Úvodní přednáška CORE042: Data – odpověď na základní otázku života, vesmíru a vůbec... 1. přednáška Michal Růžička a kol. Správa dat – Ústav výpočetní techniky MU CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU2 Přednášející a spoluautoři ̶ Miroslav Bartošek ̶ ÚVT MU, Open Science ̶ Elektronické informační zdroje ̶ Automatizace knihoven ̶ Digitální knihovny ̶ David Antoš ̶ ÚVT MU, CESNET, z.s.p.o. ̶ Oddělení datových úložišť ̶ Digital Preservation ̶ Michal Růžička ̶ ÚVT MU, Správa dat ̶ FAIR data, Open Science, citlivá data, bezpečnost dat ̶ Digitální knihovny ̶ Jiří Marek ̶ ÚVT MU, Sekretariát EOSC-CZ ̶ Manažer Open Science ̶ Citizen Science CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU3 Základní informace o předmětu aneb Troška administrativy na začátek CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU4 Vědecká komunikace – historie a současnost osobní komunikace globální digitální komunikace tištěné časopisy CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU5 O čem náš kurz bude ̶ O datech a metodách ve vědě a výzkumu. ☺ ̶ A dalších náležitostech výzkumného procesu v 21. století. ̶ Data jsou základem vědeckého bádání snad ve všech současných oborech. ̶ Data se stávají základem vědecké komunikace a spolupráce. ̶ Už nestačí vědecký článek, kde je vytištěná tabulka s výsledky. ̶ Publikace je až výsledek, základem jsou data, na kterých je výsledek postaven. ̶ Chceme primární data, ze kterých byly výsledky odvozeny, která můžeme využít pro opakování experimentu. Verifikace výsledků. Základ dalšího (návazného) výzkumu. Znovuvyužití nákladně/unikátně získaných dat. ̶ Chceme konkrétní software, který byl použitý pro zpracování, ne jen popis metody. Reimplementace „na zelené louce“ není vždy žádoucí. Odchylky skutečné implementace od popisované metody mohou vést ke zkreslení závěrů (verifikace…). ̶ Ovšem rozdíly ve zvyklostech, přístupech a potřebách mezi různými vědními obory jsou značné. CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU6 Na co se můžete těšit ̶ Přednášky úspěšných výzkumníků MU napříč fakultami a ústavy MU. ̶ Ukáží vám praxi práce s výzkumnými daty dle zvyklostí daného oboru, prakticky, na konkrétních příkladech. ̶ Bude tak mít možnost nahlédnout „pod pokličku“ výzkumu na jiných fakultách, než kterou sami důvěrně znáte. ̶ Doufáme, že když nahlédne do způsobu uvažování, potřeb a praxe v jiných oborech, usnadní vám to v budoucnu spolupráci s kolegy z jiných oborů. ̶ I v rámci přednášek našeho kurzu se vám budeme snažit ukazovat praktické možnosti mezioborové spolupráce. CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU7 Co doufáme, že si z našeho kurzu odnesete ̶ Přehled o ̶ životním cyklu výzkumných dat, ̶ postupech pro designování experimentů a výzkumu, data nestačí jen sbírat a intuitivně vyhodnocovat. Je potřeba se nad nimi zamyslet a správně je pochopit, ̶ vlastnostech tzv. FAIR dat a způsobech jejich naplnění v praxi, ̶ konkrétních praktických příkladech využití dat ve výzkumu a přenosu výsledků do praxe/komerce, ̶ podobnostech a odlišnostech přístupů k práci s výzkumnými daty a ̶ využívání dat v praxi/komerci napříč odlišnými výzkumnými obory. ̶ Díky tomu budete ̶ lépe připraveni pro práci s daty při svém studiu nebo výzkumu, ale ̶ budete také lépe schopni porozumění a spolupráci s kolegy z jiných oborů. CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU8 Co budeme chtít po vás ̶ Abychom se fyzicky vídali na přednáškách. ☺ ̶ Abyste se nebáli na cokoliv zeptat. ̶ Klidně v průběhu přednášky otevřete diskusi s přednášejícím a ostatními posluchači. Může podléhat změnám dle potřeb konkrétního přednášejícího. ☺ ̶ Abyste nám dali zpětnou vazbu na kurz. ̶ Co se vám líbilo. ̶ Co se vám nelíbilo. ̶ Co byste doporučili dělat jinak. ̶ Buďte upřímní, otevření, konstruktivní. ̶ CORE042 je mladý kurz, zpětná vazba od vás posluchačů je pro nás nesmírně důležitá. Kdykoliv během semestru, určitě na konci semestru. Mailem, přes Teamsy, osobně, v předmětové anketě v ISu, … ̶ Abyste na závěr odevzdali krátký odborný text na zvolené téma. CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU9 Závěrečný odborný text ̶ 3 kredity za absolvování CORE042 nedostanete úplně zadarmo. ☺ ̶ Nebudeme zkoušet naučené konkrétní informace, technické znalosti apod. ̶ Chceme, abyste se nad tématy zamysleli. ̶ Na konci semestru odevzdáte krátký odborný text na některé ze zadaných témat. ̶ Krátký = 1–2 strany A4 (≈ 6–9 tisíc znaků včetně mezer) + užité zdroje. Někdo to po vás všech musí také přečíst, takže za větší rozsah nejsou kladné body navíc. ☺ ̶ Odborný = důvěryhodné zdroje, citace, … ̶ Odevzdat do Ne 2. 