Vyhledávání informací Formulace dotazu, operátory, rešeršní strategie, zpřesňování dotazu Vyhledávání informací  Vyhledávání informací – činnost, jejímž cílem je najít vhodné dokumenty nebo informace v informačních zdrojích.  Potřebné informace můžeme vyhledat sami, nebo můžeme využít tzv. rešeršní služby (nabízí jí většina knihoven) → výsledek: rešerše (soupis bibliografických záznamů, faktografických záznamů nebo plných textů dokumentů, které odpovídají rešeršnímu požadavku). Vyhledávání informací Proces vyhledávání informací (zjednodušené schéma): úkol/problém/téma, které chcete řešit ↓ informační potřeba ↓ informační požadavek/rešeršní požadavek ↓ rešeršní dotaz ↓ vlastní vyhledávání + ladění dotazu ↓ rešerše (jako soupis relevantních dokumentů) Vyhledávání informací Podmínky pro úspěšné vyhledávání  ujasnit si, co potřebujeme hledat, uvědomit si souvislosti s jinými tématy,  vybrat vhodné zdroje informací a vyhledávací nástroje,  dokázat ve zdroji efektivně vyhledávat – dobře formulovat vyhledávací (rešeršní) dotaz, posoudit relevanci nalezených výsledků,  v případě potřeby dotaz následně upravit, zpřesnit (tzv. ladění rešeršního dotazu),  z nalezených záznamů vybrat nejvhodnější dokumenty. Vyhledávání informací Vytváření klíčových pojmů  nepatří tam: předložky, spojky, částice, příslovce  nejdůležitější jsou podstatná jména  slovesa, přídavná jména – pokud možno nezahrnujeme do klíčových slov (výjimkou jsou ustálená slovní spojení – např. Pythagorova věta, míšeňský porcelán, speciální pedagogika) Příklad: Formulace problému pomocí otázky: Ovlivňuje osobnost učitele výsledky žáků v daném předmětu? Klíčová slova: učitel, osobnost učitele, žák (žáci), studijní výsledky, základní škola Výběr vhodných zdrojů a nástrojů pro vyhledávání informací  Jakmile máte promyšlené téma a určena další vymezující hlediska, vyberete si vhodný informační zdroj či vyhledávací nástroj. Je třeba brát v úvahu:  začlenění tématu do konkrétního oboru – existuje vhodný oborový zdroj (např. specializovaná odborná databáze)?  druhy dokumentů, ze kterých chcete čerpat – např. pro vyhledávání tištěných monografií, sborníků, časopisů využijete elektronické katalogy, pro články bibliografické či plnotextové článkové databáze, pro webové prezentace použijete vyhledávací stroje, předmětové adresáře atd.,  výběr také ovlivní, jaký máte přehled o dostupných odborných zdrojích a zda k nim máte přístup,  jaký typ informací potřebujete (odborné/všeobecné). Příklad: Cíl: najít definici pojmu lateralita, vhodný informační zdroj: encyklopedie, slovníky (tištěné nebo elektronické). Cíl: informační zdroje pro bakalářskou práci na téma Lateralita a její vliv na rozvoj osobnosti, vhodný informační zdroj pro základní orientaci: sekundární bibliografické zdroje (elektronické katalogy knihoven, databáze ), z nich vybrat vhodné dokumenty. Formulace rešeršního dotazu Formy rešeršního dotazu:  1. jednoduchý dotaz – tvoří jej jednoslovný výraz (jméno, slovo z názvu, předmět nebo jiný údaj), např. masmédia, Bezruč...  2. složený dotaz – skládá se z více výrazů (klíčových slov), např. média OR masmédia NOT televize  3. specifický typ složeného dotazu, tzv. fráze – vyjadřuje přesný tvar určitého slovního spojení, který chceme vyhledat, uvádí se v uvozovkách (některé vyhledávací systémy vyžadují kulatou nebo hranatou závorku, nebo spojovník mezi jednotlivými výrazy), např. „specifické poruchy učení“. Rešeršní nástroje Nejčastěji jsou používané tzv. booleovské operátory (vyjadřují logické vztahy mezi pojmy). Pomocí nich vytváříme složený rešeršní dotaz. Mezi nejpoužívanější patří:  AND  OR  NOT Operátor AND  AND mezi dvěma termíny znamená, že se vyhledají jen ty informační zdroje, které obsahují oba termíny. Důsledkem použití tohoto operátoru je:  vyhledání informačních zdrojů se současným výskytem obou vyhledávacích termínů  zužuje výsledek vyhledávání.  