Adobe Systems Digitální svět: technologie, potenciál, rizika Sociální sítě Luděk Matyska, Ludek.Matyska@muni.cz Adobe Systems Sociální sítě 2 Přednášející Luděk Matyska ̶ÚVT MU, ředitel ̶Velká výzkumná infrastruktura ELIXIR CZ ̶Předseda Rady ELIXIR CZ ̶Velká výzkumná infrastruktura e-INFRA CZ ̶Ředitel centra CERIT-SC na ÚVT MU ̶Distribuované systémy a velké e-infrastruktury ̶Gridy, cloudy ̶Kyberbezpečnost v rozsáhlých systémech ̶Aplikace rozsáhlých výpočetních a úložných systémů Obsah obrázku osoba, muž, oblek, nošení Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Sociální sítě 3 Obsah přednášky ̶Definice, motivace a základní pojmy ̶Co jsou sociální sítě a media ̶Motivace a atraktivita ̶Prehistorická a historická exkurze ̶Prehistorie (před a na začátku éry počítačových sítí) ̶Historie (web a webová platorma) ̶Zmínka k ekonomice ̶Co sociální sítě živí (a proč to působí problémy) ̶Sociální sítě jako výzkumný koncept ̶Trocha teorie za tím, proč jsou tak úspěšné ̶TOP15 největších sociálních sítí ̶Seznam a představení největších sociálních sítí/platforem ̶Problémy ̶Není všechno zlato co se třpytí ̶ ̶ Adobe Systems Sociální sítě 4 Sociální sítě – definice ̶Definition of social network ̶1: a network of individuals (such as friends, acquaintances, and coworkers) connected by interpersonal relationships ̶2: an online service or site through which people create and maintain interpersonal relationships (Merriam-Webster) ̶Tedy sociální síť je primárně síť jednotlivců, které spojují nějaké vzájemné vztahy. ̶Sociální sítě existují mnohem déle než Internet (i počítače) ̶Sociální sítě jako moderní on-line aplikace vznikly jako nástroje, které mají podpořit vznik a kultivaci těchto vztahů. ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Sociální sítě 5 Cesta dlážděná dobrými úmysly ̶Sociální interakce kritickou součástí našeho života ̶Vztahy uvnitř rodiny, s přáteli, spolupracovníky, dalšími lidmi, … ̶Zpravidla několik desítek vztahů běžně držených/kultivovaných Obvykle méně jak 10 skutečně silných vzájemných vztahů Pozitivní (zpravidla převažují) i negativní vztahy ̶Zpravidla symetrická interakce Já na bráchu, brácha na mě ̶Vztahy vytváří určitou sociální bublinu, v níž žijeme ̶Bez podpory technologií je zpravidla geograficky omezena Dopisy slavných ̶„Fyzicky“ narušována vynucenou interakcí s dalšími lidmi ̶Interakce nejsou anonymní Poskytnutá bezprostřední zpětná vazba ̶Množství interakcí je omezeno našimi kognitivními možnostmi ̶Technologie výrazně posilují schopnost držet současně více interakcí ̶Technologie pomáhají překonat vzdálenost a komunikační zpoždění Adobe Systems Sociální sítě 6 Trocha prehistorie – Community Memory ̶První veřejná digitální „nástěnka“ ̶Vznikla 1973 v Berkeley, Kalifornie ̶Využívala SDS 940 počítač v San Francisku ̶Připojení přes terminál (elektronický psací stroj) ̶Vytvořeno původně jako jednoduchý systém sdílení komunitních informací ̶Projekt pro ověření, jak budou lidé pracovat s informacemi s podporou počítače ̶Podpořeno kulturním zázemím pozdních šedesátých let: svoboda slova, protiválečné (proti vládní) aktivity, ekologie, nízké náklady, decentralizovaný přístup k informacím, … ̶Interakce různých organizací mezi sebou i s veřejností ̶Brzy přetvořena v „informační bleší trh“ ̶Necenzurovaná dvou i více straná komunikace ̶Ukončeno 1975 ̶Mimo jiné SDS 940 nenaplňoval ideály decentralizované