1 Knihovna univerzitního kampusu Výsledky dotazníkového šetření v roce 2019 V období 15. - 28. 2. 2019 proběhl průzkum spokojenosti uživatelů se službami Knihovny univerzitního kampusu (KUK). E-mailem bylo osloveno 8 783 studentů českých studijních programů na FSpS, LF a PřF s výukou v kampusu. Prostřednictvím facebookové stránky KUK bylo osloveno 1 054 osob. Nástrojem sběru dat byl online formulář služby Google Docs, který vyplnilo 504 osob. V případě identifikačních otázek byly vyhodnoceny odpovědi všech respondentů, zatímco u dalších otázek jen odpovědi respondentů navštěvujících KUK. S ohledem na oborové zaměření KUK (biologie, chemie) byly odpovědi respondentů z oborů PřF mimo kampus započteny k odpovědím uživatelů z jiných fakult. A co jsme se z odpovědí dozvěděli? Toto jsou silné a slabé stránky knihovny: + Nabídka poskytovaných služeb - Hluk ve studovnách + Otevírací doba - Teplota ve studovnách + Zaměstnanci KUK - Kvalita signálu Wi-Fi + Dostupnost informačních zdrojů + Loajalita zákazníků Na následujících stranách si můžete přečíst podrobnější výsledky našeho šetření. Uživatelé knihovny 38; 8% 294; 58% 158; 31% 12; 2% 2; 1% Počet respondentů podle fakultní příslušnosti FSpS LF PřF - obor v kampusu Jiná fakulta MU Osoba mimo MU 2 Téměř polovina respondentů (48,6 %) navštěvuje knihovnu několikrát za týden, čtvrtina (25,2 %) několikrát za měsíc a 11,9 % denně nebo naopak jen výjimečně/několikrát za semestr. Podle svého vyjádření 12 respondentů KUK nevyužívá z důvodu např. dostatku online zdrojů, nevyhovující lokace knihovny, skladby knihovních fondů aj. 0 10 20 30 40 50 60 Veřejnost Jiná MU PřF - obor v kampusu LF FSpS Respondenti podle studijních programů v % (n=504) Bc. Mgr. Ph.D. 0 10 20 30 40 50 60 Veřejnost Jiná MU PřF - obor v kampusu LF FSpS Jak často jste v podzimním semestru 2018 navštěvoval(a) Knihovnu univerzitního kampusu v % (n=504) denně několikrát za týden několikrát za měsíc výjimečně/několikrát za semestr nevyužívám 3 Služby knihovny Se službami KUK převažuje obecně spokojenost. Určitou nespokojenost jsme zaznamenali při hodnocení tisku/kopírování a Wi-Fi. V komentářích doporučovali respondenti zejména zkvalitnění Wi-Fi signálu v KUK (18 respondentů) a zvýšení teploty ve studovnách v zimním období (12). Z chybějících služeb byly nejčastějšími přáními zřízení kuchyňky s vybavením k ohřátí a konzumaci vlastního jídla (29 respondentů) a instalace biblioboxu či zajištění jiné možnosti vracet/půjčovat knihy i mimo otevírací dobu KUK (10 respondentů). 0 2 4 6 8 10 12 FSpS (n=37) LF (n=289) PřF - obor v kampusu (n=156) Jiná MU (n=12) Kolik hodin týdně jste v průběhu podzimního semestru 2018 obvykle strávil(a) v KUK (průměr) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Wi-Fi Skenování Kopírování Tisk Informační služby Půjčování a vracení knih Jak jste byl(a) v podzimním semestru 2018 spokojen(a) se službami KUK v % (n=492) velmi spokojen(a) spíše spokojen(a) spíše nespokojen(a) velmi nespokojen(a) nevím, nedovedu posoudit 4 Otevírací doba Téměř všichni respondenti (93,9 %) vyjádřili spokojenost se současnou otevírací dobou KUK (Po-Pá 8-21, So 8-15), zatímco nespokojenost vyjádřilo 5,2 % osob. V komentářích respondenti vyjádřili přání rozšířit otevírací dobu KUK v pracovních dnech ráno od 7.00-7.30 (32 respondentů) a večer (17) včetně soboty (22) a nově otevřít i v neděli (22). Personál knihovny *V grafu nejsou odpovědi 33 respondentů, kteří si nepamatují řešený požadavek s personálem, nebo jej nekontaktovali. 0 10 20 30 40 50 60 osoba mimo MU Jiná MU PřF - obor v kampusu LF FSpS Jak Vám vyhovuje současná otevírací doba KUK (Po-Pá 8-21, So 8-15)? v % (n=492) zcela vyhovuje spíš vyhovuje spíš nevyhovuje zcela nevyhovuje nevím, je mi to jedno 0 20 40 60 80 100 doplňkový prodej (n=1) meziknihovní výpůjční služba (n=1) narušení únikového východu (n=1) řešení pokuty (n=1) objednávku knihy/časopisu (n=2) Wi-Fi (n=2) e-zdroje (n=3) problém s PC (n=6) vyhledání publikace v katalogu/ve studovně (n=12) tisk/kopírování/skenování (n=15) půjčování/vracení publikací (n=415) Co jste naposledy řešili s personálem knihovny a jak jste byli spokojeni s jeho vstřícností v % (n=459) zcela spokojen spíše spokojen spíše nespokojen zcela nespokojen nevím, nevzpomínám si 5 Komentář k personálu uvedlo 60 respondentů, z nichž 46 zaměstnance knihovny chválilo a zbylí vyjádřili přání více úsměvu ze strany knihovníků či větší trpělivost a častější kontrolu studoven kvůli hluku. Nabídka fondů KUK Výrazná většina respondentů (91,3 %) byla spokojena s nabídkou knihovních fondů. Jistou nespokojenost vyjádřili především respondenti z LF (5,5 %) a PřF (7 %). K fondu se v komentářích vyjádřilo 95 respondentů, z nichž 51 z LF, 17 z PřF a 1 z FSpS si stěžovalo na nedostatek literatury. Někteří individuálně uváděli různé tituly či obory jako botanika, chemie, fyzioterapie, anatomie apod. 