Tento operátor používáme pro spojení významově odlišných pojmů. Operátor OR OR mezi dvěma termíny znamená, že se vyhledají ty informační zdroje, které obsahují alespoň jeden z uvedených termínů.Tento operátor rozšiřuje dotaz. Používá se většinou při vyhledávání pomocí synonym. Operátor NOT  NOT mezi dvěma termíny znamená, že informační zdroje obsahující výraz na pravé straně, budou z vyhledávání vyloučeny. Důsledkem použití tohoto operátoru je:  zúžení výsledku vyhledávání  vyloučení informačních zdrojů obsahujících zadaný termín. Příklady použití operátorů: Klíčová slova: informační výchova, vysokoškolský student, informační zdroje informační výchova OR informační vzdělávání OR informační gramotnost (synonyma) AND vysokoškolský student OR univerzitní posluchač OR student OR vysokoškolák (synonyma) Rešeršní (vyhledávací) strategie Nejpoužívanější:  strategie stavebních kamenů  rostoucí perly  osekávání Strategie stavebních kamenů  Dotaz se skládá z více samostatných dílčích dotazů, které vyjadřují ústřední pojmy původního požadavku.Tyto dílčí dotazy se nakonec spojí pomocí operátoru AND. S tímto dotazem můžete dále pracovat:  Pokud bylo vyhledáno příliš mnoho informačních zdrojů – odebrat synonyma z dílčího dotazu a ponechat pouze jednu variantu.  Pokud bylo vyhledáno málo informačních zdrojů přidat další příbuzné pojmy, doplnit jiné slovní tvary apod. Strategie stavebních kamenů Jak vytvářet různé varianty slova  Existují různé možnosti. (Liší se podle vyhledávacího systému, více informací najdete v nápovědě.) Nejčastější jsou:  krácení podle slovních kořenů (znakem ?, * apod. jsou nahrazeny počáteční nebo koncové části slov – např. student? → studenti, studentům, studentovo atd.)  zástupné znaky (znakem ?, *, # aj. jsou nahrazeny části slov uprostřed – např. filo?ofie → filosofie i filozofie)  některé vyhledávací systémy umožňují automatické vyhledání příbuzných slov (např. Český národní korpus, knihovní systém ALEPH). Strategie rostoucí perly Vyhledávání podle:  nejužšího klíčového pojmu  nejspecifičtějších termínů k jednotlivým pojmům  Cílem je vyhledat alespoň jeden záznam, který slouží ke zjištění popisných údajů, např. autora, klíčových slov použitých v záznamu, a tyto informace pak použít pro následnou úpravu dotazu. Strategie rostoucí perly Příklad 1:  Z klíčových pojmů vysokoškolský student, univerzitní posluchač, student použijeme ten nejužší pojem (vysokoškolský student) Příklad 2:  Potřebujete vyhledat knihy o logopedii a víte, že tímto tématem se zabývá konkrétní autor – např. MarieVítková.Vyhledáte si tedy nejdříve záznamy pomocí tohoto autorského údaje (MarieVítková).Vyberete vhodný záznam / záznamy a podle nich provedete úpravy ve vyhledávacím dotazu. Strategie osekávání  Je opakem předchozí strategie. Dotaz je záměrně formulován velmi široce a postupně je zužován. K formulaci dotazu jsou použity co nejširší pojmy. Příklad:  Potřebujete vyhledat knihy o logopedii.Vyhledáváte tedy podle nejširšího pojmu (logopedie).Výsledný soubor informačních zdrojů potom zmenšujete pomocí zužování výběru. Vyhledávání pomocí klíčových slov  Je to nejčastější způsob vyhledávání v katalozích knihoven a databázích.  Umožňuje vyhledávání podle zadaných slov ve všech polích záznamu nebo v několika různých polích záznamu současně (např. v názvu + v předmětových heslech + v anotaci), příp. v jednom zvoleném poli. Zjemňování a ladění rešeršního dotazu  Pokud jsme vyhledali příliš mnoho záznamů, je dobré dotaz zpřesnit, využít tedy některou z taktik pro zúžení dotazu.  Je možné vybrat některý z následujících postupů:  zkombinovat klíčová slova s předmětovými hesly  omezit vyhledávání pouze na některá pole záznamu (název, předmět, abstrakt...)  omezit vyhledávání na určitý typ dokumentu (např. články z recenzovaných dokumentů, monografie atd.)  použít další vymezení – časové, jazykové, geografické...  použít operátor NOT pro vyloučení některých záznamů  použít k vyhledávání i podřazené termíny (rozsahově užší pojem) Zjemňování a ladění rešeršního dotazu  Pokud jste vyhledali příliš málo záznamů, je vhodné použít některou ze strategií vedoucích k rozšíření záběru rešeršního dotazu.  Např.  uvést synonyma, různé slovní tvary (použít operátor OR, zástupné znaky, krácení podle slovních kořenů),  použít klíčová slova (pro vyhledávání ve všech polích),  dodatečně uvést širší předmětová hesla, která jsou nadřazena těm původně použitým (lze je najít v seznamech předmětových hesel dané databáze nebo katalogu nebo na http://aleph.nkp.cz)  použít pro vyhledávání obecné termíny (mají vysoký výskyt),  zrušit předběžná omezení (vyhledávání pouze určitého typu dokumentu, pouze v určitém časovém rozmezí atd.)