STATUT PŘÍRODOVĚDECKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY STATUT PŘÍRODOVĚDECKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY Část první OBECNÁ USTANOVENÍ Čl. 1 Úvodní ustanovení (1) Úplný název Přírodovědecké fakulty zní „Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakulta“ (dále jen „Fakulta“). V mezinárodním styku používá Fakulta úplný název buď v jazyce českém, anglickém „Faculty of Science of Masaryk University“, francouzském „La Faculté des Sciences de l´Université Masaryk“, nebo německém „Naturwissenschaftliche Fakultät der Masaryk-Universität“. (2) Fakulta je součástí Masarykovy univerzity (dále jen „MU“). (3) Fakulta byla zřízena zákonem č. 50/1919 Sb. (4) Sídlem Fakulty je Brno, Kotlářská 2. (5) Veškerá činnost Fakulty se uskutečňuje a rozvíjí v souladu s právními předpisy, zejména se zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon“), dále Statutem Masarykovy univerzity (dále jen „Statut MU“) a ostatními vnitřními předpisy a normami MU, tímto Statutem (dále jen „Statut“) a ostatními vnitřními předpisy a normami Fakulty. Čl. 2 Rozsah působnosti (1) Tento Statut je platný pro Fakultu a všechny její složky, zaměstnance a studenty. Upravuje záležitosti Fakulty spadající do její samosprávné působnosti a její vztah k MU, pokud nejsou upraveny Zákonem a vnitřními předpisy MU. (2) Statut a jeho přílohy upravují zejména: a) akademické svobody, práva a povinnosti členů akademické obce, b) samosprávu Fakulty, c) působnost, práva a povinnosti orgánů Fakulty, d) organizační strukturu Fakulty, e) práva a povinnosti neakademických pracovníků Fakulty, f) hospodaření Fakulty. Čl. 3 Poslání Fakulty (1) Fakulta poskytuje vysokoškolské vzdělání v biologických, fyzikálních, chemických, matematických, geologických a geografických vědách a ve vyučování těmto vědám. Vlastní vědeckou, výzkumnou a jinou tvůrčí činností uchovává, pěstuje, prohlubuje a rozšiřuje dosažené poznání těchto věd, včetně jejich didaktiky a využití v dalších vědách. (2) Základním principem činnosti Fakulty je neoddělitelnost činnosti vzdělávací a badatelské. (3) Fakulta umožňuje rovný a svobodný přístup k vysokoškolskému vzdělání v přírodních a matematických vědách. (4) Fakulta uskutečňuje akreditované studijní programy a poskytuje další formy vzdělávání v rámci programů celoživotního vzdělávání. (5) Fakulta při své činnosti spolupracuje s ostatními fakultami MU a se vzdělávacími i výzkumnými institucemi v České republice i v zahraničí, zejména s českými vysokými školami a s ústavy Akademie věd České republiky. Ve spolupráci s různými stupni veřejné správy a s podnikovou i kulturní sférou Fakulta přispívá k vědeckému a kulturnímu rozvoji. (6) Fakulta podporuje činnost výzkumných, vývojových, studentských a jiných zájmových sdružení pomáhajících uskutečňovat její poslání a sdružujících členy její akademické obce. (7) Fakulta podporuje vznik i činnost samostatných právnických osob navazujících na její základní činnost tak, aby docházelo co nejlépe k transferu výsledků výzkumné činnosti Fakulty do výrobní i společenské praxe. (8) Na Fakultě je nepřípustné zakládat a organizovat činnost politických stran a politických hnutí. Čl. 4 Symboly Fakulty (1) Ve znaku Fakulty je zobrazena dvojitá šroubovice ve tvaru písmene Y, symbolizující představu o replikaci DNA. Kruhový znak je opatřen nápisem SCIENTIA EST POTENTIA tvořícím vnitřní kružnici a nápisy UNIVERSITAS MASARYKIANA BRUNENSIS a FACULTAS RERUM NATURALIUM tvořícími dolní a horní část vnější obvodové kružnice. (2) Fakulta je oprávněna používat znak MU v souladu s vnitřními předpisy MU. (3) Fakulta používá kulaté razítko se státním znakem České republiky v souladu s platnými právními normami a zásadami pro používání tohoto razítka danými normami MU. Ve všech ostatních případech používá Fakulta razítka bez státního znaku. Čl. 5 Práva Fakulty (1) Na Fakultě se ustavují samosprávné akademické orgány, zejména Akademický senát Fakulty. Tyto orgány mají právo rozhodovat nebo jednat jménem MU ve věcech týkajících se Fakulty v souladu se Zákonem a Statutem MU. (2) Orgány Fakulty rozhodují a jednají jménem MU také o nakládání s majetkem MU v rozsahu uvedeném ve Statutu MU. Čl. 6 Vnitřní předpisy a další normy Fakulty (1) Vnitřní předpisy Fakulty upravují záležitosti Fakulty spadající do její samosprávné působnosti a její vztah k MU, pokud nejsou upraveny Zákonem. Vnitřní předpisy Fakulty musí být v souladu s vnitřními předpisy MU. (2) Vnitřními předpisy Fakulty jsou a) Statut, b) Volební řád Akademického senátu Fakulty, c) Jednací řád Akademického senátu Fakulty, d) Jednací řád Vědecké rady Fakulty, e) Disciplinární řád Fakulty pro studenty. (3) Fakultní záležitosti dále upravuje svými opatřeními děkan. Tato opatření musí být v souladu s vnitřními předpisy Fakulty. (4) Jako opatření děkana podléhající schválení Akademickým senátem Fakulty jsou vydávány: a) Provozní řád Fakulty, b) Pravidla rozdělování finančních prostředků Fakulty, c) Výuka a tvorba studijních programů na Fakultě, d) Podmínky stipendijních programů Fakulty, e) Pravidla a podmínky přijímacího řízení. (5) Jako opatření děkana je dále vydán Organizační řád Fakulty. (6) Fakultní záležitosti mohou být dále upraveny jinými předpisy MU a Fakulty. Část druhá AKADEMICKÁ OBEC A ORGÁNY FAKULTY Čl. 7 Akademická obec Fakulty a její členové (1) Akademickou obec Fakulty tvoří akademičtí pracovníci zaměstnaní na Fakultě a studenti zapsaní ke studiu na Fakultě. Členové akademické obce Fakulty jsou zároveň členy akademické obce MU. (2) Na studenta, který na Fakultě řádně ukončil studium ve studijním programu a byl na Fakultě zapsán do studia v dalším studijním programu v bezprostředně následujícím semestru, je pohlíženo tak, jako kdyby jeho členství v akademické obci Fakulty nebylo přerušeno. (3) Děkan nebo předseda Akademického senátu svolává shromáždění akademické obce Fakulty k projednávání závažných záležitostí nebo opatření týkajících se Fakulty jako celku, zejména v souvislosti s projednáním návrhu na jmenování děkana a jeho odvolání z funkce a ke konání slavnostních aktů celofakultního charakteru. Toto shromáždění je veřejně přístupné. Čl. 8 Akademické svobody, práva a povinnosti (1) Každý člen akademické obce požívá akademických svobod a práv uvedených v Zákoně a Statutu MU. Na Fakultě se zejména zaručují následující svobody a práva: a) svoboda badatelského a cíleného výzkumu a další tvůrčí práce, včetně volby oboru a tématu, získávání potřebných informací a zveřejňování výsledků, b) svoboda výuky spočívající především v její