Trénink paměti a dalších kognitivních funkcí U3V lekce 2 DONASY s.r.o. Mgr. Miroslava Dohnalová Ing. Zbyněk Dohnal 8. 11. 2021 2 Mozek tvoří cca 100 mld. nervových buněk – neuronů. Odhaduje se, že každý neuron může navázat až 10 tis. spojení s jinými buňkami. Jak funguje mozek? Výměna elektrických signálů Veškerá mozková aktivita se odehrává tím způsobem, že probíhají výměny signálů mezi specifickými částmi mozku. Paměť se tvoří tak, že vznikají spojení mezi neurony a vytváří propojené sítě. Neuroplasticita 4 druhy neuroplasticity Neuroplasticitou se nazývá vznik nových neuronů a proces vytváření nových spojů mezi mozkovými buňkami. Vytváří se tak nové neuronální sítě. Doidge Norman. Váš mozek se dokáže změnit. Brno 2012. CPress. ISBN:978-80-264-0111-7, str. 248-249 Solms Mark, Turnbull Oliver. Mozek a vnitřní svět. Praha: Portál, 2014. ISBN: 978-80-262-0592-0 1. Rozšiřování map: odehrává se ve velké míře na hranicích mezi jednotlivými oblastmi mozku v důsledku každodenních aktivit. 2. Senzorické přesměrování: Dochází k němu, pokud je některý ze smyslů zablokován (např. oslepnutí). Nedostává-li vizuální kůra informace, dokáže přijímat nové vstupy od jiných smyslů (např. hmat, sluch). 3. Kompenzační přestrojení: Mozek zpracovává informace různými způsoby. Přednostně využívá tu, kterou volí jako optimální. Pokud z nějakého důvodu je tento způsob blokován, dokáže mozek přesměrovat řešení na jiný způsob zpracování. 4. Převzetí zrcadlovým regionem: Pokud část jedné hemisféry selhává, adaptuje se na její mentální funkci odpovídající zrcadlový region protější hemisféry, aby ji vykonával, jak nejlíp dovede. 3 Exekutivní funkce  Plánování  Organizování  Řešení problémů  Emocionální seberegulace  Nadhled  Úsudek 9 2 4 1 3 4 7 6 8 5 6 4 V sobotu jedete na výlet Přihlásili jste se na výlet na pouť na Sv. Kopeček. Zapomeňte nyní na svá omezení, vše bude zajištěno a bude mít lékařský doprovod. 1) Vyberte z následujícího seznamu 8 nejdůležitějších věcí, které byste určitě měli mít s sebou. Berete si jen příruční tašku, kterou budete mít stále u sebe, takže vybírejte s rozvahou. 2) Očíslujte je podle důležitosti. 5 1 - tranzistorové rádio 2 - cigarety 3 - nůžky 4 - svačina 5 - obvaz 6 - hůlka 7 - provázek 8 - bonbóny 9 - polštářek 10 - brýle 11 - holínky 12 - čokoláda 13 - čepice 14 - peníze 15 - mapa Olomoucka 16 - zubní protéza 17 - růženec 18 - skládací stolička 19 - zapalovač 20 - termoska 21 - léky 22 - voda 23 - pláštěnka 24 - šála 25 - časopis 26 - modlitební knížka 27 - nůž 28 - doklady (občanka) 29 - telefon 30 - rukavice 31 - deštník 32 - rum 33 - kufr 34 - náplast 35 - propiska 36 - deka 6 1 2 11 3 4 5 6 78 9 10 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 28 27 29 30 31 32 33 34 35 36 26 Logika 34 - hvězdy Kterou z těchto možností bude pokračovat logická řada obrázků nahoře? A B C D E 7 Vybírejte vhodné předměty 8 Vyhledejte v obrázku věci, které budete potřebovat ke splnění následujících jednotlivých úkolů. Jejich seznam si napište na papír a v seznamu pak očíslujte jednotlivé věci podle pořadí, jak je budete potřebovat pro splnění úkolu. POZOR - v seznamu jsou některé věci navíc, které nebude pro splnění všech úkolů potřebovat. Jej jich celkem 7, které to jsou Úkoly: 1. Zasadit stromek 2. Zatopit v kamnech na chatě 3. Uvařit bramboračku 4. Udělat pizzu 5. Zasklít okno 6. Přišít knoflík Každý předmět lze použít jen jednou, jen vodu lze použít vícekrát. 