ekologické podpory Adobe Systems Sociální sítě 7 Trocha prehistorie – Bulletin board system (BBS) ̶Souvisí s rozvojem vytáčených počítačových sítí ̶Během „Velké bouře“ v Chicagu (1978) vznikl péči dvou osob (W. Christensen a R. Suess) první Computerized BBS (CBBS) ̶Mikropočítač S-100 a interní modem Hayes ̶Nástěnka, ke které se lidé připojovali přes vytáčenou linku ̶Další růst s dostupností levných externích modemů a mikropočítačů, které mohly sloužit jako lokální servery ̶Provozováno soukromníky „z domu“ Odrážely vlastnosti telefonní sítě v USA a jejího placení ̶Osamělé BBS postupně propojovány do větších sítí ̶FidoNET, vrchol aktivity kolem 1996 ̶Více jak 100 tisíc BBS během 20 let existence jen v USA Původně běžely především na MS DOS ̶Textově orientované (ale např. i ANSI Art) ̶Nahrazeny postupně www technologiemi ̶ ̶ ̶ ̶ Text Description automatically generated Adobe Systems Sociální sítě 8 Trocha prehistorie – IRC ̶Internet Relay Chat (IRC) ̶Protokol pro textově orientované „klábosení“ (chat) ̶Předchůdce obsažen již v BBS ̶Text, postupně i přenos souborů (bez interpretace) ̶Největší sítě obsahovaly desítky IRC serverů se stovkou tisíc uživatelů ̶Desítky tisíc různých kanálů (místností) ̶Celkem cca 1 milion uživatelů ̶Postupný odklon od cca 2003 ̶Aktuálně necelých 500 IRC sítí ̶Nepočítáme malé „soukromé“ IRC sítě ̶Klientský software široce dostupný ̶Útoky ̶Vyloučení (ban) nevhodně chovajících se uživatelů (K-line, G-line) ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Sociální sítě 9 Historie – World Wide Web ̶Vznikl 1991 v CERNu (Sir Tim Berners-Lee) ̶Pomoc při organizaci dat a jejich zpřístupnění přes síť ̶http protokol Statické stránky, hypertext, hyperlinky ̶Označení Web 1.0 ̶Mosaic jako první masivně rozšířený prohlížeč ̶Web 2.0 ̶Statický obsah nahrazen možností společného vytváření obsahu a jeho sdílení ̶První zmínka leden 1999, Darcy DiNucci: Fragmented future Web, jak ho známe teď, který se jako statický text načte do okna prohlížeče, je jen zárodek webu, který přijde. První záblesky Webu 2.0 se již začínají objevovat a my sledujeme, jak se toto embryo začíná vyvíjet. Web bude chápán ne jako obrazovky plné textu a grafiky, ale jako prostředí, jako éter, jehož prostřednictvím dochází k interaktivitě. Objeví se na obrazovce počítače, na televizním přijímači, na palubní desce, na mobilním telefonu, na herní konzoli, a možná, že i na vaší mikrovlnné troubě. ̶Web 2.0 jako platforma pro webové aplikace ̶ Adobe Systems Sociální sítě 10 Historie – první sociální sítě/media ̶Základní principy vycházely z předchozí zkušenosti (BBS) ̶Využití principů Web 1.0 a zejména možností Web 2.0 ̶Další vlnou pak rozšíření smart telefonů s fotoaparáty ̶Za první „Sociální síť“ je považována síť SixDegrees ̶Web of Contacts ̶Přes 6 přátel se dostanete ke komukoliv ̶Následováno řadou dalších ̶První skutečně masivní sociální sítí byl Cyworld v Jižní Korei Důsledek vysoké penetrace Internetu 1999 jako blog server, od 2001 sociální síť První výdělečný podnik, prodej virtuálního zboží – vybavení virtuálních prostorů 15 milionů Korejců 4 roky po založení ̶LinkedIn a Facebook v roce 2004 ̶MySpace mělo v roce 2005 údajně více návštěv než Google ̶Youtube se objevilo v roce 2005 ̶Instagram a WhatsApp v roce 2009 ̶Weixin/WeChat vzniklý v roce 2011 se postupně stal největší v Číně ̶ Adobe Systems Sociální sítě 11 Sociální sítě/média – ty dobré úmysly ̶Využít možností Web 2.0 pro zlepšení a rozšíření mezilidské komunikace ̶Augmentace/podpora kognitivních možností ̶Usnadnit komunikaci na dálku ̶Étos svobody slova ̶Na Internetu je výborné, že nikdo neví, že jsem pes ̶Anonymní účty ̶Ochrana proti sledování (post Vietnam syndrom) ̶Zůstat „mimo systém“ ̶Zapojení technicky zdatných studentů ̶Odloučení od rodiny ̶Nová přátelství, mobilita ̶Vzájemná důvěra ̶ ̶ A dog sitting at a desk Description automatically generated with low confidence Adobe Systems Sociální sítě 12 Ekonomika ̶S růstem zájmu se do popředí dostávají náklady ̶Původně „přátelská“ služba ̶Snaha udržet bezplatné na úrovni uživatelů ̶Hledání externích finančních zdrojů – Reklamy ̶Inspirace systémy pro vyhledávání obsahu ̶Informace o vztazích mezi lidmi extrémně cenná komodita ̶Lze vyvodit celou řadu informací, které lze využít pro cílenou reklamu ̶Vyšší informační hodnota než jen ze znalosti toho, co vyhledáváte ̶Pozitivní zpětná vazba na počet uživatelů ̶Provozovatel má zájem zvyšovat počet uživatelů ̶S rostoucím počtem je predikce (a cílení) přesnější ̶Rostoucí počet a lepší predikce zvedá cenu reklamy ̶Aplikace principů sociálních sítí pro ovlivnění sociálních bublin Adobe Systems Sociální sítě 13 Sociální sítě jako výzkumný koncept ̶V sociologii je sociální síť teoretický koncept, který je používán ke studiu interakcí mezi entitami, které spolu sociálně interagují ̶Binární a další vztahy ̶Studium celých sociálních struktur i vzorů v interakcích ̶Interdisciplinární studium ̶Kombinace sociální psychologie, sociologie, statistiky a teorie grafů ̶Počátky již v devadesátých letech 19. století, první rozvoj kolem 1930, další vlna kolem 1980 ̶Analýza sociálních sítí a obecně komplexní sítě ̶Jedno z klíčových paradigmat současné sociologie ̶ A picture containing chart Description automatically generated Adobe Systems Sociální sítě 14 Postupně filtrovaná teroristická síť (klastry vysoce propojených osob) Zdroj: https://cambridge-intelligence.com/ Adobe Systems Sociální sítě 15 Analýza e-mailů uvnitř organizace – mezilehlost (betweeness) Zdroj: https://cambridge-intelligence.com/ Adobe Systems Sociální sítě 16 Analýza e-mailů uvnitř organizace – blízkost (closeness) Zdroj: https://cambridge-intelligence.com/ Adobe Systems Sociální sítě 17 Analýza e-mailů uvnitř organizace – vlastní centralita (EigenCentrality) Zdroj: https://cambridge-intelligence.com/ Adobe Systems Sociální sítě 18 Analýza e-mailů uvnitř organizace – PageRank Zdroj: https://cambridge-intelligence.com/ Adobe Systems Sociální sítě 19 Analýza sociálních sítí – úrovně ̶Mikro ̶Dyadické interakce: mezi dvojicemi, studuje strukturu, rovnováhu, reciprocitu, … ̶Triadické interakce: rovnováha, transitivita, rovnost, … (milostný trojúhelník) ̶Účastník (aktor): studium jednotlivců a jejich interakcí ̶Podmnožiny: přechod k meso úrovni ̶Meso ̶Organizace a sociální skupiny: společné cíle (sociální bublina) ̶Náhodné distribuční sítě: hledání opakujících se struktur interakcí mezi více jedinci ̶Scale-free sítě: power law – práce s tzv. long tail (např. distribuce popularity) ̶Makro ̶Velmi rozsáhlé sítě: studium celých rozsáhlých sítí a opakujících se vzorů (hierarchie, huby, …) Adobe Systems Sociální sítě 20 Aplikace analýzy sociálních sítí ̶Teoretické zázemí analýzy sociálních sítí umožňuje analyzovat chování lidí na základě jejich samoorganizace