Vyhledávání informací Formulace dotazu, operátory, rešeršní strategie, zpřesňování dotazu Vyhledávání informací } }Vyhledávání informací – činnost, jejímž cílem je najít vhodné dokumenty nebo informace v informačních zdrojích. } }Potřebné informace můžeme vyhledat sami, nebo můžeme využít tzv. rešeršní služby (nabízí jí většina knihoven) → výsledek: rešerše (soupis bibliografických záznamů, faktografických záznamů nebo plných textů dokumentů, které odpovídají rešeršnímu požadavku). } Vyhledávání informací }Proces vyhledávání informací (zjednodušené schéma): } úkol/problém/téma, které chcete řešit }↓ }informační potřeba }↓ }informační požadavek/rešeršní požadavek }↓ }rešeršní dotaz }↓ }vlastní vyhledávání + ladění dotazu }↓ }rešerše (jako soupis relevantních dokumentů) } Vyhledávání informací }Podmínky pro úspěšné vyhledávání } }ujasnit si, co potřebujeme hledat, uvědomit si souvislosti s jinými tématy, }vybrat vhodné zdroje informací a vyhledávací nástroje, }dokázat ve zdroji efektivně vyhledávat – dobře formulovat vyhledávací (rešeršní) dotaz, posoudit relevanci nalezených výsledků, }v případě potřeby dotaz následně upravit, zpřesnit (tzv. ladění rešeršního dotazu), }z nalezených záznamů vybrat nejvhodnější dokumenty. Vyhledávání informací }Vytváření klíčových pojmů }nepatří tam: předložky, spojky, částice, příslovce }nejdůležitější jsou podstatná jména }slovesa, přídavná jména – pokud možno nezahrnujeme do klíčových slov (výjimkou jsou ustálená slovní spojení – např. Pythagorova věta, míšeňský porcelán, speciální pedagogika) }Příklad: }Formulace problému pomocí otázky: Ovlivňuje osobnost učitele výsledky žáků v daném předmětu? }Klíčová slova: učitel, osobnost učitele, žák (žáci), studijní výsledky, základní škola Výběr vhodných zdrojů a nástrojů pro vyhledávání informací }Jakmile máte promyšlené téma a určena další vymezující hlediska, vyberete si vhodný informační zdroj či vyhledávací nástroj. } }Je třeba brát v úvahu: }začlenění tématu do konkrétního oboru – existuje vhodný oborový zdroj (např. specializovaná odborná databáze)? }druhy dokumentů, ze kterých chcete čerpat – např. pro vyhledávání tištěných monografií, sborníků, časopisů využijete elektronické katalogy, pro články bibliografické či plnotextové článkové databáze, pro webové prezentace použijete vyhledávací stroje, předmětové adresáře atd., }výběr také ovlivní, jaký máte přehled o dostupných odborných zdrojích a zda k nim máte přístup, }jaký typ informací potřebujete (odborné/všeobecné). } }Příklad: } }Cíl: najít definici pojmu lateralita, vhodný informační zdroj: encyklopedie, slovníky (tištěné nebo elektronické). } }Cíl: informační zdroje pro bakalářskou práci na téma Lateralita a její vliv na rozvoj osobnosti, vhodný informační zdroj pro základní orientaci: sekundární bibliografické zdroje (elektronické katalogy knihoven, databáze ), z nich vybrat vhodné dokumenty. } Formulace rešeršního dotazu }Formy rešeršního dotazu: } }1. jednoduchý dotaz – tvoří jej jednoslovný výraz (jméno, slovo z názvu, předmět nebo jiný údaj), např. masmédia, Bezruč... }2. složený dotaz – skládá se z více výrazů (klíčových slov), např. média OR masmédia NOT televize }3. specifický typ složeného dotazu, tzv. fráze – vyjadřuje přesný tvar určitého slovního spojení, který chceme vyhledat, uvádí se v uvozovkách (některé vyhledávací systémy vyžadují kulatou nebo hranatou závorku, nebo spojovník mezi jednotlivými výrazy), např. „specifické poruchy učení“. Rešeršní nástroje }Nejčastěji jsou používané tzv. booleovské operátory (vyjadřují logické vztahy mezi pojmy). Pomocí nich vytváříme složený rešeršní dotaz. } }Mezi nejpoužívanější patří: }AND }OR }NOT } Operátor AND } }AND mezi dvěma termíny znamená, že se vyhledají jen ty informační zdroje, které obsahují oba termíny. Důsledkem použití tohoto operátoru je: }vyhledání informačních zdrojů se současným výskytem obou vyhledávacích termínů }zužuje výsledek vyhledávání. }Tento operátor používáme pro spojení významově odlišných pojmů. } Vyhledavani informaci20001 Operátor OR }OR mezi dvěma termíny znamená, že se vyhledají ty informační zdroje, které obsahují alespoň jeden z uvedených termínů. Tento operátor rozšiřuje dotaz. Používá se většinou při vyhledávání pomocí synonym. } Vyhledavani informaci20002 Operátor NOT } }NOT mezi dvěma termíny znamená, že informační zdroje obsahující výraz na pravé straně, budou z vyhledávání