Trénink paměti a dalších kognitivních funkcí U3V lekce 1 DONASY s.r.o. Mgr. Miroslava Dohnalová Ing. Zbyněk Dohnal 1. 11. 2021 Kognitivní: •neurověda •psychologie je disciplína, která spojuje mozek a další součásti nervového systému s poznávacími funkcemi a s chováním. [Hippokrates považoval mozek za sídlo duše (asi 460 – 377 p.n.l.)] Základem naší schopnosti vnímat, přizpůsobovat se a vcházet do vzájemných vztahů se světem kolem nás je nervový systém, jehož prostřednictvím informace přijímáme, zpracováváme a odpovídáme na ně. se zabývá otázkou, jak lidé vnímají informace, učí se jim, pamatují si je a přemýšlí o nich. Kognitivní psycholog zkoumá jak lidé vnímají různé tvary, proč si některé informace pamatují, jiné zapomenou, jak se učí jazyk, jak přemýšlejí, když řeší každodenní problémy... Sternberg J. Robert. Kognitivní psychologie. 2. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN:978-80-7367-638-42 Kognitivní funkce 3 Paměť 4 Paměť je prostředek, jímž saháme do své minulé zkušenosti proto, abychom tuto informaci užili v přítomnosti. Paměť je dynamický mechanizmus týkající se jak ukládání, tak získávání informací o minulé zkušenosti. Tři základní paměťové mechanizmy: • Vstup • Uchování • Výstup / vybavení. V průběhu kódování jsou senzorická data transformována do mentálních reprezentací. „Uskladnění“ odpovídá retenci (udržení) těchto dat. Sternberg J. Robert. Kognitivní psychologie. 2. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN:978-80-7367-638-4 Mnemotechniky Co jsou to mnemotechniky? Paměťové techniky Významná pomůcka pro lepší zapamatování Nejtradičnější způsob, jak se naučit něco nového Co umožňují mnemotechniky? Přesun informací z krátkodobé do dlouhodobé paměti „Vyvolání“ informací z dlouhodobé paměti Zapamatování si enormního množství informací Dva nejdůležitější nástroje při tvorbě mnemotechnik! ASOCIACE A VIZUALIZACE Koncentrace!!! Mnemotechniky a Antika Sv. Tomáš Akvinský (1225 – 1274) William Shakespeare (1564 – 1616) a jeho „Globe Theater“ Historie mnemotechnik je spojena s antickým světem. Antičtí veřejní řečníci jsou známí svou schopností pronášet několika hodinové proslovy s naprostou dokonalostí. Aristotelés ze Stageiry (384 – 322 př Kr.) Marcus Tullius Cicero (106 – 43 př. Kr.) První známý odkaz na mnemotechnické techniky v jeho díle „De Oratore“ Řecká slova: „mnemonikos“ paměť „mnemosyne“ vzpomínka” Používání mnemotechnik je známo i ve středověku: 5 LOCI (Locus – lat. „ místo“) „Otec“ techniky – řecký básník Simonides (500 př. Kr.) Základní charakteristika techniky: zapamatování informací v daném pořadí zapamatování informací v důvěrně známém prostoru zapamatování informací s důrazem na přesnost a posloupnost Postup: vytvoření trasy zastávky a neobvyklá zákoutí „vtisknutí“ do paměti 6 Akronyma Základní charakteristika techniky: Vytvoření slova, které tvoří zkratku Počáteční písmena slov, která si chceme zapamatovat H O M E S Velká jezera Severní Ameriky: Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior Akrostika Základní