Organizační řád Geografického ústavu Čl. 1 Úvodní ustanovení (1) Geografický ústav (dále jen „Ústav“) je základní organizační jednotka Přírodovědecké fakulty (dále jen „Fakulta“) ve smyslu čl. 21 jejího Statutu (dále jen „Statut“). (2) Činnost Ústavu se uskutečňuje a rozvíjí v souladu s nadřazenými právními normami. (3) Geografický ústav byl zřízen rozhodnutím Senátu Fakulty ze dne 27. 11. 2006 s účinností od 1. ledna 2007. (4) Název Geografický ústav nebo jeho anglický ekvivalent Department of Geography může být použit za názvem Přírodovědecké fakulty pro vnější označení budov a místností, kde Ústav působí, na razítku a všude tam, kde Ústav vystupuje svým jménem nebo jménem Fakulty v rozsahu stanoveném tímto organizačním řádem Ústavu (dále jen „Řád“). (5) Tento Řád vymezuje postavení, práva a povinnosti Ústavu a upravuje v souladu se Statutem a Organizačním řádem Fakulty: a) vnitřní uspořádání Ústavu, b) hospodaření Ústavu ve vztahu k dílčímu rozpočtu Fakulty, c) podíl pracoviště na uskutečňování akreditovaných studijních programů nebo jejich částí, d) vymezení obsahu, podmínek a četnosti hodnocení činnosti Ústavu, (6) Tento řád je závazný pro všechny pracovníky, kteří přísluší k Ústavu. Čl. 2 Činnost a orgány Ústavu (1) Základním posláním Ústavu je rozvíjet vědecko-výzkumnou činnost a uskutečňovat akreditované studijní programy v rámci geografie. (2) Orgány Ústavu jsou: a) Ředitel, b) Rada Ústavu c) Shromáždění pracovníků Ústavu (čl. 22 Statutu Fakulty). Čl. 3 Ředitel Ústavu (1) Ředitel je kromě povinností uvedených v čl. 23 Statutu dále odpovědný zejména za: a) koordinaci zapojení akademických pracovníků Ústavu do výuky, b) vytváření podmínek pro rozvoj výzkumné a vývojové činnosti včetně účasti studentů, c) každoroční zpracování podkladů pro aktualizaci Dlouhodobého záměru, vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti Fakulty, d) zpracování podkladů pro rozdělení finančních fakultních prostředků, e) hospodaření Ústavu f) sledování a podporu kvalifikačního růstu pracovníků Ústavu. (2) Ředitel jmenuje a odvolává svého statutárního zástupce, který ho zastupuje v době jeho nepřítomnosti. V případě potřeby může ředitel pověřit výkonem specifických činností další zástupce. O jmenování svých zástupců je ředitel povinen uvědomit děkana Fakulty. (3) Ředitel předsedá Radě ústavu a má povinnost ji informovat především o: a) záležitostech ekonomických a koncepčních, b) záležitostech personálních a mzdových, c) záležitostech souvisejících se zajištění výuky, d) výroční zprávě o činnosti ústavu. (4) Ředitel zastupuje Ústav a Radu Ústavu (čl. 4) ve vztahu k Fakultě a je členem Rozšířeného kolegia děkana. Čl. 4 Rada Ústavu (1) Rada Ústavu (dále jen „Rada“) je poradním orgánem ředitele. Rada je jmenována ředitelem a je minimálně 5 členná. Jejími členy jsou: zástupce(i) ředitele, garant studijního programu, profesoři v pracovně právním vztahu působící v ústavu, případně další významné osobnosti s úvazkem větším než 0,5. Členství v Radě je nezastupitelné. (2) Zasedání Rady zve členy Akademického senátu Fakulty resp. Univerzity, kteří jsou pracovníky Ústavu, a to s hlasem poradním. Se souhlasem Rady ústavu mohou na jednání rady vystoupit pozvaní hosté. (3) Rada se vyjadřuje ke koncepčním, vědeckým, pedagogickým a provozním záležitostem Ústavu a k návrhům a zprávám, které ředitel postupuje děkanovi Fakulty. (4) Ředitel svolává Radu Ústavu pravidelně (nejméně 2 krát za semestr), je povinen ji svolat mimořádně na základě žádosti nadpoloviční většiny členů Rady. (5) Ze zasedání Rady Ústavu je pořizován zápis přístupný na dokumentovém serveru. Čl. 5 Shromáždění pracovníků ústavu (1) Shromáždění pracovníků ústavu (dále jen „Shromáždění“) svolává ředitel k projednání závažných otázek týkajících se Ústavu minimálně jedenkrát ročně (čl. 22, odst.1 Statutu) (2) Ředitel je povinen do 30 dní svolat mimořádné jednání Shromáždění na základě písemné žádosti nejméně 30 % pracovníků Ústavu. (3) Jednání Shromáždění řídí člen Akademického senátu Fakulty, který je pracovníkem ústavu, případně pracovník Ústavu, zvolený většinou přítomných pracovníků. (4) Shromáždění je usnášeníschopné v případě přítomnosti nejméně 30 % svých členů. Usnesení je platné, pokud pro něj hlasovala většina přítomných pracovníků Ústavu. Usnesení je adresováno Senátu Fakulty nebo děkanovi Fakulty. (5) Shromáždění pořizuje o svém jednání zápis, který obsahuje zejména usnesení a údaje o účasti a který zveřejňuje a archivuje na dokumentovém serveru. Čl. 6 Hospodaření (1) Prostředky na svoji činnost získává Ústav v rámci rozpočtu Masarykovy univerzity a Fakulty, z účelových prostředků na vědu, případně z dalších činností neodporujících legislativě a předpisům MU. Čl. 7 Organizační struktura Ústavu (1) V rámci Ústavu mohou působit dočasné vědecko-výzkumné pracovní skupiny (laboratoře). Pracovní skupiny (laboratoře) sdružují pracovníky, jejichž úkolem je řešení konkrétních výzkumných úkolů a dále zajištění úspěšnosti při získávání grantových a jiných účelových prostředků na jejich řešení. (2) Pracovní skupiny resp. laboratoře jsou řízeny a reprezentovány odpovědnými řešiteli jednotlivých vědecko-výzkumných projektů. Práva a povinnosti členů pracovních skupin včetně pracovníků přijímaných výhradně na řešení výzkumných úkolů jsou vymezeny obecně závaznými právními předpisy. Čl. 8 Hodnocení činnosti ústavu (1) Ředitel jedenkrát za rok předkládá děkanovi Fakulty Zprávu o činnosti a hospodaření Ústavu. Čl. 9 Závěrečná ustanovení (1) Tento řád schválil podle čl. 21, odst. 3 Statutu Senát Fakulty dne 25. 2. 2008. (2) Tento řád nabývá platnosti a účinnosti dnem schválení Senátem Fakulty. V Brně dne 25. 2. 2008 doc. RNDr. Martin Čadek, CSc. doc. RNDr. Milan Gelnar, CSc. předseda Senátu děkan doc. RNDr. Petr Dobrovolný, CSc. ředitel Ústavu