Čtení odborného textu 1.) Příprava na čtení a) související s prostředím, pomůckami a čtenářem:  hygiena prostředí  self management/time management  znalost/výběr vhodného způsobu práce s textem (čtení/psaní poznámek)  příprava pomůcek b) související s textem:  vhodný výběr a stanovení pořadí textu/ů  ujasnění si, proč daný text čteme a co v něm potřebujeme najít  připomenutí si, co už o tématu víme  klíčové pojmy, které nám pomůžou při orientaci v textu (+ vyjasnění si jejich významu)  otázky k textu (co potřebujeme zjistit)  odhadnout, co asi v textu bude (podle názvu, podnázvu, anotace, shrnutí na konci kapitol atd.) Výběr a stanovení pořadí textů  podle náročnosti textu (nejdříve texty, které jsou pro čtení nejsnazší - učebnice, přehledy, wikipedie, encyklopedie...), pak teprve texty náročnější - odborné články, monografie, původní texty autorů...)  podle našich čtenářských dovedností stupeň cíl dovednosti 1. získat základní znalosti o tématu/oboru, abyste porozuměli myšlenkám a konceptům začátečník 2. porozumět odborné terminologii a tomu, jak ji autoři v daném kontextu používají začátečník 3. uvědomit si, jakým slohem píší experti daného oboru pokročilý začátečník 4. analyzovat, co o určitém tématu píší různí autoři pokročilý 5. reflektovat, co jste právě přečetli pokročilý 6. shrnout myšlenky a koncepty různých teoretiků - tj. syntéza informací velmi pokročilý profesionál 7. zhodnotit důvěryhodnost daného textu velmi pokročilý profesionál 8. vytvořit si vlastní názor na to, co jste přečetli - tj. kriticky vnímat myšlenky a názory v textech velmi pokročilý profesionál podle: Maier, P. a Price, G. Efektivní studijní dovednosti. Grada, 2010 Předběžné seznámení s textem Část Její funkce Abstrakt Shrnutí textu. Čtenář by se v něm měl dozvědět, co je jeho cílem, získat popis výsledků výzkumu, jímž se článek zabývá, a také autorovu interpretaci těchto výsledků. Úvod/pozadí Tato část textu zasazuje autorův text do širšího kontextu. Často obsahuje autorův pohled na věc nebo premisu (předpoklad). Pokud je cílem článku popsat autorův pohled na věc, pak bude v této části vyložen teoretický kontext, aby si čtenář mohl autorovy myšlenky spojit s předchozím výzkumem daného tématu. V této části textu bývá také zmíněna hypotéza či hlavní argument. Metody Závisí na typu textu. Pokud popisuje výzkum obsahující nějaké vědecké pokusy, budou v této části popsány – design výzkumu (časový harmonogram, zvolené metody, vzorek respondentů atd.). Tato část bývá obvykle vynechána, pokud text neinformuje o výzkumu založeném na pokusech. Výsledky/objevy V této části bývají prezentována fakta, v některých oborech mohou být prezentovány také kvalitativní objevy. Někdy může být spojena s následující částí (diskuse). Úvaha/diskuse V této části je čtenář seznámen s autorovou interpretací výsledků výzkumu. Závěry/shrnutí Shrnutí podstatných informací z textu (to, k čemu autor dospěl), aplikace pro praxi. Seznam použité literatury Umožňuje zjistit, s jak aktuálními tituly autor pracovat. Pokud takto pročteme seznamy u více textů, zjistíme, které monografie/články/jména se častěji opakují. Zdroj, kde hledat další literaturu. Jednotlivé kapitoly úvody a shrnutí jednotlivých kapitol. Některé kapitoly mohou mít svou vlastní stručnou anotaci, klíčová slova, příp. stručnou osnovu. Obsah U monografií ukáže strukturu textu, rozdělené do kapitol, tematické zaměření. Je možné se pak zaměřit pouze na některé kapitoly. Rejstříky Hledání klíčových slov – jsou zmíněna? Jak často? Pouze okrajově nebo