skand _ I probl _ m _ kon _ mik _ m_jon_za studi _ jog _ rt prof _ sor prem__r vid__ c_ gar _ ta k _ va vegetari_n r_d__ ban_n v_no pr_fesion_l amat_r k nf r nc dřin _ _ ok _ uk _ d _ ent _ men _ pa _ ety gará _ mítin _ ke _ up _ aj _ itron d _ e _ pre _ ident trénin _ _ ampa _ ské d _us etá _ _ ína d _ íny _ aket J _ k s _ jm _ n _ j _ š? _dk_d js_? J_k s_ m_š? N_r_z_m_m. Ml_v_t_ angl_ck_?. J _ k s _ t_ ŕ _ kn _ č _ sk _? _ p _ k _ jt pr _ s _ m. M _jt_ s_ h _zk_ Ja _ se _ menuje _? O _ ku _ jsi? _ak _e má_? Ne_ o_ umím. M_u_íte a_g_i_ky? Jak se to _ ekne _ esky? Opaku _ te, p_o_ím. __jte se he _ ky. ČÍSLA 1 jeden (M) / jedna (F) /jedno (N) 11 jedenáct 2 dva (M) /dvě (F, N) 12 dvanáct 3 tři 13 třináct 4 čtyři 14 čtrnáct 5 pět 15 patnáct 6 šest 16 šestnáct 7 sedm 17 sedmnáct 8 osm 18 osmnáct 9 devět 19 devatenáct 10 deset 20 dvacet 10 deset 21 dvacet jedna 20 dvacet 22 dvacet dva 30 třicet 35 třicet pět 40 čtyřicet 96 devadesát šest 50 padesát 200 dvě stě 60 šedesát 300 tři sta 70 sedmdesát 400 čtyři sta 80 osmdesát 500 pět set 90 devadesát 600 šest set 100 sto 1000 tisíc D. CVIČENÍ f\ 19. Zatrhněte vhodnou odpověď. 12 1. Odkud jste? a) Jsem z Ruska. b) Jsem Rusko. c) Rusko 2. Těší mě. a) Děkuju. b) Mě taky. c) Ahoj. 20. Seřaďte věty. Mějte se hezky. Na shledanou. Dobrý den. Těší mě! Mě taky. Já jsem Petra Nováková. Jsem z Kanady. A vy? Já jsem Graham Watson. Dobrý den. Jsem z České republiky Vy taky. Na shledanou. Odkud jste? 3. Mějte se hezky. a) Vy taky. b) Dobrý den. c) Těší mě. 4. Já jsem Josef Horák. a) Těší mě. Já jsem lan Brown. b) Na shledanou. c) Ty taky. 5. Děkuju. a) To nic: b) Prosím. c) Dobře. 6. Promiňte! a) To nic. b) Dobře. c) Mě taky. B. _ Měj se hezky. Ahoj. _ Ty taky. Čau. 1. Ahoj. Já jsem Jolanta. _ Jsem z Německa. A ty? _ Jsem z Polska. _ Odkud jsi? _ Čau. Já jsem Laura. 21. Spojte reďkce. 13 1. Ahoj! 2. Odkud jste? 3. Dobrý den! 4. Těší mě. 5. Na shledanou. 6. Měj se hezky. 7. Mějte se hezky. 8. To je škoda. A. Na shledanou. B. Mě taky. C. Jsem z Anglie. D. Dobrý den. E. Ty taky. F. Ahoj! G. Ano, to je škoda. H. Vy taky. 22. Doplňte do dialogu chybějící slova. Kurt, Verena a Ricardo__ ve škole. Kurt: Tö___Verena a to ,___Ricardo. Ricardo:_ 23. Tvořte věty. Například: je - Petr - to: To je Petr. 1. z - já - Francie - jsem 2. to - je - Daniel, - Alexandr - to - není 3. hezky - mějte - se 4. České - Eva - jsou - Jan - a - z - republiky 5. z - není -Tamara - Ruska, - Ukrajiny -je - z 6. my - z - jsme - Německa, - Rakouska - nejsme - z 7. zajímavé - to - je 24. Odpovídejte. Například: Ahoj - Čau. 1. Dobrý den. -_____._______ Verena: Mě taky. Ricardo:_ mě! jste? Verena: Nerozumím. Ještě_ Ricardo:___jste? Verena: Z Itálie. A_ Ricardo: Jsem__ prosím. 2. Jak se jmenujete? 3. Odkud jste? -_ 4. Promiňte! -__. 5. Děkuju. -__ 6. Mějte se hezky. 7. Rozumíte? -_ Mexika. Verena: To je zajímavé. Promiňte,. Ricardo: To_____škoda. Verena:_ Jít se hezky. Na Ricardo: Vy Na shledanou. 13 Jaký je Petr? Jaká je Eva? What is Petr like? What is Eva like? ^ 9. Ctěte nebo poslouchejte. 11 Eva je krásná a Petr je silný Petr je mladý, vysoký, štíhlý a silný. Je moc inteligentní a energický. Eva je mladá, krásná, štíhlá a elegantní. Je taky moc inteligentní a energická. Myslíte, že to všechno je pravda? Ne, to je nesmysl. Eva je úplně normální holka. Je hezká, ale není žádná modelka. Petr je fajn, ale není žádný superman -je úplně normální kluk. Eva a Petr nejsou ideální. Ale Eva je zamilovaná a Petr je taky zamilovaný. To víte, láska je slepá... 