v rámci sociálního média ̶Začneme prostou podporou interakce lidí, nijak neřídíme Obsah, zajímaví lidé, „coolness“, … ̶Přidáme nástroje pro vyjádření zájmu („likes/dislikes“) ̶Jakmile síť přitáhne dostatečný počet lidí, máme materiál pro analýzu Kdo je oblíbený, co se líbí či nelíbí ̶Výsledky analýzy začneme využívat pro zvýšení atraktivity našeho sociálního média Na základě prvního výběru nabídneme okamžitě informaci o dalších uživatelích, kteří se novému mohou líbit Nabízíme obsah, který se může líbit ̶Analýzu kontinuálně aktualizujeme ̶Lidé postupně ztrácejí kontrolu nad tím, co se s nimi skutečně v rámci sociálního média děje ̶To jim vytváří sociální bublinu, ve které se „cítí dobře“ ̶Tím jimi ovšem manipuluje, aniž by si toho byli vědomi ̶ Adobe Systems Sociální sítě 21 Co o Vás Facebook ví ̶Analýzy organizace signal.org ̶Po aféře Cambridge Analytica se věnovali analýze, co vlastně Facebook o nás drží a může použít (čti „používá“) při cílení reklamy či rozhodování, jaké “přátele“ či jaký „obsah“ Vám nabídne ̶Původním cílem bylo přimět Facebook, aby Vám tyto informace na vyžádání sdělil: Proč je mi zobrazena tato reklama? Proč je mi nabídnut tento obsah? …. ̶Příklady ̶You got this ad because you are a K-pop-loving chemical engineer. This ad used your location to see you are in Berlin. And you have a new baby. And you just moved. And you are really feeling those pregnancy exercises lately ̶You got this ad because you are a teacher, but more importantly you are a Leo (and single). This ad used your location to see you are in Moscow. You like to support sketch comedy, and this ad thinks you do drag. ̶You got this ad because you are a GP with a Master’s in art history. Also divorced. This ad used you location to see you are in London. Your online aktivity shows that you have been getting into boxing, and you are probably getting there on your new motorcycle. Adobe Systems Sociální sítě 22 TOP 15 největších sociálních sítí 1.Facebook – 2.74 miliardy aktivních uživatelů 2.YouTube – 2.291 miliardy aktivních uživatelů 3.WhatsApp – 2.0 miliardy aktivních uživatelů 4.Facebook Messenger – 1.3 miliardy aktivních uživatelů 5.Instagram – 1.221 miliardy aktivních uživatelů 6.Weixin/WeChat – 1.213 miliardy aktivních uživatelů 7.TikTok – 689 milionů aktivních uživatelů 8.QQ – 617 milionů aktivních uživatelů 9.Douyin – 600 milionů aktivních uživatelů 10.Sina Weibo – 511 milionů aktivních uživatelů 11.Telegram – 500 milionů aktivních uživatelů 12.Snapchat – 498 milionů aktivních uživatelů 13.Kuaishou – 481 milionů aktivních uživatelů 14.Pinterest – 442 milionů aktivních uživatelů 15.Reddit – 430 milionů aktivních uživatelů Adobe Systems Sociální sítě 23 TOP 15 největších sociálních sítí Adobe Systems Sociální sítě 24 Facebook ̶Největší sociální síť současnosti – cca 2,8 miliardy uživatelů ̶Nikoliv však co se počtu shlédnutých stránek týče ̶Facebook má měsíčně cca 25,5 miliard shlédnutí, Youtube 35 miliard a Google 92+ miliard ̶Nejvíce uživatelů je v Indii (290 milionů), následují USA (190 milionů) a Indonésia (140 milionů) ̶Nejvíce uživatelů ve věkové skupině 12-34 let ̶Od roku 2015 postupný odklon zájmu, nicméně průměrný americký uživatel tráví 38 minut denně na Facebooku ̶Jako největší je také nejviditelnější v negativním slova smyslu ̶Cambridge Analytica skandál jen vrcholek ledovce ̶GDPR iniciováno snahou omezit facebook ̶Právo