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 doplňkový prodej (n=1) meziknihovní výpůjční služba (n=1) narušení únikového východu (n=1) řešení pokuty (n=1) objednávku knihy/časopisu (n=2) Wi-Fi (n=2) e-zdroje (n=3) problém s PC (n=6) vyhledání publikace v katalogu/ve studovně… tisk/kopírování/skenování (n=15) půjčování/vracení publikací (n=415) Co jste naposledy řešili s personálem knihovny a jak jste byli spokojeni s vyřízením požadavku v % (n=492) zcela dostačující spíše dostačující spíše nedostačující zcela nedostačující nevím, nevzpomínám si 0 10 20 30 40 50 60 osoba mimo MU Jiná MU PřF - obor v kampusu LF FSpS Jak jste spokojen/a s vybavením KUK odbornou literaturou potřebnou ke studiu? v % (n=492) zcela spokojen(a) spíše spokojen(a) spíše nespokojen(a) zcela nespokojen(a) nevím, nedovedu posoudit 6 Podmínky ke studiu Téměř všichni respondenti (96,5 %) kladně hodnotili i podmínky KUK pro studium. Většina respondentů (83,3 %) by uvítala rozdělení 16místných studoven na 8místné (polovina uvedla určitě ano). Ze slovních vyjádření k podmínkám ke studiu vyplynulo, že z celkového množství 140 komentářů převládají stížnosti na nízkou teplotu v knihovně. Studenti by dále uvítali více pohovek či sedacích vaků a podsedáků na židle. Někteří by rovněž uvítali více individuálních studoven, případně i skupinových. 45,9 50,6 2,8 0,2 0,4 Hodnotil(a) byste celkové podmínky pro studium v KUK jako plně uspokojující? v % (n=492) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne nevím, nedovedu posoudit 0 10 20 30 40 50 60 osoba mimo MU Jiná MU PřF - obor v kampusu LF FSpS V KUK máme čtyři 16místné studovny, z nichž tři zvažujeme rozdělit skleněnou stěnou na šest 8místných. Uvítali byste tuto stavební úpravu? v % (n=492) určitě ano spíš ano spíš ne určitě ne nevím, nedovedu posoudit 7 Vzdělávací aktivity KUK V případě vzdělávacích aktivit KUK byl zjišťován zájem respondentů o ně, přičemž 114 respondentů se již některé v minulosti zúčastnilo, zatímco 23 osob na ně nemá čas či je nezajímá (13 osob). V komentářích 40 respondentů by pak 5 uvítalo školení na MS Excel, zatímco ostatní uvedli individuální návrhy na školení o bezpečnosti na internetu, citačních manažerech Mendeley a EndNoteWeb či LaTeXu apod. Informační zdroj aktualit o službách KUK Zdrojem aktualit o KUK je pro většinu respondentů (71,3 %) e-mail zaslaný knihovnou, přičemž téměř třetina (30,9) využívá i web KUK a čtvrtina (27,8 %) facebookové stránky KUK. 0 20 40 60 80 100 120 Naučil jsem se to sám Absolvoval jsem na jiné fakultě/škole Ostatní Plánuji účast v budoucnu Znám témata z výuky jiného učitele Nezajímá mne to Nedostatek času Účast na aktivitě před více jak rokem Které ze vzdělávacích aktivit KUK jste se v podzimním semestru 2018 zúčastnil(a)? 0 50 100 150 200 FSpS LF PřF - obor v kampusu Jiná MU osoba mimo MU Aktuality z KUK se dozvídáte z: E-mail Web KUK Facebook Studijní oddělení Spolužáci Leták KUK Nezajímá se Pracovníci KUK Instagram 8 Závěrečné otázky V závěru dotazníku jsme se respondentů zeptali na jejich doporučení KUK svým přátelům nebo kolegům. Otázkou bylo zjišťováno tzv. Net Promoter Score na míru loajality návštěvníků, přičemž na základě hodnocení všech 504 respondentů KUK obdržela vynikající skóre 76. V závěrečném komentáři k dotazníku jako celku se vyjádřilo 58 respondentů, z nichž 30 se vyjádřilo o KUK pochvalně, zatímco ostatní opakovali výtky zmíněné u předchozích otázek, nejčastěji nízkou teplotu a hluk ve studovnách, výpadky Wi-Fi, prosbu o prodloužení otevírací doby, povolení jídla v knihovně atd. Odpovědi na často opakující se nebo důležité komentáře Na následujících stranách reagujeme na vybrané komentáře, které v podobném smyslu uváděli další respondenti nebo na které sami považujeme za potřebné reagovat. Zde neuvedeným komentářům jsme tedy rovněž věnovali pozornost