otevřenosti různým vědeckým názorům, různým výzkumným metodám a vývojovým směrům, c) právo akademického pracovníka na přípravu a vypsání volitelného předmětu, d) právo získávání a udržování relevantních vztahů v akademické a odborné komunitě, e) právo na účast na akademických a odborných konferencích, setkáních a stážích, f) právo na získávání grantů a stipendií, g) právo učit se, zahrnující svobodnou volbu zaměření studia v rámci studijních programů a svobodu vyjadřovat vlastní názory ve výuce, h) nezastupitelné právo členů akademické obce volit a být volen do Akademického senátu Fakulty a Akademického senátu MU, i) právo používat akademické insignie a konat akademické obřady. (2) K pedagogické, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti a ke studiu má každý člen akademické obce Fakulty právo přístupu do prostor Fakulty, právo využívat informačních zdrojů Fakulty a má právo přístupu do Internetu z fakultní sítě za podmínek dodržení předpisů a norem Fakulty a základních pravidel a norem bezpečnosti práce. (3) Akademickému pracovníku Fakulty se na jeho žádost poskytne tvůrčí volno v délce šesti měsíců jedenkrát za sedm let, nebrání-li tomu závažné okolnosti týkající se plnění vzdělávacích a výzkumných úkolů Fakulty. O udělení tvůrčího volna rozhoduje děkan na základě vyjádření vedoucího zaměstnance příslušné organizační jednotky Fakulty (ředitele ústavu). (4) Členové akademické obce Fakulty jsou povinni řídit se Etickým kodexem akademických a odborných pracovníků Masarykovy univerzity, zejména pak: a) dbát dobrého jména Fakulty a MU, b) dodržovat ve výzkumné, vývojové a pedagogické praxi a při studiu zásady vědecké etiky a vědecké cti a vychovávat studenty v tomto duchu, zejména: i) jednat čestně v pedagogické práci a ve studiu, zdržet se jakéhokoliv jednání vedoucího k neoprávněnému zvýhodnění některých studentů, ii) zdržet se vědomého uvádění nepravdivých údajů, a to jak ve své práci, tak o své práci, iii) publikovat, hodnotit a dále zpracovávat výsledky badatelské činnosti v souladu s Autorským zákonem. c) oddělovat důsledně a zřetelně svou akademickou činnost od případné činnosti podnikatelské. (5) Postup při porušení povinností podle odst. 4 stanoví pro akademické pracovníky příslušná ustanovení Zákoníku práce a pro studenty Disciplinární řád Fakulty pro studenty. Čl. 9 Orgány Fakulty (1) Samosprávnými akademickými orgány Fakulty jsou: a) akademický senát Fakulty, b) děkan, c) vědecká rada Fakulty d) disciplinární komise Fakulty. (2) Dalším orgánem Fakulty je její tajemník (dále jen „tajemník“). Čl. 10 Akademický senát Fakulty (1) Akademický senát Fakulty (dále jen „Senát“) je samosprávným zastupitelským akademickým orgánem Fakulty. [DEL: :DEL] (2) Senát má 27 členů, z toho 15 z řad akademických pracovníků a 12 z řad studentů. (3) Senát má dvě komory, které mohou samostatně připravovat jednání Senátu: a) komoru akademických pracovníků a b) studentskou komoru. (4) Členem Senátu nemůže být rektor, prorektor, děkan, proděkan, kvestor, tajemník, ředitel vysokoškolského ústavu a ředitel ústavu dle čl. 21 tohoto Statutu. Funkční období jednotlivých členů Senátu je nejvýše tříleté. Po uplynutí tohoto období je do zvolení nového předsedy Senátu zachováno pouze právo bývalého předsedy Senátu svolat zasedání Senátu a shromáždění akademické obce Fakulty. Funkci člena Senátu může tatáž osoba vykonávat nejvýše dvě po sobě bezprostředně jdoucí funkční období. (5) Funkční období všech členů Senátu skončí, jestliže Senát po dobu šesti měsíců nekoná podle příslušných ustanovení Zákona. (6) Senát rozhoduje a jedná navenek výhradně usnesením schváleným na svém zasedání. (7) Zasedání Senátu jsou veřejně přístupná. (8) Senát pořizuje o svém jednání zápis, který zveřejňuje a archivuje. (9) Volby členů Senátu a jeho orgánů upravuje Volební řád Akademického senátu Fakulty. Zásady jednání Senátu a dokumentaci jeho činnosti upravuje Jednací řád Akademického senátu Fakulty. (10) Stabilita rovnoměrného zastoupení akademických pracovníků vědních oborů biologie, fyzika, chemie, matematika, geologie a geografie (vědy o Zemi) je zajištěna rozdělením akademických pracovníků do pěti volebních obvodů způsobem stanoveným ve Volebním řádu Akademického senátu Fakulty. Studenti volí v samostatném volebním obvodu. Čl. 11 Práva a povinnosti Senátu (1) Senát a) schvaluje návrhy vnitřních předpisů Fakulty, a to na návrh děkana nebo v případě Jednacího řádu Akademického senátu Fakulty na návrh člena Senátu, k němuž si Senát vyžádal stanovisko děkana, a postupuje je prostřednictvím předsedy Senátu ke schválení Akademickému senátu MU, b) schvaluje opatření děkana vyjmenovaná ve čl. 6 odst. 4 tohoto Statutu, c) rozhoduje o zřízení, sloučení, rozdělení nebo zrušení ústavů na návrh předložený děkanem, d) rozhoduje o zřízení, sloučení, rozdělení nebo zrušení jiných pracovišť přímo řízených děkanem na návrh děkana, e) dává děkanovi předchozí souhlas ke jmenování a odvolání členů vědecké rady a členů disciplinární komise Fakulty f) schvaluje Strategický záměr vzdělávací a tvůrčí činnosti Fakulty po projednání ve Vědecké radě, g) schvaluje výroční zprávu o činnosti a výroční zprávu o hospodaření Fakulty předloženou děkanem, h) schvaluje rozdělení finančních prostředků Fakulty předložené děkanem a kontroluje jejich využívání, i) schvaluje organizační řády ústavů, j) volí zástupce akademické obce Fakulty v Radě vysokých škol k) volí komisi pro projednání návrhu na jmenování děkana, l) usnáší se o návrhu na jmenování děkana, popřípadě navrhuje jeho odvolání z funkce. (2) Senát se vyjadřuje zejména k a) návrhům studijních programů a jejich uskutečňování na Fakultě, b) záměru děkana jmenovat nebo odvolat proděkany, c) opatřením děkana, pokud se k tomu Senát rozhodne, pokud je děkan Senátu předloží nebo pokud to ukládá Statut, d) záměru děkana jmenovat jemu přímo podléhající vedoucí pracovníky. K tomuto vyjádření má Senát právo vyžádat si stanovisko výběrové komise a rovněž stanovisko děkana, e) dalším otázkám spojeným s činností Fakulty, které mu předloží děkan. (3) Senát projednává návrh děkana na stanovení konkrétní výše poplatků spojených se studiem. (4) Senát má právo vyzvat prostřednictvím svého usnesení děkana Fakulty nebo kteréhokoliv vedoucího zaměstnance Fakulty, aby se vyjádřil ve věci související s Fakultou. (5) Senát je oprávněn požadovat od děkana a vedoucích zaměstnanců informace a vysvětlení potřebná pro výkon funkcí Senátu. Informace a vysvětlení musí být poskytnuty do 21 dnů od předložení písemné žádosti. (6) O návrzích podle odst. 1 písm. e) a