6. 2024 (tj. do ~3 týdnů od zadání témat na poslední přednášce). Abychom práce do konce zkouškového období zvládli ohodnotit. ̶ K výběru z ~42 témat navazujících na přednášky, které v průběhu semestru uslyšíte. ̶ Závěrečné hodnocení jako kolokvium, tj. binární: prospěl/neprospěl ̶ Jak témata typově vypadají? ̶ Patentová ochrana – motor nebo brzda pokroku? ̶ Proč je důležité rozumět důvodům rozhodování umělé inteligence? ̶ Je replikační krize hrozbou pro důvěru veřejnosti ve vědu? ̶ Ticho jako prostředek komunikace? Nicota a prázdno jako důležitá data? ̶ Je anglická Wikipedia důvěryhodný zdroj informací? ̶ Digitální laboratorní deníky – výhoda nebo komplikace proti sešitu s propiskou na laboratorním stole? CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU10 Témata přednášek podrobněji (1/2) 1. (ÚVT) Úvodní přednáška – o čem CORE042 bude, zasazení do širšího kontextu. 2. (ÚVT) Zpracování a analýza (velkých) dat – datové modelování a analýza dat, jak se na data dívat, kde s daty pracovat, sběr dat pro analýzu stavu krajiny, zpracování hromady nestrukturovaných citlivých dat pro Policii ČR. 3. (ESF) Rozhodnutí založená na datech: o myších a lidech – jak designovat experimenty a jak si poradit, když experimenty provést nelze (etika apod.). 4. (FI) Jazykové korpusy – jak je vytvořit (a zbavit se nežádoucího obsahu a doplnit obsah užitečný), k čemu jsou pak dobré, jak data analyzovat a následně zpřístupnit dalším. 5. (FSS) Poučení z „krize důvěryhodnosti“ v psychologické vědě – ilustrace nezbytnosti sdílení dat a procedur na zkušenosti posledních cca 13 let s replikační krizí v psychologii. 6. (PřF) Data v mikrobiologii – krok za krokem laboratoří (i tou antarktickou) životním cyklem výzkumných dat s bakteriemi, mikrobiálním genomem, klinickými daty, laboratorními deníky, … 7. (FF) Data a vědecká komunikace – filozofie dat, jak vědecká data komunikovat, trendy vědecké komunikace, způsoby měření vědecké komunikace. CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU11 Témata přednášek podrobněji (2/2) 8. (PedF) Data pro vzdělávání – jak data správně sesbírat a interpretovat, datová věda v pedagogice, přehled pastí a propastí sběru a analýzy dat. 9. (PrF) Etické a právne aspekty práce s dátami – právní aspekty vědecké práce, etika a integrita ve vědě, příklady eticky/právně pochybné vědecké praxe a publikování, právní otázky práce s daty ve výzkumu. 10. (CTT) Od akademického výzkumu k praxi – komercializace vědeckých výsledků, i věda může být business a je to dobře, sdílení vědeckých výsledků v praxi, komercializace výzkumu, ochrana duševního vlastnictví, příklady úspěšné komercializace. 11. (ÚVT) Otevřená data ve veřejné správě a EOSC v ČR – data v kontextu EU, (ne)kvalita dat ve veřejné správě, data v Brně o Brně a k čemu to může být užitečné i vám v každodenním životě. 12. (FSpS) Základy umělé inteligence – využití AI metod ke zpracování dat i bez znalosti programování, typy strojového učení, využití AI pro podporu sportovců při tréninku, jak výzkum naplánovat, sesbírat data v terénu, zpracovat pro AI, … 13. (ÚVT) Závěrečná shrnující přednáška – shrnutí všech přednášek, zadání témat závěrečných prací, společná diskuse a zhodnocení tohoto běhu předmětu CORE042. CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU12 Informace a data aneb Vezměme to od Adama CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU13 Informace a data ̶ Informace. ̶ Údaj o prostředí a změnách jeho stavu. ̶ Znalost, kterou lze předávat. ̶ Způsob snížení entropie systému, který informaci přijímá. ̶ Opak šumu. ̶ Informace je zachycena jazykem. ̶ Přirozený (např. čeština). ̶ Formální (zápis matematické formule, formát datového souboru v počítači). ̶ Data. ̶ Údaje popisující stav a vlastnosti nějakých objektů. ̶ V informatice: záznam informací v podobě zpracovatelné počítačem. ̶ Posloupnost symbolů, která má