění obsahu vystoupení členů Senátu na zasedání Senátu a v jeho orgánech nepodléhá žádným omezením. (5) Členství v Senátu se může jeho člen vzdát písemným prohlášením nebo prohlášením učiněným osobně na schůzi Senátu. (6) Členství v Senátu dále zaniká: a) uplynutím volebního období Senátu, b) skončením členství v akademické obci Fakulty, c) skončením členství všech členů Senátu podle § 26 odst. 3 Zákona, d) okamžikem, kdy se člen Senátu ujal úřadu nebo funkce, jejichž neslučitelnost s členstvím v Senátu stanoví Statut v čl. 10, odst. 4, e) odvoláním člena podle odst. 7. (7) Člena Senátu mohou odvolat pouze jeho voliči. Odvolání člena Senátu se řídí přiměřeně pravidly volby. Čl. 13 Orgány Senátu (1) Senát volí a odvolává tyto svoje orgány: a) předsedu Senátu, z řad členů komory akademických pracovníků, většinou hlasů všech členů Senátu v tajném hlasování, b) komise Senátu, jejichž předsedou je volený člen Senátu: i) legislativní, ii) ekonomickou, iii) dokumentační, iv) podle potřeby další stálé nebo dočasné komise, c) zapisovatele, který je předsedou dokumentační komise a jeho náhradníka z řad členů Senátu. (2) Senát dále volí zástupce akademické obce Fakulty v Radě vysokých škol z členů této obce. (3) Předseda řídí činnost a jednání Senátu a zastupuje Senát navenek. Z vlastního rozhodnutí nebo na žádost děkana svolává zasedání Senátu[10]. Nejméně jednou za rok podává akademické obci Fakulty zprávu o činnosti Senátu. (4) Předsedy komor Senátu volí a odvolávají komory samostatně, vždy většinou hlasů svých členů. (5) Předsedové komor vykonávají funkci místopředsedů Senátu. V případě nepřítomnosti předsedy Senátu jej zastupují. Předseda komory akademických pracovníků má v zastupování přednost. (6) Předseda studentské komory svolává, připravuje a řídí shromáždění akademické obce studentů. (7) Děkan může na žádost Senátu pověřit vedením administrativy Senátu zaměstnance Fakulty. Pověření je podmíněno souhlasem Senátu. Čl. 14 Děkan (1) V čele Fakulty je děkan. Děkan je vedoucí zaměstnanec MU a je přímo odpovědný za svou činnost rektorovi MU. Postavení a činnost děkana upravuje § 28 Zákona. (2) Děkan jedná a rozhoduje ve věcech Fakulty v souladu se zákony, Statutem MU, tímto Statutem a ostatními vnitřními předpisy MU a Fakulty. (3) Děkana jmenuje a odvolává na návrh Senátu rektor MU. Projednání návrhu na jmenování a odvolání děkana upravuje Volební a jednací řád Akademického senátu Fakulty. Funkční období děkana je čtyřleté. Funkci děkana může tatáž osoba vykonávat nejvýše dvě po sobě bezprostředně jdoucí funkční období. (4) Děkan má právo rozhodovat nebo jednat jménem MU v těchto věcech týkajících se Fakulty: a) v pracovněprávních vztazích akademických pracovníků Fakulty a jejích dalších zaměstnanců,[11] včetně kolektivního vyjednávání, b) při nakládání s majetkem MU, zejména při jeho nabývání a převádění, v rozsahu daném čl. 32 odst. 2 písm. c) Statutu MU, c) v záležitostech uvedených v příloze č. 8 Statutu MU „Další věci, ve kterých jednají a rozhodují orgány fakulty jménem MU“. (5) Děkan jmenuje a odvolává proděkany po vyjádření Senátu. Proděkani zastupují děkana v rozsahu jím určeném. (6) Děkan, po schválení Vědeckou radou, jmenuje na dobu neurčitou členy zkušebních komisí pro státní zkoušky. (7) Děkan, po schválení Vědeckou radou, jmenuje na dobu nejvýše pěti let a odvolává a) garanty bakalářských