Další metody čtení Metoda I.N.S.E.R.T  metoda práce s textem pomocí značek  podtrhávání důležitých částí textu  jejich označování pomocí standardizovaných/vlastních značek například:  známá informace, není pro mě nová  nová informace, důvěryhodná  informace, kterou je třeba prověřit/které nerozumím  informace, se kterou nesouhlasím Důležité:  zaznamenávání informací do tabulky  důsledná práce s otazníky (tj. s informacemi, kterým nerozumím)  zaznamenávání nových informací Metoda K.W.L.  metoda čtení založená na hledání odpovědí na tři otázky 1. Co už o tématu víme? 2. Co chceme/potřebujeme zjistit? 3. Co jsme zjistili/naučili se? Metoda 5WH  metoda čtení/získávání informací založená na odpovědích na otázky: Kdo? Co? Kdy? Kde? Proč? Jak? Metoda SQ3R  metoda aktivního čtení  fáze: 1. Survey (udělejte si přehled) 2. Question (ptejte se) 3. Read (čtěte) 4. Recite (rekapitulujte) 5. Review (zpětně kontrolujte) Ad 1. Survey (udělejte si přehled)  cílem je získat celkový přehled o dokumentu, obsahové náplni a struktuře  udělat si názor na účel textu a vyhodnotit jeho relevantnost  identifikovat části vhodné k přečtení  na co se zaměřit: název (celého textu, jednotlivých částí/kapitol), úvod, předmluva, obsah, seznam tabulek a obrázků, rejstřík, závěr, infografika v textu, anotace, první věty odstavce atd. Ad 2. Question (ptejte se)  hledáte odpovědi na otázky, které jste formulovali v přípravě na čtení (týkají se toho, co potřebujete v textu najít)  převeďte názvy kapitol/částí na otázku/y a snažte se na ně pak najít v textu odpověď  aktivujte své předchozí znalosti tématu a porovnávejte je s informacemi v textu Ad 3. Read (čtěte)  hledejte odpovědi na otázky z předchozí části  čtěte aktivně, veďte dialog s textem (neustále informace porovnávejte s tím, co už víte – o tématu ale i o souvisejících jevech)  neberte text jako absolutní a nedotknutelnou autoritu (je to pro vás partner v dialogu)  text si přečtěte několikrát (pokud je třeba)  čtěte po odstavcích/odstavcových skupinách  měňte tempo a způsob čtení podle náročnosti jednotlivých pasáží  vyhledávejte si neznámá slova/teorie a koncepty, o kterých slyšíte poprvé  dělejte si výpisky, poznámky, podtrhávejte klíčová slova Ad 4. Recite (rekapitulujte)  po každé části textu (relativně uzavřený myšlenkový celek) se snažte stručně vlastními slovy zopakovat jeho hlavní myšlenku + zkontrolujte, jestli jste ji pochopili správně  využijte otázky z druhé fáze a snažte se na ně odpovědět zpaměti  pokud jste si v průběhu čtení dělali poznámky, doplňte je o klíčová fakta (pokud už tam nejsou) + své vlastní postřehy Ad 5. Review (zpětně kontrolujte)  po přečtení kapitoly/celého textu (v případě článku nebo příspěvku ze sborníku) projděte znovu své poznámky, jejich srozumitelnost, návaznost  zpaměti si k nim doplňujte detailnější informace z textu  celou část si zopakujte – klíčové pasáže