l) se Senát usnáší tajným hlasováním. Tajným hlasováním se usnáší i v jiných případech, pokud o to některý z členů Senát požádá nebo pokud tak stanoví vnitřní předpis Fakulty. Čl. 12 Členové Senátu, jejich práva a povinnosti (1) Člen Senátu odpovídá za výkon své funkce svým voličům. Základní povinností člena Senátu je usilovat o dobré jméno a prosperitu Fakulty a MU a spojovat práci v Senát se zájmem těchto institucí i svých voličů. (2) Člen Senátu má právo a) vyjadřovat se a mít rozhodovací hlas ve všech otázkách projednávaných Senátem, b) navrhovat body programu jednání Senátu. (3) Člena Senátu nelze postihnout za hlasování, za projevy učiněné na zasedání Senátu nebo v souvislosti s plněním jeho senátní funkce. (4) Zveřejnění obsahu vystoupení členů Senátu na jeho zasedání nepodléhá žádným omezením. (5) Členství v Senátu zaniká, v souladu s Volebním řádem Senátu: a) uplynutím funkčního období Senátu, b) skončením členství v akademické obci příslušného volebního obvodu Fakulty, c) skončením funkčního období všech členů Senátu podle Zákona při nečinnosti Senátu delší než 6 měsíců, d) okamžikem, kdy se člen Senátu ujal úřadu nebo funkce, jejichž neslučitelnost s členstvím v Senátu stanoví Statut, e) vzdáním se mandátu.[DEL: :DEL] Čl. 13 Orgány Senátu (1) Senát volí a odvolává tyto svoje orgány: a) předsedu Senátu z řad členů komory akademických pracovníků, většinou hlasů všech členů Senátu v tajném hlasování, b) místopředsedy Senátu, kteří jsou současně předsedy senátních komor (dle čl. 10 odst. 3), c) komise Senátu, jejichž předsedou je volený člen Senátu: i) legislativní, ii) ekonomickou, iii) volební a mandátovou, podle potřeby další stálé nebo dočasné komise. (2) Předseda řídí činnost a jednání Senátu a zastupuje Senát navenek. Nejméně jednou za rok podává akademické obci Fakulty zprávu o činnosti Senátu. (3) Předsedy komor Senátu volí a odvolávají komory samostatně, vždy většinou hlasů všech svých členů. (4) Předsedové komor vykonávají funkci místopředsedů Senátu. V případě nepřítomnosti předsedy Senátu jej zastupují. Předseda komory akademických pracovníků má v zastupování přednost. (5) Předseda studentské komory svolává, připravuje a řídí shromáždění akademické obce studentů. Čl. 14 Děkan (1) V čele Fakulty je děkan. Děkan je vedoucí zaměstnanec MU.[DEL: :DEL] (2) Děkan jedná a rozhoduje ve věcech Fakulty v souladu se zákony, Statutem MU, tímto Statutem a ostatními normami MU a Fakulty. (3) Děkan má právo navrhovat vnitřní předpisy Fakulty, s výjimkou Jednacího řádu Akademického senátu Fakulty. (4) Děkana jmenuje a odvolává na návrh Senátu rektor MU. Projednání návrhu na jmenování děkana upravuje příloha č. 3 tohoto Statutu. Funkční období děkana je čtyřleté. Funkci děkana může tatáž osoba vykonávat nejvýše dvě po sobě bezprostředně jdoucí funkční období. (5) Děkan má právo rozhodovat nebo jednat jménem MU v těchto věcech týkajících se Fakulty: a) v pracovněprávních vztazích akademických pracovníků Fakulty a jejích dalších zaměstnanců, v rozsahu stanoveném Zákonem, včetně kolektivního vyjednávání, b) při nakládání s majetkem MU, zejména při jeho nabývání a převádění, v rozsahu dle Statutu MU, c) v dalších věcech stanovených vnitřními předpisy MU. (6) Děkan jmenuje a odvolává proděkany po vyjádření Senátu. Proděkani zastupují děkana v rozsahu jím určeném. (7) Děkan, po schválení vědeckou radou, jmenuje a odvolává členy zkušebních komisí pro státní zkoušky. (8) Děkan, po schválení vědeckou radou, jmenuje na dobu nejvýše pěti let a odvolává a) garanty bakalářských, magisterských a doktorských studijních programů uskutečňovaných na Fakultě, b) členy oborových rad doktorských studijních programů, které jsou uskutečňovány na Fakultě. (9) Děkanovi jsou přímo odpovědni za svou činnost ve funkci proděkani, ředitelé ústavů, předsedové oborových rad doktorských studijních programů uskutečňovaných na Fakultě, předsedové komisí pro státní zkoušky, tajemník a vedoucí jiných pracovišť přímo řízených děkanem. (10) Děkan řídí Kolegium děkana a Rozšířené kolegium děkana a podle potřeby zřizuje další poradní orgány. Pro zajištění plnění úkolů Fakulty může děkan jmenovat stálé nebo dočasné komise. (11) Děkan jmenuje a odvolává ředitele ústavů po projednání ve vědecké radě a v Senátu. (12) Děkan upravuje záležitosti Fakulty opatřeními a pokyny děkana podle čl. 6 tohoto Statutu. Čl. 15 Vědecká rada Fakulty (1) Předsedou Vědecké rady Fakulty (dále i „VR“) je děkan, který po předchozím souhlasu Senátu jmenuje a odvolává ostatní členy Vědecké rady Fakulty. Členové VR jsou významní představitelé všech vědních oborů, v nichž Fakulta uskutečňuje vzdělávací a výzkumnou nebo vývojovou činnost. (2) Nejméně jednu třetinu členů VR tvoří odborníci mimo akademickou obec MU. Členství ve VR je nezastupitelné. (3) Vědecká rada Fakulty a) projednává návrh strategického záměru vzdělávací a tvůrčí činnosti Fakulty vypracovaný v souladu se strategickým záměrem MU a návrhy každoročního plánu realizace strategického záměru Fakulty, b) schvaluje návrhy studijních programů, které mají být uskutečňovány na Fakultě, a postupuje je prostřednictvím rektora ke schválení Vědecké radě MU, c) schvaluje návrhy děkana na jmenování do funkcí podle čl. 14, odst. 7 a 8, d) vykonává působnost v habilitačním řízení a v řízení ke jmenování profesorem, e) projednává a schvaluje návrhy na udělení ceny děkana, f) schvaluje návrhy na udělování čestné vědecké hodnosti doktora věd („doctor honoris causa“, ve zkratce „Dr.h.c.“) a návrhy na udělení medailí MU, případně dalších ocenění, g) se vyjadřuje k záměru děkana jmenovat ředitele ústavů, h) navrhuje rektorovi záměr předložit žádost o akreditaci, rozšíření akreditace nebo prodloužení doby platnosti akreditace studijních programů, které se uskutečňují na Fakultě i) navrhuje rektorovi záměr předložit žádost o akreditaci habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem, a to v případě řízení uskutečňovaných na Fakultě. (4) Členové VR mají povinnost účastnit se jejích zasedání a aktivně se na nich podílet. (5) Jednání VR je upraveno Jednacím řádem Vědecké rady Fakulty. (6) Z jednání vědecké rady se pořizuje zápis, který je zveřejňován a archivován. Čl. 16 Disciplinární komise Fakulty (1) Disciplinární komise Fakulty (dále i „Disciplinární komise“) má šest členů, z nichž tři jsou studenti. Funkční období členů Disciplinární komise je nejvýše dvouleté. Členy Disciplinární komise jmenuje a odvolává po schválení v Senátu děkan z řad členů akademické obce Fakulty. Disciplinární komise si ze svých členů volí a odvolává svého