přiřazenu interpretaci. ̶ Data jsou uložena na médium. ̶ Uložení dat do reálného objektu. ̶ Fyzikální reprezentace dat. CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU14 Příklad pro historiky Kosmova kronika ̶ Informace. ̶ „Historie“ původu Čechu od stavby babylónské věže po smrt knížete Vladislava I. ̶ Jazyk. ̶ Přirozený – latina. ̶ Data. ̶ Text (posloupnost písmen) popisu jednotlivých událostí. ̶ Médium. ̶ Rukopisy, později tištěná knižní vydání. CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU15 Příklad pro malíře Johannes Vermeer: Stojící dáma u spinetu (1673–75, t. č. National Gallery London) ̶ Informace. ̶ Dvourozměrná vizualizace pohledu na dámu stojící u spinetu. ̶ Jazyk. ̶ Olejomalba. ̶ Data. ̶ Vyjádřená fyzickým objektem. (Nebo jednotlivé tahy štětce?) ̶ Médium. ̶ Olej na plátně. CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU16 Příklad pro metalisty Rammstein: Amerika (singl z alba Reise, Reise, vydáno 2004) ̶ Informace. ̶ Záznam zvuku skladby. (Nebo zvuk skladby?) ̶ Jazyk. ̶ Formální – formát uložených dat (např. MP3). ̶ Data. ̶ Posloupnost bitů reprezentující záznam zvuku skladby ve formátu MP3. ̶ Médium. ̶ Pevný disk, CD, flash paměť přehrávače, … Preserve CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU17 Médium vs. uložená informace ̶ Médium vs. informace. ̶ Rembrandtova Noční hlídka je jen jedna. Je to ten fyzický objekt vytvořený rukou výjimečného malíře. ̶ Věstonická venuše je také jen jedna. Ale vystavena je její kvalitní kopie. ̶ Shakespearovy Sonety jsou posloupnost slov. V řadě různých fyzických výtisků. ̶ Digitální objekty většinou existují v mnoha shodných kopiích. Médium se stává nezajímavým. ̶ Čemu přisuzujeme hodnotu? ̶ Médiu? Informaci? ̶ Fenomén non-fungible token: „koupím“ si virální video na YouTube. I když je snadno kopírovatelné a veřejně dostupné. (ehm) ̶ Důležité pro dlouhodobé uchovávání. Zachovat médium? Zachovat informaci? ̶ Reprezentaci čeho (jakou informaci) potřebujeme zachovat? Příklad: Kniha – uchovat jen text, nebo i jeho rozložení na stránce, font písma, barvu, tloušťku, kvalitu a strukturu papíru, tíhu v ruce, zvuk při obracení stránek, vůni papíru, …? Preserve CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU18 Kopírování informací ̶ Bez ztráty kvality: ̶ Opis knihy (při pečlivé korektuře). ̶ Digitální soubor. ̶ Není to nový koncept – texty se opisují tisíce let. Otázka je, kolik to dá práce. Dubenkový inkoust na pergamenu je zase trvanlivý (papír ovšem leptá). ̶ Se ztrátou kvality: ̶ Typicky libovolné analogové médium. ̶ Kopie obrazu (nebo falzifikát). ̶ Fotografie libovolného artefaktu. ̶ Video na VHS. ̶ Kopírování magnetofonového pásu. Preserve CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU19 Trvanlivost informací ̶ Pozor: I digitální data jsou na médiu nakonec zachycena v analogové podobě. ̶ Po čase nemusí jít přečíst. ̶ Knihovny a další paměťové instituce. ̶ Byly vytvořeny (a následně knihovníci po tisíciletí vychováváni) k uchovávání médií. ̶ Před 20 lety seriózně řešily „jak zařídit, aby CD dlouho vydrželo“. ̶ Teprve nedávno začaly chápat specifika digitálních dat. ̶ Dnes masivně digitalizují. ̶ Chystá se fáze masivních ztrát dat. ☺ Preserve CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU20 Jak (ne)přijít o informace – příklady I ̶ Babylónské hliněné destičky, Svitky od Mrtvého moře, Rosettská deska a hieroglyfy. ̶ Nesmíte je fyzicky poškodit. ̶ Filmy cca před rokem 1950 na nitrátové podložce. ̶ Prudce hořlavé, chemicky degraduje, zápalná teplota klesá až ke 30 °C. Takto vyhořela např. budova International Museum of Photography, Rochester, NY v roce 1978. ̶ Archivy pro nitrátový film se staví jako bunkry. ̶ „Safety film“ černobílý (chemicky stabilní, založený na stříbru): Životnost i přes 100 let. ̶ Reálné zkušenosti, ne jen simulace a předpoklady stárnutí – černobílý film založený na stříbru tu s námi těch 100 let už opravdu je. ̶ Barevný film: chemicky degraduje (ztrácí barvy). ̶ Dělají se barevné separace. ̶ Např. Disney každých zhruba 5–7 let vydává Sněhurku a 7 trpaslíku z roku 1937. Pořídili červený, modrý a zelený separát. ̶ Na barevných negativech z Měsíce dnes nejspíš nebude vidět téměř nic. NASA pořídila několik generací kontaktních kopií. Originály