a vnímáme je jako podněty pro zlepšení našich služeb. Komentáře uživatelů uvádíme bez jazykové korektury. Možná by bylo fajn nějakým způsobem zlepšit teplotní podmínky v knihovně. V zimním období je v určitých částech knihovny, především těch prosklených místnostech, dost velká zima (naopak počítačové učebny jsou na teplotním optimu). Naopak v létě jsou počítačové učebny dost přehřáté... Bohužel se jedná o letitý problém zapříčiněný velikostí prostor KUK i stavebním řešením vzduchotechniky, která je společná pro hlavní i skupinové studovny. V důsledku toho při snaze vytopit velkou studovnu je v menších studovnách vysoká teplota a naopak. V rámci možností se snažíme problém řešit, proto byl během zimy 2018/2019 nově upraven čas zapnutí vzduchotechniky na 4.00 místo původních 6.00, tj. vzduchotechnika je funkční již čtyři hodiny před otevřením KUK. Dále jsme se Správou UKB a CEITEC, FSpS, LF a PřF, které hradí provozní náklady KUK, projednali nastavení režimu vzduchotechniky pro příští zimu, aby byla v určitých intervalech aktivována i v době zavření knihovny kvůli zamezení jejímu zchladnutí. Dále jednáme o stavebních úpravách vzduchotechniky a jejím rozdělení na samostatné větve pro velké studovny a větve pro skupinové studovny (jedná se však o finančně nákladnou záležitost, která by mohla být řešena nejdříve v r. 2020). Silnější WiFi. V určitých částech knihovny moc nejede. Naopak v těch kójích po obvodu jede velmi dobře. Stížnosti na Wi-Fi nás překvapily, protože v létě 2018 proběhla kompletní výměna vysílačů. Dočasné výpadky mohou být způsobeny překrytím jejich signálů, každopádně jsme již o problémech informovali Centrum informačních technologií SUKB, které provede kontrolní měření. Nezřídka začínám výuku v 7:00, proto bych uvažovala o rozšíření otevírací doby do dřívějších ranních hodin (např. od 6:30). Jakékoliv prodloužení otevírací doby s sebou nese zvýšení nákladů na provoz budovy (vzduchotechnika, elektřina, úklid apod.) a mzdové prostředky za další personál. V loňském roce se nám podařilo dojednat s vedením fakult hrazení těchto nákladů pro prodloužení otevírací doby ve večerních hodinách, o které při předchozím dotazníkovém šetření v roce 2015 byl větší zájem než o prodloužení v ranních hodinách. Pro úplnost doplňme, že v současnosti má KUK se 72 hodinami týdně nejdelší otevírací dobu mezi knihovnami MU. Postrádám možnost rezervovat si knihu i v případě, kdy nejsou ještě všechny výtisky rozebrané. Jelikož je např. 1 ks knihy dle informací v systému dostupný, toto není možné, a když já přijdu do knihovny, chci si knihu vypůjčit a tato se nenachází v příslušném regálu, jedinou odpovědí knihovníků mi je, že z knihy se pravděpodobně momentálně učí nějaký student sedící někde v knihovně. Toto se mi stalo již několikrát. Když sháním potřebnou literaturu ke studiu, která má být podle knihovního systému dostupná, byla bych ráda, kdyby tomu tak opravdu bylo. 9 Pokud se jedná o možnost rezervovat si knihu, jejíž svazky jsou na regále, tak zavedení takové služby by mohlo být kontraproduktivní. Pokud by si někdo takto rezervovanou knihu nevyzvedl, dochází k jejímu zbytečnému blokování ostatním návštěvníkům. aleph.muni je trosku nepriehladana a zastarala stranka Plně s vámi souhlasíme a sdělujeme, že podle našich informací během května proběhne uživatelské testování nového rozhraní VuFind (používá je např. Moravská zemská knihovna či Národní technická knihovna v Praze), které by od září 2019 mělo definitivně nahradit to stávající. Líbila by se mi možnost využít Zotero na počítačích v rámci knihovny pro pohodlnější psaní odborných prací. Shodou okolností nedávno jsme možnost instalace Zotero na počítačích v knihovně konzultovali s Ústavem výpočetní techniky, který má počítače ve správě. Bohužel ale nemáme příznivou zprávu – instalace Zotero by vyžadovala přidělení administrátorských práv konkrétnímu uživateli, což však s ohledem na zabezpečení počítačů MU není možné. Mohla být k dispozici bílá tabule a fixy Od září 2018 jsou flip charty s fixami k dispozici v rohových skupinových studovnách a místnosti s bankovní- kem. Ten tisk je obecne strašne drahý na MUNI Veškerá technika pro návštěvníky KUK (počítače, kopírky, řezačka, vazačka aj.) je majetkem a ve správě Ústavu výpočetní techniky (ÚVT), který rovněž stanovuje výši cen za kopie. KUK nemá na výši ceny za tisk