Co je odborný text 2 Definice odborného textu, postup psaní odborného textu Struktura empirické stati Základním cílem je ověření platnosti hypotézy nebo hypotéz. Výsledky bádání se uveřejňují v odborné stati, která má tyto části: ► úvod (formulace problému + přehled o dané tematice) ► hypotézy a data (stanovení hypotézy + výběr metody + popis zkoumaných dat) ► analýza a její výsledek (vlastní výzkum + prezentace výsledků) ► diskuse a interpretace výsledků (verifikace / falsifikace hypotéz, podmínky platnosti hypotéz, interpretace výsledků) ► Struktura neempirické stati 1. úvod (stanovení problému, přehled dosavadních řešení, informace o logice výkladu) 2. jádro (uvést odpovědi na tyto otázky: jak autor postupoval při ověřování odpovědi a proč se rozhodl pro takový postup; o jaké argumenty své tvrzení opírá + seznámení s hypotézami a daty, se kterými se pracuje) 3. závěr (stanovit podmínky, za jakých zjištěné odpovědi (hypotézy) platí, důležité je vždy formulovat takové závěry, k nimž lze v textu najít argumenty) ► Základní typy odborných textů □ kompilace □ komparace □ recenzní stať □ přehledová stať □ odborná esej ► Kompilace > Práce založená na přebírání a novém sestavování. > Kvalitní kompilace je promyšlenou syntézou různých názorů na určitý problém. > V úvodu: > popsat problém > zařazení do kontextu > seznámení s daty, se kterými se pracuje > Kompilace není montáž výpisků z četby. ► Komparace > Podává zprávu o průběhu a výsledcích porovnávání dvou nebo více textů, pojetí nebo přístupů k řešení. > Je nutné mít společná kritéria, která můžeme na zkoumané objekty aplikovat. > Výsledkem je nějaký typ klasifikace. > Uvod - charakteristika problému, popis použité metody, popis a zdůvodnění kritérií. > Průběh a výsledky komparace je třeba doložit argumenty - citace, odkazy, parafráze. > Závěr - diskuse (tj. úvaha o relevantnosti a užitečnosti klasifikace) ► Recenzní stať (recenze) - Rozsáhlejší hodnocení nějakého díla. - Autor musí prokázat, že textu dobře rozumí a chápe jej v celém kontextu. - Úvod - představení autora zkoumaného díla a zařazení díla do kontextu. - Cíl - zjistit, jaké jsou přednosti a slabiny práce a zjištění jejího místa mezi ostatními texty. - Jádrem je rozbor textu, nikoli pouze jeho převyprávění. - K napsání dobré recenzní stati nestačí pouze četba analyzovaného textu, ale je třeba také široká znalost sekundární literatury. ► Přehledová stať > Pokud možno vyčerpávající přehled o dosavadním bádání v určitém směru s úplným seznamem stěžejní literatury. > Publikace, o kterých stať pojednává, se musí nějakým způsobem uspořádat, klasifikovat. > Přehledová stať je povinnou součástí větších vědeckých textů (včetně diplomových a doktorských prací). > Důležité je nejdříve se důkladně seznámit s problematikou a s literaturou, a teprve potom vymezit konkrétní téma práce. ► Odborná esej Esej není jednoznačně formalizována (= neexistují přesná pravidla, jak psát esej). - Klade na autora větší nároky než odborná stať. Předpokládají se hluboké znalosti problematiky a přirozený literární talent. - Více o odborné eseji později v tomto kurzu. - Poznámka jazyková: slovo esej může být dvojího rodu. Mužský rod (č.j. esej, eseje, eseji, esej, eseji, esejem; č. mn. eseje, esejů, esejům, eseje, esejích, esej/), nebo ženský rod (č.j. esej, eseje, eseji, esej, eseji, esejí; č.mn. eseje, esejí, esejím, eseje, esejích, esejem/). ► Publikační zásady Několik poznámek ... Každý odborný text musí vyhovět třem základním požadavkům: a) Podat úplné a konzistentní informace o všech využitých zdrojích. b) Odlišit vlastní myšlenky, formulace, fakta od těch, které jsou převzaté. c) Co nejpřesněji reprodukovat použité texty. ► PRAVIDLO: Není třeba uvádět odkaz na obecně známá fakta a původní myšlenky autora textu. Obecně známá fakta jsou: - Neoddiskutovatelné události (tj. to, co se určitě stalo, nikdo o tom nepochybuje) - Vše, co se považuje za součást všeobecného vzdělání (fakta vyučovaná na ZŠ a SŠ) - Základní poznatky daného oboru. ► ► ČMEJRKOVÁ, S. DANEŠ, F. SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha : LEDA, 1999. ISBN 80-85927-69-1. ► KULDANOVA, P. Útvary českého národního jazyka. [online] 2003. [cit. 20. 2. 2013] Dostupné z: http://www.osu.cz/fpd/kcd/dokumenty/cestinapositi/igste mal.htm ► kol. autorů. Příruční mluvnice češtiny. Praha : Lidové noviny, 1995. ISBN 80-7106-134-4. ► ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha : SLON, 2007. ISBN 978-80-86429-40-9. ►