vědět, co o Vás ví/drží Ale už nikoliv nutně, jak to, co drží, skutečně zpracovává ̶Právo na zapomnění ̶Aktuálně aféra „Facebook papers“ ̶Ekonomické zájmy firmy Adobe Systems Sociální sítě 25 Youtube ̶Druhá nejpopulárnější platforma – 2,3 miliardy uživatelů ̶Reálný dopad ještě větší, protože pro shlédnutí videí není třeba registrace ̶Založena 2005 jako platforma pro randění (dating) ̶Zakladatelé původně zaměstnanci PayPalu ̶Inspirace ze sítě HotorNot ̶Ženy měly vkládat sebeprezentující videa ̶Mizivý zájem vedl k otevření pro obecná videa ̶Na počátku řada technických problémů ̶Formáty pro video – role protokolu Flash v době založení ̶Klienti pro přehrávání videa ̶Unlimited připojení na síť pro server(y) ̶Koupen Googlem za 1,65 miliardy dolarů v roce 2006, jen 16 měsíců po spuštění ̶Google zkusil vlastní TV, ale YouTube bylo mnohem úspěšnější ̶Ve Státech nejpoužívanější platforma (FB 2., Instagram 3.) Chart, pie chart Description automatically generated Adobe Systems Sociální sítě 26 WhatsApp ̶Vytvořen 2009 dvěma bývalými zaměstnanci Yahoo! ̶Původně měl podporovat ranking osob, jejichž adresy si držíme ̶Postupně se vyvinul v instant messaging aplikaci/platformu ̶V roce 2014 koupen Facebookem za 16 miliard dolarů ̶Nedávná aféra ohledně soukromí ̶Sdílení dat s Facebookem ̶Různá pravidla pro uživatele v EU a USA ̶V USA prohrává s Facebook Messengerem: ̶12% WhatsApp, 57% Messenger (data Statista) ̶ ̶ Chart, bar chart, histogram Description automatically generated Adobe Systems Sociální sítě 27 Instagram ̶Založen v roce 2011 ̶Autorem malé aplikace Burbn (Bourbon and Whiskey) ̶Sofistikované prostředí pro sdílení obrázků ̶Úspěch spojen s rozvojem mobilních telefonů s fotoaparátem ̶Instagram zachytil trend focení a sdílení ̶Bourbn základ, odstraněna oblast ̶Ponechána práce s fotografiemi, možnost komentářů a „like“ ̶Postupné zlepšování funkcí „sdílení“ ̶První platforma IOS ̶Android následoval až 2012 Více jak 1 milion nahrávek aplikace v jediný den ̶V dubnu 2012 zakoupen Facebookem za 1 miliardu dolarů ̶Problémy ̶V roce 2012 změnil pravidla užití, fakticky si zkusil přisvojit všechny fotografie uživatelů ̶Postupně tyto podmínky zrušeny (odchod uživatelů) ̶ ̶ Adobe Systems Sociální sítě 28 Instagram – použití v jednotlivých zemích Chart, bar chart Description automatically generated Adobe Systems Sociální sítě 29 Weixin/WeChat ̶Nativní čínská aplikace – 1,2 miliardy uživatelů ̶Spuštěna 2011, kombinuje řady vlastností ostatních platforem ̶Instant messaging, video hovory ̶Digitální platby ̶Videohry ̶V roce 2018 98,5% čínských uživatelů mobilních telefonů ve věku 50 až 80 let bylo registrováno ve WeChat ̶Nechrání soukromí ̶Uživatelská data sdílí s agenturami čínské vlády ̶Fakticky součást masivního dozoru státu nad občany ̶Cca 23% amerických uživatelů mobilního Internetu je registrováno v této aplikaci ̶Další čínské aplikace: QQ (617 milionů), Douiyn (600 milionů), Sina Weibo (511 milionů), Kuaishou (481 milionů) Adobe Systems Sociální sítě 30 Telegram ̶Instant messaging aplikace – 500 milionů uživatelů ̶Založena 2014 ̶Konkurence Facebook Messangeru a WhatsAppu ̶Přechod uživatelů poté, co WhatsApp oznámil změnu licenční politiky (a ochrany dat) ̶Hlasování nohama ̶ Adobe Systems Sociální sítě 31 Uživatelé Telegramu – časový profil Chart Description automatically generated Adobe Systems Sociální sítě 32 Problémy ̶Široké použití