V případě jakýchkoliv obtíží nebo dotazů neváhejte požádat o podporu pracovníky střediska Teiresiás, kteří jsou k dispozici nejen studentům, ale také vyučujícím. Můžete se obracet na studijní poradce podle své fakulty nebo na pedagogicko-psychologické poradkyně.
-
Studenti se specifickými nároky ve výuce
-
Nyní studovatZákladní informace
-
Nyní studovatStudenti se zrakovým postižením
-
Nyní studovatStudenti se sluchovým postižením
-
Nyní studovatStudenti s pohybovým postižením
-
Nyní studovatStudenti se specifickými poruchami učení a pozornosti
-
Nyní studovatStudenti s psychickými obtížemi a autismem
-
Nyní studovatStudenti s chronickým somatickým onemocněním
-
Nyní studovatNejčastější výukové situace a studenti se specifickými nároky
-
Nyní studovatUžitečné odkazy a zdroje
-
Nyní studovatKapitola X: Ukázka zpracování rozbalovacích otázek a odpovědí
-
Komunikace se studentem
-
Plánujte a strukturujte
Ať už se jedná o průběh kurzu, schůzky nebo zkoušky, předem popište, co se bude dít. Výrazně tím pomůžete v orientaci a zmírníte úzkost. Obecně se snažte jednat předvídatelně, předcházejte neočekávaným změnám v naplánovaných činnostech, rozvrzích, výuce a o změnách zavčas písemně informujte.
-
Ověřujte porozumění
V osobní komunikaci ověřujte porozumění, pokládejte kontrolní otázky. I když student přikyvuje, nemusí to znamenat, že Vám rozumí. Pokud student nerozumí otázce či informaci, vysvětlete to jinými slovy.
-
Ptejte se jasně
Snažte se o jednoznačnou formulaci otázek, omezte kladení více otázek v jedné větě. Pokud student hned neodpovídá na otázku, může být zahlcen množstvím podnětů nebo otázce neporozuměl.
-
Buďte trpěliví
U studentů s psychickým onemocněním je možné pozorovat vedlejší účinky medikace, které mohou mít negativní dopad nejen na schopnost učit se, ale i na ústní a písemnou komunikaci. Umožňují-li to podmínky, pokuste se být trpěliví, nesnažte se hovor urychlit, ale raději otázku nebo informaci zopakujte.
-
Buďte shovívaví
Některé z projevů nemoci, jako třeba zívání, tiky, ulpívavé myšlení nebo naopak roztěkanost nedokáže ovlivnit. Student se vás patrně nesnaží cíleně provokovat nebo urazit, ale jedná se spíše o důsledky onemocnění.
-
Poskytujte shrnutí
Na závěr konzultací je vhodné studentovi poskytnout stručné ústní nebo písemné shrnutí toho, na čem jste se domluvili. Zdůrazněte důležité termíny a informace.
-
Studenti se specifickými nároky ve výuce
-
Nyní studovatZákladní informace
-
Nyní studovatStudenti se zrakovým postižením
-
Nyní studovatStudenti se sluchovým postižením
-
Nyní studovatStudenti s pohybovým postižením
-
Nyní studovatStudenti se specifickými poruchami učení a pozornosti
-
Nyní studovatStudenti s psychickými obtížemi a autismem
-
Nyní studovatStudenti s chronickým somatickým onemocněním
-
Nyní studovatNejčastější výukové situace a studenti se specifickými nároky
-
Nyní studovatUžitečné odkazy a zdroje
-
Nyní studovatKapitola X: Ukázka zpracování rozbalovacích otázek a odpovědí
-