a kopírování vliv, každopádně připomínky budeme ÚVT tlumočit. u některých pracovníků trochu vstřícnější přístup - zamračený obličej a odsekávání na studentovy otázky je nemilou vizitkou Mrzí nás, že jste se s takovým jednáním setkal, a doufáme, že s ohledem na jinak v podstatě pozitivní hodnocení našeho personálu se jednalo o ojedinělou situaci. Každopádně vás ujišťujeme, že se snažíme takovým situacím předejít například školeními, když loni zaměstnanci KUK absolvovali školení na prevenci proti vyhoření a letos v létě se zúčastní školení na téma Asertivita a zvládání konfliktů. Sedačky jsou výborné, jen je škoda, že jich je celkem málo Těší nás, že návštěvníci pořízení sedaček oceňují, ale další již pořizovat nemůžeme, protože je nemáme kam umístit, aniž by nezasahovaly do únikových cest. Som druhák a tento rok sa zmenil spôsob zapožičiavania kníh štýlom, že na začiatku semestra sa knihy dajú požičiať len do konca výuky ... to ma trochu zarazilo, keďže vždy to fungovalo tak, že kto príde skôr tak knižku má a môže ju využiť pri skúškach ... v tomto smere by som odporučil nejako prepojiť knihovnu s vyučujúcimi, ktorí zadávajú odporúčanú literatúru a nakúpiť knižky, ktoré študenti nevyhnutne potrebujú. Nemusia sa nakupovať vo veľkom všetky, ale aspoň tú najdôležitejšiu treba mať. Minimálne by sa mohlo spraviť to, že necháte na "čítanie v knihovne" viacero kusov, aby sa z nej študenti mohli učiť v knižnici. Od vzniku KUK v roce 2007 jsme systém výpůjček nijak neměnili a v případě více svazků téhož titulu máme část pouze k prezenčnímu půjčování do studovny a zbytek k absenčnímu půjčování na měsíc nebo 90 dní. Je možné, že v minulosti jste měl půjčené knihy, které máme ve velké množství a nebyly proto ostatními rezervovány, zatímco nyní jste měl vypůjčený titul, od něhož z různých důvodů (např. kvůli vysoké pořizovací ceně, nedostupnosti titulu na trhu apod.) máme menší počet svazků a kvůli rezervacím jej již nešlo prodloužit. 10 Třeba počítač, ke kterému se nemusím zdlouhavě přihlašovat, když jdu něco tisknout. Technika v knihovně je ve správě ÚVT, kterému tuto připomínku i další k technice budeme tlumočit. Lepšia informovanosť o zatvorení knižnice pred sviatkami/prázdninami. Minulý rok pred vianočnými sviatkami bola knižnica zavretá skôr ako skončilo vyučovanie, informácia o zatvorení ma v zhone zápočtov minula. Knihy som chcela vrátiť ešte pred termínom vrátenia ale knižnica už bola zatvorená a knihy sa už nedali ani elektronicky predĺžiť z dôvodu opakovaného predĺženia. Po sviatkoch som platila zbytočne vysokú pokutu. Nejedná-li se o nějakou skutečně mimořádnou situaci, informujeme o omezení otevírací doby minimálně týden až 14 dnů předem, a to vyvěšením informace na dveřích pavilonu A9, jejím uvedením v aktualitách na webu a facebooku KUK. Konkrétně ve Vámi zmíněném případě byl navíc začátkem prosince zaslán informační e-mail všem osobám z CEITEC, FSpS, LF a PřF jako našim primárním informační uživatelům. Tedy jsme o změně otevírací doby včas informovali. Mimochodem opakovaně zjišťujeme, že mnohým uživatelům, kteří si v ISu nastavili přeposlání pošty na své soukromé e-maily, zprávy z knihovny končí ve spamu (a často se to týká i zpráv o blížícím se konci výpůjční lhůty, který zasílá knihovní systém). Doporučujeme proto si buď zrušit přeposílání univerzitní pošty na soukromé e-maily, nebo si pravidelně kontrolovat složku SPAM a takové zprávy označit jako nezávadné. Nyní byl problém s propojením mého účtu s tiskárnou, nešlo tisknout. A z mé plochy zmizely všechny složky a soubory. Nahlaseno a nyní snad vyřešeno. Avšak nedávno jsem se pokusila opět něco tisknout a zobrazovalo mi to jen tiskárnu stanova PDF ci nějak tak V případě potíží s PC profilem se obraťte na kolegy u výpůjčního pultu, kteří zašlou na Ústav výpočetní techniky požadavek o restart Vašeho profilu. E-mail upozorňující na blížící se konec výpůjční lhůty občas nepřijde a přijde až upozornění, že jsem knihu nevrátila. Poslední dobou se mi to stává častěji a netuším proč, ve spamu není. Ano, mohu si vracení knih hlídat sama, ale e-mailová upomínka byla mnohem pohodlnější. Knihovní systém je sice nastaven, aby několik dní před vypršením výpůjční lhůty zaslal upozorňovací e-mail, ale technicky nelze funkčnost 100% garantovat. Odpovědnost za včasné vrácení výpůjček je tedy na čtenáři. Pokud e-mail nebyl