s širším výkladem? Doplňkové zdroje informací Katalogizační záznam předmětová hesla v katalogu – základní zaměření textu + možnost upřesnění / rozšíření vyhledávacího dotazu Citační databáze zejména pro anglicky psané texty Různé druhy textů Typ textu Cíl Typické znaky diskurzivní argumentovat a přesvědčit čtenáře o určitém pohledu na věc  hlavní teze nebo myšlenka  argumenty  příklady  závěr zpráva roztřídit informace prezentovat objevy zaznamenat data a operace  objektivní vysvětlení  často obsahuje tzv. tvrdá data + doprovodné grafy a tabulky  zpravidla informuje o jednomu jevu/výzkumu narativní napsat příběh nebo smyšlené vyprávění s cílem pobavit/poučit čtenáře  obsahuje deduktivní myšlenky  zápletka a charakteristika postav 2.) Typy čtení Podle účelu čtení rozlišujeme: a) letmé (informativní) čtení  cíl: o získat základní přehled o obsahu textu o rozhodnout, jestli text potřebujeme číst  kombinuje dva způsoby práce s textem: o vyhledání orientačních bodů, které umožní základní porozumění textu (zpravidla klíčové pojmy + další podstatná jména - nepodceňovat proto přípravu na čtení, slovesa pomáhají určit vztahy v textu) o rychločtení - snaha obsáhnout co největší úsek textu najednou a stále si udržet porozumění textu  u elektronické nebo online podobě textu lze využít možnost vyhledávání (Ctrl + F), které urychlí vyhledání klíčových slov  pro rozhodnutí o tom, jestli číst nebo ne, pak obvykle stačí přečíst několik vět nebo odstavec kolem těchto klíčových slov (v jakém kontextu se klíčová slova používají, jestli se v textu řeší problematika, která nás zajímá atd.)  není nutné vyhledávat význam všech neznámých výrazů b) formativní čtení  někteří autoři ještě rozlišují - všeobecné (slouží k získání všeobecného přehledu v oblastech, které nás zajímají, ale nezabýváme se jimi profesně - patří k všeobecnému kulturnímu přehledu) a odborné čtení.  všeobecné čtení stojí někde mezi letmým (informativním) a odborným čtením, je důkladnější než letmé čtení, ale nevyžaduje tak aktivní přístup jako odborné čtení; také výběr textů je jiný vybíráme zpravidla texty méně náročné (učebnice, populárně naučné texty apod.)  odborné čtení vyžaduje aktivní přístup (viz dále Aktivní čtení) Podle přístupu ke čtení textu rozlišujeme: a) pasivní  jednotlivé texty se pokoušíme „naučit“, zapamatovat si je doslova; výsledkem jsou encyklopedické znalosti, často bez porozumění b) aktivní  během čtení dochází k porozumění a vlastnímu zpracování sdělované informace – tento způsob je pro čtení odborných textů vhodnější Jak tedy číst?  čteme aktivně - tj. během čtení vedeme „vnitřní rozhovor“ s autorem textu, klademe mu otázky, snažíme se na ně najít odpovědi v textu, vyjadřujeme vlastní názor, polemizujeme s textem.  textů, které je třeba přečíst, je obrovské množství a ne všechny se budou hodit pro zamýšlený odborný text. Musíme tedy číst efektivně. Postup:  identifikovat klíčové pasáže textu (ty části textu, kde se vyskytují důležité informace)  ujasnit si hlavní myšlenky textu  vyhledat hlavní argumenty, které autor předkládá pro doložení svých tvrzení  posoudit validitu (spolehlivost) a průkaznost (jestli opravdu dokládají to, co autor tvrdí), stanovit jejich přednosti a slabá místa Základní zásady aktivního čtení: 1. číst text několikrát 2. v prvním čtení odhalit strukturu textu a určit jeho klíčové pasáže 3. při druhém čtení hledat hlavní myšlenku, pojmy a argumenty s tím spojené 4. promýšlet východiska a argumenty 5. promyslet text jako celek a pokusit se o jeho stručné shrnutí  v průběhu čtení si dělat poznámky (na okraj textu, na lepící lístečky, v elektronické podobě lze využít různých funkcí textového editoru nebo Adobe Readeru).  