Organizační řád Ústavu antropologie Čl. 1 Úvodní ustanovení (1) Ústav antropologie (dále jen „Ústav“) je základní organizační jednotkou Přírodo-vědecké fakulty ve smyslu čl. 21 jejího Statutu (dále jen „Statut“ a „Fakulta“). (2) Činnost Ústavu se uskutečňuje a rozvíjí v souladu s nadřazenými právními normami. (3) Ústav byl zřízen rozhodnutím Akademického senátu (dále jen „Senát“) Fakulty ze dne 27. 11. 2006 s účinností od 1. ledna 2007. (4) Název Ústav antropologie nebo jeho anglický ekvivalent Department of Anthropology může být použit za názvem Fakulty pro vnější označení budov a místností, kde Ústav působí, na razítku a všude tam, kde Ústav vystupuje svým jménem nebo jménem Fakulty. (5) Tento organizační řád (dále jen „Řád“) vymezuje postavení, práva a povinnosti Ústavu a upravuje v souladu se Statutem a Organizačním řádem Fakulty: a) činnost Ústavu a jeho jednotlivých orgánů, b) vnitřní uspořádání Ústavu, c) hospodaření Ústavu ve vztahu k dílčímu rozpočtu Fakulty, d) podíl Ústavu na uskutečňování akreditovaných studijních programů nebo jejich částí, e) vymezení obsahu, podmínek a četnosti hodnocení činnosti Ústavu. (6) Tento Řád je závazný pro všechny pracovníky, kteří přísluší k Ústavu. Čl. 2 Činnost a orgány Ústavu (1) Základním posláním Ústavu je podílet se na uskutečňování studijních programů Antropologie a vykonávat výzkumnou, vývojovou a další tvůrčí činnost. (2) Orgány Ústavu jsou: a) Ředitel Ústavu (čl. 3), b) Rada Ústavu (čl. 4), c) Shromáždění pracovníků Ústavu (čl. 22 Statutu Fakulty). Čl. 3 Ředitel ústavu (1) Vedoucím Ústavu je jeho ředitel (čl. 23 Statutu, dále jen „ředitel), kterého na základě výběrového řízení po vyjádření Vědecké rady a Senátu Fakulty jmenuje a odvolává děkan Fakulty. Funkční období ředitele je dvou až čtyřleté. (2) Ředitel ústavu je odpovědný zejména za: a) personální zajištění výuky ve studijních programech a oborech, na kterých se Ústav podílí, b) vytváření podmínek pro vědecko-výzkumnou činnost pracovníků i studentů Ústavu, c) za každoroční zpracování podkladů pro aktualizaci Dlouhodobého záměru, vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti Fakulty, d) zpracování podkladů pro rozdělení finančních fakultních prostředků a hospodaření s těmito prostředky, e) sledování a podporu kvalifikačního růstu pracovníků Ústavu. (3) Ředitel jmenuje z řad akademických pracovníků Ústavu jednoho nebo více svých zástupců, kteří jej zastupují v době jeho nepřítomnosti. V případě potřeby může ředitel pověřit výkonem specifických činností další zástupce. O jmenování svých zástupců je ředitel povinen uvědomit děkana Fakulty. (4) Ředitel předsedá Radě ústavu a má povinnost ji informovat především o: a) záležitostech ekonomických a koncepčních, b) záležitostech personálních a mzdových, c) záležitostech souvisejících se zajištění výuky a vědecko-výzkumné činnosti, d) výroční zprávě o činnosti ústavu. (5) Ředitel zastupuje Ústav a Radu ústavu (čl. 4) ve vztahu k Fakultě a je členem Rozšířeného kolegia děkana. Čl. 4 Rada Ústavu (1) Rada Ústavu (dále jen „Rada“) je poradním orgánem ředitele. Rada je jmenována ředitelem a je minimálně tříčlenná. Jejími členy jsou zástupce(i) ředitele, tajemník Ústavu a garant(i) studijních programů. Členy Rady mohou být i profesoři působící na Ústavu s úvazkem 0,5 nebo větším, případně další významné osobnosti z Ústavu či z externích pracovišť. (2) Na zasedání Rady jsou zváni všichni členové Senátu zvolení ve volebním obvodu biologie, kteří zde mohou vystoupit s hlasem poradním. (3) Ředitel svolává Radu ústavu pravidelně, nejméně dvakrát za rok. (4) Rada se vyjadřuje ke koncepčním, vědeckým, pedagogickým a provozním záležitostem Ústavu a k návrhům a zprávám, které ředitel postupuje děkanovi Fakulty. (5) Ze zasedání Rady ústavu je pořizován zápis přístupný na dokumentovém serveru. Čl. 5 Shromáždění pracovníků Ústavu (1) Shromáždění pracovníků ústavu (dále je „Shromáždění“) svolává ředitel k projednání závažných otázek týkajících se Ústavu. (2) Ředitel je povinen svolat jednání Shromáždění na základě písemné žádosti nejméně 30 % pracovníků Ústavu. (3) Jednání Shromáždění řídí člen Senátu Fakulty, který je pracovníkem Ústavu, případně pracovník Ústavu, zvolený většinou přítomných pracovníků. (4) Shromáždění je usnášeníschopné v případě přítomnosti nejméně 30 % svých členů. Usnesení je platné, pokud pro něj hlasovala většina přítomných pracovníků ústavu. Usnesení je adresováno Senátu nebo děkanovi. (5) Shromáždění pořizuje o svém jednání zápis, který obsahuje zejména usnesení a údaje o účasti a který se zveřejňuje a archivuje na dokumentovém serveru. Čl. 6 Hospodaření Ústavu (1) Ústav je samostatně hospodařící jednotkou Fakulty. (2) Prostředky na svoji činnost získává Ústav v rámci rozpočtu Masarykovy univerzity a Fakulty, z účelových prostředků na vědu, případně z dalších činností neodporujících legislativě MU. (3) Za hospodaření Ústavu řediteli odpovídá a hospodaření koordinuje tajemník Ústavu. Čl. 7 Hodnocení činnosti Ústavu (1) Ředitel jedenkrát za rok předkládá děkanovi Fakulty zprávu o činnosti a hospodaření. (2) Zprávu o činnosti podle předchozího odstavce projednává Vědecká rada Fakulty. Čl. 8 Závěrečná ustanovení (1) Tento řád schválil podle čl. 21, odst. 3 Statutu Senát Fakulty dne 12. 5. 2008. (2) Tento řád nabývá účinnosti dnem schválení Senátem Fakulty. V Brně dne 12. 5. 2008 doc. RNDr. Martin Čadek, CSc. doc. RNDr. Milan Gelnar, CSc. předseda Senátu děkan prof. PhDr. Jaroslav Malina, DrSc. ředitel Ústavu