charakteristika techniky: Vytváření celých vět (dávající určitý smysl či nesmysl) Jednotlivá slova věty začínají stejným prvním písmenem, jako slova informace, kterou si chceme zapamatovat nebo vybavit HNed RÁno STAčí ZAhnat Žízeň STRAšnou DEstilátem Emoce:Hněv, Radost, Starost, Zármutek, Žal, Strach, Děs SA-KRA PRáce NEZastavíš MNožství VOdy VNIkající KRovem NĚKolik HOdin. Čeští panovníci: Sámo, Krok, Přemysl, Nezamysl, Mnata, Vojen, Vnislav, Křesomysl, Neklan, Hostivít. 7 8 Cvičení Cvičení – dynamické asociace Cvičení: Kalendář PO ÚT ST ČT PÁ SO NE PO ÚT ST ČT PÁ SO NE PO ÚT ST ČT PÁ SO NE 1 2 3 1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7 4 5 6 7 8 9 10 8 9 10 11 12 13 14 8 9 10 11 12 13 14 11 12 13 14 15 16 17 15 16 17 18 19 20 21 15 16 17 18 19 20 21 18 19 20 21 22 23 24 22 23 24 25 26 27 28 22 23 24 25 26 27 28 25 26 27 28 29 30 31 29 30 31 PO ÚT ST ČT PÁ SO NE PO ÚT ST ČT PÁ SO NE PO ÚT ST ČT PÁ SO NE 1 2 3 4 1 2 1 2 3 4 5 6 5 6 7 8 9 10 11 3 4 5 6 7 8 9 7 8 9 10 11 12 13 12 13 14 15 16 17 18 10 11 12 13 14 15 16 14 15 16 17 18 19 20 19 20 21 22 23 24 25 17 18 19 20 21 22 23 21 22 23 24 25 26 27 26 27 28 29 30 24 25 26 27 28 29 30 28 29 30 31 PO ÚT ST ČT PÁ SO NE PO ÚT ST ČT PÁ SO NE PO ÚT ST ČT PÁ SO NE 1 2 3 4 1 1 2 3 4 5 5 6 7 8 9 10 11 2 3 4 5 6 7 8 6 7 8 9 10 11 12 12 13 14 15 16 17 18 9 10 11 12 13 14 15 13 14 15 16 17 18 19 19 20 21 22 23 24 25 16 17 18 19 20 21 22 20 21 22 23 24 25 26 26 27 28 29 30 31 23 24 25 26 27 28 29 27 28 29 30 30 31 PO ÚT ST ČT PÁ SO NE PO ÚT ST ČT PÁ SO NE PO ÚT ST ČT PÁ SO NE 1 2 3 1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 4 5 6 7 8 9 10 8 9 10 11 12 13 14 6 7 8 9 10 11 12 11 12 13 14 15 16 17 15 16 17 18 19 20 21 13 14 15 16 17 18 19 18 19 20 21 22 23 24 22 23 24 25 26 27 28 20 21 22 23 24 25 26 25 26 27 28 29 30 31 29 30 27 28 29 30 31 2010 LEDEN ÚNOR BŘEZEN DUBEN KVĚTEN ČERVEN ČERVENEC SRPEN ZÁŘÍ ŘÍJEN LISTOPAD PROSINEC 1. ledna – (Zimní) LEDový PAlác odzvonilo carovi 1. února – UNijní POlévka – zvoní k obědu 1. března – BŘEZové POleno zvoní – přiložit 1. dubna - DUBNOVÉ Čarodějice zvoní k útoku 1. května – KVETou SOsny - modré zvonky 1. června – ČERVENá Ústa zvoní v hlavě 1. července – ČERVENý mraveEC Číhá - mraveniště tvaru zvonu 1. srpen – SRdce NEDostaneš lásce je odzvoněno 1. září – ZÁŘÍ STŘEcha zvonice 1. říjen - ŘÍjnová Párty – myslivci U Zvonu (v Praze) 1. listopad – LIStí POd stromy – nešustí, ale zvoní 1. prosinec – PROStřený STůl – rolničky zvou k vánočnímu stolu 2021 všechno zvoní Obrazová mapa pro čísla 1 - strom 2 - dvojčata 3 - srdce 4 - jachta 5 - hák Romulus a Remus 6 - slon 7 - útes 8 - puška 9 - pulec 0 – zlaté 9 10 Důležitá telefonní čísla 150 – nula – rybník HASIČI 155 – pětka – invalidní vozík ZDRAVOTNICKÁ ZÁCHRANNÁ SLUŽBA 158 – osmička – policejní pouta POLICIE Paměť 11 Paměť je prostředek, jímž saháme do své minulé zkušenosti proto, abychom tuto informaci užili v přítomnosti. Paměť je dynamický mechanizmus týkající se jak ukládání, tak získávání informací o minulé zkušenosti. Tři základní paměťové mechanizmy: • Vstup • Uchování • Výstup / vybavení. V průběhu kódování jsou senzorická data transformována do mentálních reprezentací. „Uskladnění“ odpovídá retenci (udržení) těchto dat. Sternberg J. Robert. Kognitivní psychologie. 2. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN:978-80-7367-638-4 Klasifikace paměti Sternberg J. Robert. Kognitivní psychologie. 2. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN:978-80-7367-638-4 Porušená paměť = AMNÉZIE (různé druhy: infantilní; retrográdní; anterográdní; …) 12 Úlohy oslovující explicitní paměť Napište odpovědi (deklarativní znalost – specifická informace): Kdo napsal „Hamleta“? Kdo složil symfonii „Má vlast“? Kdo napsal román „Tři mušketýři“? Hlavní město „ČR“? Úlohy oslovující deklarativní znalosti Napište odpovědi ( fakta): Číslo „Pí“ Tvar planety Země 3 x 6 = ? Křestní jméno vaší matky 13 Úlohy oslovující deklarativní znalosti KAČEROVSKÝ, KOCOUREK, JEDLIČKA, NOVOTNÝ, SOUDNÝ, MODRÝ, FIALKA, ZELENÝ, KRÁTKÝ, STUDENÝ, KOPŘIVA, ŽENATÝ, ZAHRADNÍK, DONUTIL, HLAVATÝ, MIRABELKA, MOKRÝ, TESAŘ, STOKLASA, BOJÍNEK, HOLUB, NEJEDLÝ, BELOHLÁVEK, PŘIBYL, BEZOUŠKA, HLAVÁČEK Podtrhněte jména, která znamenají rostlinu. 14 K jednotlivým číslům přiřaďte správná písmena z níže uvedených otázek: J. Suchá, Trénujte si paměť, str. 92 5; 68; 33; 3600; 10; 52; 3,14;18; 155 a) Boxer je prohlášen K. O. po……sekundách. b) Číslo dresu Jaromíra Jágra………………… c) Ludolfovo číslo…………………. d) Počet jamek v golfu……………. e) Počet sekund v hodině……….. f) Telefonní číslo záchranné služby………….. g) Doba vaření vajec na hniličku………………. h) Kristova léta……………………………………. i) Počet týdnů v roce…………………………… Úlohy oslovující deklarativní znalosti 15 Jaké jsou názvy měst?  Poslední den byla také vymalovaná chodba.  Přivedl i svoji čínskou manželku.  Nebuďte zalezlí na dvoře!  Vůbec jí to nejde k pleti.  Lenka Daňková nastoupila na gymnázium.  Bolela ji hlava.  Pátá borovice byla vyvrácená. Pokuste se najít v následujících větách názvy různých českých měst. 16 Úlohy zaměřené na znovupoznání Vyjmenujte 6 základních kognitivních funkcí. 1. …………………………………………………… 2. …………………………………………………… 3. …………………………………………………… 4. …………………………………………………… 5. …………………………………………………… 6. …………………………………………………… 17 Doplňte 3 písmena na konec slov. Samohláska v nich obsažená je vždy krátká. OD VÝ ZÁ POD NAD (_ _ _ ) ROZ ZÁ PŘÍ VÝ DŮ (_ _ _ ) NÁ ZÁ DŮ OB Ú (_ _ _ ) PŘE VÝ NÁ POD PŘÍ (_ _ _ ) S OD VÝ ZÁ DO Ú (_ _ _ ) ŠÁ SVI KNO ZMA PROU (_ _ _ ) ROZ NÁ PŘÍ VÝ Ú (_ _ _ ) KO PY PŘÍ HO PAKA (_ _ _ ) 1 2 3 4 5 6 7 8 Bílková Jana. Kognitivní trénink pro třetí věk. Praha: Grada, 2016. ISBN: 978-80-271-0067-5. Úlohy oslovující implicitní paměť 18 Čtení pozpátku Přečtěte následující rodová a druhová jména živočichů, která jsou zrcadlově otočena. Spočítejte, kolik živočichů uvedených v seznamu žije u nás ve volné přírodě. J. Suchá, Trénujte si paměť, str. 107 Cvičení: zpracování informací. 