doručen, nemusí být zapříčiněno jen technickou chybou, ale – jak již jsme uvedli výše k jinému komentáři – i nastavením poště v IS MU, respektive nastavením přeposílání zpráv na soukromé e-maily. Zde vzniká riziko uložení zprávy do spamu, nebo nedoručení kvůli přeplněné schránce. Konkrétně v případě tohoto tazatele, kterého jsme díky zanechanému kontaktu mohli identifikovat, jsme u správců knihovního systému ověřili, že v posledním půlroce mu knihovní systém zprávy řádně zasílal, pouze 15. února měl poštovní uzel univerzity výpadek. Uvítala bych něco jako souborný seznam publikací přítomných v KUK, třeba podle oboru (barvy). Někdy třeba nevím, co přesně hledám, ale v seznamu by mě to dle názvu třeba zaujalo. Ale nestojí na tom chod světa. Takový seznam naleznete na našem webu (https://kuk.muni.cz/ > Potřebuji publikaci > Fondy podle oborů), kde po volbě oboru se zobrazí seznam knih dostupných KUK. Kvůli rozsahu dat je a priori nastaveno zobrazení 20 nejpůjčovanějších titulů v KUK, ale na stránce je i odkaz pro zobrazení všech titulů, jen se seznam bude nějakou chvíli načítat. Trizeny odpad na vice mistech. Na konci února jsme do KUK zakoupili 9 košů na tříděný odpad a zdvojnásobili tak počet míst, kde lze v KUK třídit odpad – 1 x naproti výpůjčnímu pultu, 2 x u toalet, 1 x u velké počítačové studovny. V oblasti třídění odpadu budeme nadále sledovat jejich využití a případně přidáme koše i přímo do studoven. 11 Prosím, mějte na pultu lepidla, nůžky, sešívačky a děrovačky na půjčení. Všechny uvedené předměty máme u pultu běžně k zapůjčení, každopádně v nejbližší době je dáme k dispozici i do velké počítačové studovny a do místnosti s bankovníkem. Postrádám kuchyňku/prostor ke konzumaci jídla. Kdyby tohle bylo možné třeba v seminární místnosti u skenerů, bylo to velmi fajn. Trávím k knihovně dost času a taky dost často jím. Docela často si tak musím jít sednout chodbu kampusu. Od letošního ledna nemusíte sedět na chodbě, ale můžete využít v pavilonu A9 místnost 324, kterou fakulty zřídily pro vás studenty jako prostor k relaxaci či konzumaci svého jídla. KUK nemá na režim místnosti žádný vliv, ale podle sdělení Správy UKB místnost není vybavena elektrickými spotřebiči z bezpečnostních důvodů. Bibliobox, samovýpůjčka (podobně jako například v ústřední knihovně FF) S ohledem na prodloužení otevírací doby KUK ve večerních hodinách v režimu studovna je zájem o bibliobox a self-check pochopitelný. Z dosavadních zkušeností zjišťujeme zejména zájem o možnost vracet knihy právě ve večerních hodinách. S ohledem na pořizovací cenu biblioboxu (120 – 140 tis. Kč) a self-checku (450 tis. Kč) proto zvažujeme v době, kdy je knihovna v režimu studovna, umožnit alespoň vracení knih u našich brigádníků. Požičiavanie kníh určených pre USMLE testovanie pre všetkých (nie len pre tých ktorí sú zapísaní) Na žádost LF knihy mající na hřbetu označení USMLE můžeme skutečně půjčovat pouze studentům, kteří jsou v daném semestru pro tento program zapsáni v IS MU. Každopádně jsme v roce 2018 pořídili další svazky vybraných titulů, které si mohou zapůjčit i čtenáři nezapsaní v programu USMLE. KUK disponuje s veľkým priestorom, ktorý by sa kludne dal využiť nonstop. Ale ak to nie je možné, aspoň pondelok až štvrtok by som predĺžila KUK študovňu do 23:00. Väčšina študentov by to ocenila, pretože ak niekto končí o 20:00 na cvičení už s mu neoplatí ísť študovať na hodinu do knižnice. Pri predĺženej otváracej dobe by ju navštevovali aj študenti, ktorý ju doteraz vo večerných hodinách nevyužívajú práve z dôvodu nie najšťastnejšie nastavenej otváracej doby. Na jaře 2018 jsme oslovili 9 570 uživatelů z kampusu s anketou na jejich zájem o prodloužení otevírací doby. Anketu zodpovědělo 1 881 osob, z nichž pouze 371 (19,7%) projevilo zájem o otevírací dobu po 21.00. Kromě toho od rozšíření otevírací doby na podzim 2018 denně evidujeme počet návštěvníků KUK v 19.00-21.00 a zjištění jsou následující: Průměrný počet osob v KUK 2018/2019 19.00 19.30 20.00 20.30 21.00 září 41 33 23 15 2 říjen 71 58 43 30 10 listopad 85 70 52 39 17 prosinec 133 113 89 69 30 leden 83 67 53 36 15 únor 30 25 20 13 5 S ohledem na výsledky ankety i reálnou návštěvnost KUK po 19.00 jsme přesvědčeni, že současná otevírací doba ve večerních hodinách je dostačující a její prodloužení by s ohledem na mzdové a provozní náklady nebylo efektivní. 