a magisterských studijních programů uskutečňovaných na Fakultě, b) členy oborových rad doktorských studijních programů, které jsou uskutečňovány na Fakultě. (8) Děkanovi jsou přímo odpovědni za svou činnost ve funkci proděkani, ředitelé ústavů, garanti studijních programů uskutečňovaných na Fakultě, předsedové oborových rad doktorských studijních programů uskutečňovaných na Fakultě, předsedové komisí pro státní zkoušky, tajemník a vedoucí účelových pracovišť přímo řízených děkanem; přiměřeně také pracovníci vedoucí úkoly institucionálně nebo účelově financovaného výzkumu. (9) Děkan řídí kolegium děkana a rozšířené kolegium děkana a podle potřeby zřizuje další poradní orgány. Pro zajištění plnění úkolů Fakulty může děkan jmenovat stálé nebo dočasné komise. (10) Děkan upravuje záležitosti Fakulty opatřeními děkana podle čl. 6 odst. 2. Čl. 15 Vědecká rada (1) Členy Vědecké rady jmenuje a odvolává, po schválení Senátem, děkan. Členové Vědecké rady jsou významní představitelé oborů, v nichž Fakulta uskutečňuje vzdělávací a výzkumnou nebo vývojovou činnost. (2) Nejméně jedna třetina členů Vědecké rady není členy akademické obce MU. Členství ve Vědecké radě je nezastupitelné. Předsedou Vědecké rady je děkan.[12] (3) Vědecká rada a) projednává a každoročně aktualizuje dlouhodobý záměr rozvoje Fakulty,[13] b) schvaluje studijní programy, které mají být uskutečňovány na Fakultě, c) schvaluje návrhy děkana na jmenování do funkcí podle čl. 14, odst. 6, d) vykonává působnost v habilitačním řízení a v řízení ke jmenování profesorem[14], e) projednává a schvaluje návrhy na udělení ceny děkana, f) projednává návrhy děkana na jmenování a odvolání emeritních profesorů (čl. 39 30), g) na návrh děkana schvaluje podmínky pracovněprávních vztahů hostujících profesorů, h) schvaluje návrhy na udělování čestné vědecké hodnosti doktora věd („doctor honoris causa“, ve zkratce „Dr.h.c.“) a návrhy na udělení medailí MU, případně dalších ocenění. (4) Členové Vědecké rady mají povinnost účastnit se jejích zasedání a aktivně se na nich podílet. (5) Jednání Vědecké rady je upraveno Jednacím řádem vědecké rady Fakulty. (6) Vědecká rada pořizuje o svém jednání zápis, který zveřejňuje a archivuje. Čl. 16 Disciplinární komise (1) Disciplinární komise má šest členů, z nichž tři jsou studenti. Funkční období členů Disciplinární komise je nejvýše dvouleté.[15] Členy Disciplinární komise a jejího předsedu jmenuje a odvolává po schválení v Senátu děkan z řad členů akademické obce Fakulty.[16] (2) Disciplinární komise projednává a předkládá děkanovi návrh na rozhodnutí ve věci: a) disciplinárního přestupku studenta, b) splnění podmínek k osvědčení u podmíněného vyloučení ze studia, c) zahlazení disciplinární sankce. (3) Disciplinární komise je schopna se usnášet v přítomnosti předsedy a nejméně čtyř dalších členů. Předseda může určit svého zástupce pro jednání komise. (4) Disciplinární komise se usnáší tajným hlasováním. V případě rovnosti hlasů rozhodne předseda. (5) Disciplinární komise pořizuje o svém jednání zápis, který postupuje děkanovi a archivuje ho. Student, o němž Disciplinární komise jednala, má právo nahlížet do těch částí zápisu, které se ho týkají. (6) Disciplinární přestupek a sankce jsou vymezeny Disciplinárním řádem pro studenty, který upravuje postup projednávání, způsob rozhodování a sankci za disciplinární