předsedu. (2) Disciplinární komise projednává a předkládá děkanovi návrh na rozhodnutí ve věci: a) disciplinárního přestupku studenta, b) splnění podmínek k osvědčení u podmíněného vyloučení ze studia, c) zahlazení disciplinární sankce. (3) Disciplinární komise je schopna se usnášet v přítomnosti předsedy a nejméně čtyř dalších členů. Ve výjimečných případech může předseda určit z členů komise svého zástupce. (4) Disciplinární komise se usnáší tajným hlasováním. V případě rovnosti hlasů rozhodne předseda. (5) Disciplinární komise pořizuje o svém jednání zápis, který postupuje děkanovi a archivuje ho. Student, o němž Disciplinární komise jednala, má právo nahlížet do těch částí zápisu, které se ho týkají. (6) Disciplinární přestupek a sankce jsou vymezeny Disciplinárním řádem Fakulty pro studenty. Ten upravuje také postup projednávání a rozhodování o disciplinárním přestupku a sankci. Čl. 17 Tajemník (1) Tajemník řídí hospodaření a vnitřní správu Fakulty v rozsahu stanoveném opatřením děkana. (2) Tajemníka jmenuje na základě výběrového řízení a odvolává děkan. Tajemník je děkanovi přímo podřízen a odpovídá mu za svou činnost. Čl. 18 Proděkani (1) Proděkani zastupují děkana na jim určených úsecích. Proděkani odpovídají děkanovi za svou činnost ve svěřených oblastech, které jim určí děkan. Proděkany jmenuje a odvolává děkan. Počet proděkanů a jejich funkční povinnosti stanoví děkan. K záměru děkana na jmenování nebo odvolání proděkanů se vyjadřuje Senát. (2) Proděkani se vzájemně zastupují podle rozhodnutí děkana. Děkana zastupuje v jeho nepřítomnosti v plném rozsahu proděkan jím určený, v nepřítomnosti určeného proděkana pak nejstarší přítomný proděkan. Čl. 19 Kolegium děkana a rozšířené kolegium děkana (1) Kolegium děkana je poradním orgánem děkana. Jeho členy jsou z titulu své funkce proděkani a tajemník. Právo účastnit se jednání kolegia děkana má dále předseda Senátu. Děkan může jmenovat další členy kolegia. (2) Kolegium děkana svolává děkan podle potřeby a projednává s ním zejména návrhy svých rozhodnutí ve věcech hospodářské činnosti a řízení Fakulty a ve věcech mezifakultních. Dále děkan projednává aktuální záležitosti předložené Senátem, VR, rektorem MU a dalšími orgány. (3) Rozšířené kolegium děkana zahrnuje kromě členů kolegia děkana také ředitele ústavů (dle čl. 21 tohoto Statutu). Právo účastnit se jednání rozšířeného kolegia děkana má dále předseda Senátu a předseda studentské komory Senátu. Podle vlastního uvážení může děkan k projednání určitých otázek v rozšířeném kolegiu děkana přizvat další zaměstnance nebo studenty Fakulty. (4) Rozšířené kolegium děkana je pravidelně svoláváno zejména pro koordinaci hospodaření a spolupráce jednotlivých částí Fakulty a také pro řízení činností Fakulty v oblasti uskutečňovaných a plánovaných studijních programů. (5) Z jednání kolegia děkana a rozšířeného kolegia děkana se pořizuje zápis, který je zveřejňován a archivován. Část třetí ORGANIZAČNÍ STRUKTURA FAKULTY Čl. 20 Správní členění Fakulty (1) Fakulta se člení na ústavy, děkanát a jiná pracoviště. (2) Ústavy dle tohoto Statutu nejsou vysokoškolskými ústavy ve smyslu Zákona, jde o formální pojmenování organizačních složek Fakulty. (3) Organizační členění Fakulty na ústavy a ostatní pracoviště přímo řízená děkanem je uvedeno v Příloze č. 1 tohoto Statutu. Čl. 21 Ústavy (1) Ústav představuje základní organizační jednotku Fakulty a je řízen ředitelem. (2) Ústav vykonává výzkumnou, vývojovou nebo další tvůrčí činnost a podílí se na uskutečňování akreditovaných studijních programů. (3) Způsob vnitřní organizace ústavu je určen organizačním řádem ústavu, který nabývá platnosti a účinnosti po schválení Senátem. (4) Organizační řád upravuje zejména: a) organizaci vedení ústavu včetně funkčního popisu náplně práce zástupců ředitele a administrativní zabezpečení chodu ústavu, b) odpovědnost ústavu za uskutečňování akreditovaných studijních programů, c) vymezení obsahu, podmínek a četnosti hodnocení činnosti ústavu. Čl. 22 Shromáždění pracovníků ústavu (1) Právo účastnit se shromáždění pracovníků ústavu (dále jen "Shromáždění") má každý pracovník ústavu, který je v pracovním poměru k Fakultě. (2) Shromáždění projednává závažné otázky týkající se ústavu a může se o nich usnášet. Toto usnesení je adresováno Senátu nebo děkanovi. (3) Hlasovací právo všech pracovníků ústavu je rovné. (4) Ředitel ústavu svolává Shromáždění minimálně jedenkrát ročně, další pravidla svolávání a jednání stanoví Organizační řád ústavu. Čl. 23 Ředitel ústavu (1) Ředitel ústavu je vedoucí zaměstnanec Fakulty. Ředitel vykonává řídící pravomoci vůči zaměstnancům ústavu.[DEL: :DEL] (2) Funkce ředitele ústavu je neslučitelná s funkcí rektora, prorektora, děkana a proděkana. (3) Na funkci ředitele ústavu vyhlašuje děkan výběrové řízení. Uchazeče o místo ředitele zpravidla z řad profesorů a docentů posuzuje nejméně pětičlenná výběrová komise, jmenovaná pro tento účel děkanem z pracovníků Fakulty a spolupracujících institucí. Výběrová komise se o každém z kandidátů v tajném hlasování usnese, zda je vhodným kandidátem na funkci ředitele. Z vhodných kandidátů poté opět tajným hlasováním určí kandidáta, kterého doporučuje na funkci ředitele. (4) Ředitele ústavu jmenuje děkan ze seznamu vhodných kandidátů po vyjádření Vědecké rady a Senátu na základě vlastního rozhodnutí, a to nejdéle na dobu 4 let. (5) Ředitele ústavu může děkan na základě vlastního rozhodnutí, po vyjádření Vědecké rady a Senátu, odvolat ještě před uplynutím jeho funkčního období. (6) Ředitel ústavu jmenuje z řad akademických pracovníků ústavu jednoho nebo více svých zástupců. (7) Ředitel ústavu navrhuje jmenování a odvolání garantů studijních programů, jejichž uskutečňováním je ústav pověřen. (8) Ředitel ústavu rozhoduje o personálním zajištění výuky předmětů, které jsou vyučovány na Fakultě a jsou ve svěřených studijních oborech povinné a povinně volitelné. (9) Ředitel podává děkanovi návrhy na jmenování a odvolání členů oborových rad a členů habilitačních komisí. Čl. 24 Děkanát (1) Děkanát je hospodářským, správním a administrativním útvarem Fakulty. (2) Děkanát se podílí na zabezpečení úkolů Fakulty v mezích platných právních norem, vnitřních předpisů a norem MU a Fakulty a podle pokynů tajemníka. (3) Děkanát zabezpečuje: a) vedení matriky studentů, b) administrativní agendu týkající se studentů Fakulty a evidence jejich studia, c) personální a mzdovou agendu týkající se zaměstnanců Fakulty, d) ekonomickou a účetní agendu Fakulty jako celku, e) agendu zahraničních styků a projektů řešených na