Studenti se specifickými nároky ve výuce

Ústní zkouška

Základní kategorie studentů

  • Studenti se zrakovým postižením
  • Studenti se sluchovým postižením
  • Studenti s pohybovým postižením
  • Studenti se specifickými poruchami učení a pozornosti
  • Studenti s poruchou autistického spektra
  • Studenti s psychickými obtížemi
  • Studenti s chronickým somatickým onemocněním

Studenti se zrakovým postižením


Jaký problém se může vyskytnout? 

Je-li součástí ústní zkoušky písemná příprava, pak je třeba pamatovat na studenty se zrakovým postižením, kteří z objektivních důvodů potřebují k zápisu textu počítač vybavený speciálním softwarem a hardwarem. Problém s přístupností může nastat i v případě, má-li student využívat učebnový počítač, například k promítání prezentačních slajdů.

Jaké je řešení? 

Ať už je součástí ústní zkoušky písemná příprava nebo má student se zrakovým postižením pracovat na počítači, zajistí Oddělení speciální informatiky střediska po dohodě s fakultními techniky buď přístupnost počítače ve zkušební místnosti nebo služební notebook vybavený speciálním softwarem a hardwarem. 


Studenti se sluchovým postižením


Jaký problém se může vyskytnout? 

Studenti s lehčí nedoslýchavostí zpravidla s ústním zkoušením problém nemají, pokud probíhá v klidném prostředí a mohou dobře odezírat. V některých případech se mohou vyskytnout obtíže s porozuměním v případě online zkoušení, kdy student nemusí rozumět tak dobře jako při prezenční ústní zkoušce. Pro neslyšící nebo těžce nedoslýchavé studenty je ústní zkoušení ve standardní podobě nepřístupné. Někteří jsou schopni odezírat, ale pokud se potřebují soustředit na své odpovědi, je nutnost sledovat mluvčího velmi zatěžující, a hrozí, že otázce neporozumí správně.

Jaké je řešení? 

U prezenčního ústního zkoušení studentů s lehkým sluchovým postižením nejsou třeba žádné speciální úpravy, je však vhodné zajistit klidné prostředí a myslet také na základní pravidla pro komunikaci se sluchově postiženým studentem. Pokud si studenti nejsou jisti, že otázce rozuměli správně, sami požádají o zopakování (není to tedy pokus o získání času na promýšlení odpovědi, ale ujištění se, že otázce rozumí správně).  Pokud u neslyšících studentů ústní zkoušení probíhá prezenčně, přijde na ústní zkoušku neslyšící s tlumočníkem, jedná-li se o studenta s těžkou nedoslýchavostí, může mít s sebou přepisovatele, který veškerou mluvenou komunikaci studentovi zprostředkuje. Má-li ústní zkoušení podobu prezentace, bude vás předem kontaktovat studijní poradce, který se s vámi domluví na tom, jak bude prezentace v případě těžce nedoslýchavého nebo neslyšícího studenta probíhat.


Studenti s pohybovým postižením


Jaký problém se může vyskytnout?

Průběh ústní zkoušky může mít svá specifika v případě studenta, jehož pohybové postižení zasahuje i do artikulačních schopností. V takovém případě bývá studentům poskytován dostatečný prostor, aby se mohli adekvátně vyjádřit.


Studenti se specifickými poruchami učení


Jaký problém se může vyskytnout?

Specifické poruchy učení zpravidla nemají vliv na výkon u ústní zkoušky, pokud nejsou přidruženy poruchy komunikace. Pokud je součástí ústní zkoušky písemná příprava, mohou na ni tito studenti potřebovat více času.


Studenti s poruchou autistického spektra


Jaký problém se může vyskytnout?

Pro studenty může být bezprostřední komunikace náročnější a mohou být pod větším tlakem než běžní studenti, a tak bývá studentům s autismem poskytován dostatečný prostor, aby se mohli adekvátně vyjádřit.


Studenti s psychickými obtížemi


Jaký problém se může vyskytnout? 

Komunikace s autoritou může být pro studenty s psychickým onemocněním velmi náročná. Zpravidla se s tím pojí strach z chyby a z toho, že si vyučující bude myslet, že jsou hloupí, neschopní a nemají na vysoké škole být. Zejména v úvodu ústního zkoušení se může objevit nervozita a výraznější emoční reakce (pláč, panika), pokud student odpověď na otázku neví, nebo si pod tlakem situace nemůže vzpomenout. Některé studenty může velmi zúskostňovat i dlouhé čekání s ostatními spolužáky, než na ně při zkoušení přijde řada.

Jaké je řešení? 

Nedoporučujeme převod ústní zkoušky na písemnou, protože se tak výrazněji mění podmínky a průběh zkoušení. Navíc toto řešení pak vede k tomu, že se student s prvním ústním zkoušením potkává u státnic, kdy musí mluvit před komisí a tato situace bez předchozího “tréninku” v podobě ústních zkoušek může vést až k tom, že student ke státnicím nepřijde. Ke snížení úzkosti může pomoci přednostní zkoušení, které zamezí dlouhému a stresujícímu čekání. Pomoci také může písemná příprava a dostatek času na formulaci odpovědí v úvodu zkoušení, případně položení několika konkrétnějších otázek v úvodu zkoušení pro snížení stresu ze zkouškové situace.


Studenti s chronickým somatickým onemocněním


Jaký problém se může vyskytnout?   

Stres a dlouhé čekání na zkoušku mohou zhoršovat studentův zdravotní stav, což se nemusí projevit při zkoušce nebo bezprostředně po ní, ale např. až druhý den.

Jaké je řešení? 

U některých onemocnění např. migréna, epilepsie, roztroušená skleróza doporučujeme přednostní zkoušení, tzn. vyzkoušet studenta mezi prvními tak, abychom takovýmto situacím předcházeli.