Struktura odstavce Uspořádání odstavce: 1. topic sentence: hlavní myšlenka celého odstavce, zpravidla je to první věta a je nejobecněji formulovaná; má dvě části (téma + hlavní myšlenka) 2. podpůrné argumenty: vysvětlují topic sentence, dodávají argumenty pro tvrzení v ní uvedené 3. závěrečná věta (shrnutí): poslední věta/y odstavce, může (jinými slovy) zopakovat hlavní myšlenku nebo uvádí závěrečný (shrnující, nejdůležitější) komentář k tématu, příp. připravuje přechod k dalšímu tématu/odstavci Topic sentence a) Téma b) Hlavní myšlenka – každá další věta odstavce se k ní nějak vztahuje (rozvíjí ji, vysvětluje, shrnuje podstatné informace apod.), proto je třeba ji formulovat tak, aby bylo možné na ni navázat. - může obsahovat fráze jako např. dva hlavní typy několik způsobů tři hlavní příčiny tři skupiny dva cíle čtyři kroky tři charakteristiky následující výsledky tyto následky několik nevýhod Příklady topic sentence: Hlavním problémem českých studentů na zahraničních univerzitách jsou eseje a další písemné práce. Logicky byla posléze artikulována otázka, zda je možné tuto metodu odporu aplikovat i u nás. Jsem přesvědčen, že dějiny žádného národa nelze vysvětlit výhradně na základě ekonomických pohnutek, tím méně pak dějiny národa židovského. Kamerové systémy přitom často usnadňují dokumentování trestné činnosti i přestupků v konkrétní sledované lokalitě. Informační společnosti konce 20. století a počátku 21. století však vládnou média, která přirozeně zásadním způsobem vstupují do podmínek hry a zjevně tak ovlivňují teroristické strategie. Jaké mohou být podpůrné argumenty?  vysvětlení (příčina, následek atd.)  příklady  detailnější rozpracování hlavní myšlenky Příklad: Lidé, kteří byli často vystaveni smogovým situacím, mívali dýchací problémy, bronchitidu, astma apod. Vdechnuté aerosoly s obsahem olova jsou totiž alergeny způsobující otoky plic. Většina částic větších než 10 µm se sice zachytí na sliznicích dýchacích cest, avšak menší částice, velikostí odpovídající aerosolům olova, pronikají hluboko do plic. Čím menší jsou částečky aerosolu, tím větší je pravděpodobnost, že se v plicích usadí. Většina olova (více než 90 %) z aerosolů deponovaných v plicích prostupuje do krevního oběhu. Krevním řečištěm přechází olovo do kostí, kde se usazuje, částečně se vylučuje v moči. Studie prokázaly, že existuje vztah mezi koncentrací olova v používaných pohonných hmotách či spotřebou olovnatých pohonných hmot a průměrnou koncentrací olova v krvi populace. Cvičení: a) Identifikujte chyby ve struktuře odstavce. b) Opravte chyby a napište odstavec znovu (seřaďte věty, aby na sebe navazovaly; odstraňte ty, které jsou nadbytečné – nijak se nevztahují k hlavní myšlence odstavce). Vzdělání by mělo být nestranné, aby bylo fér. To znamená, že každý by měl mít rovný přístup ke vzdělávání. V některých zemích ale lidé mají přístup pouze k základnímu vzdělání. To jim umožňuje pomáhat rodičům v jejich práci. Základní školy v Portugalsku mají často dvě třídy, jednu ráno a jednu odpoledne. Různé země mají tedy obvykle různé vzdělávací systémy. Chlapcům i dívkám by mělo být zajištěno stejné vzdělání. To neznamená, že by nutně museli být vzděláváni ve stejné třídě. Někteří chlapci dávají přednost práci se dřevem a někteří upřednostňují vaření. Je možné, že by chlapci a dívky potřebovali odlišnou náplň vzdělávání. Důležité ale je, aby každý měl stejné příležitosti.