Fakultě, f) správu, údržbu a zdokonalování technického a programového vybavení fakultní počítačové sítě ve vymezeném rozsahu, g) zadávání a údržbu dat v Informačním systému MU ve vymezeném rozsahu, h) technický provoz, správu a údržbu objektů Fakulty, i) organizační záležitosti a administrativu spojenou s bezpečností a ochranou zdraví při práci a požární ochranou, j) organizační záležitosti a administrativu spojenou s ochranou majetku MU. (4) Do činnosti děkanátu spadají také správní a hospodářské záležitosti jiných pracovišť Fakulty. (5) Pracovníci děkanátu, zejména vedoucí jeho oddělení, jsou povinni: a) zajišťovat svěřenou správu složek Fakulty a administrativu jejich činností tak, aby aktivně podporovali hlavní poslání Fakulty, b) dbát o racionální vedení agendy a provádění administrativních úkonů bez zbytečné zátěže akademických pracovníků a studentů, c) veřejně ustanovit úřední hodiny v rozsahu dostatečném k jednání se zaměstnanci a studenty Fakulty. (6) Děkanát poskytuje elektronickou formou členům akademické obce informace o aktuálních správních a administrativních otázkách Fakulty. (7) Náplň činnosti děkanátu a jeho vnitřní organizaci upravuje Organizační řád Fakulty. Čl. 25 Jiná pracoviště Fakulty (1) K zajištění specifických činností zřizuje Fakulta jiná pracoviště přímo řízená děkanem. (2) O zřízení a zrušení jiného pracoviště Fakulty rozhoduje Senát na návrh děkana. (3) V čele pracoviště stojí vedoucí zaměstnanec, kterého děkan jmenuje na základě výběrového řízení. (4) Vnitřní organizaci pracoviště stanoví jeho organizační řád vydaný jako opatření děkana po projednání v Senátu. Část čtvrtá STUDIUM NA FAKULTĚ Čl. 26 Studijní programy (1) Fakulta uskutečňuje bakalářské, magisterské a doktorské studijní programy. Uskutečňováním studijního programu děkan pověřuje jeden nebo více ústavů. (2) Za realizaci studijního programu je zodpovědný ředitel pověřeného ústavu, popřípadě ředitelé pověřených ústavů. (3) Ředitelé ústavů pověřených uskutečňováním studijního programu navrhují děkanovi jmenování a odvolání garanta tohoto studijního programu. (4) Pro každý doktorský studijní program je ustavena oborová rada, jejíž činnost se řídí vnitřními předpisy a normami MU a Fakulty. (5) Podmínky přijetí ke studiu v bakalářském, magisterském a doktorském studijním programu, náležitosti přijímacího řízení a průběh studia se blíže řídí Zákonem, Statutem Masarykovy univerzity, Studijním a zkušebním řádem MU a dalšími vnitřními normami Fakulty, zejména opatřením děkana Pravidla a podmínky přijímacího řízení. (6) Podání přihlášky ke studiu může být zpoplatněno. Podrobnější úprava poplatků spojených s přijímacím řízením je obsažena ve Statutu MU. Čl. 27 Garant studijního programu (1) Garant bakalářských a magisterských studijních programů je v souladu s ustanoveními čl. 14 a 23 tohoto Statutu jmenován děkanem z řad profesorů a docentů Fakulty. Garantem bakalářského programu a magisterského programu na něj bezprostředně navazujícího je zpravidla týž pracovník. (2) Garant programu koordinuje přípravu materiálů k žádosti o akreditaci, o prodloužení platnosti akreditace programu nebo k žádosti o rozšíření akreditovaného programu. (3) Garant programu průběžně posuzuje personální zabezpečení výuky předmětů pro daný program a aktuální skladbu předmětů. (4) Garant programu pravidelně vyhodnocuje kvalitu výuky, mj. prostřednictvím institucionálně zajišťované zpětné vazby od studentů, a navrhuje řediteli příslušného ústavu personální opatření v oblasti výuky. (5) Garant programu poskytuje studentům v případě potřeby konzultace při tvorbě jejich studijních plánů. (6) Garant je ve své činnosti podle čl. 27, odst. 1 až 5 podřízen řediteli ústavu. [DEL: :DEL] Čl. 28 Postavení, práva a povinnosti studentů (1) Uchazeč o studium ve studijním programu uskutečňovaném Fakultou se stává studentem dnem zápisu do studia na Fakultě. Osoba, které bylo studium přerušeno dle Zákona, se stává opět studentem dnem opětovného zápisu do studia. (2) Osoba přestává být studentem dnem ukončení studia podle příslušných ustanovení Zákona nebo přerušením studia podle Zákona. (3) Práva a povinnosti studenta Fakulty upravují zejména ustanovení Zákona, Statutu MU a Studijní a zkušební řád MU. (4) Disciplinární přestupek a jeho projednání, uložení sankce a její zahlazení a vyloučení ze studia upravují příslušná ustanovení Zákona a Disciplinární řád Fakulty pro studenty, který je vnitřním předpisem Fakulty. (5) Rozhodování o právech a povinnostech studentů a způsob doručování rozhodnutí upravují zejména Zákon, Statut MU a Disciplinární řád Fakulty pro studenty. Čl. 29 Stipendia (1) Studentům Fakulty mohou být přiznána stipendia. (2) Přiznávání stipendií se řídí Stipendijním řádem MU a příslušným opatřením děkana Fakulty, které je schvalováno Senátem. Část pátá PRACOVNÍCI FAKULTY Čl. 30 Akademičtí pracovníci (1) Akademickými pracovníky jsou zaměstnanci Fakulty, kteří vykonávají jak pedagogickou, tak vědeckou a výzkumnou, vývojovou a inovační nebo další tvůrčí činnost. Místa akademických pracovníků na Fakultě se obsazují na základě výběrového řízení (dle čl. 33 tohoto Statutu). Akademickými pracovníky jsou profesoři, docenti, mimořádní profesoři, odborní asistenti, asistenti, lektoři, vědečtí, výzkumní a vývojoví pracovníci podílející se na pedagogické činnosti. Jejich postavení upravuje zejména Zákon. (2) Funkci učitelů na Fakultě plní akademičtí pracovníci Fakulty. Na výuce se na Fakultě mohou podílet i další odborníci na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. (3) Akademičtí pracovníci a další osoby uvedené v odst. 2 jsou v pracovněprávních vztazích k MU prostřednictvím Fakulty, která v těchto vztazích vystupuje jménem MU. (4) Pokud akademický pracovník vykonává svou činnost na více pracovištích Fakulty, rozhoduje o jeho pracovněprávních otázkách vedoucí zaměstnanec toho pracoviště, na kterém pracovník vykonává větší díl své činnosti. V případě, že tento díl činnosti je na obou pracovištích stejný, rozhoduje o přiřazení pracovníka k fakultnímu pracovišti děkan. (5) Vykonává-li akademický pracovník svou činnost na více fakultách MU, vztahují se na něj příslušná ustanovení Statutu MU. (6) Odměňování akademických pracovníků upravuje vnitřní předpis MU. (7) Základním předpokladem pro výkon sjednané práce akademického pracovníka je dodržování etického kodexu a dalších předpisů Fakulty a MU. Na jejich porušení může být pohlíženo jako na porušení pracovní kázně, popřípadě porušení pracovní kázně hrubým způsobem. (8) Postavení hostujících profesorů stanoví Statut MU. Pracovní