10. Pozorujte obrázky. Co znamenají? é hezký, krásný novy slabý "v dobrý špatný ošklivý starý silný chudý mladý bohatý starý hubený, štíhlý tlustý é studený teplý, horký malý levný zdravý veselý velký, vysoký 2>-drahý nemocny smutný 11. Diskutujte, co je/není dobré. Co je dobré? Co není dobré? studená káva horké červené víno mladé víno silná káva slabý čaj silná cigareta Pozorujte: CO je to? - To je banán. teplé pivo staré pivo lehká cigareta JAKÝ je ten banán? - Dobrý. teplé bílé víno teplá kola staré víno Čí je ten banán? - Můj. 01 ODKUD JSTE? ODKUD JSI? A. TEXT Odkud jste? - Jsem z Ruska. Odkud jsi? - Jsem z Německa. f\ 6. Poslouchejte oba dialogy. Odkud jsou Irina, David a Martin? 07,08 Irina je a) z Ruska b) z Německa c) z Anglie David je a) z Ruska b) z Německa c) z Anglie Martin je a) z Ruska b) z Německa c) z Anglie 7. Poslouchejte. Doplňte. Dialog 1 Irina a David jsou ve firmě. David: Dobrý den. Irina:_____. David: Já jsem David Brown. Irina: Já jsem Irina Solovjova. David:Těé\ mě! Irina: Mě taky. David: Odkud jste? Irina: Jsem.____ A vy? David: Jsem Irina: Promiňte, musím jít. David:To je škoda. Mějte se hezky. Na shledanou. Irina: Vy taky._______ Dialog 2 Martin a David jsou v restauraci. Martin: Čau. Já jsem Martin. David: __ Martin: Odkud jsi? David: Jsem_ Martin: Jsem_ Já jsem David. _A ty? David: Promiň, musím jít. Martin: To je škoda. Měj se hezky. Čau! David: Ty taky._____. To je fajn! To je škoda. To je zajímavé. Těšíme! - Mě taky! Na shledanou! Mějte se hezky. Ahoj! Měj se hezky. 8. Doplňte neformální ekvivalenty. 1. Dobrý den. _ 2. Odkud jste? _ 3. Mějte se hezky.____ 4. Vy taky. _ 5. Promiňte._____ 6. Na shledanou. .__ 9. Reagujte. 1. Ahoj! -__ 2. Těší mě! - _ 3. Promiň, musím jít. - 4. Mějte se hezky! -_ 5. Měj se hezky! - _ 6. Na shledanou. -__ 7. Čau.-_____ 10 02 RODINA A PROFESE A. TEXT 1. Tvořte páry. Pak doplňte k obrázku. Například: bratr - sestra bratr syn manžel tatínek dědeček pes manželka sestra dcera maminka kočka babička 18 C\ 2. AUDIO Poslouchejte Dialog 1. Tvořte podobný dialog. Dialog 1 Martin, Irina a David jsou ve škole. Dívají se na fotografie. Martin: Kdo je to? David: To je moje rodina. Moje__se jmenuje__ Je z České republiky, z Prahy. Je Češka. Mám dvě děti. Mám syna a dceru. Můj _se jmenuje _ __Je mu 7 let. Moje _ _se jmenuje _ .. Je jí 5 let. Máme taky kočku, ale naše kočka není na fotografii. To je tvůj syn? - Ano, to je můj syn. Mám syna. To je tvoje dcera? - Ano, to je moje dcera. Mám dceru. S ■ i Kolik mu je? - Je mu 7 let. Kolik jí je? - Je jí 5 let. 3. Poslouchejte Dialog 2. Kdo je kdo? 19 David je a) učitelka b) manažer c) učitel Irma je a) student a manažer b) studentka a učitelka c) studentka a manažerka 4. Poslouchejte Dialog 2. Doplňte. Dialog 2 Martin, David a Irina jsou v restauraci. Povídají si. Martin: Co děláš, Davide? Ty jsi_? David: Ne, já jsem_ Martin: A co dělá tvoje manželka? Je taky manažerka? David: Ano, je taky manažerka. A co děláš ty, Martine? Martin: Já jsem___A co děláte vy, Irino? Irina: Já jsem___- a taky_ Jsem student. Jsem studentka. 18 9. Spojte opozita. chudý veselý starý slabý smutný levný malý krásný silný nový bohatý velký mladý dobrý . drahý hubený tlustý špatný ■ ošklivý 10. Jaký je ten dům? A jaký je asi jeho majitel? 