přestupek. Čl. 17 Tajemník (1) Tajemník řídí hospodaření a vnitřní správu Fakulty v rozsahu stanoveném opatřením děkana. (2) Tajemníka jmenuje a odvolává děkan na základě výběrového řízení. Tajemník je děkanovi přímo podřízen a odpovídá mu za svou činnost. Jde o hmotnou zodpovědnost? Čl. 18 Proděkani (1) Proděkani zastupují děkana v rozsahu jím určeném. Proděkany jmenuje a odvolává děkan. Počet proděkanů a jejich funkční povinnosti stanoví děkan. K záměru děkana na jmenování nebo odvolání proděkanů se vyjadřuje Senát.[17] (2) Proděkani se vzájemně zastupují podle rozhodnutí děkana. Děkana zastupuje v jeho nepřítomnosti v plném rozsahu proděkan jím určený, v nepřítomnosti určeného proděkana pak nejstarší přítomný proděkan. Čl. 19 Kolegium děkana a rozšířené kolegium děkana (1) Kolegium děkana je poradním orgánem děkana. Jeho členy jsou z titulu své funkce proděkani a tajemník. Jednání kolegia děkana má dále právo se účastnit předseda Senátu. Děkan může jmenovat další členy kolegia. (2) Kolegium děkana svolává děkan podle potřeby a projednává s ním zejména návrhy svých rozhodnutí ve věcech hospodářské činnosti a řízení Fakulty a ve věcech mezifakultních. Dále děkan projednává aktuální záležitosti předložené Senátem, Vědeckou radou, rektorem MU a dalšími orgány. (3) Rozšířené kolegium děkana zahrnuje kromě členů Kolegia děkana také ředitele Ústavů. Podle vlastního uvážení může děkan k projednání určitých otázek v rozšířeném kolegiu děkana přizvat další vedoucí pracovníky, případně jiné zaměstnance Fakulty. (4) Rozšířené kolegium děkana je pravidelně svoláváno zejména pro koordinaci hospodaření a spolupráce jednotlivých částí fakulty a také pro řízení činností Fakulty v oblasti uskutečňovaných a plánovaných studijních programů. (5) O svém jednání pořizuje kolegium děkana zápis, který je zveřejňován a archivován. Část třetí ORGANIZAČNÍ STRUKTURA FAKULTY Čl. 20 Správní členění Fakulty (1) Fakulta se člení na Ústavy, děkanát a účelová pracoviště. Tyto součásti Fakulty jsou přímo řízené děkanem. (2) Organizační členění Fakulty na Ústavy a ostatní pracoviště přímo řízená děkanem je uvedeno v Příloze č. 1 Statutu Organizační struktura Fakulty.[18] Čl. 21 Ústavy (1) Ústav přestavuje základní organizační jednotku Fakulty a je řízen ředitelem. (2) Ústav vykonává výzkumnou, vývojovou nebo další tvůrčí činnost a podílí se na uskutečňování akreditovaných studijních programů. (3) Způsob vnitřní organizace Ústavu je určen organizačním řádem Ústavu, který nabývá platnosti po schválení Senátem. Ústav se dále může členit na oddělení, laboratoře a další pracoviště. (4) Organizační řád upravuje zejména: a) organizaci vedení Ústavu včetně funkčního popisu náplně práce zástupců ředitele a administrativní zabezpečení chodu Ústavu. b) podíl Ústavu na uskutečňování akreditovaných studijních programů nebo jejich částí, c) hospodaření s prostředky přidělenými Ústavu v souladu s Pravidly rozdělování finančních prostředků, d) vymezení obsahu, podmínek a četnosti hodnocení činnosti Ústavu, Tím se myslí ústavu jako celku nebo jednotlivých jeho složek např. zaměstnanců e) dislokaci pracovišť. Čl. 22 Ředitel ústavu (1) Ředitel Ústavu je vedoucí zaměstnanec Fakulty. Ředitel vykonává jménem děkana úkony v pracovněprávních vztazích v rozsahu stanoveném opatřením děkana, s výjimkou úkonů spojených se vznikem, změnou a skončením