Žádost o uzavření Dohody o výkonu práce z domova (home office) Číslo (název) pracoviště Jméno žadatele (dále jen zaměstnanec) UČO Název pracovního místa Týdenní pracovní úvazek hodin Typ home office* Dlouhodobý: počet dní v měsíci: pravidelně (např. každý ČT, 3 hodiny každé ÚT): na základě operativní domluvy s přímým nadřízeným Krátkodobý (např. 2 určité časově ohraničené týdny): od do Platnost od Zdůvodnění návrhu: Zaměstnanec: má služební NTB má služební telefon Zaměstnanec prohlašuje, že: 1. pracoviště a pracovní prostředí je v souladu s požadavky uvedenými v Přílohách č. 1-3 k Dohodě o výkonu práce z domova, 2. v rámci home office nebude vykonávat práci zařazenou ve 2R. až 4. kategorii prací, 3. bude vykonávat pouze práce administrativního charakteru. Podpis zaměstnance: ………………………………… Ředitel ústavu/vedoucí pracoviště: Tajemník: Datum: Datum: Podpis: Podpis: *Dlouhodobý - Např. pomoc při slaďování pracovního a rodinného života, v případě zefektivnění využití míst v kancelářích, sdílení pracovních míst nebo v případě, kdy zaměstnanec pravidelně zpracovává materiály, kde nejen potřebuje klid na práci a soustředění, zároveň nepotřebuje komunikovat s ostatními kolegy napřímo. Krátkodobý - Např. zaměstnanec se zlomeninou nohy. Úraz zaměstnanci umožňuje pracovat bez omezení (po poradě s ošetřujícím lékařem), pouze však z domova, resp. mimo pracoviště zaměstnavatele. Nelze kombinovat s pracovní neschopností. Stránka 1/1 Pro informativní účely – není třeba tisknout Znění požadavků na pracoviště a pracovní prostředí při výkonu home office (Přílohy č. 1-3 Dohody o výkonu práce z domova) 1. Ergonomie pracovního místa u počítače Nejčastější příčinou bolestí zad, ramen, paží a zápěstí, vzniku zrakové únavy a různých dalších příznaků je nevhodné uspořádání, vybavení a umístění pracoviště. Ne každý uživatel počítače je poučen o tom, jak si pracovní místo upravit či seřídit s ohledem na vlastní tělesné rozměry a typ vykonávané činnosti. Uplatnění ergonomických požadavků může výrazně snížit či odstranit uvedené potíže, zajistit pracovní komfort a zlepšit výkonnost. § Pokud můžete ovlivnit umístění svého pracovního místa v prostoru kanceláře apod., vyžadujte, aby bylo zvoleno takové místo, kde nevznikají reflexy světelných zdrojů (svítidla, okna a jiné světlé plochy). § Ověřte si, zda jsou vytvořeny podmínky pro vaši optimální pracovní polohu, která je dána typem pracovního sedadla, výškou desky pracovního stolu, dostatečným prostorem pro dolní končetiny, umístěním a vlastnostmi monitoru, typem a umístěním klávesnice a dalšími používanými prostředky. Seřiďte si výšku sedáku a sklon zádové opěrky tak, aby odpovídaly pohodlnému sedu s ohledem na vaše rozměry těla. (Optimální výška sedáku je 40 cm – 45 cm nad podlahou). § Pokud není výška desky pracovního stolu při práci vsedě nastavitelná, pak pro naši populaci by měla být asi 72 cm nad podlahou, pro ženy menšího vzrůstu o několik cm méně. Jestliže výška desky je nastavitelná, pak je nutno ji přizpůsobit vaší tělesné výšce. § Vhodnost výšky desky nad podlahou si ověříte tak, že při sedu by měla být totožná s výškou lokte, kdy vaše nadloktí a předloktí svírá úhel 90°. § Tato zásada platí také pro pracovní polohu vestoje. § Polohu monitoru zvolte takovou, aby střed obrazovky byl asi 20 – 35° pod horizontální osou očí a horní hrana monitoru mírně pod horizontální rovinou očí. § Jeho vzdálenost od očí v rozmezí 45 –70 cm určete podle velikosti znaků na obrazovce. Jestliže pracujete s počítačem převážnou část pracovní doby, umístěte monitor do středu zorného pole. § Nepoužívejte monitor, na němž se projevují