smlouvu s osobou, která má být na Fakultě hostujícím profesorem, sjednává děkan. (9) Akademičtí pracovníci Fakulty jsou povinni důsledně a zřetelně oddělovat činnost na Fakultě od své případné činnosti podnikatelské. Čl. 31 Emeritní profesoři (1) Bývalému akademickému pracovníkovi Fakulty, který se svou celoživotní pedagogickou a vědeckou činností zasloužil o rozvoj MU nebo její součásti, může být přiznán status emeritního profesora. (2) Emeritní profesor je čestným členem akademické obce Fakulty s právem podílet se na jejích aktivitách. (3) Emeritní profesory jmenuje děkan na návrh ředitele ústavu po projednání ve Vědecké radě Fakulty. Čl. 32 Ostatní pracovníci Fakulty (1) Kromě akademických pracovníků působí na Fakultě ostatní pracovníci, podílející se na výzkumné a vývojové činnosti nebo zajišťující další odborné, administrativní, správní, ekonomické a technické činnosti spojené s naplňováním poslání Fakulty. (2) Každý pracovník podle odst. 1 přísluší z hlediska pracovněprávních vztahů k jedné organizační jednotce Fakulty. (3) Pokud pracovník vykonává svou činnost na více pracovištích Fakulty, rozhoduje o jeho pracovněprávních otázkách vedoucí zaměstnanec toho pracoviště, na kterém pracovník vykonává větší díl své činnosti. V případě, že tento díl činnosti je na obou pracovištích stejný, rozhoduje o přiřazení pracovníka k fakultnímu pracovišti tajemník. (4) Odměňování zaměstnanců podle odst. 1 upravuje vnitřní předpis MU. (5) Pracovníci Fakulty podle odst. 1 musí důsledně a zřetelně oddělovat činnost na Fakultě od své případné činnosti podnikatelské. Čl. 33 Výběrové řízení na místa akademických pracovníků (1) Místa akademických pracovníků na Fakultě se obsazují na základě výběrového řízení. Výběrové řízení je upraveno zejména Zákonem a vnitřním předpisem MU. Od výběrového řízení lze upustit při opakovaném sjednávání pracovního poměru s akademickým pracovníkem, jde-li o obsazení jím zastávaného místa. (2) Pro výběrová řízení na místa akademických pracovníků je svolávána výběrová komise jmenovaná děkanem. Část šestá HOSPODAŘENÍ FAKULTY Čl. 34 Hospodaření a rozpočet Fakulty (1) Hospodaření Fakulty se řídí právními předpisy a vnitřními předpisy MU a Fakulty. (2) Nakládání s majetkem, se kterým je Fakulta oprávněna hospodařit, zejména při nabývání a převádění tohoto majetku, upravuje zejména Statut MU. (3) Fakulta je účetně samostatně hospodařícím funkčním celkem MU, který sestavuje rozpočet na kalendářní rok a hospodaří podle něj. (4) Fakulta je povinna majetek MU užívat k plnění úkolů ve vzdělávací a tvůrčí činnosti. Může jej užívat i k doplňkové činnosti v souladu se Zákonem. (5) Senát schvaluje celkový rozpočet Fakulty ve struktuře dané závazně z úrovně MU. Tento rozpočet je částí souhrnného rozpočtu MU na kalendářní rok. (6) Rozdělení finančních prostředků Fakulty na rozpočet centralizovaných nákladů Fakulty a rozpočty jednotlivých ústavů schvaluje na návrh děkana Senát. (7) Pravidla rozdělování finančních prostředků stanoví svým opatřením děkan. Návrh tohoto opatření předkládá děkan Senátu ke schválení. Část sedmá ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ Čl. 35 Závěrečná ustanovení (1) Součástí tohoto Statutu jsou následující přílohy: a) Příloha č. 1 – Organizační struktura Fakulty, b) Příloha č. 2 – Akademické obřady a insignie, imatrikulační slib studentů a promoční sliby absolventů Fakulty. c) Příloha č. 3 – Úkony k přijetí senátního návrhu na jmenování děkana Fakulty. (2) Toto znění Statutu nahrazuje znění Statutu ze dne 3. března 2008. (3) Zrušuje se část „VI. Projednání návrhu na jmenování děkana Fakulty“ Volebního a jednacího řádu akademického senátu Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity, účinného od 3. března 2008. (4) Senát schválil tento Statut dle příslušných ustanovení Zákona dne 10. dubna 2017. (5) Akademický senát MU schválil tento Statut dle příslušných ustanovení Zákona dne 15. května 2017. Čl. 36 Účinnost Statutu Tento Statut nabývá účinnosti dnem zveřejnění ve veřejné části webových stránek Fakulty. doc. RNDr. Jaromír Leichmann, Dr. RNDr. Milan Baláž, Ph.D. děkan Fakulty předseda Senátu doc. PhDr. Stanislav Balík, Ph.D. předseda Akademického senátu MU Zveřejněno dne: Příloha č. 1 Organizační struktura Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity Čl. 1 Ústavy a pracoviště přímo řízená děkanem (1) Fakulta se člení na tyto ústavy: Ústav matematiky a statistiky (Department of Mathematics and Statistics), Ústav fyziky kondenzovaných látek (Department of Condensed Matter Physics), Ústav fyzikální elektroniky (Department of Physical Electronics), Ústav teoretické fyziky a astrofyziky (Department of Theoretical Physics and Astrophysics), Ústav chemie (Department of Chemistry), Ústav biochemie (Department of Biochemistry), Výzkumné centrum pro chemii životního prostředí a ekotoxikologii (Research Centre for Environmental Chemistry and Ecotoxicology), Národní centrum pro výzkum biomolekul (National Centre for Biomolecular Research), Ústav antropologie (Department of Anthropology), Ústav botaniky a zoologie (Department of Botany and Zoology), Ústav experimentální biologie (Department of Experimental Biology), Geografický ústav (Department of Geography), Ústav geologických věd (Department of Geological Sciences). (2) Na Fakultě jsou zřízena tato jiná pracoviště: Ústav fyziky Země (Institute of Physics of the Earth), Botanická zahrada (Botanical Gardens), Ústřední knihovna (Central Library). (3) Děkanem přímo řízeným pracovištěm je děkanát. Příloha č. 2 Akademické obřady a insignie, imatrikulační slib studentů a promoční sliby absolventů Fakulty Část první AKADEMICKÉ SYMBOLY A INSIGNIE Čl. 1 Akademické symboly Fakulty (1) Vnějším výrazem důstojnosti, pravomoci a odpovědnosti akademických funkcionářů Fakulty jsou při slavnostních příležitostech akademické insignie Fakulty (žezlo, děkanský řetěz, taláry). (2) Fakultní insignie (dále jen „insignie“) a taláry se užívají pouze při akademických slavnostech. (3) Užívání symbolů Fakulty a pořádání akademických obřadů Fakulty se řídí Statutem MU. (4) K nesení žezla je určen výhradně pedel. (5) Dokumentace insignií je uložena v Archivu MU. (6) Barva Fakulty je zelená (složení: C:91 M: 0 Y:83 K:0, Pantone 354C). Čl. 2 Akademické insignie Fakulty (1) Žezlo Fakulty - délka žezla 111 cm, hlavici tvoří slunce s paprsky a kometou po levé straně a na prstenci měsíc s hvězdou, zlacené stříbro, dřík zdoben vltavíny, autoři V. Rada a L. Bartoníček, 1938. (2) Řetěz děkana Fakulty a medaile 65 mm, avers: poprsí G. Mendela zleva se jménem v