12 Ve zkouškovém by mohla být otevírací doba delší. Je na uváženou zda je nutné mít v nefrekventovaných hodinách tolik zaměstnanců, zvláště pak v režimu studovna není podle mě nutné mít dva pracovníky, možná by bylo zajímavé zvážit i toho jednoho (zavřít by mohla i úklidová služba/vrátný). Jedná se pouze o návrh ke zvážení. K delší otevírací době jsme se vyjádřili již u jiného komentáře. Zde jen doplníme, že u výpůjčního pultu je nezbytné mít neustále min. dva zaměstnance, protože jde-li jeden řešit nějakou situaci (např. doplnit papír do kopírky, poradit návštěvníkovi s počítačem apod.), musí být někdo u pultu, kdo zajistí dozor, zodpovídání dotazů dalších návštěvníků apod. vadí mi pomerne veľké množstvo počítačov, na ktorých nefunguje konektor na pripojenie slúchadiel. Povedal by som, že šanca že mi budú fungovať slúchadlá je tak 50 na 50. Čo je trošku otravné, keď potrebujem odfiltrovať okolité zvuky. O problému víme a již koncem roku jsme některé počítače dovybavili prodlužovacím kabelem vyvedeným zezadu z počítače na stůl. Prosíme, zjistíte-li závadu na počítači, sdělte kolegům u pultu číslo vadného počítače (číslo je na monitoru) a typ závady. Nejsem si jistý, jestli to někde je (třeba na facebooku), ale dělat nějaké seznamy nových knih, které byly za určitou dobu nakoupeny, a poté je někde vystavit, by bylo fajn :) Kolikrát se tady objeví nějaké nové knihy a studenti o tom ani neví. Seznam dokumentů, které byly nově zařazeny do fondu KUK, lze zobrazit prostřednictvím katalogu. Na https://aleph.muni.cz klikněte vpravo nahoře na Nové publikace a zvolte Univ. Kampus Bohunice. • Viac knih pre medikov • Obcas mam velky problem najit potrebnou literaturu. Botanika. • Možno by bolo fajn doplniť niektoré tituly viacerými kópiami, keď už nič iné, tak aspoň prezenčnými. Týka sa to trebárs rôznych titulov z oblasti antropológie a biológie človeka, s ktorými je rovnaký problém aj v knižnici na Kotlářskej. Ocitáme sa potom v situácií, kedy sú na celej univerzite 2 kópie nejakej knižky a obe sú prakticky nedostupné, keďže sú dlhodobo vypožičané alebo uložené v menšej zbierke na nejakom ústave. Ak sa ku knihe potrebujete dostať rýchlo alebo s ňou chcete pracovať pravidelne, máte vlastne smolu, pretože stratíte kopec času dohadovaním sa s osobou, u ktorej sa nachádza alebo tým, že sa snažíte oskenovať 400 strán naraz, aby ste to nemuseli riešiť každý druhý týždeň :( • Odborné knihy pro studium fyzioterapie nejsou zcela dostatečné. Chybí mi elektronická dostupnost k odborným časopisům týkajících se mého oboru i příbuzných oborů. • Mám pocit, že knihovna není tolik vybavena literaturou pro studenty FSpS. Konkrétně mi chyběla literatura pro předměty Ekonomie a Metodologie. Ale to je takový menší detail. • Knihovna má obrovské množství publikací, zejména v lékařských oborech, přírodní vědy zaostávají a existují zde obrovské extrémy mezi jednotlivými směry. V tomto případě reagujeme najednou na více komentářů uvádějících nedostatek literatury. Předně vysvětleme, že při nákupu literatury o výběru titulů nerozhodujeme my knihovníci, ale řídíme se doporučením vyučujících, ať už jimi uvedenou literaturou v ISu (případ LF), nebo jejich přímými doporučeními (týká se FSpS a PřF). Počet zakoupených svazků se odvíjí od výše finančních prostředků přidělených nám fakultou, dostupnosti titulu na trhu a jeho půjčovanosti/rezervovanosti. Při množství předmětů (např. LF jich má cca 900) není ve finančních možnostech fakult zajistit pro každého studenta svazek, a proto doporučujeme aktivně využívat rezervační systém univerzitního katalogu. Pokud se jedná o konkrétní oborové připomínky v komentářích, tak knihy z oboru botaniky jsou umístěny v řadě regálů jako biologie a také v dílčí knihovně Ústavu botaniky a zoologie, kde si tento ústav rozhodl své 13 fondy ponechat a neintegrovat je do KUK. Doporučujeme proto při vyhledávání literatury pro tento obor používat katalog kvůli zjištění, které svazky jsou v KUK a které v dílčí knihovně ÚBZ. V případě antropologie PřF rozhodla, že fondy pro tento obor budou nadále umístěny v knihovně na Kotlářské. V KUK tedy máme především fondy oborů z Ústavu experimentální biologie, Ústavu chemie a Ústavu biochemie, přičemž počet přírodovědných titulů a jejich svazků se odvíjí od financí, které PřF poskytne KUK na nákup. Doufáme, že v blízké době se situace