vyloučeny. } }Důsledkem použití tohoto operátoru je: }zúžení výsledku vyhledávání }vyloučení informačních zdrojů obsahujících zadaný termín. } Vyhledavani informaci Příklady použití operátorů: } }Klíčová slova: informační výchova, vysokoškolský } student, informační zdroje } } informační výchova OR informační vzdělávání OR informační gramotnost (synonyma) } AND } vysokoškolský student OR univerzitní posluchač OR student OR vysokoškolák (synonyma) } Rešeršní (vyhledávací) strategie } }Nejpoužívanější: } }strategie stavebních kamenů }rostoucí perly }osekávání Strategie stavebních kamenů }Dotaz se skládá z více samostatných dílčích dotazů, které vyjadřují ústřední pojmy původního požadavku. Tyto dílčí dotazy se nakonec spojí pomocí operátoru AND. } }S tímto dotazem můžete dále pracovat: }Pokud bylo vyhledáno příliš mnoho informačních zdrojů – odebrat synonyma z dílčího dotazu a ponechat pouze jednu variantu. }Pokud bylo vyhledáno málo informačních zdrojů - přidat další příbuzné pojmy, doplnit jiné slovní tvary apod. } Strategie stavebních kamenů Vyhledavani informaci20004 Jak vytvářet různé varianty slova }Existují různé možnosti. (Liší se podle vyhledávacího systému, více informací najdete v nápovědě.) Nejčastější jsou: }krácení podle slovních kořenů (znakem ?, * apod. jsou nahrazeny počáteční nebo koncové části slov – např. student? → studenti, studentům, studentovo atd.) }zástupné znaky (znakem ?, *, # aj. jsou nahrazeny části slov uprostřed – např. filo?ofie → filosofie i filozofie) }některé vyhledávací systémy umožňují automatické vyhledání příbuzných slov (např. Český národní korpus, knihovní systém ALEPH). Strategie rostoucí perly } }Vyhledávání podle: }nejužšího klíčového pojmu }nejspecifičtějších termínů k jednotlivým pojmům } }Cílem je vyhledat alespoň jeden záznam, který slouží ke zjištění popisných údajů, např. autora, klíčových slov použitých v záznamu, a tyto informace pak použít pro následnou úpravu dotazu. } } Strategie rostoucí perly }Příklad 1: }Z klíčových pojmů vysokoškolský student, univerzitní posluchač, student použijeme ten nejužší pojem (vysokoškolský student) } }Příklad 2: }Potřebujete vyhledat knihy o logopedii a víte, že tímto tématem se zabývá konkrétní autor – např. Marie Vítková. Vyhledáte si tedy nejdříve záznamy pomocí tohoto autorského údaje (Marie Vítková). Vyberete vhodný záznam / záznamy a podle nich provedete úpravy ve vyhledávacím dotazu. } Strategie osekávání }Je opakem předchozí strategie. Dotaz je záměrně formulován velmi široce a postupně je zužován. K formulaci dotazu jsou použity co nejširší pojmy. } }Příklad: }Potřebujete vyhledat knihy o logopedii. Vyhledáváte tedy podle nejširšího pojmu (logopedie). Výsledný soubor informačních zdrojů potom zmenšujete pomocí zužování výběru. } Vyhledávání pomocí klíčových slov } }Je to nejčastější způsob vyhledávání v katalozích knihoven a databázích. }Umožňuje vyhledávání podle zadaných slov ve všech polích záznamu nebo v několika různých polích záznamu současně (např. v názvu + v předmětových heslech + v anotaci), příp. v jednom zvoleném poli. } Zjemňování a ladění rešeršního dotazu }Pokud jsme vyhledali příliš mnoho záznamů, je dobré dotaz zpřesnit, využít tedy některou z taktik pro zúžení dotazu. }Je možné vybrat některý z následujících postupů: }zkombinovat klíčová slova s předmětovými hesly }omezit vyhledávání pouze na některá pole záznamu (název, předmět, abstrakt...) }omezit vyhledávání na určitý typ dokumentu (např. články z recenzovaných dokumentů, monografie atd.) }použít další vymezení – časové, jazykové, geografické... }použít operátor NOT pro vyloučení některých záznamů }použít k vyhledávání i podřazené termíny (rozsahově užší pojem) } Zjemňování a ladění rešeršního dotazu }Pokud jste vyhledali příliš málo záznamů, je vhodné použít některou ze strategií vedoucích k rozšíření záběru rešeršního dotazu. }Např. }uvést synonyma, různé slovní tvary (použít operátor OR, zástupné znaky, krácení podle slovních kořenů), }použít klíčová slova (pro vyhledávání ve všech polích), }dodatečně uvést širší předmětová hesla, která jsou nadřazena těm původně použitým (lze je najít v seznamech předmětových hesel dané databáze nebo katalogu nebo na http://aleph.nkp.cz) }použít pro vyhledávání obecné termíny (mají vysoký výskyt), }zrušit předběžná omezení (vyhledávání pouze určitého typu dokumentu, pouze v určitém časovém rozmezí atd.) }