opisu, revers: slunce s hvězdami a nápis In natura spes et veritas, zlacené stříbro, autor O. Španiel, 1936. (3) Závěs medaile (vlastní řetěz) tvoří jednoduché obdélníkové články a kroužky, které se pravidelně střídají. Autory závěsu medaile jsou O. Španiel a J. Benda (1935). (4) Talár děkana je černý se sametovým límcem a lemováním v zelené barvě Fakulty, černá čapka, nosí se výhradně s děkanským řetězem. (5) Taláry proděkanů a promotorů jsou černé se sametovým límcem, černá čapka, nosí se výhradně s příslušným řetězem. (6) Taláry předsedy Senátu, členů vědecké rady, absolventů doktorských studijních programů a absolventů magisterských studijních programů, kteří vykonali státní rigorózní zkoušku jsou černé, bez čapky. (7) Talár pedela Fakulty je celý v zelené barvě Fakulty, s baretem v této barvě. Část druhá AKADEMICKÉ OBŘADY Čl. 3 Akademické obřady (1) Děkan je do funkce uváděn slavnostní inaugurací za účasti rektora, členů akademické obce Fakulty a pozvaných hostí. Děkan při této příležitosti prosloví inaugurační řeč. (2) Imatrikulace je tradiční akademický obřad, který znamená slavnostní, slibem stvrzené přijetí studenta do svazku s Fakultou a MU. (3) Promoce absolventů je tradiční akademický obřad, při kterém se absolventům bakalářských a magisterských studijních programů předávají vysokoškolské diplomy, popřípadě i vysvědčení, s přiznaným akademickým titulem „Bc.“ nebo „Mgr.“ nebo po vykonání státní rigorózní zkoušky s přiznaným akademickým titulem „RNDr.“ nebo po absolvování doktorského studijního programu s přiznaným akademickým titulem „Ph.D.“. (4) Pořad inaugurací, slavnostních imatrikulací a slavnostních promocí stanoví rektor MU. Čl. 4 Inaugurace děkana Je ze všech fakultních akademických obřadů nejvýznamnější a nejslavnostnější. Účastní se jí odstupující a nastupující děkan v talárech a s insigniemi (s řetězem pouze odstupující, který jej v průběhu obřadu předá svému nástupci), všichni členové vědecké rady v talárech, všichni proděkani (bývalí i nově jmenovaní) v talárech, v talárech dále: předseda Senátu, předseda studentské komory Senátu, tajemník Fakulty, pedel Fakulty, členové Senátu bez talárů, oficiálně pozvání hosté, zejména: rektor MU, prorektoři, děkani ostatních fakult MU a čestní hosté - představitelé města, krajských úřadů, kulturních institucí a významných podniků. Čl. 5 Imatrikulace Tento tradiční akademický obřad znamená slavnostní, slibem stvrzené přijetí studenta do svazku Fakulty a MU. Účastní se jej rektor (prorektor), děkan, proděkani a pedel, všichni v talárech a s insigniemi. Studenti jsou ve společenském oděvu, obřad se koná bez hostů. Čl. 6 Promoce absolventů (1) Promoce absolventů je tradiční akademický obřad, při kterém se absolventům bakalářských a magisterských studijních programů předávají vysokoškolské diplomy s přiznaným akademickým titulem „Bc.,“ a „Mgr.“ nebo po vykonání státní rigorózní zkoušky s přiznaným akademickým titulem „RNDr.“ nebo po absolvování doktorského studijního programu s přiznaným akademickým titulem „Ph.D.“. (2) Promocí absolventů doktorských studijních programů se zúčastní rektor, prorektor pro výzkum a vývoj ve funkci promotora, děkan a pedel, všichni v talárech s insigniemi. Ostatních promocí se zúčastní rektor (prorektor), děkan (proděkan), promotor a pedel, všichni v talárech a s insigniemi. (3) Promující absolventi doktorských studijních programů (udělení titulu „Ph.D.“) a absolventi magisterských studijních programů, kteří vykonali státní rigorózní zkoušku (udělení titulu „RNDr.“) mají černý talár. Čl. 7 Předávání osvědčení absolventům programů celoživotního vzdělávání Předávání osvědčení se děje slavnostním způsobem, účastní se ho rektor, prorektor pro pedagogické záležitosti a pedel, všichni v talárech a s insigniemi. Absolventi jsou ve společenském oděvu. Čl. 8 Užívání insignií a talárů při slavnostech organizovaných mimo MU (1) Talár děkana s příslušným řetězem bez žezla se užívá, pořádá-li akademický obřad jiná univerzita (inaugurace, udílení čestné vědecké hodnosti), při předávání profesorských dekretů nebo při přijetí představiteli státu, je-li talár předepsán. (2) Řetěz bez taláru se užívá na slavnostech, které talár nevyžadují nebo nedovolují. Řetěz bez taláru může mít akademický funkcionář na pohřbu význačného člena akademické obce. (3) Užití insignií a talárů mimo MU povoluje rektor, popřípadě děkan. Při stanovení rozsahu užití insignií se přihlíží k požadavkům a přáním pořadatele slavnosti. (4) Je-li akademický funkcionář pověřen zastupováním jiného, užívá insignie příslušející zastupované funkci. Část třetí IMATRIKULAČNÍ SLIB STUDENTŮ A PROMOČNÍ SLIBY ABSOLVENTŮ FAKULTY Čl. 9 Imatrikulační slib studentů Imatrikulační slib studentů zní: „Slibuji, že vynaložím veškeré své úsilí, abych dosáhl(a) vysokého stupně odborných znalostí i dovedností a mohl(a) tak účinně pomoci dalšímu rozvoji vědeckého poznání a šíření vzdělanosti. Jsem rozhodnut(a) čestně dostát všem závazkům, které vyplývají z mého přijetí na Masarykovu univerzitu. Stávaje (stávajíc) se studentem (studentkou) její Přírodovědecké fakulty slibuji, že budu veškerým svým jednáním usilovat o uchování dobrého jména této vysoké školy a že se nedopustím ničeho, čím bych poškodil její obecně uznávanou vážnost.“ Čl. 10 Promoční slib absolventů bakalářského studijního programu Promoční slib absolventů bakalářského studijního programu zní: „Slavnostně slibuji, že i po absolvování studia zachovám věrnost humanitním ideálům a svou přízeň Masarykově univerzitě a její Přírodovědecké fakultě, na níž jsem získal(a) vysokoškolské vzdělání a akademický titul „bakalář“. Při veškeré své další činnosti budu mít na zřeteli především rozvoj vzdělanosti a vědeckého poznání ku prospěchu a užitku všeho lidstva.“ Čl. 11 Promoční slib absolventů magisterského studijního programu Promoční slib absolventů magisterského studijního programu zní: „Slavnostně slibuji, že i po absolvování studia zachovám věrnost humanitním ideálům a svou přízeň Masarykově univerzitě a její Přírodovědecké fakultě, na níž jsem získal(a) vysokoškolské vzdělání a akademický titul „magistr“. Při veškeré své další činnosti budu mít na zřeteli především rozvoj vzdělanosti a vědeckého poznání ku prospěchu a užitku všeho lidstva.“ Čl. 12 Promoční slib absolventů doktorského studijního programu Promoční slib absolventů doktorského studijního programu zní: „Slavnostně slibuji, že i po absolvování studia zachovám věrnost humanitním ideálům a svou přízeň Masarykově univerzitě a její Přírodovědecké fakultě, na níž jsem získal(a) vysokoškolské vzdělání a akademický titul „doktor“. Při veškeré své další činnosti budu mít na zřeteli především rozvoj vzdělanosti a vědeckého poznání ku prospěchu a užitku všeho lidstva.