závady jako plavání, poskakování řádků, znaků, velké rozdíly jasu a jiné závady zatěžující zrak. § Prostor pro dolní končetiny vám musí umožnit pohodlný sed s možností natažení obou nohou a změny jejich polohy s použitím nožní opěrky, s proměnlivým sklonem a polohou na podlaze. § Klávesnici dlouhodobě používanou umístěte tak, aby byla v oblasti dosahu (dosahová oblast vpřed je maximálně 50 cm pro muže, pro ženy 44 cm, do stran 77 cm pro muže a 69 cm pro ženy). Pro opěru předloktí použijte gelovou podložku, která zabrání prohnutí ruky v zápěstí. § Držák na dokumenty umístěte co nejblíže monitoru, abyste tak zabránili velkému otáčení hlavy. Přídavné svítidlo na stole umístěte a seřiďte tak, aby osvětlovalo dokumenty a klávesnici a nesvítilo vám přímo do očí. § Pocity únavy při dlouhém sezení u počítače lze omezit, budete-li měnit polohu trupu, tj. střídat vzpřímené, mírně zakloněné a předkloněné polohy. Uvolní se tak napětí svalstva, zlepší se jeho prokrvení a sníží tlak v meziobratlových ploténkách. § Při dlouhodobém používání počítače zabráníte únavě zraku, tělesným potížím a vzniku dalších nepříznivých důsledků tím, že práci přerušíte, např. přestávkami asi po 2 hodinách v trvání 5-10 min., během níž nezůstanete na svém pracovním místě (pohyb na pracovišti, jiná zrakově nenáročná práce apod.). § Vhodnou součástí přestávek je provádění relaxačních cviků nejvíce zatěžovaných částí těla (krční páteř, horní končetiny a hrudní páteř). 2. Pracovní podmínky k výkonu práce z domova Kritérium Požadované hodnoty Podlahová plocha a prostor na jednoho zaměstnance · Min. 2 m^2 nezastavěné plochy; · Min. 5 m^2 včetně nábytku a zařízení; · Min. 15 m^3 při výšce stropu 3 m; · Min. výška stropu 2,5 m při ploše menší než 100 m^2; · Možnost průhledu do sousedních prostorů; Pracoviště bez denního světla a s umělým osvětlením na jednoho zaměstnance · Min. plocha 5 m^2; · Min. výška stropu 3 m při ploše větší než 100 m^2; · Min. výška stropu 3,5 m při ploše menší než 200 m^2; Podlaha a vedení kabelů · Neklouzavá, rovná s dostatečnou únosností poklopů, umožňující hladký pohyb vybavení a zařízení, antistatická, snadno čistitelná; · Zdvojený podlahový prostor pro kabely při větším počtu pracovišť; · Izolace podlahy v případě přenosů vibrací v budově; Nucené větrání a místní odsávání · 20–40 m^3 za 1 h čerstvého přiváděného vzduchu; · Ohřívání vzduchu v zimním období; · Pravidelná kontrola filtrace vzduchu a výměny filtrů; · Kontrola oběhového vzduchu do ohřívacích jednotek; Teplota proudění a vlhkost vzduchu · V letním období optimum 23°C; · V zimním období 20–24°C; · Max. teplota 28°C; · Relativní vlhkost vzduchu* 40–60 %; Celkové osvětlení · Osvětlenost* minimálně 300–500 lx; · Umělé osvětlení se stínítky nebo mléčným krytem k rozptýlení světla proti přímému osvícení očí; · Odrážené světlo se neodráží se z ploch (stůl, zrcadlo, monitor) do očí pracovníka; Akustické podmínky** · Max. 65 dB(A) při rutinních činnostech; · Max. 55 dB(A) při činnostech psychicky náročných; Vybavení lékárničky · Obsah lékárničky odpovídá schválenému seznamu MU (Příloha č. 3); Umístění na pracovišti a jeho uspořádání · Umístěno v samostatné místnosti, popřípadě tak, aby bylo možné vykonávat nerušeně práci; · Musí odpovídat tělesným rozměrům uživatelů; · Prostor pro dolní končetiny – výška min. 60 cm, šířka 50 cm, hloubka 50 cm; · Vzdálenost očí od obrazovky 45–70 cm v závislosti na velikosti znaků; · Výška horizontální oční roviny 74–80 cm nad sedadlem (vzpřímený sed) – odpovídá nejvyšší řádce na obrazovce; · Umístit pracovní stůl a obrazovku tak, aby v zorném · poli nebyly nedostatečně