19 Cvičení na procedurální paměť 20 Napodobování gest Snížená schopnost ovládání končetin (motorické dovednosti). Jak se může projevovat? • Obtížemi při napodobování sekvencí pohybů (ruce, tělo). • Obtížemi napodobovat gesta rukou, pozice těla apod. Naše poznatky Ztráta motorických schopností nemusí bezprostředně souviset s některou z forem zdravotního postižení (i když senzorické deficity také hrají svou roli), ale dlouhodobá nečinnost vede k tomu, že lidé ZAPOMÍNAJÍ. Nejedná se v tomto případě jen o vědomosti a znalosti, ale i o dovednosti. Snížená schopnost ovládání končetin (motorické dovednosti). Jak se může projevovat? • Obtížemi při napodobování sekvencí pohybů (ruce, tělo). • Obtížemi napodobovat gesta rukou, pozice těla apod. 21 Hodiny – krátkodobá paměť Nakreslete si 6 „prázdných“ kružnic. J. Suchá, Trénujte si paměť 22 23 Nakreslete tyto symboly na kartičku Počitky + Vzpomínky + Myšlenkové procesy Pozornost: řízené procesy (včetně sebeuvědomování) + automatické procesy AKCE Pozornost a koncentrace 24 Pozornost je nástroj, jehož prostřednictvím aktivně zpracováváme omezené množství informace z obrovské zásoby údajů v dlouhodobé paměti a současně informací dopadající na naše smyslové systémy, případně informace pocházející z dalších kognitivních procesů. Sternberg J. Robert. Kognitivní psychologie. 2. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN:978-80-7367-638-4 Čtyři funkce pozornosti 25 1. Dělení pozornosti Přesouvání pozornosti podle potřeby na řešení více úkolů (řízení auta a vedení konverzace). 2. Bdělost a detekce signálů Za řady okolností se pozorně snažíme rozlišit, zda jsme registrovali, nebo neregistrovali nějaký impulz, zejména specifický cílový signál, který nás zajímá. Prostřednictvím bdělé pozornosti zaměřené na detekci signálů jsme připraveni, jakmile je zjistíme, k rychlé reakci (Cesta lesem v noci...). 3. Vyhledávání Často se zabýváme aktivním vyhledáváním zvláštních signálů (kouř…). 4. Výběrová pozornost Trvale volíme podněty, jimž budeme věnovat pozornost, a ty, které budeme ignorovat. Soustředěná pozornost na informační podněty zvyšuje naši schopnost těmito podněty manipulovat prostřednictvím dalších kognitivních procesů – verbální porozumění, řešení problémů… Sternberg J. Robert. Kognitivní psychologie. 2. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN:978-80-7367-638-4 Podtrhnětedvojicesousedícíchčísel,jejichžsoučetdáváčíslo10. Pozornost-vyhledávání 26 Vyhledávání 27 Najděte mezi znaky písmeno „R“ Sternberg J. Robert. Kognitivní psychologie. 2. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN:978-80-7367-638-4 Ravenova matrice 1 Pozornost Kterou z nabízených možností doplníte do rámečku s otazníkem? Mozkovna, Zima - jaro 2011, str. 82 Ravenova matrice 2 Která z nabízených možností patří na prázdné místo? Mozkovna, Zima - jaro 2011, str. 83 Pozornost 29 1. Spočítejte příklady napsané pod jednotlivými obrázky. 2. Pak seřaďte obrázky vzestupně podle výsledků J. Klucká, P. Volfová, Kognitivní trénink v praxi, str. 82 Obrázky a čísla 30 Naše poznatky: Schopnost počítat. 