9 10 Kolik je teček….. 1. Kolik teček je na obrázku celkem? 2. Kolik teček je pouze ve čtverci a není zároveň v jiném obrazci? 3. Kolik teček je v kruhu (může být zároveň v jiném obrazci)? 4. Kolik v obdélníku, ale ne ve čtverci? 5. Kolik je ve čtverci, kruhu obdélníku současně? J. Klucká, P. Volfová, Kognitivní trénink v praxi, str. 3111 12 Naše poznatky - labyrinty 13 Snížená dovednost psaní a jemné motoriky prstů. Jak se může projevovat? Labyrinty • nedostatečnost v psaní se projevuje obtížným držením linky v „chodbičkách“ labyrintu. • Snížená schopnost prostorové orientace se projevuje také „procházením zdí“. Poruchy mozku - demence Demence –souhrn progresivních symptomů, které poškozují paměť a myšlení. 1. Pokles kognitivních schopností. 2. Široké spektrum kognitivních problémů zahrnující alespoň jeden z následujících symptomů: 1. Problémy s abstraktním myšlením. 2. Problémy s úsudkem. 3. Problémy s mluvením a porozuměním jiným lidem. 4. Problémy se složitými aktivitami. 5. Potíže s rozpoznáváním lidí a věcí. 6. Potíže s kreslením (psaním) a sestavováním věcí. 7. Změny osobnosti. 3. Být vzhůru a bdělý v protikladu k přerušované ospalosti. Definice sestává ze tří částí: https://docplayer.cz/5432237-Screeningove-skaly-pro-hodnoceni-demence.html 15 • Součást normálního stárnutí. • Nevratná – v případech způsobených depresí a deliriem. • Univerzální – ne každý člověk má každý jednotlivý symptom. • Jednostranná – některé symptomy mohou být těžké, některé ne. • Neměnná. Existují dva případy, kdy je symptomatika podobná demenci, ale o demenci se nejedná: • Delirium • Deprese Demence NENÍ! Demence – nejčastější formy Alzheimerova nemoc (AD) – [prevalence cca 50 – 70%] je nejčastější formou demence. Způsobuje obtíže s pamětí, myšlením a chováním. Rychlost s níž nemoc postupuje se u jednotlivých lidí liší. Nicméně průběh je progresivní. Může mít genetickou dispozici, která zvyšuje riziko vzniku. Vaskulární demence - [prevalence cca 15 – 30 %] je obsáhlý termín pro demenci způsobenou komplikacemi týkajícími se krevního oběhu v mozku. Demence s Lewyho tělísky – [prevalence cca 10 – 20%] je způsobena degenerací a odumíráním nervových buněk v mozku v důsledku existence abnormálních proteinových (alfa-synucleinových) cytoplazmatických inkluzí, nazývaných Lewyho tělíska. Fronto-temporální demence – [prevalence cca 10%] je demence spojená a nadměrnou konzumací alkoholu. Postihuje paměť, učení a další mentální funkce. 16 Drobné/malé změny: - selhávání paměti; - neurčitost/nejistota v každodenní konverzaci; - ztráta nadšení/elánu pro dřívější zábavné aktivity; - prodloužení času pro dokončování běžných rutinních činností; - zapomínání dobře známých míst; - neschopnost vykonávat/zpracovat pokyny/otázky; - zhoršování sociálních dovedností; - emoční nepředvídatelnost. Varovné signály: - selhávání paměti tak, že ovlivňuje vykonávání každodenních funkcí; - obtíže vykonávat běžné úkoly; - problémy s mluvením; - problémy nebo ztráta schopnosti se orientovat v ČASE a PROSTORU; - špatná nebo snížená schopnost úsudku; - problémy s abstraktním myšlením; - nesprávné umísťování