pracovního poměru (čl. 14 Statutu). (2) Nezastupitelným právem ředitele ústavu je rozhodování o přidělení, výši, respektive odnětí pohyblivé složky mzdy. Povinností ředitele ústavu je prostřednictvím interního elektronického systému zveřejňovat výše přidělených odměn a to s ohledem na příslušná zákonná ustanovení na ochranu osobních údajů (Zákon č. 101/2000 Sb.) V případě rozvojových projektů, grantů atd. má toto právo vedoucí (řešitel) projektu. (3) Funkce ředitele Ústavu je neslučitelná s funkcí rektora, prorektora, děkana a proděkana. (4) Na funkci ředitele Ústavu vyhlašuje děkan výběrové řízení. Uchazeče o místo ředitele z řad profesorů a docentů posuzuje nejméně pětičlenná výběrová komise, jmenovaná pro tento účel děkanem z renomovaných pracovníků Fakulty a spolupracujících institucí. Výběrová komise se o každém z kandidátů v tajném hlasování usnese, zda je vhodným kandidátem na funkci ředitele. Z vhodných kandidátů poté opět tajným hlasováním určí kandidáta, kterého doporučuje na funkci ředitele. (5) Ředitele Ústavu jmenuje děkan ze seznamu vhodných kandidátů po vyjádření Vědecké rady a Senátu na základě vlastního rozhodnutí a to zpravidla na dobu čtyř let. (6) Nesplnění výše uvedených bodů (1-5) ředitelem ústavu dává právo děkanovi navrhnout senátu odvolání ředitele. (7) Ředitele Ústavu může děkan na základě vlastního rozhodnutí, po vyjádření Vědecké rady a Senátu, odvolat ještě před uplynutím jeho funkčního období. (8) Ředitel ústavu řídí veškerou činnost ústavu v souladu s ustanoveními Článku 21. (9) Ředitel ústavu jmenuje z řad akademických pracovníků Ústavu jednoho nebo více zástupců. (10) Ředitel ústavu navrhuje: a) garanty studijních programů, jejichž uskutečňováním je Ústav pověřen, b) personální zajištění výuky předmětů, které jsou ve svěřených studijních programech povinné a povinně volitelné. (11) Ředitel ústavu rozhoduje o personálním zajištění výuky předmětů, které jsou ve svěřených studijních oborech povinné a povinně volitelné. Toto rozhodnutí je podmíněno předchozím souhlasem garanta (garantů) oboru v nichž je tento předmět vyučován. Čl. 23 Děkanát (1) Děkanát je hospodářským, správním a administrativním útvarem děkana. (2) Děkanát se podílí na zabezpečení úkolů Fakulty v mezích platných právních norem a podle pokynů děkana. (3) Děkanát zabezpečuje: a) vedení matriky studentů,[19] b) administrativní agendu týkající se studentů Fakulty a evidence jejich studia, c) administrativní agendu týkající se zaměstnanců Fakulty, d) ekonomickou a účetní agendu Fakulty jako celku, e) agendu zahraničních styků a výzkumných projektů řešených na Fakultě, f) správu, údržbu a zdokonalování technického a programového vybavení fakultní počítačové sítě ve vymezeném rozsahu, g) zadávání a údržbu dat v Informačního systému MU ve vymezeném rozsahu, h) technický provoz, správu a údržbu objektů Fakulty, i) organizační záležitosti a administrativu spojenou s bezpečností a ochranou zdraví při práci, j) organizační záležitosti a administrativu spojenou s ochranou majetku MU a provozem vrátnice Fakulty. (4) Do činnosti děkanátu spadají také správní a hospodářské záležitosti účelových pracovišť Fakulty. (5) Pracovníci děkanátu, zejména vedoucí jeho oddělení, jsou povinni a) zajišťovat svěřenou správu složek Fakulty a administrativu jejich činností tak, aby aktivně podporovali hlavní poslání