Anotace – resumé - abstrakt Charakteristika, rozdíly Anotace – Resumé – Abstrakt }v přírodních a humanitních vědách se definice liší }obecně jde o různé podoby shrnutí obsahu příspěvku }slouží pro lepší vyhledávání a orientaci – podle anotace či resumé byste měli poznat, jestli článek obsahuje to, co jako badatelé hledáte } }Tip: než odevzdáte text, vždy se podívejte, jak resumé a anotace v daném časopise vypadá! Všude se s nimi totiž zachází jinak. Anotace }základní zpráva o tématu a zaměření práce }neobsahuje závěry, argumenty, ani konkrétní teze }je krátká – cca 500 znaků }někdy bývá na začátku článku na způsob perexu a má čtenáře i trochu nalákat }bývá překládána do cizího jazyka } }Podkrušnohoří prošlo v dobách baroka významnou proměnou. Území hraničilo s luteránským Saskem, zároveň zde bylo středisko vlivného oseckého kláštera a jednu dobu také sídlo samotného pražského arcibiskupa. Hospodářský, politický i duchovní význam oblasti se v této době odrážel v její metaforické oslavě jakožto „mariánské země“. Příspěvek na příkladě konkrétních památek ukazuje, do jaké míry se toto označení odráželo ve stavebním rozvoji oblasti. Věnuje se stavbám, které na přelomu 17. a 18. století objednával osecký klášter a arcibiskup Jan Bedřich z Valdštejna. Dochované památky analyzuje ze stylového hlediska i z hlediska jejich ikonografického programu. Anotace – příklad 1 }Podkrušnohoří prošlo v období baroka významnou proměnou. Území hraničilo s luteránským Saskem, zároveň zde však bylo středisko vlivného oseckého kláštera a jednu dobu také sídlo samotného pražského arcibiskupa. Hospodářský, politický i duchovní význam oblasti se v této době odrážel v její metaforické oslavě jakožto „mariánské země“. Příspěvek se pokouší ukázat, že tento oslavný koncept nebyl jen věcí exaltované barokní lyriky a sebeprezentace oseckého kláštera, ale mohl reflektovat pozoruhodný rozvoj, mimo jiné architektonický, kterým na přelomu 17. a 18. století prošla nejdůležitější duchovní centra kraje. Anotace – příklad 2 Resumé }shrnutí obsahu článku včetně základní struktury, hlavních tezí, závěrů a výsledků práce }slouží pro čtenáře, kteří nemají přístup k plnému textu článku – bývá téměř vždy překládané do cizího jazyka }delší rozsah – minimálně desetina původního textu }cílem je vybrat z textu to podstatné pro pochopení hlavního sdělení }jde o povinnou součást všech vědeckých textů Resumé - příklad }Příspěvek se zabývá barokní historií Podkrušnohoří, konkrétně oblastí zhruba vymezenou duchovským panstvím a oseckými državami na přelomu 17. a 18. století. Základním východiskem článku jsou pasáže z německého překladu Mariánského atlasu od oseckého cisterciáka Augustina Sartoria z roku 1717, ve kterém je oblast Podkrušnohoří, konkrétně severovýchodní výběžek Mostecké pánve, označena za mariánskou zemi. Stejná metafora se pak objevuje i v soudobých dílech dalších dobových kazatelů. Článek se zabývá otázkou, z jakých kořenů tato interpretace zdejší krajiny vychází, primárně se přitom soustředí na dochované architektonické památky, konkrétně mariánská poutní místa, která mají podle barokních textů tvořit oporu myšlené mariánské země. }Po stručném představení tří barokních literárních památek, které tezi o mariánské zemi zmiňují, článek stručně nastiňuje historicko-geografický kontext dané oblasti na přelomu 17. a 18. století. Kromě výčtu významných rodů a stavebníků, kteří v této oblasti v baroku působili, se text věnuje zejména interpretaci její polohy v rámci Čech. Podkrušnohoří se totiž nacházelo na hranici s protestantským Saskem, které sice bylo politickým spojencem Říše, ale nábožensky patřilo mezi protivníky – tato skutečnost se přitom nepochybně odrazila také na koncepci mariánské země, která je Sartoriem označována jako „předsunutá zeď a hrad“ proti luteránům. } }Ve druhé půlce se příspěvek podrobně věnuje třem hlavním poutním místům, jejichž význam byl vyzdvihován i v barokních textech – Mariánským Radčicím, Hornímu Jiřetínu a Bohosudově. Upozorňuje na důležitou shodu okolností, že na konci 17. století zde správu klíčových pozemků a s nimi i poutních areálu vykonávaly tři významné církevní autority (arcibiskup, jezuité, cisterciáci), kteří do svých statků v souvislosti se snahou o obnovu panství po třicetileté válce, výrazně investovali. To se odrazilo i na zmíněných poutních místech. Cisterciáci v Mariánských Radčicích a arcibiskup Jan Bedřich z Valdštejna v Horním Jiřetíně budovali nové kostely podle projektu Jeana Baptisty Matheye – obě stavby mají zcela netypický půdorys jednolodí s transeptem uprostřed a jsou korunovány pro rané baroko v Čechách rovněž neobvyklým motivem symetricky umístěné věže v průčelí. }Obě stavby přitom doplňoval ambit podle projektu G. Broggia, vymezující poutní místo symbolicky jako mariánskou pevnost. Unikátní je také areál v Bohosudově, na němž se v rozhodující fázi rovněž podíleli Broggiové. Zatímco kostel je tradiční, ambit – založený již v 60. letech G. D. Orsim – má jako jediný v Čechách půdorys oválu. }Tyto výjimečné areály byly dokončovány v podstatě současně. Představují díky tomu „architektonizovaný“ doklad, že koncept mariánské země nebyl pouze literární metaforou, ale opíral se o nebývale výrazný a soustředěný rozvoj, kterým tato oblast na konci 17. století procházela. } }v humanitních vědách totéž co resumé }pokud se liší, je konkrétnější než resumé – resumé je více zaměřeno na teze a závěry, abstrakt by měl obsahovat i konkrétní data }zpravidla bývá v cizím jazyce Abstrakt }pojmy, které charakterizují obsah příspěvku }mají sloužit při vyhledávání v katalozích – jde o slova, po jejichž zadání na čtenáře vyskočí váš příspěvek }většinou se uvádí 3–5 slov }„slovem“ se myslí pojem nebo termín, např. „barokní architektura“ je jedno klíčové slovo } }barokní architektura – Podkrušnohoří – historická krajina – osecký klášter – Duchcov – Jean Baptiste Mathey } Klíčová slova