odstíněná okna či jiné zdroje jasů (svítidel, stěn apod.); Pracovní stůl a další nábytek · Výška desky nad podlahou: muži 68 cm, ženy 65 cm; proměnlivá 62–82 cm; · Dostatečně velká plocha stolu, povrch matný, snadno čistitelný, oblé hrany; · Výška stolu pro běžnou práci (administrativní) je pro stojícího či sedícího pracovníka cca ve výši loktů; · Stůl má dostatečnou plochu či úložné prostory pro uložení pracovních pomůcek či materiálů – jejich rozložení nezasahuje do přímého pracovního prostoru / prostoru výkonu práce; · Pracovní židle umožňující optimální sed, včetně opěrek rukou; · Posuvnou kancelářskou židli lze lehce posunovat i po zatížení; · Pracovní židle je stabilní, nepoškozená, s dostatečnou opěrkou zad a bederní páteře; · Při sedu horní končetiny v lokti svírají úhel 90°-110° a ruce jsou volně položeny na pracovní desce stolu; · Při sedu má osoba nohy na zemi, dolní končetiny v kolenou svírají úhel 90°-110°; · Podložka (opěrka) pro nohy; Obrazovka, klávesnice a počítačová myš · Výškově nastavitelný monitor s možností měnit sklon a otáčení; · Samostatná klávesnice a počítačová myš; · Dostatečný kontrast písmen na klávesnici; · Velikost počítačové myši přizpůsobena velikosti ruky uživatele; · Notebook se při dlouhodobé práci (nad 4 hodiny za směnu) používá s externě připojenou klávesnicí, počítačovou myší a monitorem; Podklady a písemnosti · Dostatečný kontrast mezi pozadím a znaky Stroje a technická zařízení · Užití dle návodů výrobce, pracovních postupů stanovených zaměstnavatelem nebo podle vyhotoveného místního provozně bezpečnostního předpisu; · Stroje a technická zařízení před použitím a v průběhu práce kontrolována, po použití očištěna, doplněna provozními kapalinami, popř. odpojena od zdrojů energií; Pracovní režim · Pracovní doba nepřesahuje 8 hodin práce a obsahuje 30minutovou přestávku na jídlo a oddech; · Krátkodobá přestávka (mikropřestávka) ke snížení psychické či smyslové zátěže, zatížení drobných svalových skupin – četnost přestávky si stanovuje zaměstnanec (zpravidla po 2 hodinách práce) v délce několika minut (5-10 minut); * měřidlo na žádost k zapůjčení na Provozním odboru RMU, Aleš Dvořáček, kl. 5810, dvoracek@rect.muni.cz * orientační měření je možné např. pomocí aplikace Sound Meter 3. Vybavení lékárničky VYBAVENÍ LÉKÁRNIČKY pro administrativní pracoviště Název položky Množství Léčiva Septonex (nebo jiný vhodný dezinfekční prostředek) 1 ks Obvazový materiál Gáza sterilní 7,5 x 7,5 cm 3 ks Náplast textilní cívková 2,5 cm x 2 m 1 ks Náplast polštářková 0,5 m Obinadlo elastické 10 cm x 5 m 1 ks Obinadlo hydrofilní sterilní 6 cm x 5 m (2 ks), 10 cm x 5 m (1 ks) 3 ks Hotový obvaz č. 3 2 ks Obinadlo škrtící pryžové 6 x 125 cm Šátek trojcípý 2 ks Izotermická fólie 1 ks Zdravotnický materiál Nůžky 1 ks Pinzeta anatomická 1 ks Špendlíky zavírací 2 ks Rukavice pryžové (latexové) 3 páry Ostatní Příručka první pomoci Informační list o úrazu, tužka JE PŘÍSNĚ ZAKÁZÁNO UMISŤOVAT DO LÉKÁRNIČKY JAKÉKOLIV JINÉ PŘEDMĚTY ČI LÉČIVA NEUVEDENÁ V TOMTO SEZNAMU! Zdravotnická záchranná služba (0) 155 Lékařská pohotovostní služba – dospělí, Úrazová nemocnice v Brně, Ponávka 6 (0) 545 538 538 po – pá so ne svátky 17 – 07 nepřetržitě nepřetržitě nepřetržitě Lékařská pohotovostní služba – zubní, Úrazová nemocnice v Brně, Ponávka 6 (0) 545 538 421 Dětská lékařská pohotovost Brno, Černopolní 9 (0) 532 234 935 Ordinace – MUDr. Věra Přibylová, poskytovatelka pracovnělékařských služeb, Slovákova 11, 602 00 Brno (0) 545 216 962 Obsah lékárničky pro administrativní pracoviště schválen poskytovatelem PLS, MUDr. Hlinomazovou dne 20.2.2018