věcí; - změny nálady nebo chování; - změny osobnosti; - ztráta iniciativy. Pokud u sebe nebo u někoho, koho znáte zaznamenáte možné symptomy demence, je důležité zajistit medicínské zjištění příčin! Prostorová orientace 17 LABYRINT. A B C 18 http://mazegenerator.net Rozdělení čtverce 19 Rozdělte čtverec pomocí dvou přímek na čtyři části tak, aby v každé části byly přesně tři hrušky a čtyři jablka. Příloha - Víkend, MF Dnes19 TANGRAM TANGRAM je hlavolam původem ze staré Číny. Je to čtverec rozdělný promyšleným způsobem na 7 částí. Z těchto částí lze sestavovat různé geometrické obrazce, obecně známé předměty, zvířata, lidské postavy apd. Cvičíte si představivost a logické myšlení. http://www.mathplayground.com/tangrams.html20 TANGRAM sestavte obrazy 1 2 3 4 5 6 21 Naše poznatky - Tangram 22 Ztráta/pokles schopnosti abstraktního myšlení. Jak se může projevovat? Cvičení TANGRAM • obtíže zvolit vhodný segment i podle předlohy; • nedokáže pracovat s mentální rotací předmětů a obrazů - představit si, jak objekt otočit/přetočit, aby ho bylo možné umístit na předlohu; • cvičení s obrazovou mapou (symboly čísel) neporozuměním spojení obrázku s tvarem číslice. Nerozpozná, proč např. obrázek slona může symbolizovat číslo. Mentální rotace 23 Poznáte, která dvojice není totožná? Sternberg J. Robert. Kognitivní psychologie. 2. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN:978-80-7367-638-4 23 Který otisk patří kterému razítku? 24 24 Jan Skácel – Co zbylo z anděla Ráno pokud jsou všechny stromy ještě obvázané a věci nedotknuty, mezi dvěma topoly anděl se vznáší. V letu dospává. 25 V trhlinách spánku zpívá. Kdo první na ulici vyjde, tím zpěvem raněn bývá, snad něco tuší, ale nezahlédne. Je zeleno a to je vše, co zbylo z anděla. Shrnutí poznatků Shrnutí našich poznatků z realizace kognitivních cvičení se seniory a lidmi s kognitivním postižením, jsou uvedeny v našem zpravodaji MYSLiKON č. 12 Zpravodaj je ke stažení na stránce: http://donasy.cz/myslikon/ MYSLiKON číslo: 012-2017-03/ 2017-012 zpravodaj Fotogalerie ze vzdělávání: http://donasy.cz/o-nas/relax/ 26 27 DONASY s.r.o. Ing. Zbyněk Dohnal E: dohnal@donasy.cz Mgr. Miroslava Dohnalová E: mdohnalova@donasy.cz M: +420 602 730 976 M: +420 602 367 076 Doporučená literatura a odkazy: Doidge Norman. Váš mozek se dokáže změnit. Brno 2012. CPress. ISBN:978-80-264-0111-7, str. 248-249 Sternberg J. Robert. Kognitivní psychologie. 2. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN:978-80-7367-638-4 Solms Mark, Turnbull Oliver. Mozek a vnitřní svět. Praha: Portál, 2014. ISBN: 978-80-262-0592-0 Kawašima R. Trénink mozku. Praha: Ikar 2005 ISBN: 978-80-249-1333-9 Bílková Jana. Kognitivní trénink pro třetí věk. Praha: Grada, 2016. ISBN: 978-80-271-0067-5 Klucká J., Volfová P. Kognitivní trénink v praxi. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-247-2608-3 Suchá J. Trénink paměti pro každý věk. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-438-0 Suchá J. Cvičení paměti pro každý věk. Praha: Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-199-0 Skácel J. Doteky. Praha: Odeon 2007. ISBN 978-80-207-1252-3 • https://www.agedcarereportcard.com.au/hellocare/7-most-common-forms-of-dementia • http://jalam.cz/ • http://mazegenerator.net • http://donasy.cz/myslikon/