11, Napište opozitum. 1. malý dům - " _ 2. starý člověk - ■ 3: veselý klaun. -_____ 4. studená káva -__._ 5. levné auto - 6. dobrý kolega - _ 7. mladá žena-__ 8. těžký problém - 9. lehká gramatika - • 10. hubený muž 1.1. .velké pivo - á' 12. horký Čaj - 13. staré auto - 14. nemocné dítě - 12. Dělejte adjektiva. Napište je. vese-sil-leh-huba- stude-dynamic-abstrakt-těž- kvalit-hor-smutr ma- energic-lev-fcrás-nemoc- moder- hez- vei- 13, Diskutujte, jaké jídlo a pití je nejlepší. Co je nejlepší? Nejlepší džus je... Nejfepši dort je... Nejlepší zmrzlina je... Nejiepií káva je... Nejlepší vino je... Nejlepší pivo je... pomerančový čokoládový vanilková černá červené černé tomatový šlehačkový pistáciová bila bňé světlé ananasový kokosový Citrónová turecká růžové studené hruškový ovocný kávová vídeňská šampaňské teplé jablečný sýrový čokoládová irská suché nealkoholické B. GRAMATIKA GRAMATIKA: Posesivní zájmena - s. 68 1!; muj moje ty tvúj tvoje my náš naše vy váš vaše on jeho pna její oni jejich 6. Tvořte páry. Například: doktor -milionář, profesor. - doktorka politik, kamarád, kolega 5. Doplňte správnou formu. Například: To je tvůj/váš syn? - Ano, to je můj syn. 1. Toje tatínek? - Ano, to je tatínek. 2. To je_dcera? - Ano, to je_dcera. 3. To je_pes? - Ano, to je_pes. 4. To je_kočka? - Ano, to je_kočka. 5. To je_bratr? - Ano, to je_bratr. 6. To je_sestra? - Ano, to je_sestra. 7. Kdo je to? Doplňte správné slovo. zpěvák, zpěvačka učitel, učitelka herec, herečka prodavač, prodavačka úředník, úřednice sportovec, sportovkyně 2. 3. 4. 5. 8. Vyberte správnou formu. 1. Můj/moje bratr je herec/herečka. 2. TvůjAvoje maminka je doktor/doktorka? 3. Náš/naše sestra je úředník/úřednice. 4. Náš/naše syn je manažer/manažerka. 5. Váš/vaše dcera je sportovec/sportovkyně? 6. TvůjAvoje bratr je herec/herečka? 1. Tvůj/tvoje tatínek je učitel/učitelka? 8. Můj/moje babička je úředník/úřednice. 20 9. Doplňte profesi, kterou slyšíte. Rozumíte? 1. Co dělá tvůj bratr? - Je_ 2. Co dělá tvůj kamarád? - Je_ 3. Co dělá tvoje sestra? - Je_ 4. Co dělá tvoje maminka? - Je_ GRAMATIKA: Konjugace dělat, mít, jmenovat se - s. 71 DĚLAT MÍT já děi-ám m-ám ty děl-áš m-ás on dět-á m-á my dět-á e m-áme vy děl-áte m-áte oni dělají mají JMENOVAT SE jmen-uiu se jmen-uješ se jmen-uje se jmen-ujeme se jmen-ujete se jmen-uj se 10. Spojte otázky a odpovědi. 1. Jak se jmenuje tvůj bratr? A. Ano, máme tři děti. 2. Jak se jmenuje tvoje sestře? 3. Máte děti? 4. Co děláš? 5. Co dělá tvoje maninka? 6. Co dělá tvůj tatínek? B. Daniel. C. Je manažer. D. Daniela. E. Je sekretářka. F. Jsem manažer. D. CVIČENI 16. Rozdělte slova z tabulky. Kdo je muž a kdo je žena? kolegyně manžel úředník prodavač maminka paní úřednice bratr sestra kolega manželka syn dcera učitelka tatínek prodavačka učitel pan 17. Vyberte správnou formu. Například: Můj bratr je doktor. 1. Můj/moje sestra je student/studentka. 2. Můj/moje syn je manažer/manažerka. 3. Můj/moje bratr je herec/herečka. 4. Můj/moje kolegyně je profesor/profesorka. 5. Můj/moje maminka je prodavač/prodavačka. 6. Můj/moje tatínek je úředník/úřednice. 18. Doplňte podle modelu. Například: To je (on) pes. To je jeho pes. 1. To je (ona). 