Trénování paměti ON-LINE Kurz 1 Lektoři: Mgr. Miroslava Dohnalová Ing. Zbyněk Dohnal Materiál je určen výhradně pro účastníky on-line kurzu „Trénování paměti on-line“, Univerzity třetího věku Masarykovy univerzity v Brně. Listopad 2022 2 (NE)SCHOPNOST POSUZOVAT RIZIKA Prof. MUDr. Michal Anděl, CSc. Proděkan pro akademické tradice a etiku, předseda (Vědecká rada 3. lékařské fakulty), vedoucí (Katedra interních oborů), vedoucí (Centrum pro výzkum výživy, metabolismu a diabetu), předseda (Komise pro výuku 3. lékařské fakulty). https://www.lf3.cuni.cz/3LF-582.html Zdroj: Anděl Michal. Strach a emoce, či zdravý rozum. Vesmír, ročník 97, 09/2018, str. 506 - 509. - - „…Zcela otevřenou pak zůstává otázka, proč jsou Češi a Moravané tak přezíraví k rizikům, která skutečně ohrožují jejich životy a zdraví, a která mohou představovat i limity pro budoucí národní bytí… … ve statistikách spotřeby cigaret či alkoholu jsme na předních místech v Evropě. Také proto jsme my obyvatelé Čech a Moravy na předních místech ve výskytu nejzávažnějších chorob… … Současně jsme také na prvním místě v Evropě v množství lidí, kteří se deklarují jako ateisté. Intuitivně cítím, že by to mohlo nějak souviset. Přinejmenším nedostatkem jakékoliv víry, dokonce i víry ve vědecky prokázané jevy… KRIZE EVROPKÉ CIVILIZACE Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D., český římskokatolický kněz, teolog, přírodovědec, pedagog, spisovatel a skaut. https://cs.wikipedia.org/wiki/Marek_V%C3%A1cha Zdroj: Sokolíčková Zdenka at al. Kyber a eco. Digitální technologie v enviromentálních souvislostech. Brno: Host, 2019. ISBN: 978-80-7577-613-6, str. 144-145. - - „…Můj osobní odhad …, že všechny možné krize současné evropské civilizace se kdesi v hlubině protínají, že krize ekologická, finanční, sociální a všechny možné další krize jsou ve své hlubinné podstatě krizemi spirituálními… … v budoucnu nás nečeká nic jiného než pokus znovu najít své kořeny a znovu se vážně zabývat tou tolik vysmívanou otázkou, odkud jsme přišli, kdo jsme a kam jdeme … … A na odpovědi bude záležet naše další přežití nebo zánik.“ 3 SPIRITUÁLNÍ POTŘEBY MUDr. Radkin Honzák, CSc., český psychiatr, publicista a vysokoškolský pedagog. Specializuje se na psychoterapii a je zastáncem psychosomatického (biopsychosociálního) přístupu. https://cs.wikipedia.org/wiki/Radkin_Honz%C3%A1k Zdroj: Literární noviny, příloha č. 2/2020, interview: Přemysl Houda, Radkin Honzák, str. 4 a 5. - - „…Spiritualitu není potřeba hledat v nějaké nadzemské rovině. Spirituální rovina je smysl života a smysl života se dá vztáhnout do tří podstatných věcí: 1. komunikace (dialog); 2. porozumění světu; 3. nabídnutí pomoci tam, kde ji mohu nabídnout a kde je jí třeba. Tato triáda stačí k tomu, abych měl naplněný život. … Vraťme se tedy na úplný začátek. Máme přání a potřeby; to říkal už Aristoteles. Potřeby jsou základ a ty musí být syceny. Přání jsou … Potřebujeme jen lidi kolem sebe! SMYSL ŽIVOTA Anthony Burrow, Cornell University, Associate Professor in the Department of Human Development, and director of the Purpose and Identity Processes Laboratory https://www.human.cornell.edu/people/alb325 Zdroj: Pořad „Through the Wormhole with Morgan Freeman, S6, Díl 6.“ - - „…Cíl je konečný, je to něco, čeho můžete dosáhnout. Mít smysl života je mnohem složitější. Vypovídá o tom, jak lidé přistupují k cílům, které si před sebe kladou. Smysl nevnímáme jako něco, čeho lze dosáhnout. K jeho naplnění směřujeme. Vědomí smyslu života ulehčuje lidem myšlenky na překážky, které máme před sebou. Smysl připomíná lidem, že to, kde se právě v životě nachází, nebude trvat věčně, ale že míří určitým směrem. 