pouze skladuje v chlazeném trezoru. Preserve CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU21 Jak (ne)přijít o informace – příklady II ̶ Analogový magnetický záznam (zvuku). ̶ Pás se rozpadá, dá se někdy zachránit zahřátím („zapečením“). ̶ Analogové video na magnetickém pásu. ̶ Např. BBC měla politiku, že pás je médium k vysílání, nikoli k archivaci. ̶ Některé epizody Dr. Who se považují za ztracené. ̶ Monty Python si koupili Flying Circus od BBC, tím ho zachránili. ̶ NASA nemá digitální video z přistání Apollo 11. ̶ Existuje TV záznam z kamery snímající obraz z projekce v řídícím středisku. ̶ Papír: Noviny z 20. století jsou na kyselém papíru. ̶ Občasný mail typu: „Mám tu půlpalcové magnetické pásy z IBM z 80. let, dokážete to přečíst?“ ̶ (Nepomohla ani IBM.) Preserve CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU22 Hrozby pro (digitální) informace ̶ Malá životnost nosiče. ̶ Pevné disky roky. ̶ Zapisovatelná CD roky. ̶ Magnetické pásky „desítky let“. ̶ Čím vyšší hustota dat, tím hůř. ̶ Rychlé technologické („morální“) zastarávání. ̶ Často nepomůže ani výrobce. ̶ Najdete zařízení v muzeu, ale to není funkční. ̶ Udržovat zastaralé systémy je velmi drahé. Určitě to nikdo nechce dělat jen „co kdyby se to někdy hodilo“. ̶ Formát dat. ̶ I když přečtete, často to nepomůže. ̶ Dokumentace k mnoha formátům se ztratila. ̶ Software a jeho provozuschopnost po delší dobu. ̶ Software je obvykle vytvořený pro nějakou konkrétní platformu (typ počítače, verzi operačního systému). ̶ Nové verze často nekompatibilní se staršími. ̶ Cíleně „uměle“ zaváděné restrikce (ochrany proti kopírování, aktivace licencí apod.). ̶ Pro srovnání: Klasická knihovna nebo nápis v kameni. Preserve CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU23 Volba datového nosiče ̶ Obecné řešení neexistuje. ̶ Vždy je to kompromis založený na ̶ dostupné technologii, ̶ ekonomické zvladatelnosti, ̶ úvaze, proti čemu se chráníme, ̶ praktičnosti řešení, ̶ komerční dostupnosti / masovosti výroby. ̶ Pro interní úložiště v počítacích disky (magnetické a SSD). ̶ Pro archivy a externí úložiště většinou disková pole nebo páskové knihovny. ̶ Jiná média postupně mizí. ̶ optická: CD, DVD, Blu-ray ̶ magnetooptická: minidisc ̶ magnetická („pružné disky“): diskety, ZIP drive ̶ Narůstá ukládání dat jako služba. ̶ „Do cloudu“, což řeší část problémů. ̶ Příklad speciálního řešení: ̶ „Černá skříňka“ v letadle. ̶ Ukládání dat do DNA. Kapacita na 1 gram DNA teoreticky 455 EB, v praxi toho času (září 2022) 30 PB; každé písmeno DNA kóduje jednu dvojici 00/01/10/11. Dobře se kopíruje, není třeba žádné napájení (uložené de facto v krystalu cukru), odhaduje se, že po 100 letech zůstane zachováno 93 % dat. Metoda drahá, relativně – uvažte celkové náklady na uložení takového množství dat po 100 let na jiném médiu. ☺ (Zdroj: Ústní report kolegy o prezentaci vyslechnuté na konferenci ILIDE v září 2022: OAIS-compliant digital archiving of research and patrimonial data in DNA; https://olos.swiss/) Preserve CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU24 Kategorizace úložišť na MU a doporučení pro jejich využívání ̶ Datová úložiště na MU: https://it.muni.cz/kategorie/datova-uloziste ̶ Doporučení pro užívání úložišť: https://it.muni.cz/prehledy/doporuceni-pro- uzivani-ulozist ̶ Kategorizace dat. ̶ Kategorizace úložišť. ̶ (Ne)vhodnost různých úložišť pro různé typy dat. Preserve CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU25 Ochrana dat vs. ochrana informací ̶ Ochrana dat. ̶ Tj. zajištění existence nezměněné posloupnosti bitů. ̶ Obvyklá rizika: Selhání médií, chyby administrace/software, přepětí v elektrické síti, požáry/potopy, krádeže, války, … ̶ Obecné řešení: zálohování, více kopií na více místech. ̶ Umíme tím zvýšit pravděpodobnost, že uložený proud bitů (data) půjde přečíst a bude stejný, jako na začátku, nebo když bude poškozený, umíme to poznat a máme další kopii, nebo máme smůlu. ̶ To ale nezaručí, že přečtená data po čase také k něčemu opravdu budou. ̶ Potřebujeme zařídit, abychom ̶ data mohli interpretovat, ̶ měli software, který je dokáže zpracovávat/zobrazovat apod. Digital information lasts forever – or five years, whichever comes first. — Jeff Rothenberg, RAND, 1995 CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU26 Životní cyklus výzkumných dat Náš průvodce přednáškami CORE042 CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU27 Životní cyklus výzkumných dat ̶ Jaká data (znovu) používáte ̶ včetně licencí, které vám to umožňují, ̶ jaká data generujete a jakým způsobem, ̶ kde je ukládáte, zálohujete, dlouhodobě uchováváte, ̶ jak je trvale a jedinečně identifikujete, ̶ jak je zpracováváte, ̶ jak je analyzujete, ̶ kde je zveřejňujete a sdílíte, ̶ kdo tohle všechno zaplatí; ̶ o čem data skutečně jsou, ̶ k čemu jsou data (ne)vhodná, ̶ kdo může data znovu použít, ̶ jaká konkrétní data podporují vaše výsledky, ̶ jak je použít pro opakování vašich experimentů atd. Share Reuse Preserve Analyse Process Plan Collect Zdroj: ELIXIR RDMkit, https://rdmkit.elixir-europe.org/ Plan CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU28 Práce s daty v projektu vyžaduje péči ̶ Data jsou základ, vyžadují patřičnou péči. ̶ Je to proces. ̶ Nestane se to jen jednou během celého projektu (např. na začátku). ̶ Je třeba plán průběžně aktualizovat. ̶ Práce s daty v projektu tak důležitá, že se stává standardním požadavkem grantových agentur apod. ̶ Požadavek odevzdání tzv. Data Management Plan (DMP) několikrát v průběhu projektu. ̶ Různé technické nástroje pro pomoc s DMP jako dokumentem i procesem. ̶ Na MU např. institucionální instance Data Stewardship Wizard: https://dsw.muni.cz/ Share CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU29 Proč sdílet výzkumná data ̶ Rozvoj vědecké metody. „Metoda, která charakterizovala přírodní vědy od 17. století, zakládající se na systematickém pozorování, měření a experimentování za účelem formulování, testování a upravování vědeckých hypotéz. Kritika je základem vědecké metody.“ Zdroj: Scientific method. Oxford English Living Dictionaries [online]. Oxford University Press. Dostupné z: https://en.oxforddictionaries.com/definition/scientific_method Preserve CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU30 Jak najít/vybrat datový repozitář ̶ OpenAIRE: Jak najít důvěryhodný repozitář pro vaše data ̶ Preferovány jsou důvěryhodné certifikované repozitáře. • CoreTrustSeal (seznam certifikovaná repozitářů). • Nestor Seal (verifikace dle DIN 31644). • ISO 16363. ̶ Např. ale známé Zenodo žádnou certifikaci nemá… ̶ Mezi nejpoužívanější obecné repozitáře patří ̶ Zenodo, ̶ Figshare nebo ̶ Dryad. Zdroj: https://www.re3data.org/browse/by-subject/ Share CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU31 Jak najít/vybrat datový repozitář (2) ̶ Adresáře repozitářů: ̶ Open Access repozitáře: OpenDOAR ̶ Datové repozitáře: re3data.org ̶ Novinka: Datový repozitář CESNET ̶ Pilotní provoz: https://data.narodni-repozitar.cz/ ̶ Návody: https://du.cesnet.cz/cs/navody/narodni_repozitar/start Zdroj: https://www.re3data.org/browse/by-subject/ CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU32 Otevřená věda, otevřená/FAIR data CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU33 Vědecká komunikace – historie a současnost osobní komunikace globální digitální komunikace tištěné časopisy CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU34 Otevřená věda a data ̶ Open Access – hnutí za otevřenou dostupnost kvalitních vědeckých publikací. ̶ Proč je důležité otevírat nejen publikace ale i výzkumná data? ̶ Ověření správnosti výsledků. Kontrola (nesprávné postupy, pominutí nevhodných dat, falšování). ̶ Reproducibilita vědy. Možnost opakovat experiment a porovnat míru shody výsledků. ̶ Znovuvyužití dat. Úspora (neopakovat stejné drahé experimenty). Jedinečnost (data, které již nelze nikdy získat). Využití dosud nepoužitých dat (snímek širšího okolí sledované hvězdy). Využití existujících dat v novém kontextu a pro nové účely. ̶ Urychlení inovačního cyklu, přístup veřejnosti, … ̶ Open Science – „všechny kostičky dohromady“. ̶ Publikace, data, citizen science, open peer review, … CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU35 Výzkumná data ̶ Doprovodná data k publikaci ̶ „Data potřebná k validaci výsledků ve vědecké publikaci a s nimi související metadata.