přináší specifické problémy ̶Řada jen přenos z fyzického světa ̶Velká skupina problémů souvisí se narušením resp. nerespektováním soukromí ̶Zdánlivě implikováno tím, že sociální stě se zaměřují na sdílení ̶Další velká skupina vyplývá ze sociálních bublin, jejichž vznik sociální sítě podporují a dále je posilují ̶Spamming a trolling ̶Sociální problémy ̶ Adobe Systems Sociální sítě 33 Moje soukromí a druzí uživatelé ̶Po prvním nadšení ze sdílení přichází vystřízlivění ̶Fotoknihy dětí od narození ̶Zveřejněná data a jejich odstranění ̶Právo na zapomenutí/smazání ̶Právo na opravu ̶Růst zájmu o aplikace/platformy, kde si autor drží kontrolu nad sdílenou informací ̶Možnost smazat zaslanou zprávu ̶Časově omezená platnost zprávy/sdělení ̶Absolutní uplatnění naráží na možnosti technologie (např. snímek obrazovky) ̶Kyberšikana ̶Vynikající zázemí ̶Msta zveřejněním původně soukromé informace/obrazů/videa ̶Anonymita a ovládání ̶Ohrožení dětí a mládeže ̶Film „V síti“ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Sociální sítě 34 Soukromí vs provozovatelé ̶Manipulace s uživateli ̶Sofistikované algoritmy, jejichž implikace ve velkém neznají ani sami tvůrci ̶Aktivní vytváření bublin ̶Dělení společnosti ̶Podpora antagonistického chování ̶Rozeznávání škodlivého obsahu ̶Není to cenzura? ̶Co s uživateli, kteří porušují pravidla? Mohou mít hodně „přátel“/“následovníků Trump ̶Ekonomický zájem provozovatelů ̶Speciální chování vůči „významným“ uživatelům (influenceři, politici, celebrity, …) ̶Je šance, že se dokáží sami regulovat? Adobe Systems Sociální sítě 35 Soukromí a externí subjekty ̶Objem dat na sociálních sítích přirozeně přitahuje kyberútoky ̶Platební karty ̶Soukromá data ̶Krádeže a zveřejnění „nahých“ obrázků a videí ̶Data o sociálních interakcích jednotlivců ̶Riziko vydírání ̶Ale to hrozí i od „přátel“, viz dříve ̶ ̶ Adobe Systems Sociální sítě 36 Trolling ̶Anonymní resp. „fake“ účty ̶Ovlivňování (veřejného) mínění ̶Vniknutí do či přímo ovládnutí konkrétní skupiny/bubliny ̶Desinformace ̶Informační válka ̶Trolling může být osobnostní/psychologický problém(manipulátoři) ̶Nebo jde o organizovanou aktivitu Organizace Státy ̶Obhajoba svobodou slova a „demokracií“ ̶Přitom často zaměřeno právě proti těmto dvěma principům ̶Aktuální zkušenosti s informovaností kolem COVID-19 ̶Zpochybňování dat ̶Anti wax aktivity Adobe Systems Sociální sítě 37 Sociální problémy ̶Vůči jednotlivcům ̶Kyberšikana vedoucí až k sebevraždám ̶Vůči skupinám či společnosti ̶Zvyšování nedůvěry v rámci společnosti, polarizace ̶Sociální přetížení ̶Radikalizace společnosti ̶Nevhodné nebo nehodně interpretované vzory ̶„Hvězdné“ Instagramové profily ̶Anorexie ̶Nespokojenost s vlastním životem Srovnávání se s nesrovnatelným ̶Dopad na mezilidské vztahy ̶Vztah mezi počtem přátel a vlastní sociální nejistotou ̶Podpora negativních emocí algoritmy sociálních sítí (např. Facebook) ̶Čas trávený na sociálních sítích versus čas trávený s přáteli a rodinou ve fyzickém světě Adobe Systems Sociální sítě 38 Na co nezbyl čas ̶Sociální sítě ve službě vědy, výuky, společnosti, … ̶Influenceři a sociální sítě jako prostředí pro výdělek jednotlivců ̶Technologie za sociálními sítěmi ̶V podstatě jde o největší IT systémy světa ̶YouTube a ukládání a vyhledávání videí ̶„Pěstované“ profily, bezpečnostní orgány a sociální sítě ̶Darknet a sociální sítě ̶ ̶ Adobe Systems Sociální sítě 39 Diskuse