označovat nejasné pasáže, důležité informace, klíčové pojmy atd. → vlastní systém zkratek, symbolů, značek nebo využít nějaký ze systémů zpracování textů (např. I.N.S.E.R.T.)  myšlenky, které jsou pro nás důležité, si vždy zapíšeme (buď přesnou citací nebo parafrází + uvedení zdroje, aby bylo možné s myšlenkou dále pracovat).  pokud se z materiálů učíme např. na zkoušku, potřebujeme si zpravidla udělat výpisky. Jde záznam hlavních myšlenek, celkové shrnutí v podobě definic klíčových pojmů, parafráze základních myšlenek, argumentů atd. (můžeme rozšířit ještě o jeden sloupec, kde si budeme zapisovat vlastní postřehy, otázky, které nás při čtení napadají atd.) 3.) Strategie čtení  během čtení jednoho textu využíváme různé strategie  pomáhají nám lépe textu porozumět a zapamatovat si z něj více informací  rozlišujeme tyto základních strategie čtení: 1. propojování 2. kladení otázek 3. určování důležitého 4. usuzování a předvídání 5. představování 6. syntéza 7. použití strategií "opravy" Propojování:  text ke čtenáři (moje znalosti, zkušenosti)  text k jiným textům (kdo jiný už o tom psal, kdo se o tom zmínil na přednášce...)  text k životu (praktická aplikace) Kladení otázek:  Co už o tématu vím?  Rozumím textu?  Rozumím tomu, jak autor argumentuje? Dokážu sledovat jeho způsob uvažování?  Z čeho autor vychází? Z jaké teorie?  Jaký je kontext?  Čím svá tvrzení dokládá? Jsou jeho tvrzení ověřitelná?  Jaká je moje zkušenost/znalost tématu?  Souhlasím s autorem?  atd. Proč klást otázky? o kladení otázek při čtení pomáhá udržet pozornost o když se mysl toulá, nerozumíme textu, a proto se nudíme o jestliže narazíme na něco, čemu nerozumíme, je potřeba zkontrolovat porozumění – proč textu nerozumím? - příliš mnoho pojmů, které neznám, autor vynechal část myšlenkového postupu atd. Určování důležitého:  výběr toho, co je důležité pro zapamatování (viz otázka před čtením - proč text čtu?)  důležité zpravidla bývá: o tvrzení autora, o důkazy a argumenty pro toto tvrzení, o teorie/koncept, ze kterého vychází, o vymezení se vůči jiným autorům  nemůžeme si pamatovat všechno, ale můžeme se snažit o zapamatování maxima z toho důležitého → různé paměťové techniky Usuzování a předvídání:  vycházíme z vlastní zkušenosti a ze znalostí, které už máme (tématu, o odborném textu) o znám obvyklou strukturu daného typu odborného textu, takže vím, kde se určitý typ informací bude nacházet (v úvodu zařazení do kontextu, v diskuzi vymezení se vůči výsledkům jiných autorů atd.) o znalost tématu - pokud vím, že autor vychází z určité teorie, dokážu odhadnout, jakým směrem se bude vyvíjet jeho uvažování  proč si myslím, že to tak bude? Zdůvodnění mého vlastního názoru Představování:  zapojení kreativity a představivosti při čtení textu  vizualizace (myšlenkové mapy, grafické zakreslení postupu, atd.) Syntéza:  shrnutí přečteného textu (vlastními slovy) o co je nejpodstatnější na tom, co jsem právě přečetl/přečetla; o čím se liší od jiného autora; o co je tu pro mě nového?  kontrola otázek z přípravy na čtení - jsou všechny zodpovězené? Zůstalo něco, čemu nerozumím? Použití strategií "opravy":  pokud něčemu v textu nerozumím; není mi jasné, co autor chtěl textem říct  možnosti: o přečíst si text znovu o důsledně si vyhledat pojmy, které neznám nebo si nejsem jistý/á jejich významem o požádat o pomoc spolužáky/konzultaci vyučujícího