“ Čl. 13 Promoční slib absolventů státní rigorózní zkoušky Promoční slib absolventů státní rigorózní zkoušky zní: „Slavnostně slibuji, že zachovám věrnost humanitním ideálům a svou přízeň Masarykově univerzitě a její Přírodovědecké fakultě, na níž jsem získal(a) akademický titul „doktor přírodních věd“. Při veškeré své další činnosti budu mít na zřeteli především rozvoj vzdělanosti a vědeckého poznání ku prospěchu a užitku všeho lidstva.“ Příloha č. 3 Úkony k přijetí senátního návrhu na jmenování děkana Fakulty (1) Děkana jmenuje na návrh Senátu rektor MU. (2) O návrhu na jmenování děkana Fakulty se usnáší Senát. (3) Termín zasedání Senátu, které projedná návrh na jmenování děkana, určí Senát tak, aby se konalo nejdříve čtyři měsíce a nejpozději dva měsíce před uplynutím funkčního období děkana. (4) K přípravě projednání návrhu na jmenování děkana Fakulty a řízení vlastního hlasování zvolí Senát komisi tvořenou členy akademické obce Fakulty (dále jen „komise“). Každý volební obvod (dle čl. 10 Statutu) je v komisi zastoupen jedním členem. Člen Senátu nemůže být členem komise. Předsedu komise zvolí Senát. (5) Komise nejméně jeden měsíc před termínem zasedání Senátu, které projedná návrh na jmenování děkana, vyzve na webových stránkách Fakulty akademickou obec Fakulty k předkládání návrhů kandidátů na funkci děkana. Návrhy na kandidáty přijímá komise nejméně po dobu 14 dnů, příjem návrhů je ukončen nejpozději 14 dnů před stanoveným termínem projednání návrhu na jmenování děkana. (6) Návrh na kandidáta do funkce děkana Fakulty může komisi podat každý člen akademické obce Fakulty. Nikdo nemůže navrhnout více než jednu osobu. Nikdo nemůže navrhnout sám sebe. (7) Návrh na kandidáta se podává komisi elektronicky prostřednictvím Informačního systému Masarykovy univerzity na e-mailovou adresu volba.dekana@sci.muni.cz. Komise navrhovateli potvrdí přijetí návrhu a bez zbytečného odkladu se dotáže navrhovaného, zda kandidaturu přijímá. (8) Každý navržený kandidát, který s kandidaturou souhlasí, musí komisi do stanoveného termínu poskytnout všechny níže uvedené podklady: a) písemný souhlas s kandidaturou, b) odborný životopis, c) recentní fotografii, d) stručnou formulaci cílů, kterých by chtěl po případném jmenování děkanem Fakulty dosáhnout, včetně prostředků jejich realizace, e) stručný návrh aktualizace Strategického záměru vzdělávací a tvůrčí činnosti Fakulty, o niž by usiloval, f) čestné prohlášení o své příslušnosti k akademické obci jiné fakulty nebo vysoké školy, členství ve statutárních orgánech právnických osob, vlastní podnikatelské činnosti a pracovním poměru k jinému zaměstnavateli než k MU. Při nedodání všech požadovaných podkladů ve stanoveném termínu komise příslušnou kandidaturu anuluje. (9) Kompletní poskytnuté podklady všech kandidátů zveřejní komise současně nejpozději 7 dní před projednáním návrhu na jmenování děkana Fakulty Senátem na webových stránkách Fakulty. (10) Projednání návrhu na jmenování děkanem Fakulty na zasedání Senátu předchází shromáždění akademické obce Fakulty, které svolává a řídí předseda Senátu (čl. 7 odst. 3 Statutu) a jehož cílem je poskytnout prostor členům akademické obce Fakulty k diskusi s kandidáty na funkci děkana. Na tomto shromáždění přednese každý kandidát své stručné vyjádření odpovídající bodům odst. 8 písm. d) a e) této přílohy a absolvuje rozpravu se členy akademické obce, kterou moderuje předseda komise, popř. jím pověřený jiný člen komise. (11) O vyhlášení voleb, přijetí kandidátů a termínech shromáždění akademické obce Fakulty a zasedání akademického senátu Fakulty, jejichž předmětem je jednání a usnášení se o návrhu na jmenování děkana včetně představování kandidátů a jejich programových prohlášení, vyrozumí předseda Senátu v dostatečném předstihu rektora, který je oprávněn se tohoto jednání zúčastnit (dle příslušného ustanovení Statutu MU). (12) Pokud rozprava s kandidáty pokračuje i v rámci zasedání Senátu, i tuto moderuje, stejně jako řídí vlastní hlasování o návrhu na jmenování děkana, předseda komise, popř. jím pověřený jiný člen komise. (13) Po prezentaci kandidátů na funkci děkana Fakulty a následné rozpravě Senát tajně hlasuje o návrhu na jmenování děkana. Při hlasování je použito hlasovacích lístků s úplným, abecedně seřazeným a očíslovaným seznamem všech kandidátů. Každý člen Senátu vyjádří svoji volbu označením čísla jediného kandidáta. Jinak upravený volební lístek je neplatný. Návrh na jmenování děkana Fakulty je přijat, jestliže se pro něj vyslovila nadpoloviční většina všech členů Senátu. (14) Pokud žádný z kandidátů neobdrží v prvním kole potřebný počet hlasů podle předchozího odstavce, koná se bezprostředně druhé kolo tajného hlasování, v němž se hlasuje stejným způsobem, ale pouze o dvou kandidátech, kteří v prvním kole získali nejvyšší počet hlasů. V případě rovnosti počtu hlasů pro více než dva kandidáty na prvním místě nebo pro dva nebo více kandidátů na druhém místě, postupují všichni tito kandidáti do druhého kola. (15) Není-li ani ve druhém kole o návrhu na jmenování děkana Fakulty rozhodnuto, určí Senát na tomtéž zasedání termín nového projednání návrhu na jmenování děkana, které se koná nejdříve za jeden měsíc. Komise neprodleně vyzve na webových stránkách Fakulty akademickou obec Fakulty, aby nejpozději do dvou týdnů před stanoveným termínem nového projednání návrhu na jmenování děkana v Senátu předložila další návrhy kandidátů (dle odst. 6 a 7). Dále je pokračováno podle odst. 8 a dalších. Dosavadní kandidáti musí znovu vyslovit souhlas se svou kandidaturou a mohou modifikovat své podklady již dříve dodané dle odst. 8. V tomto případě se nepoužije ustanovení odst. 3 této přílohy. (16) Pokud v novém projednání návrh na jmenování děkana Fakulty není Senátem přijat, jednání se opakuje podle odst. 14 této přílohy Statutu. (17) O všech úkonech dle odst. 5 a dalších včetně výsledku hlasování o návrhu na jmenování děkana pořizuje komise zápis, jehož originál stvrzuje podpisem všech svých členů. Senát zápis zveřejní a archivuje stejným způsobem jako zápis z vlastního jednání. (18) Návrh na jmenování děkana předkládá předseda Senátu rektorovi MU nejpozději do tří dnů od přijetí tohoto návrhu Senátem. Pokud Senát není schopen nejpozději jeden měsíc před koncem funkčního období děkana předložit návrh na jmenování děkana, informuje předseda Senátu o vzniklé situaci a dalším postupu rektora MU.