Fakulty, b) dbát o racionální vedení agendy a provádění administrativních úkonů bez zbytečné zátěže akademických pracovníků a studentů, c) veřejně ustanovit úřední hodiny v rozsahu dostatečném k jednání se zaměstnanci a studenty Fakulty. (6) Děkanát je povinen poskytovat elektronickou formou členům akademické obce náležitě strukturované informace o aktuálních správních a administrativních otázkách Fakulty. (7) Náplň činnosti děkanátu a jeho vnitřní organizaci upravuje Organizační řád děkanátu, který na návrh tajemníka schvaluje a vydává děkan jako svoje opatření. Čl. 24 Účelová pracoviště Fakulty (1) K zajištění specifických činností zřizuje Fakulta účelová pracoviště přímo řízená děkanem. (2) O zřízení a zrušení účelového pracoviště Fakulty rozhoduje Senát na návrh děkana. (3) V čele účelového pracoviště stojí vedoucí pracovník, kterého děkan jmenuje zpravidla na základě výběrového řízení a kterého řídí. (4) Vnitřní organizaci účelového pracoviště stanoví jeho organizační řád vydaný jako opatření děkana po projednání v senátu. Část čtvrtá Studium na Fakultě Čl. 25 Studijní programy (1) Fakulta uskutečňuje bakalářské, magisterské a doktorské studijní programy, které se zpravidla člení na studijní obory. Uskutečňováním studijního programu děkan pověřuje jeden nebo více ústavů, uskutečňováním studijního oboru tohoto programu vždy jeden z těchto ústavů. bude lepší doplnit definice vztahů (finanční i personální) k ostatním ústavům, které se na výuce také podílí (2) Za realizaci studijního programu a studijního oboru je zodpovědný ředitel pověřeného Ústavu, popřípadě ředitelé pověřených ústavů. Za realizaci studijního oboru je zodpovědný ředitel pověřeného Ústavu. (3) Ředitelé ústavů pověřených uskutečňováním studijního programu navrhují děkanovi jmenování a odvolání garanta tohoto studijního programu. (4) Pro každý doktorský studijní program je v souladu s § 47 odst. 6 zákona o vysokých školách ustavena oborová rada, jejíž činnost se řídí Studijním a zkušebním řádem Masarykovy univerzity. Čl. 26 Garant studijního programu (1) Garant bakalářských a magisterských studijních programů je v souladu s ustanovením Článku 14 a 22 jmenován děkanem z řad profesorů a docentů Fakulty. Garantem bakalářského programu a magisterského programu na něj bezprostředně navazujícího je zpravidla týž pracovník. (2) Garant programu koordinuje přípravu materiálů k žádosti o akreditaci, o prodloužení platnosti akreditace programu nebo žádosti o rozšíření akreditovaného programu. (3) Garant programu průběžně posuzuje personální zabezpečení výuky předmětů pro daný program a aktuální skladbu předmětů. V případě potřeby poskytuje konzultace při tvorbě studijních plánů. (4) Garant programu pravidelně vyhodnocuje kvalitu výuky, mj. prostřednictvím institucionálně zajišťované zpětné vazby od studentů (jedná se o anketu v ISu?) a navrhuje řediteli příslušného ústavu personální opatření v oblasti výuky. Čl. 27 Postavení, práva a povinnosti studentů (1) Uchazeč o studium ve studijním programu uskutečňovaném Fakultou se stává studentem dnem zápisu do studia na Fakultě.[20] Osoba, které bylo studium přerušeno podle § 54 Zákona, se stává opět studentem dnem opětovného zápisu do studia. (2) Osoba přestává být studentem dnem ukončení studia podle § 55 odst. 1 a 56 odst. 1 a 2 Zákona nebo přerušením studia podle § 54 Zákona.