Struktura znaku Podzimní semestr 2013 Brno, 3. října 2013 Ikoničnost x arbitrárnost ● vizuálně-motorický způsob existence ZJ ikoničnost motivuje nepochybně víc než způsob existence jazyků mluvených ● vnímá se skutečnost a v první řadě vizuálně ● ikoničnost = vizuální motivovanost ● různé rysy objektu, k němuž se odkazuje ● ikonické znaky - konvenční ● arbitrární znaky ● míra ikoničnosti – transparentní znaky (MÍČ, CIGARETA), traslucidentní (polotransparentní) znaky Typologie znaků ● typologie manuální zložky znaku – kritéria: 1. počet rukou ve znaku – 1-ruční znaky, 2-ruční znaky 2. počet rukou, které jsou ve znaku v pohybu – jedna aktivní ruka, obě aktivní ruce, jedna aktivní ruka druhá pasivní (místo artikulace) 3. počet tvarů rukou ve znaku – symetrické znaky – obě ruce totožný tvar, asymetrické znaky – každá ruka jiný tvar 4. kontakt s tělem – s kontaktem, bez kontaktu ruky (rukou) s tělem 5. kontakt rukou – vzájemný kontakt rukou, bez kontaktu 6. složeniny – kombinujíci předešlé typy Omezení (angl. constraints) ● každý jazyk je tvořen souborem dílčích jednotek a pravidel, podle kterých lze tyto jednotky dále kombinovat ● pravidla jsou utvářena pomocí contraints – možná omezení v daném ZJ Omezení ● první lingvistické omezení – v ZJ se nepoužívají všechny možné kombinace tvarů rukou, míst artikulace a pohybů, které by lidské tělo dokázalo produkovat ○ např.: rozdíl mezi ČZJ a SPJ v místě artikulace na předloktí: v ČZJ se toto místo vyskytuje běžně, v SPJ Omezení ● druhé lingvistické omezení – v různých ZJ můžeme nálezt stejné realizace jednotlivých parametrů znaku – kombinování těchto jednotek nemusí být v daných ZJ shodné Omezení ● fyziologická omezení: 1. podmínky produkce ● podmínka symetrie – aktivní 2-ruční znaky – stejný tvar, stejné místo artikulace, simultánní nebo alternativní pohyb ● podmínka dominance – 2-ruční znaky (aktivní a pasivní ruka v odlišném tvaru) – pokud je znak natolik komplexní, že je tvořen 2 odlišnými tvary rukou, celková komplexnost znaku musí být redukovaná 2 způsoby, které jsou realizovány současně: a) zamezení pohybu 1 ruky, ze které se stává ruka pasivní b) omezení možného tvaru pasivní ruky Omezení ● pasivní ruka – nepříznakové tvary Omezení ● fyziologická omezení: ○ místo artikulace – znak mění v průběhu artikulace své umístění a dotýká se těla na dvou různých místech – vždy o místa ve stejné oblasti (výjimkou složené znaky) ■ např. v oblasti hlavy – MATKA NESLYŠÍCÍ FIALOVÝ Omezení 2. podmínky percepce ● při percepci ZJ směruje náš zrak do oblasti tváře mluvčího, nikoli na ruce ● tvář mluvčího – mnoho relevantních informací ● znaky tvořené v oblasti obličeje - tendence 1-ruční znaky ● znaky tvořené mimo centrální oblasti - tendence 2-ruční znaky - využití zvětšeného pohybu znaku - redundance informací Seznam a zdroje použitých obrazových materiálů Obr. 3: Australian Sign Language (AUSLAN): An introduction to sign language linguistics (Johnston – Schembri, 2007, s. 158). In KALBANOVÁ, Lucie. Vizuální percepce a fonologické formy lexémů českého znakového jazyka (frekvenční analýza vybraných parametrů znaků). Praha, 2012. Bakalářská práce. FF UK. Obr. 7: Lexical Borrowing in American Sign Language (Battison, 1978, s. 35). In KALBANOVÁ, Lucie. Vizuální percepce a fonologické formy lexémů českého znakového jazyka (frekvenční analýza vybraných parametrů znaků). Praha, 2012. Bakalářská práce. FF UK. Obr. 8: Lexical Borrowing in American Sign Language (Battison, 1978, s. 35). In KALBANOVÁ, Lucie. Vizuální percepce a fonologické formy lexémů českého znakového jazyka (frekvenční analýza vybraných parametrů znaků). Praha, 2012. Bakalářská práce. FF UK. Obr. 9: Lexical Borrowing in American Sign Language (Battison, 1978, s. 35). In KALBANOVÁ, Lucie. Vizuální percepce a fonologické formy lexémů českého znakového jazyka (frekvenční analýza vybraných parametrů znaků). Praha, 2012. Bakalářská práce. FF UK.