“ ̶ Samostatné výzkumné sady ̶ „Další data a související metadata, která se pojí s daným výzkumným projektem“ (a jsou uvedena v tzv. Data Management Planu) Zdroj: H2020 Programme AGA – Annotated Model Grant Agreement Version 5.2 ze dne 26 června 2019. [online] s. 248. Dostupné z: http://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/grants_manual/amga/h2020-amga_en.pdf CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU36 Jak otevírat data? – Buďme FAIR! ̶ Základní moto: ‘As Open as Possible, As Closed as Necessary’ ̶ FAIR data: ̶ Findable – Dostatečně podrobná metadata, globální persistentní identifikátory (PID). ̶ Accessible – Metadata i data srozumitelná lidem i strojům, důvěryhodné repozitáře. ̶ Interoperable – Strojově zpracovatelná data i metadata v zavedených standardech. ̶ Reusable – Jasná licence, přesná data o původu (data provenance). CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU37 Úrovně dat Data „Managed“ Data FAIR Data Open Research Data Share CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU38 Perzistentní identifikátory (PID) ̶ Mají zajistit oddělení identifikace objektu jako takového, ̶ osoba, ̶ instituce, ̶ publikace, ̶ dataset, ̶ od jeho momentálního fyzického umístění. ̶ Příklad – datová sada https-set ̶ Identifikátor datové sady: https://doi.org/10.48791/4mxp-r725 ̶ Současné fyzické umístění: https://ucnmuni.sharepoint.com/teams/mu-UVT-https- set/Shared%20Documents/Forms/AllItems.aspx?id=%2Fteams%2Fmu%2DUVT%2Dhttps%2Dset%2FShared%2 0Documents%2Fhttps%2Dset%2Dv1%2E0%2E0&p=true&ga=1 ̶ Fyzické umístění se bude pravděpodobně v budoucnu měnit – zvažován přesun do pilotně provozovaného datového repozitáře CESNET. ̶ Změny nevadí – uživatelům je jako odkaz na data vždy prezentováno DOI 10.48791/4mxp-r725, které je vždy zavede na aktuální umístění. Share CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU39 Perzistentní identifikátory (PID) (2) ̶ Mají zajistit jednoznačnost. ̶ Příklad – jména fyzických osob. ̶ Více forem zápisu jména jedné fyzické osoby. ̶ Více různých fyzických osob se stejným jménem. ̶ Mají zajistit trvalost (perzistenci). ̶ Metadata fyzicky umístěna u třetí strany nezávisle na fyzickém umístění odkazované entity. ̶ Vlastník identifikátoru se stará o aktualizaci metadat a aktualizace směřování na aktuální umístění. ̶ Třetí strana pečuje o zachování poslední verze a historie metadat a existenci identifikátoru jako takového, i pokud se vlastník identifikátoru o něj starat přestane. A dokonce i tehdy, pokud identifikovaná entita jako taková nebude zachována. Zdroj: Autoritní databáze projektu DML-CZ Share CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU40 Řada typů PID CODEVALUE PREFLABEL_EN HREF Maturity Globally resolvable For which object type Comments ADSbibcode Astrophysics Data System - Bibliographic Reference Code https://ui.adsabs.harvard.edu/ High Needs token Publication ARK Archival Resource Key https://arks.org/ High Local Other (in comments) Everything arXiv arXiv identifier scheme https://arxiv.org/ High Yes Publication ASIN Amazon Standard Identification Number https://sellercentral.amazon.ca/gp/help/external/200317470?language=enCA&ref=mpbc_200576730_cont_200317470 High Other (in comments) Things sell by Amazon ConfID Conference identifier https://indico.cern.ch/event/780651/attachments/1776614/2888642/Conference_PIDs_an d_Crossmark.pdf ? Event Not clear if it is a Crossref service Crossref DOI High Yes Publication Crossref_fundersCrossref Funder Registry https://www.crossref.org/services/content-registration/grants/ ? Yes Organisation Crossref_grants Registering research grants https://www.crossref.org/community/grants/ Other (in comments) Grants DataCite DOI High Yes Other (in comments) 28 different resources and outputs DOI Digital Object Identifier https://www.doi.org/ High Publication Services supporting PIDs and metadata for 40+ resource and output types EAN13 The 13-digit International Article Number https://www.gs1.org/standards/barcodes/ean-upc High ? Other (in comments) Physical product identifier. A Whole famili of id: UPC-A, UPC-E, EAN13, EAN8 eISBN electronic International Standard Book Number https://www.isbn-international.org/ Publication eISSN Electronic International Standard Serial Number http://portal.issn.org/ High https:// portal .issn .org/ resource/ ISSN/ 0376 -4583, via Wikimedia Commons CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU42 Proč jsou výzkumná data „těžká“? ̶ Nelze vždy požadovat okamžitý přístup. ̶ Právo prvního využití. ̶ Nelze vždy otevřít. ̶ Citlivé osobní nebo komerční údaje. ̶ Velmi velký rozsah. ̶ TiB a více, miliony souborů, rychlý růst v čase. ̶ Velká variabilita formátů a forem. ̶ Často netextové. ̶ Rozdílné oborové standardy. ̶ Pokud vůbec existují. ̶ Různé třídy dat. ̶ Raw data – zpracovaná data – analyzovaná data. ̶ Velká pracnost se zpřístupněním dat někomu jinému. ̶ Uspořádání, popis, přenos, řízení přístupu. ̶ Málo prozkoumaná oblast. ̶ Důvěryhodnost, úplnost, kvalita, vlastnictví, dlouhodobé uchování, kurátorství, … ̶ Ocenění akademickou komunitou? ̶ Soudobý trend: pojďme data otevírat! ̶ I přes tu velkou složitost. CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU43 Data ve výzkumu a vývoji aneb Širší pohled na začátek CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU44 Big Data ̶ Buzzword posledních let. ̶ Když mám opravdu hodně dat, umím z nich lecos vyčíst. Statistika už opravdu funguje, AI (artificial intelligence, umělá inteligence; další buzzword). ̶ Základ businessu největších technologických gigantů dneška: Google, Facebook, … ̶ Big Data = objem dat na hranici zpracovatelnosti soudobými technologiemi. ̶ Výzkum: Aktuální hranice kolem exabytu dat (1018 bytů), cca objem denní světové produkce. ̶ V praxi: Jakýkoliv hóóódně velký soubor dat. ̶ Nové výzvy. ̶ Přenos, uchování, zpracování, vyhledávání, získávání výsledků v reálném čase, … ̶ Nejrůznější zdroje dat. ̶ Vědecký výzkum, provozní data (platby kartami, mobily), sociální sítě, státní správa. ̶ (Částečně) strukturovaná nebo i nestrukturovaná data. ̶ Obrovské možnosti/potenciál využití v nejrůznějších oblastech. ̶ Marketing (i politický), výzkum, zdravotnictví, vojenství, business aplikace. ̶ Údaje vytěžené z velmi velkých souborů dat již mají charakter zákonitostí. ̶ Chování lidí, společenské a přírodní jevy (COVID-19), podpora strategického rozhodování. CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU45 Vsuvka: Kilo, Mega, Giga – jak dál? ̶ Kilobyte KB 210 103 tisíc ̶ Megabyte MB 220 106 milion počet živočišných druhů ̶ Gigabyte GB 230 109 miliarda počet obyvatel Indie ̶ Terabyte TB 240 1012 bilion počet všech ryb v oceánech ̶ Petabyte PB 250 1015 biliarda počet mravenců na Zemi ̶ Exabyte EB 260 1018 trilion inflace v Zimbabwe 2009 ̶ Zettabyte ZB 270 1021 triliarda počet zrnek písku na Zemi ̶ Yottabyte YB 280 1024 kvadrilion počet hvězd ve Vesmíru ̶ Počet atomů na Zemi 1050 (1078–1082 ve Vesmíru) CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU46 Role IT v rozvoji vědy ̶ Od poloviny 20. století uplatnění IT ve výzkumu (projekt Manhattan). ̶ Počítače vzácné a drahé, přístup jen pro znalé a „vyvolené“. ̶ Boom IT počátkem 90. let (3C): ̶ Computing – růst výpočetního výkonu, rozšíření osobních počítačů (osobní IT). ̶ Communications – sítě, zrychlení přenosu dat (text, audio, video), penetrace internetu. ̶ Content – výrazný nárůst paměťových kapacit, růst obsahu dostupného v digitální formě. ̶ Digitální éra. ̶ Široké pronikání IT do výzkumu – výpočet, data. ̶ Zrychlení komunikace – internet, web. ̶ Rozvoj SW nástrojů a aplikací. ̶ Automatizace postupů a procesů. ̶ Online dostupnost výsledků. 47 CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU48 Příklad z praxe: Human Genome Project (HGP) ̶ Projekt mapování lidského genomu. ̶ 1990–2003, ambiciózní, srovnáván s projekty Manhattan, Apollo. ̶ 3 miliardy USD, mezinárodní (20 laboratoří z USA, UK, JP, FR, DE, CH). ̶ Cíl: Přečíst kompletní genetickou informaci (DNA) člověka (sekvence 3,1 miliard nukleotidů A, G, C, T). ̶ Obrovský objem prací, nezvládnutelný bez nových postupů a technologií. ̶ Získaná data a technologie otevřít komukoliv. ̶ Očekáván obrovský přínos pro medicínu, genetiku, molekulární biologii, další. ̶ Etické, společenské a právní otázky. ̶ Základní metoda: Sekvenace DNA. ̶ Vynalezena teprve pár let před projektem. Analyse CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU49 Sekvenace DNA ̶ Zjišťování pořadí nukleových bází („písmen“ A, C, G, T) v krátkých sekvencích DNA pomocí biochemických metod a počítačového zpracování. ̶ Sangerova metoda sekvenování (1977). ̶ Část DNA rozsekáme na malé úseky (tisíce písmen), ty přečteme a seskládáme. ̶ Zjednodušený příklad (dle Storchová Z: Homo sapiens sapiens: přečteno!, Vesmír 97, 2000/8, 427–429). Chcete přečíst větu: „Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne.“ Neznáte ale jazyk, takže se nemůžete domýšlet, a umíte přečíst vždy jen pár znaků. Celý text rozdělíte na malé úseky, náhodně. Získáte např. něco podobné tomuto: Na počítači vyhledáte překrývající se úseky (např. „trhn“ a „hne.“). Seřadíte z toho kratší části a nakonec celou větu. ̶ U lidského genomu má ale ta věta celkem 3.1 miliardy znaků! Pokud bychom ji přepsali do běžného textu knihy A4, dostaneme sloupec knih 30 metrů vysoký! Analyse CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU50 Good guys vs. Bad boys ̶ Postup prací HGP byl velmi zdlouhavý, pomalý. ̶ 1998: Craig Venter odešel z projektu a založil komerční firmu Celera Genomics. ̶ Cíl: Předběhnout HGP, získat patenty na geny a prodávat je zájemcům! Financování od farmaceutických firem, soukromých investorů. ̶ Nové zjednodušené postupy sekvenace – ne tak přesné, ale rychlejší. ̶ Obrovská rivalita (nepřátelství) a soutěžení mezi oběma týmy. ̶ Remíza: 2000 zveřejnili společně pracovní verzi genomu (finální 2003) (de-facto porážka firmy Celera). ̶ 2013: Nejvyšší soud USA: DNA je produktem přírody a nelze ji patentovat! CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU51 Výsledky a dopady HGP ̶ Velký úspěch: S vysokou přesností zmapován kompletní genom člověka! ̶ Historie genetiky rozdělena na „před“ a „po“. ̶ Vznik celých nových vědních oborů. ̶ Bioinformatika, computational genomics, … ̶ Rozsáhlé veřejně přístupné databáze a genové banky (GenBank, …). ̶ Obrovské zrychlení a zlevnění sekvenování. ̶ Dnes celý člověk za pár hodin a pár set USD. ̶ Pokroky ve zpracování velkých objemů dat. ̶ Dnešní sekvenátory TB dat/den, viz CEITEC-MU. ̶ Sekvenovány genomy velkého množství různých organismů. ̶ I vyhynulých – neandrtálec, mamut. ̶ Rozvoj poznání v mnoha oblastech. ̶ Původ a vývoj druhů, migrace, … ̶ Ale: ̶ Genomu dosud až tak nerozumíme, je mnohem komplikovanější, než jsme si mysleli. Pačes: „Jsme na tom stejně, jako bychom přečetli celou knihu v portugalštině a neuměli portugalsky.“ ̶ „Odpadní“ část DNA (nekóduje geny, 98 % DNA) hraje mnohem větší roli, než jsme si mysleli. ̶ Některá očekávání se zatím nenaplnila, nebo jen z části. Personalizovaná medicína. ̶ COVID-19: ̶ Vakcína od Moderna: Na počátku pandemie COVID-19 – Fyzicky virus nikdy neměli k dispozici, stačila jim pouze genetická informace jako digitální data. Virus vnímali jako kus softwaru. ̶ O dva dny později byla vakcína hotová. Zbytek roku zabraly klinické testy, první země vakcínu schválily kolem Vánoc. CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU52 Etické a společenské otázky ̶ Ochrana (vysoce citlivých) osobních údajů. ̶ Patentování (uzavírání) informací. ̶ Psychologické aspekty. ̶ Genetické inženýrství (dítě na přání). ̶ Eugenika. ̶ Dostupnost benefitů jen pro někoho (bohaté). CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU53 Shrnutí 1. přednáška CORE042 CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU54 Shrnutí ̶ Data ≠ informace! ̶ Data musí být správně pochopena, interpretována. ̶ Data a nástroje a metody jejich zpracování jsou základem i výsledkem soudobého výzkumu a vědecké komunikace. ̶ Vyžadují náležitou péči a porozumnění. Abychom o ně nepřišli, a to i v dlouhodobém horizontu. Abychom správně designovali výzkum a interpretovali výsledky. ̶ Životní cyklus dat platí obecně napříč obory, ̶ ale implementace jeho fází je oborově závislá. ̶ O čem náš kurz bude. ̶ O datech ve vědě a výzkumu. ̶ O metodách na datech založeného výzkumu 21. století. ̶ Na co se můžete těšit. ̶ Přednášky úspěšných výzkumníků MU napříč fakultami a ústavy MU. ̶ Příklady z praxe z mnoha různých úhlů pohledu. ̶ Přehled o životním cyklu dat ve výzkumu a postupech designování výzkumu. ̶ Nebudeme toho po vás chtít mnoho. ̶ Fyzická přítomnost na přednáškách. ̶ Kratičký odborný text na konci semestru. ̶ Konstruktivní zpětná vazba k mladému předmětu. CORE042 | Úvodní přednáška | Michal Růžička | SD ÚVT MU55 Diskuse Zdroj: Communicate_communication_conference_2028004 od OpenClipart-Vectors z Pixabay