[21] (3) Práva a povinnosti studenta Fakulty upravují ustanovení § 62 a 63 Zákona, příloha č. 4 Statutu MU a vnitřní předpis MU Studijní a zkušební řád. (4) Disciplinární přestupek a jeho projednání, uložení sankce a její zahlazení a vyloučení ze studia upravují § 64 až 67 a § 69 Zákona a Disciplinární řád pro studenty, který je vnitřním předpisem Fakulty. (5) Rozhodování o právech a povinnostech studentů a způsob doručování rozhodnutí upravují § 68 Zákona, čl. 20 a 21 statutu MU a Disciplinární řád pro studenty. Čl. 28 Stipendia (1) Studentům Fakulty mohou být přiznána stipendia.[22] Přiznávání stipendií se řídí podle Stipendijního řádu MU a podle příslušného opatření děkana Fakulty. Část pátá PRACOVNÍCI FAKULTY Čl. 29 Akademičtí pracovníci (1) Akademickými pracovníky jsou zaměstnanci Fakulty, kteří vykonávají pedagogickou a výzkumnou, vývojovou nebo další tvůrčí činnost. Akademickými pracovníky jsou profesoři, docenti, odborní asistenti, asistenti, lektoři, výzkumní a vývojoví pracovníci podílející se na pedagogické činnosti. Jejich postavení upravuje zejména § 70 Zákona. (2) Funkci učitelů na Fakultě plní akademičtí pracovníci Fakulty. Na výuce se na Fakultě mohou podílet i další odborníci na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. (3) Akademičtí pracovníci a další osoby uvedené v odst. 2 jsou v pracovněprávních vztazích k MU prostřednictvím Fakulty, která v těchto vztazích vystupuje jménem MU.[23] (4) Z hlediska pracovněprávních vztahů přísluší každý akademický pracovník k jednomu Ústavu. O příslušnosti rozhoduje děkan. (5) Vykonává-li akademický pracovník svou činnost na více fakultách MU, vztahují se na něj ustanovení čl. 23 odst. 4 Statutu MU. (6) Odměňování akademických pracovníků upravuje Vnitřní mzdový předpis pro akademické pracovníky MU. (7) Ustanovení čl. 8 odst. 4 písm. b), bodů i), ii) a iii) a písm. c) vymezuje jeden ze základních předpokladů pro výkon sjednané práce akademického pracovníka. Nedodržení těchto zásad mohou orgány Fakulty, vzhledem k poslání a úloze MU[24] a k čl. 3 tohoto Statutu, posuzovat jako porušení, popřípadě hrubé porušení, pracovní kázně. (8) Postavení hostujících profesorů stanoví čl. 25 Statutu MU. Sjednává-li pracovní smlouvu s osobou, která má být hostujícím profesorem, děkan, schvaluje podmínky smlouvy Vědecká rada. Čl. 30 Emeritní profesoři (1) Emeritním profesorem může být jmenován profesor Fakulty, který zamýšlí pokračovat ve vědecké práci na Fakultě i po skončení svého pracovního poměru odchodem do důchodu. (2) Emeritní profesor je čestný titul, který nezakládá žádné majetkové ani pracovněprávní nároky. (3) Emeritní profesor je čestným členem akademické obce Fakulty s poradním hlasem na shromáždění akademické obce Fakulty a na shromáždění té části akademické obce, k níž příslušel před odchodem do důchodu. (4) Emeritní profesory jmenuje děkan na návrh ředitele ústavu, po projednání ve Vědecké radě. Děkan může po projednání ve Vědecké radě také titul emeritního profesora odejmout. Čl. 31 Ostatní pracovníci Fakulty (1) Kromě akademických pracovníků působí na Fakultě další zaměstnanci podílející se na výzkumné a vývojové činnosti nebo zajišťující další odborné, administrativní, správní, ekonomické a technické činnosti spojené s naplňováním poslání Fakulty. (2) Každý pracovník podle odst. 1 přísluší z hlediska pracovněprávních vztahů k právě jedné organizační jednotce Fakulty. O příslušnosti rozhoduje děkan. (3) Každý pracovník podle odst. 1 má právo účastnit se shromáždění akademické obce Fakulty nebo její části s hlasem poradním. (4) Zaměstnanci podle odst. 1 jsou v pracovněprávních vztazích k MU prostřednictvím Fakulty.