-
Studenti se specifickými nároky ve výuce
-
Nyní studovatZákladní informace
-
Nyní studovatStudenti se zrakovým postižením
-
Nyní studovatStudenti se sluchovým postižením
-
Nyní studovatStudenti s pohybovým postižením
-
Nyní studovatStudenti se specifickými poruchami učení a pozornosti
-
Nyní studovatStudenti s psychickými obtížemi a autismem
-
Nyní studovatStudenti s chronickým somatickým onemocněním
-
Nyní studovatNejčastější výukové situace a studenti se specifickými nároky
-
Nyní studovatUžitečné odkazy a zdroje
-
Nyní studovatKapitola X: Ukázka zpracování rozbalovacích otázek a odpovědí
-
V kůži dyslektika - reflexe
Měli jste možnost vyzkoušet si na krátkém textu, jak náročné může být čtení pro osoby s těžší dyslexií. Text je samozřejmě jen ilustrativní a slouží spíše k představě, jak může být čtení komplikované a namáhavé - rozhodně neplatí, že by dyslektici texty takto přesně vnímali.
Můžete se pokusit odpovědět si na uvedené otázky, které slouží k dalšímu zamyšlení a po jejich rozkliknutí se dozvíte více o obtížích, se kterými se dyslektici při studiu potýkají.
-
Stihli jste text přečíst?
Dyslektici mají často problémy s rychlostí čtení, proto někdy nestíhají práci ve výuce, ani u časově limitovaných testů. Studium jim zabírá výrazně více času, nemusí stíhat plnit průběžné úkoly.
-
Našli jste odpověď na všechny otázky?
- Co je podle textu důležité?
- Co stojí tolik úsilí?
- Co můžete také s papírem při čtení dělat?
- Na co si někteří dyslektici stěžují?
-
Museli jste některá slova číst vícekrát?
Některé výzkumy ukazují, že oční pohyby při čtení jsou u dyslektiků méně systematické, než u běžných čtenářů, často při čtení přeskakují slova či celé řádky, musí se vracet a číst části textu opakovaně. Někdy zmiňují pocit, jakoby se jim písmena před očima přeskupovala a poskakovala.
-
Kdyby všechny texty byly takto náročné na přečtení, jaké by to bylo?
Osoby s dyslexií zažívají opakované neúspěchy, přes velké úsilí často nedosahují rychlosti a výsledků srovnatelných se spolužáky. Studiem tráví několikanásobně více času, často bez viditelných výsledků. Neúspěchy mohou vést k sebepodceňování, ztrátě motivace a v některých případech může dojít i k rozvoji psychických obtíží.
-
Jaké by to bylo číst takový text v cizím jazyce?
V cizích jazycích zpravidla nelze plně uplatnit kompenzační strategie vytvořené pro čtení českých textů, studentovy obtíže mohou proto výrazně zesílit.
V kůži dyslektika - simulace
Některé výzkumy ukazují, že oční pohyby při čtení jsou u dyslektiků méně systematické, než u běžných čtenářů, často při čtení přeskakují slova či celé řádky, někdy zmiňují pocit, jakoby se jim písmena před očima přeskupovala a poskakovala. Následující odkaz se pokouší tento pocit zprostředkovat, i když samozřejmě v rámci ilustrace je, co do míry potíží, přehnaný.
-
Studenti se specifickými nároky ve výuce
-
Nyní studovatZákladní informace
-
Nyní studovatStudenti se zrakovým postižením
-
Nyní studovatStudenti se sluchovým postižením
-
Nyní studovatStudenti s pohybovým postižením
-
Nyní studovatStudenti se specifickými poruchami učení a pozornosti
-
Nyní studovatStudenti s psychickými obtížemi a autismem
-
Nyní studovatStudenti s chronickým somatickým onemocněním
-
Nyní studovatNejčastější výukové situace a studenti se specifickými nároky
-
Nyní studovatUžitečné odkazy a zdroje
-
Nyní studovatKapitola X: Ukázka zpracování rozbalovacích otázek a odpovědí
-