2. To je (ty) _ 3. To je (vy) = 4. To je (já) _ 5. To je (oni) _ 6. To je (my) _ maminka. . bratr? .kočka? sestra. _ babička. _ dědeček. 19. Seřaďte dialogy. A. _Co děláte? 1. Jak se jmenujete? _Jsem manažerka. _Ano, mám syna a dceru. __Imenuju se Ann. _Máte děti? B. _Co dělá? _Je sekretářka. 1. Kdo je to? _Jmenuje se Klára. _To je moje dcera. _Jak se jmenuje? C. __lak se jmenuje? _Co dělá? __Imenuje se Robert. 1. To je váš kamarád? _Je student. _Ne, to je můj bratr. 20. Doplňte. i. .jsi?-Jsem z Anglie. a) jak b) co c) odkud d) kdo 2----se jmenuješ? - Lori Brownová. a) kdo b) co c) jak d) odkud .děláš? - Jsem studentka. a) odkud b) kdo c)jak d) co 4__je to? - To je můj bratr. a) odkud b) co c) kdo d) jak 21. Zatrhněte správné slovo. Úředník: Dobrý den. Jak se jmenuješ/jmenujete! Odkud jsi/jste! Barbara: J menujú se Barbara Weber a jsem/jez Německa. Můj/Moje manžel se jmenuje Kurt Weber. Úředník: Co děláte? A co dělá váš/vaše manžel? Barbara: Jsem prodavač/prodavačka a můj manžel je učitel/učitelka. Úředník: A máte děti? Barbara: Máme syn/syna a dcera/dceru. Náš syn se jmenuje Bernard a je mu/jíl let Naše dcera se jmenuje Dora a je mu/jí5 let. 21 18. Dělejte dialog. Spojte čísla a písmena. .1. Dobrý den. A: To je nová studentka. 2. Jak se máte? B:To jetaky nový student. 3. Ujde to. Kdo je ta sympatická slečna? C: Ano; je Američanka. 4. Je Američanka? D: Děkuju, dobře. A vy? 5. A kdo jé ten mladý muž? E: Ne, je Kanaďan. 6.- Je taky Američan? ; F: Dobrý den. 19. Dělejte otázky na zvýrazněná slova. Používejte slova kdo, co, jaký a čr. Například: To je můj bratr.: Čije to bratr? - Můj. 1. To je krásná kniha. -__'_____________ 2. fo je čaj. -; . . ._ '_ 3. Tb je můj .kamarád. -________._ ■ _ 4. To je okurka. - _' _.___ •_ 5. Myslím, že tahle tužka je jeho. - '__. _'__. 6. Šéf je tady. ■■-___J_ . _. 7. Ta tvoje kamarádka je opravdu strašná. -___ 8. Tehhlé probjém je' komplikovaný. - '__ 20. Analyzujte text. Podtrhněte správnou formu - maskulinum nebo femininúm. 1. Josef Novák je Čech. Je můj kamarád/kamarádka. Jeho/její manželka se jmenuje Františka Nováková. Josef je starý pán/paní, ale je zdravý Izdravá o. energický I energická-. Jeho/její manželka paní Nováková jé taky stará pán /pani. Je moc sympatický/'sympatická,ale bohužel je nemocný/ nemocná.To ]ě škoda. 2. Carmen Bartáková je fotograf/fotografka. Je můj/moje kamarádka, ie Američan / Američanka, ale je v České republice. Její manžel / manželka se jmenuje David Barták á je Čech / Češka. Je tak)i fotograf'/ fotografka: Carmeri je moc hezký/hezká aveselý/veselá. Je'.dobrý kamarádidobrá kamarádka. .. ;• .■ • * 3. Pan Richard Hanák je ředitel /ředitelka. Je moc bohatý / bohatá. Myslím, že je milionář/milionářka. Jeho/její manželka paní Marie Hanáková je moc krásný /krásná. Richard není můj kolega / kolegyně ani kamarád/kamarádka. Jé můj/moje šéf. 4. Alena Bartošová je můj/moje kamarádka. Je Čech/Češka a je učitel /učitélka:Je veselá a optimistická. N e rif stará ani mladá. Jeho/její manžel se jmenuje Ivan Bartoš. Je taký můj/moje kamarád. 5. Jmenuju se Filip Černý. Můj./moje. maminka sé jmenuje Veronika a je manažer/manažerka. Můj/.moje tatínek sé jmenujeJan. Černý a je profesor / profesorka. Můj/moje starší seá.ťra se jmenuje- Kristýna David a je učitel/učitelka. Můj/moje mladší bratr se jmenuje Robert, Jeho/její pes se Jeho/její manžel se jmenuje jmenujeŤapka. , 21. Napište text o vaší rodině