zlepší, protože PřF obnovila Učebnicový fond, z něhož bychom měli získávat více prostředků na nákup literatury než doposud. Pokud se jedná o obor fyzioterapie, jak jsme již výše uvedli, v případě LF nakupujeme literaturu uvedenou v povinné a doporučené literatuře v ISu, a to i pro tento obor. S ohledem na finance jsme se po poradě s akademiky z LF v Knihovní radě KUK v posledních třech letech primárně zaměřili na literaturu v povinných předmětech, přičemž aktuálně naši akvizitéři znovu procházejí cca 900 předmětů LF a tentokrát identifikují tituly u povinně-volitelných a volitelných předmětů. Jinými slovy opravdu se nákupu literatury pro vás pečlivě věnujeme, její výběr konzultujeme s vašimi vyučujícími a z hlediska počtu svazků vycházíme z reálných dat jejich půjčovanosti a rezervovanosti. V případě online časopisů doporučujeme využít vyhledávač discovery.muni (http://discovery.muni.cz), k němuž máme animovaný tutoriál na našem webu http://kuk.muni.cz > Výuka > Návody. Při nákupu knih z prostředků FSpS vycházíme z návrhů jejích pracovišť. Pokud jste nějakou knihu z oblasti ekonomie a metodologie nenašel/nenašla v regálech lemovaných žlutými čtverci koberce, můžete nám zaslat návrh prostřednictvím naší webové aplikace na https://kuk.muni.cz > Potřebuji publikaci > Navrhnout k nákupu > dole na stránce odkaz pro studenty. V případě schválení návrhu fakultou titul zakoupíme. stran on-line zdrojů - velmi užitečný nástroj na získávání odborných článku, avšak ne všechny potřebné články jsou dostupně, postrádám také dostupnost velmi užitečného nástroje - Up To Date Výběr pořizovaných e-zdrojů je záležitostí fakult a KUK plní jen administrativní roli (komunikace s dodavateli, zpracování statistik využití apod.). Při současných cenách za e-zdroje, kdy přístup k aktuálním ročníkům časopisů ať na individuálních platformách či v databázích stojí deseti- i statisíce korun, není ve finančních možnostech fakult zakoupit všechny požadované e-zdroje či online časopisy. Proto některé publikace nejsou dostupné, ale KUK může konkrétní články či knihy pro uživatele zajistit prostřednictvím MVS (meziknihovní výpůjční služby) – více informací viz https://kuk.muni.cz/mvs. UpToDate patří právě k těm e-zdrojům, které se LF rozhodla nepořizovat. Ako som už písal predtým, možno by bolo potrebné nakúpiť nové knižky, hlavne s koordináciou s vyučujúcimi a nimi odporúčanou literatúrou. V knižnici je veľa kníh, ale mnoho z nich študent ani nevyužije. Jak jsme již uvedli v reakci na jiný komentář, KUK nakupuje literaturu pouze na základě návrhů vyučujících, ať jimi zaslaných do knihovny nebo uvedených v povinné a doporučené literatuře u předmětů v IS MU. Pokud jde o údajnou nevyužívanost knih, tak průběžně sledujeme, jak se knihy půjčují mimo KUK i ve studovnách. Na základě těchto zjištění jsme v létě 2017 přesunuli cca 1 500 málo užívaných titulů FSpS a LF do skladu a nejpozději příští rok totéž provedeme s nevyužívanými tituly PřF. U pravidelných periodík je veľký nepomer medzi magazínmi venujúcimi sa medicíne a magazínmi venujúcimi sa biológii. Napríklad magazíny venujúce sa biológii rastlín sa tam skoro nevyskytujú. Veľmi hodnotný magazín Photosynthetica sa prestal pridávať do regálov v roku 2016. Stejně jako u knih i o výběru předplácených časopisů rozhodují fakulty, nikoli knihovna. Nižší dostupnost časopisů v KUK souvisí i se současným trendem pořizovat je v online podobě, což je i případ časopisu Photosynthetica dostupném v databázi vydavatele Springer. Jinak přehled dostupných časopisů v tištěné i online podobě získáte pomocí vyhledávače discovery.muni (http://discovery.muni.cz), kde v záhlaví klikněte na Seznam dostupných časopisů a knih na MU. Tištěné časopisy z oboru botaniky se v KUK nenacházejí, protože Ústav botaniky a zoologie, který je předplácí, požaduje jejich ukládání v tamější dílčí knihovně. 