[25] (5) Odměňování zaměstnanců podle odst. 1 upravuje Vnitřní mzdový předpis pro neakademické pracovníky MU. (6) Postavení a pracovní náplň těchto zaměstnanců mohou určovat podle jejich příslušnosti nižší Fakultní normy. Co to jsou za normy a kdo je navrhuje a schvaluje? (7) Pracovníci Fakulty podle odst. 1 musí důsledně a zřetelně oddělovat činnost na fakultě od své případné činnosti podnikatelské. Čl. 32 Výběrové řízení (1) Místa akademických pracovníků na Fakultě se obsazují na základě výběrového řízení. Výběrové řízení je upraveno § 77 Zákona a vnitřním předpisem MU „Řád výběrového řízení pro obsazování míst akademických pracovníků a dalších zaměstnanců MU“. Od výběrového řízení lze upustit při opakovaném sjednávání pracovního poměru s akademickým pracovníkem, jde-li o obsazení jím zastávaného místa. (2) Pro výběrová řízení na místa akademických pracovníků se svolává stálá výběrová komise oboru, na něž je výběrové řízení vypsáno Část šestá HOSPODAŘENÍ FAKULTY Čl. 33 Hospodaření a dílčí rozpočet fakulty (1) Hospodaření MU upravuje čl. 31 Statutu MU a příloha č. 10 Statutu MU Pravidla hospodaření MU. (2) Nakládání s majetkem, se kterým je Fakulta oprávněna hospodařit, zejména při nabývání a převádění tohoto majetku, upravuje čl. 32 odst. 2 písm. c) Statutu MU. (3) Hospodaření a způsob účtování upravuje § 20 Zákona. (4) Fakulta je účetně samostatně hospodařícím funkčním celkem MU[26], který sestavuje dílčí rozpočet na kalendářní rok a hospodaří podle něj. (5) Fakulta je povinna majetek MU užívat k plnění úkolů ve vzdělávací, výzkumné a vývojové činnosti. Může jej užívat i k doplňkové činnosti v souladu se Zákonem. (6) Za účelné využívání dotací a jejich vypořádání s rozpočtem školy a za řádné hospodaření s majetkem Fakulty je její děkan odpovědný rektorovi. (7) Rozděleni finančních prostředků Fakulty na rozpočet centralizovaných nákladů Fakulty a rozpočty jednotlivých Ústavů schvaluje na návrh děkana Senát. Fakulta s těmito prostředky nakládá jménem MU.[27] (8) Pravidla rozdělování finančních prostředků stanoví svým opatřením děkan. Návrh tohoto opatření předkládá děkan Senátu ke schválení. (9) Výši poměrných částek režijních nákladů schvaluje pro každý kalendářní rok Senát na návrh děkana. Výše poměrných částek režijních nákladů pro běžný kalendářní rok je určena ze skutečnosti režijních nákladů za uplynulý kalendářní rok na základě propočtu dle metodického pokynu kvestora, platného pro celou MU. Propočet provádí ekonomické oddělení děkanátu. (10) Děkan po schválení Senátem stanoví v rámci dílčího rozpočtu na každý kalendářní rok výše poměrných částek pro pokrytí režijních nákladů Fakulty, kterou složky Fakulty a její pracovníci povinně odvádí a) z výnosů z doplňkové činnosti, b) z prostředků mimo dílčí rozpočet Fakulty přidělených na projekty řešené v rámci Fakulty, pokud to umožňuje příslušný předpis grantové agentury. (11) Děkan může výši poměrné částky podle předešlého odst. písm. b) snížit pouze u prostředků darovaných. (12) Děkan předkládá Senátu ke schválení výroční zprávu o hospodaření Fakulty, která obsahuje