Identifikace chyb v argumentech Typ chyby Příklad Otázka pomáhající rozlišit chybu Příklad řešení neoprávněný závěr/přílišná generalizace Nejlepší hudebníci jsou nejhorší učitelé. Proč si to autor myslí? Jak to ví? Smysl pro detail, který nejlepší hudebníci mají, často vede k tomu, že jsou příliš kritičtí a své žáky tak odrazují. důkazy bez závěru Johnsonův výzkum ukazuje, že lidé často podepisují smlouvy bez toho, aby je četli. Právní dokumenty může být obtížné číst. Takže co? Co tyto dva různé důkazy společně implikují? Lidé pravděpodobně nečtou právní dokumenty, proto jsou na čtení příliš obtížné. důkazy vedoucí k nelogickému závěru Lidé v anglicky mluvících zemích většinou neumí žádný další jazyk. To naznačuje, že mají obtíže při osvojování jazyka. Dává tato argumentace smysl? Nejsou zde možné i nějaké další závěry? To může nasvědčovat tomu, že nevidí potřebu se učit nějaké další jazyky. závěr není explicitně propojen s důkazy Statistiky ukazují, že mladiství pijí více než je dobré pro jejich zdraví. Alkoholické nápoje by měly zdražit. Jaký je příčinný vztah mezi argumentem a důkazem? Protože mladiství mají většinou omezené množství finančních prostředků, zdražení alkoholu může vést ke snížení jeho spotřeby u této skupiny. závěr bez adekvátních důkazů Manažeři nováčků ve firmě pracují efektivněji, když se cítí být oceňováni, než když je jejich úsilí kritizováno. Výzkum manažerek nováčků v prodejní firmě ukázal, že 77 % z nich upřednostňuje ocenění své práce. Je důkaz adekvátní předloženému závěru? Podporuje jej? Jaký je vztah mezi „upřednostňování ocenění v práci“ a efektivnější prací? Nicméně, muži a ženy mohou reagovat na ocenění své práce odlišně. Podle: Wallace, M. a Wray, A. Critical Reading and Writing for Postgraduates. Sage 2016, s. 41