14 Nerozumiem, prečo si niektoré knihy nemožem požičiať, myslím tie určené zahraničným študentom. Píšem bakalársku prácu a čerpám len zo zahraničnej literatúry a potešilo ma, že literatúru ktorú potrebujem máme v knižnici (sú to drahšie knihy) ale zároveň zarazilo, že si ich nemožem požičiať domov. Studenti anglických studijních programů LF na rozdíl od těch v českých programech platí školné, ze kterého LF vyčleňuje část na nákup knih, které dle požadavku LF lze absenčně půjčovat pouze studentům anglických studijních programů. Každopádně pokud vyučující předmětu v českém studijním programu uvede v IS MU v povinné/doporučené literatuře cizojazyčný titul, zakoupíme jej. Počet svazků ale bude vždy nižší, protože musíme zajistit literaturu pro všechny obory a cizojazyčná literatura – jak správně píšete – je drahá. Často se mi stává, že titul není k zapůjčení, ale je pouze ve skladu nebo "mimo UK". Ocenila bych, kdybych si mohla tyto knihy půjčit. V případě knihy ve skladu KUK je třeba se přihlásit do svého čtenářského konta v katalogu a knihu si objednat, přičemž postup je stejný jako při rezervaci vypůjčeného titulu. Návod naleznete na https://kuk.muni.cz/?page=90. Pokud se jedná o knihy KUK mající v katalogu označení mimo UK, tak kliknete-li ve sloupci Sbírka na označení ústavu, zobrazí se na našem webu kontaktní údaje na dílčí knihovnu, v níž je titul uchováván. Připadnou výpůjčku si zájemce již musí sám dojednat na daném pracovišti, přičemž ale upozorňujeme, že to není povinno mu vyhovět. Publikace označené mimo UK si totiž pracoviště zakoupilo primárně pro své zaměstnance. Někteří studenti zcela nerespektují to, že by měli být co nejtišší. Rozumím tomu, že spolu potřebují po určitou dobu něco konzultovat, ale poměrně hlasité a dlouhotrvající povídání mě ruší. Dále někteří studenti mají sluchátka s hudbou puštěnou tak nahlas, že ji slyším i já, sedící několik metrů od daného studenta. Ocenila bych, kdyby na toto knihovna kladla větší důraz např. upozorňováním daných studentů. Dále souhlasím s tím, že v knihovně by se nemělo pít z otevřených kelímků a jíst jídlo, které by mohlo knihovnu a její vybavení znečistit, ale myslím si, že pokud si někdo vezme např. chléb či jablko jako svačinu při učení se v knihovně, není nutné tohoto člověka napomínat a vyprovodit z knihovny. Dbala bych více na zachování klidu a ticha než na to, že při náročném studiu se studenti potřebují občerstvit. Jedná se o letitý problém mající několik příčin. Jednou je samotné chování návštěvníků, kteří – jak správně píšete – nerespektují ostatní. Další je architektonické řešení budovy, ve které se vše rozléhá – A9 je průchozím pavilonem a bohužel hluk z prostor před knihkupectvím, menzou či učebnami v 3NP je slyšet do knihovny. Pro vyřešení první příčiny byla zavedena častější kontrola studoven, přičemž byli i zaměstnanci upozorněni na stížnosti návštěvníků a vyzváni, aby se mimo kancelář chovali tiše. KUK se zároveň dohodla se Správou UKB na přípravě návrhů stavebních úprav, které by snížily hluk ve studovnách. Případná realizace úprav je ale možná za předpokladu souhlasu architektů, neboť se již může jednat o významný zásah do stavby, a finančních prostředků (ty by zřejmě byly nejdříve až v roce 2020). většinou jsou zaplněné studovny pro jednotlivce, nedal by se jejich počet navýšit? Po technické stránce lze počet menších studoven navýšit jen za předpokladu rozdělení těch větších, jinak by se jednalo o stavební úpravy, které lze realizovat jen se souhlasem architektů. Každopádně – jak jsme uvedli v předchozí odpovědi – se Správou UKB diskutujeme o možných stavebních úpravách, v rámci nichž bychom rádi počet uzavíratelných studoven navýšili. Snad se to podaří… Bylo by možné častěji otevírat okna a vyvětrat? Značně by to myslím zvýšilo komfort při studiu. KUK je plně klimatizovaná budova a jediná otevíratelná okna jsou tzv. coltová okna (to jsou ta menší v rozích studoven) a mírové větrání (okna nad středem budovy), které jsou součástí protipožárního systému (při vzniku požáru se otevřou a vytvoří vzduchový komín odvádějící kouř nahoru). Sice je můžeme otevřít a občas tak činíme, ale s ohledem na účel nebude mít toto větrání efekt jako běžné okno, neboť vzduch bude proudit vzhůru 15 a ne po zemi do stran. Častější větrání by ve výsledku bylo kontraproduktivní – návštěvníci si budou stěžovat na průvan a v zimě a létě se zvýší energetická náročnost chodu budovy kvůli úniku tepla/chladu. Tento rok je knihovna věčně přeplněná důsledkem volného průchodu (chodí sem i studenti jiných škol), uvítala bych znovu zavedení turniketů. Účelem turniketů nikdy nebylo zamezovat někomu ve vstupu do KUK, protože jsme veřejná knihovna, ale pouze sledovat její návštěvnost. Naopak nás těší, že je naše knihovna aktivně využívána a může plnit své poslání – poskytnout studijní místa a informační zdroje.