4 Lidé, kteří mají (vidí) určitý smysl svého života lépe zvládají překážky a nesnáze každodenního života. Jednotlivé neúspěchy je nezastaví na cestě k naplnění smyslu jejich života. HLEDÁNÍ SMYSLU ŽIVOTA Carlo Rovelli, Université d'Aix-Marseille. Italský teoretický fyzik a spisovatel, zabývá se kvantovou gravitací, pracuje také v oblasti hudby a filozofie vědy. https://cs.wikipedia.org/wiki/Carlo_Rovelli Zdroj: Rovelli Carlo. Realita není, čím se zdá. Brno: Dokořán, 2018. ISBN: 978-80- 7363-899-3. str. 19 – 31 Počátky vědeckého myšlení lze datovat do počátku 5. stolení p.n.l. do Milétu (Thales, Anaximandros, Hekataios)… pochopili, že chytrou kombinací pozorování a racionálních úvah lze vylepšovat náš pohled na svět… Lze objevit cosi nového… ✓ Země pluje v nebeském prostoru ✓ Dešťová voda pochází z vypařené vody zemské ✓ Mnohost materiálů musí být vysvětlitelná pomocí jedné, jednotné a prosté substance ✓ Zvířata a rostliny se vyvíjejí a přizpůsobují změnám prostředí a že lidé se museli vyvinout z ostatních živočichů… Následně v Abdérách, Leukippos a jeho žák Demokritos položili základy „ATOMISMU“. Celý vesmír sestává z bezmezného prostoru, ve kterém se pohybuje bezpočet atomů. Demokritos: „Tak jako různou kombinací písmen abecedy lze získat komedie či tragédie, humorné příběhy či epické básně, tak se i elementární atomy kombinují, aby vytvořily svět v jeho rozmanitosti.“ https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9mokritos MNEMOTECHNIKY Jak se rozvíjela vzdělanost, rozvíjely se i techniky, které umožňovaly pamatovat si velké množství vědomostí a informací. Mnemotechniky pochází z Antických dob. Probereme si jen dvě základní a nejrychleji osvojitelné způsoby práce s pamětí, které používali i dávní myslitelé. ➢ LOCI ➢ Akrostika 5 Rovelli Carlo. Realita není, čím se zdá. Brno: Dokořán, 2018. ISBN: 978-80-7363- 899-3, str. 20: „Snad největším objevem byl odlišný způsob uvažování, kdy žák již nemusel plně respektovat a sdílet názory svého učitele, ale byla mu dopřána svoboda na těchto idejích budovat svůj vlastní svět a bez obav zavrhnout či kritizovat ony části poznání, jež se daly vylepšit.“ LOCI (Locus – lat. „ místo“) „Otec“ techniky – řecký básník Simonides (asi 556 – 467 př. n. l.) byl starověký řecký básník. Je autorem proslulého epitafu popisující hrdinství Sparťanů v bitvě u Thermopyl: „Poutníče, zvěstuj Lakedaimonským, že my tuhle mrtvi ležíme, jakož zákony kázaly nám.“ https://cs.wikipedia.org/wiki/Sim%C3%B3nid%C3%A9s_z_Keu Základní charakteristika techniky LOCI: ❑ zapamatování informací v daném pořadí ❑ zapamatování informací v důvěrně známém prostoru ❑ zapamatování informací s důrazem na přesnost a posloupnost Postup: ➢ vytvoření trasy ➢ zastávky a neobvyklá zákoutí ➢ „vtisknutí“ do paměti ➢ vkládání příběhů a představ Bible: Kazatel - Všechno má svůj čas. Všechno má určenou chvíli a veškeré dění pod nebem svůj čas: Je čas rození i umírání, čas sázet i část trhat; je čas zabíjet i čas léčit, čas bořit i čas budovat; je čas plakat i čas smát se, čas truchlit i čas radovat se; je čas kameny rozhazovat i kameny sbírat, čas objímat i čas objímání zanechat; je čas hledat i čas ztrácet, čas opatrovat i čas odhánět; je čas roztrhávat i čas sešívat, čas mlčet i čas mluvit; je čas milovat i čas nenávidět, čas boje i čas pokoje; Všechno má určenou chvíli a veškeré dění pod nebem svůj čas. 6 VŠESTRANNÝ ROZVOJ Vzdělání dává křídla a svobodu. Křídla ke hledání dobrých otázek a správných odpovědí. Svobodu k posouzení toho, čemu se rozhodneme věřit a zda podle toho budeme jednat. Připomeňme si českého génia pedagogiky J. A. Komenského. Jednou z jeho zásad je všestranný rozvoj dítěte. A to platí i pro dospělé a po celý život. Čím jsme starší, tím je důležitější „nezpomalovat“ a „nepolevovat“. Fyzicky i duševně. Paměť je jen jedna z kognitivních funkcí a používat musíme všechny a všestranně. Co jsou kognitivní funkce ? AKROSTIKA Postup: ✓ Z pojmů nebo informací, které si potřebujeme zapamatovat použijeme první písmena (nebo slabiky). ✓ Do těchto písmen nebo slabik dosadíme jiná slova začínající stejně, ale tak, aby vytvořila příběh, který si umíme představit. ✓ Příběh se pak naučíme podle principu Ebbinghausovy křivky. ✓ Někdy je nezbytné dodržet pořadí, někdy ne – záleží na kontextu. 7 AKROSTIKA s čísly Postup: ✓ Postup s číselnými akrostiky je obdobný, jen s tím rozdílem, že pracujeme s názvy číslicemi. ✓ Napište si vlevo na stránku pod sebe čísla 0 až 9. ✓ Vedle číslic vpravo si napište jména číslic. První písmeno vždy jako velké – pozor na 9! Teď máte připravený klíč pro práci s číselnými akrostiky. Hermann Ebbinghaus Hermann Ebbinghaus Herman Ebbinghaus (1850 – 1909). Byl německý filosof a psycholog, patřící mezi průkopníky ve výzkumu paměti. https://cs.wikipedia.org/wiki/Hermann_Ebbinghaus Vytvořil tzv. Ebbinghausovu křivku zapomínání, která ilustruje zjištění, že nejvíce zapomínáme několik hodin po naučení se dané informace. Dalšími opakováními se zapomínání zpomaluje. Zapomínáme tedy méně. Učení = „mučení!!!“ 1. Vyslechnout přednášku nebo si učený text pořádně přečíst. 2. Za několik hodin poté chodit po místnosti a to co jsme slyšeli říct NAHLAS. 3. Zopakovat po 24 hodinách. 4. Zopakovat po 72 hodinách. 5. Zopakovat za týden. Mozek vyrobí novou neuronální síť a je vysoce pravděpodobné, že si naučené věci zapamatujeme po dlouhou dobu. Zdroj: Z přednášky MUDr. Františka Koukolíka (2009). 8 Pojmenujte rodinné vztahy Dechová relaxace - břišní dýchání 1. Zaujměte pohodlnou pozici. Můžete si lehnout nebo zůstat sedět. 2. Klidně vdechujte a vydechujte ve vlastním rytmu. Soustřeďte se na vlastní dýchání. Dýchejte do břicha tak, aby se nezvedala ramena! 3. Umístěte ruku na bránici a několikrát se zhluboka břichem nadechněte a vydechněte. Po každém výdechu zadržte dech a počítejte do pěti. 4. Sledujte rytmus obrázku a synchronizujte svůj dech. 5. Nakonec, po výdechu, se sbalte do klubíčka a vydechněte veškerý vzduch. Zdroj: Engel S. Bez stresu za 15 minut. Praha: Grada 2009 Prstová jóga Zdroj: Reeve Karen. Jóga prstů. Jak můžeme léčit sami sebe. Ludgeřovice: Pali, 2015. ISBN: 978-80-87389-35-5. Jóga prstů má svůj původ pravděpodobně v Indii. Každá pozice prstů má svůj význam a ovlivňuje jiný orgán nebo problém. Celkové zklidnění, uvědomění si sebe sama a celkové propojenosti s okolním světem a vesmírem nám pomůže navodit a najít vnitřní klid. Pozice 1 Palec a ukazováček spojíme dohromady, ostatní prsty jsou roztažené a propnuté. Cvik provádíme na obou rukou současně. Základní pozice prstové jógy. Působí pozitivně na psychické potíže. Dokáže zbavit trémy, nervového vypětí, vnitřního neklidu, stresu, agresivity, melancholie a depresí. Současně podporuje dobrou paměť, myšlení a schopnost soustředit se. 9 Pozice 4 Prsty obou rukou volně propleteme jeden po druhém. Dlaně přitiskneme k sobě. Pozice pomáhá při stresových situacích, strachu a pocitech úzkosti. Lze ji použít také jako podpůrnou pozici při léčbě fobií. Je vhodná při únavě až vyčerpání, kdy slouží k rychlejší obnově ztracených sil. Pozice 16 Malíček a prsteníček přitiskneme k sobě a jejich špičky zapřeme do středu dlaně. Palec, ukazováček a prostředníček spojíme špičkami. Cvičení provádíme na obou rukou současně. Pozice je vhodná při problémech s nerozhodností a ve chvílích, když potřebujeme urychleně najít správné řešení. Vzhledem k uklidňujícímu účinku ji lze použít také ve stresových situacích. Navozuje pocit vnitřní rovnováhy a navrací ztracenou (sebe) důvěru Jóga prstů – jak cvičit Ideální doba cvičení je 45 minut denně. Soustřeďte se vždy na cvičení jen několika pozic (max. 3 během jednoho cvičení). Je možné si také cvičení rozdělit do několika kratších úseků, např. tři 15ti minutové úseky. Cvičení lze provádět vleže, vsedě, za chůze i ve stoje. Důležité je udržovat správné pozice prstů a dlaní, které jsou znázorněny na obrázcích. Ruce a prsty držíme vždy uvolněné a prsty vyvíjíme mírný tlak. Pružnost a ohebnost prstů také úzce souvisí s celkovým stavem organizmu. Důležitá je trpělivost a pravidelnost. Zařaďte si cvičení do každodenního režimu a rozvrhu. Soustřeďte si i na správné dýchání! Jan Skácel: Chci to slyšet Na dně každé písně, i té nejsmutnější, na dně každé sklénky něco tiše cinká. Někdy víc a jindy jenom málo. Chci to slyšet. Bůh ví co mne nutí, ale musím čekat na cinknutí, jinak by se moje srdce bálo Zbyněk Dohnal, Brno, 1. 11. 2022