mimo jiné: a) roční účetní závěrku a zhodnocení základních údajů v ní obsažených, b) přehled o peněžních příjmech a výdajích, c) přehled rozsahu příjmů a výnosů v členění podle zdrojů, d) úplný objem nákladů v členění na náklady pro plnění činností doplňkových a ostatních. (13) V doplňkové činnosti Fakulta vykonává za úplatu činnost navazující na její vzdělávací a výzkumnou činnost nebo činnost sloužící k účinnějšímu využití lidských zdrojů a majetku. Doplňková činnost nesmí ohrozit kvalitu, rozsah a dostupnost činností, k jejichž uskutečňování byla Fakulta zřízena. (14) Fakulta účtuje v soustavě podvojného účetnictví, ve kterém je povinna důsledně oddělit náklady a výnosy spojené s doplňkovou činností. (15) Finanční prostředky získané Fakultou z doplňkové činnosti[28]^,[29] slouží vlastním potřebám Fakulty. Fakulta je oprávněna s těmito finančními prostředky nakládat samostatně jménem MU po odvedení předem sjednané a schválené poměrné částky ve prospěch MU[30]. (16) O použití prostředků z doplňkové činnosti Fakulty rozhoduje děkan po schválení Senátem Část sedmá SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ Čl. 34 Závěrečná ustanovení (1) Podle ustanovení § 27 odst. 1 písm. b) Zákona schválil návrh této novelizace Statutu dne ??. ?? 2006 Senát. (2) Podle ustanovení § 9 odst. 1 písm. b) Zákona schválil tento Statut dne ??. ??. 2006 Senát MU. [31] Čl. 35 Platnost a účinnost Statutu Tento Statut nabývá platnosti dne ??.??. 2006 a účinnosti 1.1.2007. V Brně, dne ??.??. 2006 doc. RNDr. Martin Čadek, CSc. doc. RNDr. Milan Gelnar, CSc., předseda Senátu děkan ------------------------------- [1] Ve znění zákona č. 210/2000 Sb., zákona č. 147/2001 Sb., zákona č. 96/2004 Sb., zákona č. 121/2004 Sb., zákona č. 473/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 562/2004 Sb., zákona č. 342/2005 Sb., 362/2003 Sb. a 552/2005 Sb. [2] § 1 odst. 2 zákona ČNR č. 68/1990 Sb. a vyhlášky MV ČR č. 435/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů. [3] § 25 odst. 3, § 61, odst. 1 a 2, § 70, odst. 1 a 2 Zákona; čl. 35, odst. 1 a 2 Statutu [4] § 8 odst. 3 Zákona [5] Podrobněji zpracovává příloha č. 4 – Akademické obřady a insignie, imatrikulační slib studentů a promoční sliby absolventů Fakulty. [6] § 76 Zákona [7] § 70 odst. 1 Zákona [8] § 33 odst. 2 písm. d) Zákona [9] čl. 15 odst. 2 Statutu MU [10] § 26 odst. 4 Zákona [11] § 24 odst. 1 písm. c) Zákona a čl. 23 odst. 3 Statutu MU [12] § 29 odst. 2 a 3 Zákona [13] V souladu s ustanovením § 30 odst. 1 písm. a) Zákona [14] V rozsahu stanoveném § 71, § 72, § 73, §74 a § 75 Zákona [15] § 31 odst. 2 Zákona [16] § 27 odst. 1 písm. f ) Zákona [17] § 28 odst. 5 a § 27 odst. 2, písm. b) Zákona [18] odst. 1 přílohy č. 2 Statutu MU [19] § 88 Zákona a čl. 34 Statutu MU [20] § 51 Zákona [21] § 61 odst. 2 Zákona [22] § 91 odst. 1 Zákona [23] § 24 odst. 1 písm. c) Zákona [24] § 1 Zákona a čl. 1 odst. 5 Statutu MU [25] § 24 odst. 1 písm. c) Zákona [26] čl. 6 přílohy č. 10 Statutu MU [27] § 27 odst. 1 písm. c) Zákona a § 24 odst. 1 písm. g) Zákona [28] § 20 odst. 2 Zákona [29] Doplňková činnost na MU je upravena samostatným opatřením rektora. - čl. 8 odst. 3 přílohy č. 10 Statutu MU. [30] čl. 31 odst. 4 Statutu MU [31] Toto znění Statutu nahradilo znění Statutu ze dne 15. května 2000 (je novelou prvního platného znění Statutu podle zákona 111/1998 Sb.)