31 Jak se může projevovat? • Lidé, kteří nepotřebují počítat, nejen zapomínají číslice (obdobně jako písmena), ale zapomínají i malou násobilku. • Přes lehčí kognitivní poruchu lidé zvládají sčítání a odečítání malých čísel, pokud pravidelně počítají (mozek musí sčítání a odečítání vždy přepočítat, násobilku „lovíme“ z paměti). • Potíže s vyhledávání stejných číslic o různé velikosti, barvě a pozic v prostoru. Abeceda – která písmena chybí? Hledejte jen ta písmena, která neobsahují háčky (č,ě,š…). Nepočítá se také „CH“ 32 Kolik vidíte čtverců? Spočítejte jednotlivé čtverce v každém obrazci Mozkovna, léto – podzim 2012, str. 25 33 Které dvě konvice jsou stejné? Phillips Charles. Vizuální myšlení. Praha 2012, Grada Publishing, a.s. ISBN: 978-80-247-4512-1 M3/6 34 Porovnej obrázky a zakroužkuj změny 35 Shrnutí poznatků Shrnutí našich poznatků z realizace kognitivních cvičení se seniory a lidmi s kognitivním postižením, jsou uvedeny v našem zpravodaji MYSLiKON č. 12 Zpravodaj je ke stažení na stránce: http://donasy.cz/myslikon/ MYSLiKON číslo: 012-2017-03/ 2017-012 zpravodaj Fotogalerie ze vzdělávání: http://donasy.cz/o-nas/relax/ 36 Jan Skácel – Rosa Coeli Na celém světě není tolik ticha jako když sněží v Dolních Kounicích a probořenou střechou katedrály snáší se k zemi bílý sníh Slavík tam zpívá v létě celou noc a nemá luna na cimbálek hrá stříbrný nástroj který nemá strun pod volným nebem v troskách kláštera Ty holé zdi tu stojí po staletí kde byla dlažba dávno roste pýr z předena touhy panna odmotává a nad hlavou jí létá netopýr Když odmotala všechnu hebkou přízi složila ruce v klín a zatajila dech na nebi zvolna zhasínají hvězdy a netopýr jí usnul ve vlasech A co jsou staletí a co je vlastně věčnost než ve vesmíru opuštěný kout Ve studni času utopil se okov na dno té studny nelze dohlédnout 37 Skácel J. Doteky. Praha: Odeon 2007. ISBN 978-80-207-1252-3 38 DONASY s.r.o. Ing. Zbyněk Dohnal E: dohnal@donasy.cz Mgr. Miroslava Dohnalová E: mdohnalova@donasy.cz M: +420 602 730 976 M: +420 602 367 076 Doporučená literatura a odkazy: Doidge Norman. Váš mozek se dokáže změnit. Brno 2012. CPress. ISBN:978-80-264-0111-7, str. 248-249 Sternberg J. Robert. Kognitivní psychologie. 2. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN:978-80-7367-638-4 Solms Mark, Turnbull Oliver. Mozek a vnitřní svět. Praha: Portál, 2014. ISBN: 978-80-262-0592-0 Kawašima R. Trénink mozku. Praha: Ikar 2005 ISBN: 978-80-249-1333-9 Bílková Jana. Kognitivní trénink pro třetí věk. Praha: Grada, 2016. ISBN: 978-80-271-0067-5 Klucká J., Volfová P. Kognitivní trénink v praxi. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-247-2608-3 Suchá J. Trénink paměti pro každý věk. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-438-0 Suchá J. Cvičení paměti pro každý věk. Praha: Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-199-0 Skácel J. Doteky. Praha: Odeon 2007. ISBN 978-80-207-1252-3 • https://www.agedcarereportcard.com.au/hellocare/7-most-common-forms-of-dementia • http://jalam.cz/ • http://mazegenerator.net • http://donasy.cz/myslikon/ Vaše poznámky: